Zo laad je een zwakke auto-accu goed op

Winterklaar maken - check accu

Wanneer een auto-accu zwak of leeg is, hoef je deze niet altijd direct te vervangen. Met een oplader kun je ze vaak wel redden. We leggen uit hoe je een auto-accu goed oplaadt.

Auto-accu's lijden onder lage buitentemperaturen, al helemaal in de winter. De koude en veel elektrische verbruikers zoals de stoelverwarming, de verwarmde achterruit of de ventilator slurpen de batterij leeg. Vooral rijden van veel korte afstanden kan de accu van de auto leegmaken. De batterij laadt tijdens korte ritten niet volledig op en verzwakt na verloop van tijd. Maar een lege accu hoeft niet direct te worden vervangen. Met een oplader komt hij doorgaans weer tot leven. 

Auto-accu opladen: stapsgewijze instructies 

Hoe je precies moet opladen, vind je in de informatie van de fabrikant op de accu en in de handleiding van de oplader. Ontsteking, motor en andere stroombronnen moeten tijdens het gehele laadproces van de accu zijn uitgeschakeld. Belangrijk: controleer voor het opladen of alle ventilatiesleuven van de accu vrij zijn, zodat eventueel vrijkomende gassen kunnen ontsnappen.

  • Stap 1: koppel indien nodig de accu los van het circuit (volg de instructies van de autofabrikant). Verbreek hiervoor eerst de verbinding bij de minpool (zwart) en daarna bij de pluspool (rood).
  • Stap 2: sluit de uitgeschakelde lader aan. Eerst de rode kabel naar de pluspool, dan de zwarte kabel naar het massapunt van de auto (als de accu is geplaatst) of naar de minpool van de accu (als de accu is verwijderd).
  • Stap 3: schakel de oplader in. Let op: de lader mag pas worden ingeschakeld als alle aansluitingen tot stand zijn gebracht, anders bestaat het risico van beschadiging van de startaccu.
  • Stap 4: voltooi het laden. Moderne laders schakelen automatisch uit wanneer de batterij vol is of gaan in de druppellaadmodus.
Van onze partner
Ook voor ruitenwisservloeistof, accu’s, olie en veel meer!
Veel auto-onderdelen en gereedschappen vind je bij winparts.nl!

Accu opladen met een lader: houd hier rekening mee

Vrijwel alle auto-accu's zijn tegenwoordig onderhoudsvrij, waardoor je het zuurniveau voor het opladen niet hoeft te controleren. Bij oudere accu's, herkenbaar aan de opschroefbare celdoppen aan de bovenzijde, moet je vooraf het zuurniveau controleren. 

Belangrijk: controleer voordat je begint met opladen of de lader geschikt is voor het type accu (bijvoorbeeld loodzuuraccu's of gelaccu's). Het is aan te raden een auto-acculader te gebruiken die een automatisch uitschakelmechanisme heeft (delta peak switch-off). Het is ook beter als hij het proces stopt, zodra de startaccu volledig is opgeladen. Laders met een zogenaamde microprocessorbesturing zijn het meest geschikt. Als je ze aansluit, herkennen ze automatisch het accutype en de spanning en laden ze de accu optimaal op. Anders moeten er nog instellingen aan de lader worden uitgevoerd.

Start laden met lage snelheid

Je kunt het beste beginnen met opladen met een lage laadsnelheid, die je vervolgens langzaam opvoert totdat de gewenste stroom is bereikt. In principe moet je de batterij goed ventileren, omdat deze tijdens het opladen opwarmt. Je moet de accu in de gaten houden. Bij een sterke opbouw van hitte, ernstige ontgassing of zelfs lekkage van de elektrolyt, moet je het laadproces stoppen. Moderne, hoogwaardige opladers hebben een beschermende functie die het apparaat uitschakelt wanneer de gasspanning is bereikt. Bij twijfel moet je een gespecialiseerde werkplaats raadplegen.

Van onze partner
Vind hier druppelladers om je accu op conditie te houden
Je hebt bij bol.com een ruime keus aan druppel- of onderhoudsladers die je gemakkelijk bestelt en snel in huis hebt.

Waarom moet je de batterij regelmatig opladen?

Idealiter heeft de auto-accu altijd een spanning van (boven) 12,6 volt en is deze volledig opgeladen. Want zodra de spanning hier voor langere tijd onder komt, begint de zogenaamde sulfatering. Dit betekent dat kleine sulfaatkristallen worden afgezet op de loden platen. Dit vermindert na verloop van tijd de prestaties van de batterij - ergo: hij gaat kapot. Om dit te voorkomen, moet je de accu van de auto regelmatig opladen. Op lange ritten gebeurt dit automatisch via de dynamo. Als je echter veel korte afstanden rijdt, kan de dynamo de accu vaak niet volledig opladen. Sluit daarom regelmatig een oplader aan. Als alternatief kan je een accutester gebruiken om de spanning te controleren. 

Batterij gewoon leeg of kapot?

Als de ontlading ontstaat door een defect of ouderdom, brengt opladen ook geen verbetering. Een kapotte auto-accu is te herkennen aan het feit dat deze ook na een lange reis of een laadproces nog steeds startproblemen geeft. In moderne auto's gaan batterijen meestal vier tot vijf jaar mee. Niet zo heel lang dus en dat is voornamelijk te wijten aan de toegenomen stroomvraag door airconditioning, stoelverwarming, enzovoort.

De exacte leeftijd van de auto-accu is af te lezen aan de versheidsdatum die erop is gedrukt. Een laatste mogelijkheid is het aansluiten van een zogenaamde battery pulser. Bij spanningspieken is het apparaat ontworpen om sulfaatkristallen te vernietigen die voorkomen dat de batterij wordt opgeladen. Het proces wordt desulfatie genoemd. Veel moderne laders hebben een ontzwavelingsfunctie. Als ook dat niet helpt, is de enige oplossing de montage van een nieuwe auto-accu.