Zwakke punten die je zelf kunt verhelpen

Roestduivel

Als de tand des tijds aan je auto knaagt, kun je defecte onderdelen vervangen of repareren. Hier vind je enkele zwakke punten en hoe je die kunt verhelpen.

Het monteren van dure nieuwe onderdelen is vaak niet meer de moeite waard. Zeker niet bij oudere voertuigen. Hierbij is het van belang om goedkoop gaten te dichten om de auto marktconform te kunnen repareren. We laten elf typische zwakke punten zien en geven tips voor reparaties.

Van onze partner
Maak jouw smartphone of tablet compleet!
Haal het maximale uit je toestel met de beste accessoires via GSMpunt.nl. Denk daarbij naast hoesjes ook aan houders en kabels

Roestgaten

Roest

Of het nu dorpels of bodemplaten zijn, afhankelijk van het model beginnen auto's op zeker moment te roesten. Dit kan soms al na enkele jaren tot doorroesten leiden en de inzet van een lasapparaat noodzakelijk maken.

Wat kun je repareren? Gaten in zijpanelen, spatborden en veel delen van de bodemplaat kunnen meestal zonder grote problemen worden gelast. Maar er zijn ook plekken, bijvoorbeeld op het frame of de assen, die moeilijk te lassen zijn of die je helemaal niet mag lassen.

Pro of doe-het-zelf Het vereist een lasapparaat met inert gas en ervaring. Dus het is een klus voor professionals of ervaren klussers. Als je het wilt proberen: je kunt een lasapparaat en toebehoren als een lasplatform huren bij gereedschap-verhuurders. Ook online zijn er aanbieders van lascursussen, vanaf €200.

Waarop moet ik zeker letten? Bij lassen komt veel warmte vrij. Als je de bodemplaat last, moet je tapijten en alles wat brandbaar is uit het interieur weghalen. Zorg ook altijd voor blusmiddelen! Verwijder roestig plaatwerk royaal. Het plaatwerk moet kaal zijn - verf en bodembescherming moet je verwijderen. Het voorbereidende werk is cruciaal voor succes. Het plaatwerk moet dan grondig worden beschermd tegen corrosie.

Cabriokap

Peugeot 504 Cabriolet

Peugeot 504

Ook een cabriokap slijt door gebruik. De stof slijt weg bij de vouwen en slijtplekken op het frame. Dit is normale schade die na een paar jaar optreedt. Vandalisme of poging tot inbraak met een mes zijn vervelender en vaak moeilijker te repareren.

Wat kun je repareren? Of het nu gaat om scheuren of vandalisme, de beschadigde delen kun je ook gedeeltelijk vernieuwen. Het te herstellen deel in het dak is soms duidelijk zichtbaar, maar niet altijd. Doe goed onderzoek.

Pro of doe-het-zelf? Op internet vind je reparatiesets (vanaf €16), dus zelfs een geduldige hobbyist heeft de mogelijkheid om de cabriokap te repareren. Bedenk wel dat dit een spoedreparatie is. Als je een onopvallende reparatie wilt, moet je naar een professional gaan. 

Waarop moet ik zeker letten? Als je het zelf doet, moet je de instructies nauwkeurig volgen. Het te herstellen deel  moet je grondig schoonmaken. Neem de droogtijden van de lijm strikt in acht. Meestal komen de reparatiepatches niet overeen met de originele kleur. De oude bekleding is vaak door de jaren heen verweerd en de kleuren vervaagd. Het opfrissen van de kleur van de softtop helpt hierbij, zodat het te herstelde deel niet meer zo opvalt.

Van onze partner
Ook voor ruitenwisservloeistof, olie en veel meer!
Veel auto-onderdelen en gereedschappen vind je bij winparts.nl!

Bumper

Een parkeerdeukje, over het hoofd geziene paaltjes of de trekhaak van een andere auto – als je te hard tegen een obstakel aanbotst, heb je misschien een gat in de plastic bumper.

