Bij koud weer heeft de accu aandacht nodig

Startkabels

Als het koud is, verliest de accu vermogen en tegelijkertijd heeft de motor meer elektriciteit nodig om te starten. Krijgt de accu te weinig onderhoud, dan start de auto niet. Zo voorkom je problemen.

In de pechstatistieken van de Duitse pechhulpinstantie ADAC staat hij bovenaan de lijst als oorzaak van pech: de accu. Meestal laat de startaccu van de auto de bestuurder na vijf tot zes jaar in de steek. En dan vooral in de winter. Vooral lage temperaturen vormen een groot risico voor de auto-accu. Waarom dit zo is en hoe je door gericht onderhoud de batterij langer kunt laten meegaan lees je hier.

Waarom vallen accu's zo vaak uit in de winter?

De winter vormt een bijzondere uitdaging voor de accu van de auto. Door de kou verliest hij vermogen. Als de temperatuur onder de tien graden zakt, verliezen ze ongeveer een derde van hun vermogen. Bij min twintig graden is slechts de helft van het daadwerkelijke batterijvermogen beschikbaar. Bovendien vraagt ​​de motor bij koude temperaturen meer van de accu: de motorolie is bij koud weer erg stroperig – bij min twintig graden verdubbelt het stroomverbruik bij het starten van de motor. Daarom starten koude motoren vaak pas met tegenzin als de temperatuur onder nul zakt. Regelmatig onderhoud met een lader is het allerbelangrijkste voor een lange levensduur van de batterij.

Dergelijke problemen kunnen nog erger worden door frequente korte-afstandsritten. Als het dagelijkse woon-werkverkeer slechts enkele kilometers is en de achterruit- en stoelverwarming ook werken, heeft de dynamo niet genoeg tijd om de accu volledig op te laden. Dan is het onvermijdelijk dat je problemen kunt verwachten.

Hoe houd je de accu in goede conditie?

Om ervoor te zorgen dat de auto-accu in de winter fit blijft en een lange levensduur heeft, moet je een aantal preventieve maatregelen nemen. Want het gegeven dat moderne accu's als ‘onderhoudsvrij’ te boek staan, betekent niet dat de accu geen onderhoud nodig heeft. Onderhoudsvrij betekent simpelweg dat er geen voorziening is om water bij te vullen. Maar ook als de accuvloeistof niet hoeft te worden gecontroleerd, moet je de accu van de auto regelmatig in de gaten houden.

  • Vermijd korte ritten. Rijd zo min mogelijk of helemaal geen korte ritten. Als het onvermijdelijk is, houd dan de spanning in de gaten en sluit de accu regelmatig aan op een lader om op te laden.
  • Stroomverbruikers zo min mogelijk inschakelen. Vooral op korte ritten of wanneer alleen het contact aanstaat. Gebruik functies die bijzonder veel stroom verbruiken, zoals stoelverwarming of verwarmde buitenspiegels, alleen als het absoluut noodzakelijk is. Doe het indien mogelijk zonder extra snufjes voor de 12V-aansluiting.
  • De accu schoon houden. Lekstromen vloeien door vochtig vuil, waardoor de startaccu na verloop van tijd ontlaadt. Controleer daarom regelmatig of de contacten en aansluitingen schoon zijn.
  • Controleer de spanning. Idealiter zou de spanning van de auto-accu altijd boven de 12,6 volt moeten zijn. Als deze daaronder komt, kan de accu beschadigd raken. Om dit te voorkomen, moet de spanning regelmatig worden gecontroleerd en moet de accu van de auto indien nodig worden opgeladen met de oplader. Overigens: ook een losgekoppelde accu ontlaadt na verloop van tijd en moet regelmatig worden gecontroleerd en opgeladen.
  • Houd de batterij warm. Als je nog meer voorzorgsmaatregelen wilt nemen, kun je jouw batterij beschermen met een thermische afdekking - dan koelt de batterij in de winter niet zo sterk af. Belangrijk: de hoes moet in het voorjaar weer eraf, anders bestaat er gevaar voor oververhitting.
Van onze partner
Ook voor ruitenwisservloeistof, accu’s, olie en veel meer!
Veel auto-onderdelen en gereedschappen vind je bij winparts.nl!

Wat zijn de eerste tekenen van een zwakke auto-accu?

De volgende symptomen kunnen wijzen op een zwakke accu van de auto:

  • De startmotor draait moeizaam. De motor start amper.
  • Bij het starten van de motor brandt de verlichting slechts zwak of valt zelfs uit.

