Zeven (en meer) weetjes over de ruitenwisser

Ruitenwisserblad rubber Bosch aerotwin op ruit

Op zomerdagen realiseer je je amper dat je auto ze heeft. Bij onstuimiger weer blijken de ruitenwissers ineens onmisbare onderdelen tijdens het rijden te zijn. AutoWeek werpt z’n licht op de ruitenwisser als een van de meest eenvoudige én meest onderschatte componenten van de auto.

Ze zitten vaak verborgen onder de motorkaprand of bij sommige auto’s tegen de voorruitstijlen. Als de ruitenwisser zijn werk doet, is er ook niets aan de had. Pas bij een probleem heb je er aandacht voor. Zeven weetjes over de ruitenwisser vind je hieronder!

1. Wat is een ruitenwisser?

Een ruitenwisser bestaat uit twee hoofdonderdelen: de wisarm en het wisblad. De arm is het mechanische gedeelte dat aan de auto vastzit en door een motortje wordt aangedreven. Het blad zit aan de arm vast en wist daadwerkelijk het natte raam droog en schoon. Zo’n wisblad bestaat gemiddeld uit negen onderdelen, waaronder een rubber strip, luchtbladen en halterveren. Deze onderdelen samen zorgen voor een gelijkmatige aansluiting die de krachten goed over de ruit verdeelt. Daardoor ontstaan er geen strepen op het glas. Voor de rubberen strip van het blad ofwel gummi, heeft elke fabrikant zijn eigen formule. Daarbij geldt dat het rubber goed moet kunnen functioneren, zowel bij temperaturen van -20 graden Celcius als 40 graden boven nul.

Van onze partner
Ook voor ruitenwissers, onderhoudsmiddelen en veel meer!
Veel auto-onderdelen vind je bij winparts.nl!

2. Oorsprong van de ruitenwisser

Aan het begin van de vorige eeuw maakten we voor het eerst kennis met de ruitenwisser, toen nog een handbediende scharnierenwisser aan de bovenzijde van de voorruit. De eerste elektrische wisser dateert uit 1917. In 1922 zien we voor het eerst twee ruitenwissers die parallel aan elkaar bewegen. Begin jaren 30 ontwikkelen fabrikanten de automatische ruststand en variabele snelheid. Grote merken als Trico en Bosch pionieren met de elektrische ruitenwisser. Tot de dag van vandaag ontwikkelen ze wissers voor elk denkbaar merk en model.

3. Onderzoek

Volgens Bovag vervangen veel Nederlandse automobilisten de ruitenwissers te laat. De meeste fabrikanten adviseren elke 12 tot 15 maanden de bladen te vervangen, maar 96 procent gaat daar overheen, aldus Bovag. Vier op de vijf bestuurders wacht zelfs totdat er strepen op de ruiten komen, het rubber loslaat of als het een afkeurpunt APK wordt. Dat laatste is vooral bij nieuwe auto's een risico, omdat die pas na drie of vier jaar moeten worden gekeurd. Daarmee worden ruitenwissers dus vaak drie keer langer gebruikt, dan wordt voorgeschreven. De Nederlandse automobilist vult wel massaal het ruitensproeierreservoir. In de winter doet 93 procent van de automobilist dit zelf met antivries of laat het bij de garage doen.

4. 30 miljoen bladen

In het Belgische Tienen staat een van de grootste ruitenwisserfabrieken ter wereld. Met 1.100 medewerkers produceert Bosch daar elke dag 330.000 wisrubbers. Dat komt neer op een jaarlijkse productie van 30 miljoen wisbladen en 6 miljoen -armen. Bij elkaar kunnen er voor 700 verschillende modellen wissers worden gemaakt. De ruitenwissers worden er ontwikkeld, getest en geproduceerd. In speciale klimaat- en geluidsdichte cabines worden voor elke soort auto speciale testen gedaan. Die kijken bijvoorbeeld hoeveel ‘sone’ (het geluidsniveau in de auto) een ruitenwisser produceert.

5. Nieuwe techniek

Bosch heeft een nieuwe techniek ontwikkeld waarmee de Volvo XC90 al rondrijdt. Hierbij zitten de sproeikoppen niet meer op de auto gemonteerd, maar zijn ze in de wisarmen verwerkt. Ze spuiten de vloeistof rechtstreeks op de wisbladen in plaats van op de ruit. Hierdoor wordt er minder water verspild, is de bestuurder niet tijdelijk verblind door een vlek van water en zeep, hebben de achterliggers er geen last van en weegt het systeem minder.

6. Slijtage-indicator op de ruitenwisser

Geen idee meer wanneer de ruitenwissers voor het laatst zijn vervangen en benieuwd hoe erg ze versleten zijn? Op veel exemplaren zit een klein rond stickertje, de slijtage-indicator. Dit verkleurt na verloop van tijd. Nieuw is het zwart; als de wisser aan vervanging toe is, wordt het geel of groen. Wist je dit niet? Geen reden tot schaamte: bij het genoemde onderzoek gaf meer dan de helft van de automobilisten aan geen idee te hebben waar het stickertje voor dient. Vijf procent dacht zelfs dat het een indicator voor de buitentemperatuur is.

Van onze partner
Ruitenwisservloeistof nodig?
Bij bol.com vind je de top-10 aan ruitenwisservloeistoffen om te zorgen dat het reservoir altijd goed gevuld is!

7. Cijfers en feiten over ruitenwissers

Wist je dit al over de ruitenwisser?

  • Na zes maanden heeft een ruitenwisser er gemiddeld 115.000 wisbewegingen opzitten. Dat staat gelijk aan de oppervlakte van 13 voetbalvelden.
  • Een afwijking in het rubber van 30 micrometer kan al strepen veroorzaken. Let wel: een micrometer is een miljoenste deel van een meter, ofwel 0,000001 meter.
  • De ontwikkeling van een nieuwe ruitenwisser kost gemiddeld drie jaar tijd.
  • Het geluid van de ruitenwisser wordt vooraf getest door een dummy in de auto.
  • Het geluid van een ruitenwisser kan door veel factoren worden beïnvloed. Zo verschilt het geluid per carrosserievorm, de brandstof waarop de auto rijdt en opties waaronder een panoramadak of voorruitverwarming.
  • De rubbers voor een ruitenwissers worden tijdens het productieproces gevulcaniseerd. Hierdoor vindt er een chemische verankering plaats en krijgt de wisser de structuur zoals wij hem allemaal kennen.