Wat kun je repareren? Verrassend veel. Scheuren en diepe krassen zijn gemakkelijk te dichten. Zelfs afgebroken kunststof onderdelen kunnen weer aan de bumper worden bevestigd.

Pro of doe-het-zelf? Als het gewoon een kwestie is van het rijklaar maken van een bumper, kun je zelf een handje helpen - repareer kapotte of gescheurde plekken zelf. Het ziet er anders uit als het gaat om het uiterlijk, zeker bij gespoten bumpers. Alleen professionals of ervaren klussers kunnen een reparatieplek onopvallend laten verdwijnen.

Waarop moet ik zeker letten? Verzamel de gebroken stukken na een parkeerschade. Ze kunnen later perfect als een puzzelstukje in het defect worden gestoken. Als functionaliteit het enige is dat telt en niet uiterlijk, kan een breuk worden ondersteund met plaatstaal en worden vastgezet met schroeven of klinknagels. Professionals fixeren fragmenten van binnenuit met metalen clips. Ze worden verwarmd en verbinden zo het materiaal. Belangrijk: er mogen geen scherpe randen zijn. Schuur ze weg en strijk ze glad met plamuur. Een vakman kan een reparatie bijna spoorloos laten verdwijnen. Die schildert de scheur over. En soms valt het onder spotrepair en kunnen de kosten meevallen.

Dashboard

Of het nu gaat om een ​​houder voor een mobiele telefoon, extra instrumenten of andere accessoires: er zitten vaak scheuren in het dashboard, vooral bij oudere gebruikte auto's.

Wat kun je repareren? Gaten in het kunststof van dashboards of panelen kun je in de meeste gevallen dichten, en zelfs scheuren kun je lijmen.

Pro of doe-het-zelf? Op internet zijn reparatiesets voor doe-het-zelvers te vinden, vanaf €15. Als je de gaten echter onzichtbaar wilt maken, moet je een professional inhuren. Er zijn manieren om de textuur en kleur van het oppervlak goed te krijgen, maar het vergt oefening.

Waarop moet ik zeker letten? Geen vraag, je moet gewoon voorkomen dat je gaten in een dashboard boort. Na drie of vier jaar komt bijvoorbeeld de volgende generatie mobiele telefoons op de markt en heb je voor je smartphone een nieuwe houder nodig. Veel gaten kun je met eenvoudige middelen opvullen. Bij de eerste stap snijd je de scheur op het gat weg met een frees. Vervolgens druk je een zachte plamuur in het gat dat je eenvoudig kunt modelleren. Gebruik dan een tint die er zo goed mogelijk bij past om hem te bedekken. De professional werkt met een negatieve indruk van de oppervlaktestructuur. Om dit te doen, gebruik je een speciale film en warmte. Vervolgens meng je de juiste kleur om gaten te laten verdwijnen.

Lak

Steenslagschade of krassen in de lak zijn nauwelijks te vermijden.

Wat kun je repareren? Alle beschadigingen aan het lakwerk zijn te herstellen, alleen de inspanning verschilt.

Pro of doe-het-zelf? De hobbyist kan zonder meer een noodreparatie uitvoeren. Om schade onzichtbaar te laten verdwijnen is een vakman nodig. Met spotrepair kun je de vakman ook kleinere schades relatief goedkoop laten repareren.

Waarop moet ik zeker letten? Als de schade zich uitbreidt tot metaal, moet je snel handelen. De plek moet je beschermen tegen roest. Als EHBO-afdichting kun je dat met een retoucheerstift doen. De vakman kan het mooier herstellen.

Bekleding en stoffering

Roken brengt niet alleen je gezondheid in gevaar, ook de bekleding van een auto heeft eronder te lijden. 

Wat kun je repareren? Brandgaten in tapijten, maar ook scheuren in hoezen kun je dichten.