Tip: je kunt de toestand van de auto-accu ook zonder voltmeter controleren. Bij uitgeschakelde motor (contact aan) schakel je het dimlicht in. Als de lichtintensiteit van de koplampen na korte tijd merkbaar afneemt, is dit een duidelijke indicatie van een zwakke accu. De test werkt natuurlijk het beste in het donker.

Wie de waarschuwingssignalen herkent, hoeft de accu niet meteen te vervangen. Laad hem in eerste instantie gewoon op. Dit kan door een langere rit te rijden (minstens 30 minuten en bij voorkeur over de provinciale- dan wel snelweg) of door aan te sluiten op de lader. Als de batterij daarna weer uitvalt, moet je deze controleren. Om het werk van de accu niet nog moeilijker te maken, moet je alle elektrische verbruikers (verlichting, radio, ventilatoren enz.) uitschakelen voordat je de motor start. Als het starten niet lukt, probeer het dan niet langer dan tien seconden. Pauzeer dan minimaal een halve minuut en probeer het opnieuw.

Wat te doen als de accu het begeeft?

Starthulp: als de accu al leeg is en de auto helemaal niet wil starten, is een starthulp nodig. Een andere auto kan met zijn accu pechhulp verlenen. Dit kun je ook doen met een plug-in hybride auto. Belangrijk: let op de juiste volgorde bij het aansluiten van de accu's. Makkelijker gaat het met de zogenaamde startboosters: dit zijn kleine lithium-ion batterijen die een lege batterij weer op de been helpen. De hulpwagen en een startkabel zijn hier niet meer nodig. Sluit eenvoudig de startbooster aan op de accu en start het voertuig.

Duwen: een auto kan alleen worden gesleept of geduwd als de accu nog wat restlading heeft. En: het werkt alleen met handgeschakelde versnellingsbakken. Zet de auto in de tweede versnelling, trap de koppeling in en laat hem na een paar meter opkomen. Let op: als de auto niet binnen de eerste paar meter start, kan er onverbrande brandstof in de katalysator terechtkomen en deze beschadigen.

Opladen: een lege accu is niet altijd aan vervanging toe. Vaak is het voldoende om de accu een nacht aan de lader te hangen. Vervanging is alleen noodzakelijk als de accu dan toch weer begint te verzwakken. Belangrijk: de lader moet geschikt zijn voor het betreffende batterijtype.

Desulfatie: als opladen met de lader geen zin meer heeft, is de sulfaatvorming meestal te ver gevorderd. Een laatste poging kan ontzwaveling zijn met een batterijpulser. Als je het überhaupt niet zo ver wilt laten komen, kun je de batterijpulser ook permanent op je accu aansluiten. Idealiter zou de levensduur van de auto-accu moeten worden verdubbeld.

Van onze partner
Vind hier druppelladers om je accu op conditie te houden
Je hebt bij bol.com een ruime keus aan druppel- of onderhoudsladers die je gemakkelijk bestelt en snel in huis hebt.

Waarom is ontlading zo schadelijk voor de accu?

Accu’s houden al helemaal niet van diepe ontlading. Als het licht bijvoorbeeld lange tijd aan heeft gestaan ​​of er lang niet in de auto is gereden, zakt de spanning naar een kritiek niveau en daalt de capaciteit sterk - soms tot het punt van totale uitval. Belangrijk: laat batterijen nooit in ontladen toestand, maar laadt ze direct op. Want hoe langer de spanning in het kritische bereik blijft, hoe meer de accu beschadigd raakt. We raden daarom aan om een ​​accu die weinig of alleen voor korte ritjes wordt gebruikt regelmatig aan een lader te koppelen.

Op de langere termijn kunnen veel korte autoritten de accu ernstig beschadigen: als de batterij gedurende langere tijd op een spanningsniveau onder 12,4 volt zit, wordt het kritiek - sulfaatvorming begint. Er vormen zich loodsulfaatkristallen die zich ophopen op de elektroden en zodoende de laadcapaciteit van de batterij verminderen. Als de sulfaatvorming zo ver is gevorderd dat de accu niet meer kan worden opgeladen, spreek je van sulfatering. Dit proces kan echter worden voorkomen door goed voor de accu te zorgen zoals je hierboven kunt lezen. Als de batterijcapaciteit al merkbaar is afgenomen, kan een batterijpulser helpen: het apparaat genereert spanningspieken die bedoeld zijn om sulfatering om te keren.