
Diagnose vaststellen
Oei, een oranje lampje op je dashboard. Dat betekent dat er iets aan de hand is. Om exact vast...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Je kent het misschien wel: je auto voelt wat anders dan je zou willen en je moet voortdurend corrigeren met het stuur. Of er zit een nare trilling in. Wat is er dan aan de hand?
Als je bij de garage komt met de melding dat je auto naar links of rechts trekt, zal de monteur even met je auto willen rijden. Hij wil dan uitzoeken wat je precies bedoelt, want het probleem kan twee oorzaken hebben: een onjuiste bandenspanning of een verkeerde wielstand, waardoor de auto van zijn koers gaat afwijken. In het eerste geval is het probleem snel te verhelpen door de banden weer netjes op te pompen of er juist wat lucht uit te laten. Bij een trilling in het stuur is er negen van de tien keer iets mis met de balans van de velg met de band. Dat komt doordat een band niet overal exact even zwaar is. Door te balanceren, compenseer je dat verschil en draait hij trillingvrij.
Met uitlijnen zet je de wielstand weer goed. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van toespoor, uitspoor of wielvlucht; allemaal termen om de wielstand mee aan te duidenen. Om de actuele wielstand van je auto te kunnen controleren, wordt er een speciaal bord aan het wiel gehangen. Een camera kan vervolgens heel precies bepalen of het wiel goed staat. Zo niet, dan wordt berekend hoe groot de afwijking is. De monteur kan aan de hand daarvan het wiel opnieuw afstellen. Als hij zijn werk goed heeft gedaan, rijdt de auto weer netjes rechtuit. Wanneer je auto is voorzien van rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruisecontrol of rijstrookassistentie, dan moeten die na het uitlijnen van de auto eveneens opnieuw worden afgesteld. Dat is heel belangrijk, want anders kan het gebeuren dat wanneer je een fietser passeert, de auto toch vol in de remmen gaat. Let daar dus ook op.
Advertorial Regel je onderhoud Maak nu een afspraak bij één van de 425 Bosch Car Service autobedrijven in Nederland en maak kans op fantastische Bosch-prijzen. Bekijk de actie |
Oei, een oranje lampje op je dashboard. Dat betekent dat er iets aan de hand is. Om exact vast...
Onderhoud is ervoor om te zorgen dat je met zo min mogelijk problemen kunt blijven doorrijden....
Als autobezitter weet je dat je om de zoveel tijd je auto APK (Algemene Periodieke Keuring)...
Wat is een grote onderhoudsinspectie? Op welke punten wordt de auto gecheckt?
Op een schok van een elektrische auto zit je immers niet te wachten. Een hybride heeft een...
Moderne accu’s zijn onderhoudsvrij en een stuk bedrijfszekerder dan die van vroeger. De wintermaanden...
Op hete dagen is een goed werkende airco in je auto onmisbaar. Het is wel belangrijk om dat...
Niemand zal je ooit vragen of het uitkomt, maar het kan altijd een keer gebeuren: een lekke...
Wat doet de distributieriem en hoe merk ik wanneer die moet worden vervangen? En wat als de...
Het zal je maar gebeuren. Tijdens het rijden zie je plotseling dat er rook onder de motorkap...
Schone en frisse lucht is onzichtbaar, maar van groot belang. Om de viezigheid van het verkeer...
Goede verlichting is belangrijk voor je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers. Kijk...
Wat doet de koppeling, hoe merk je dat de koppeling kapot is en wat kost het om te laten repareren.
Wist je dat één op de vijf auto’s met te weinig olie rondrijdt? Misschien ook wel die van jou. Het...
Bij de vervanging van remschijven horen altijd nieuwe remblokken. Alleen dan werken je remmen...
Eén van de belangrijkste veiligheidssystemen van een auto is het remsysteem. Daar moet je altijd...
Zoals reeds bekend is, zorgen de ruitenwissers voor het behouden van een optimaal zicht tijdens...
De belangrijkste functie van de schokdemper is om het wiel van je auto tegen het wegdek te...
Rijden met een kapotte achterdemper maakt enorm veel lawaai. Ook kun je hier een boete van...
Nederlanders reizen graag en daarvoor pakken ze meestal de auto. Voor een korte trip, maar...