Pro of doe-het-zelf? Hobbyisten kunnen brandgaten in tapijten laten verdwijnen. Een scheur in de stoelbekleding is moeilijker en meer een klus voor de vakman. We hebben ook tips voor het onderhoud aan alcantara bekleding

Waarop moet ik zeker letten? De truc bij reparatie van een brandgat is om met een pons een stuk bekleding op een onzichtbare plek, bijvoorbeeld onder de zitting, uit te ponsen en in het gat te steken. Hiervoor wordt ook het beschadigde gebied uitgestanst. Je kunt het tapijt ook scheren en de resulterende pluisjes in het beschadigde gebied plakken. Scheuren in stoelhoezen zijn lastiger te herstellen. In dat geval moet je doorgaans de hoes verwijderen en een patch in de hoes naaien. Indien mogelijk gebruik je een bestaande naad en vervang je een groter deel in zijn geheel. 

Van onze partner
Ga je het interieur van je auto schoonmaken?
Bij bol.com vind je een grote keuze uit artikelen die je nodig hebt en die handig zijn, zoals microvezeldoekjes, ontvochtigers en reinigers. Kijk snel!

Uitlaatsysteem

De uitlaat heeft een zware klus, hangt onder de auto en is aan de buitenkant blootgesteld aan strooizout en plassen - aan condensatie en grote temperatuurschommelingen aan de binnenkant. Sommige uitlaatsystemen rotten snel weg en zijn na drie tot vier jaar al afgeschreven. Andere gaan juist uitzonderlijk lang mee.

Wat kun je repareren? Gaten kun je herstellen. Als een deel te verrot is om op te kunnen vullen, kun je ook losse onderdelen vervangen.

Pro of doe-het-zelf? De accessoirehandel biedt geschikte reparatiesets (vanaf €10), die je gemakkelijk kunt flenzen. Lassen is meer een klus voor professionals met een hefplateau en lasapparaat.

Waarop moet ik zeker letten? Een reparatie is alleen de moeite waard als het materiaal van een uitlaatsysteem niet helemaal verrot is. Lassen vereist nog steeds solide metaal om een ​​reparatiepaneel te bevestigen. Belangrijk: De uitlaat moet onder de auto gasdicht zijn zodat er geen koolmonoxide in het interieur kan komen. De houders waarop de rubbers voor bevestiging aan de bodemplaat zitten moet je na een reparatie weer gebruiken zodat je de uitlaat niet kwijtraakt. Als je zelf gaatjes wilt dichten, gebruik dan een reparatieflens, die verkrijgbaar is in verschillende diameters en zelfs voor kapotte flexibele stukken uitlaatpijp. Het doorsnijden van een uitlaatpijp hoeft niet eens met een snijbrander onder de auto te gebeuren. Pijpsnijders zijn online verkrijgbaar voor ongeveer €35. Hiermee knip je in een paar minuten een stuk pijp uit.

Koelsysteem

Oververhitte motor - afdichttape rubber slang koelvloeistof

Marters kunnen de oorzaak zijn van gaten in koelwaterslangen. Een radiateur kan gaan lekken door corrosie, steenslag of drempels.

Wat kun je repareren? Noodreparaties zijn mogelijk aan de leidingen, maar alleen om  weer op weg te kunnen gaan. Radiateurs kun je eveneens opvullen.

Pro of doe-het-zelf? Uiteraard kunnen spoedreparaties ook door een hobbyist worden uitgevoerd. Als je een radiateur moet worden gesoldeerd, kun je dat het beste aan de vakman overlaten.

Waarop moet ik zeker letten? Open nooit de dop van het expansievat als de motor heet is! Het systeem staat onder druk - kokend water zou eruit kunnen spuiten en brandwonden veroorzaken. Vervang beschadigde slangen altijd snel. In geval van nood kun je een kapotte radiateur herstellen met staalplamuur, maar dit is alleen een noodreparatie. Als de koelvloeistoftemperatuur te hoog wordt, kan het inschakelen van de verwarming en de ventilator op het hoogste niveau de temperatuur verlagen. Belangrijk als de temperatuur blijft stijgen: parkeer de auto op een veilige plaats, zet de motor uit. Anders bestaat het risico op kostbare schade! Als er geen koelvloeistof is, kun je ook gewoon kraanwater bijvullen - controleer het vriespunt later.

Banden

Een langzaam leeglopende band door een schroef in het loopvlak is vervelend, vooral als een band nieuw is en het loopvlak ruim voldoende profiel heeft.

Wat kun je repareren? Gaten in het loopvlak kun je herstellen met speciale opvulmiddelen.

Pro of doe-het-zelf? De reparatie (vanaf €30) is een klus voor professionals en niet voor doe-het-zelvers.

Waarop moet je zeker letten? Als je de band wilt laten repareren door een vakman, mag je geen pechset gebruiken voordat je verder reist. Het is ook niet meer mogelijk om een ​​band te repareren na gebruik van de noodkit die je wellicht bij je auto hebt zitten. Ook schade aan de flank of schouder van de band kan niet worden gerepareerd. Hetzelfde geldt als je te lang met een lekke band hebt gereden. Dan is het rubber meestal te veel beschadigd. Voor een reparatie moet je de band van de velg verwijderen, zodat de vakman de schade en reparatiemogelijkheden ook van binnenuit kan beoordelen. Meestal plaatst hij een paddestoelvormige pleister. Deze wordt  van binnen naar buiten door het prikkanaal getrokken. Zogenaamde reparatiekoorden, die van buitenaf in het gat worden gedrukt zonder de band te verwijderen, zijn niet toegestaan.

Voorruit

Voorruit met regen - Raimond Klavins

Gebarsten voorruiten zijn tegenwoordig zeldzaam. Steenslag veroorzaakt veel vaker een klein gaatje in de eerste laag gelaagd veiligheidsglas.

Wat kun je repareren? Steenslag kun je zonder meer herstellen. Dit is echter alleen toegestaan ​​tot een bepaalde grootte (pakweg een twee-euromunt) en niet in het gezichtsveld van de bestuurder. Bij scheuren moet de ruit altijd worden vervangen.

Pro of doe-het-zelf Er zijn reparatiesets (vanaf €10) voor hobbyisten, een professional inschakelen is beter. Vooral omdat dit door een gedeeltelijke dekking van de verzekering meestal loont, zonder dat er een eigen risico vereist is.

Waarop moet je zeker letten? Wacht na een steenslag niet te lang met reparatie, de voorruit kan nog scheuren en is dan alsnog aan vervanging toe. Een plakkertje op het beschadigde gebied voorkomt het binnendringen van water of vuil.

Achterruitverwarming

Op de achterruiten van oudere en goedkope automodellen zijn verwarmingsdraden vaak alleen aan de binnenkant bedrukt. De draden zijn dun en kunnen door inladen van de bagage beschadigd raken.

Wat kun je repareren? Het defect in de draad kun je patchen.

Pro of doe-het-zelf? De reparatie kan een doe-het-zelver met een beetje handigheid zelf uitvoeren.

Waarop moet je zeker letten? Voor de reparatie gebruik je een geleidende of zilverkleurige verf (€10). Het geleiderspoor is meestal bedekt met een beschermende lak. Dat moet je voorzichtig verwijderen. Plak vervolgens links en rechts van de geleiderbaan afplakband met een spleet van één tot twee millimeter en de geleiderbaan dichten door de spleet op te vullen.

Conclusie

Ken je grenzen. Zodra de voertuigtechniek of de verkeersveiligheid in gevaar komt, moet een reparatie 100 procent zekerheid bieden. Bij twijfel schakel je bij voorkeur de erkende vakman in.