Zelf onderhoud doen aan je auto

‘Kom je? Wij gaan geld besparen!’

Zelf sleutelen - Openingsbeeld

Wat kun je tegenwoordig nog zelf doen aan je auto, bijvoorbeeld om kosten te besparen? We nemen een gitzwarte Leon ST van eind 2016 en checken deze Spaanse volbloed van bumper tot bumper. 

Ben je een kantoorman of -vrouw, maar vind je klussen aan je auto wel leuk? Lees dan verder. Heb je helemaal geen zin in vieze handen, blijf dan ook hangen, want bezig zijn met je trouwe vierwieler is veel leuker dan talkshows kijken.

Even een disclaimer: wij adviseren niet om zelf te gaan ‘rommelen’ aan je auto als je er de ballen verstand van hebt of er eigenlijk geen zin in hebt, want dan wordt het niets. En sowieso moet je nooit sleutelen aan onderdelen die met veiligheid te maken hebben. Wat we hier laten zien, zijn simpele klussen die je met wat inzet en gezond verstand goed zelf kunt doen. Je houdt er ook nog eens wat geld mee in je zak. IVA-docenten commerciële techniek Harry Habraken en Cees Leijnse brengen de knowhow mee, IVA-studenten Lonneke van Schuppen en Gysa Vliegenthart zitten vandaag in de uitvoering. 

Een waarschuwing: sommige getoonde werkzaamheden kunnen aanstekelijk werken. 

Lampje vervangen vanaf €2,22*

Zelf onderhoud doen - Lampje vervangen

Heb je een koplampunit met geïntegreerde ledverlichting? Ga dan meteen door naar de volgende klus, want leds kun je zelf niet vervangen. Gelukkig gaan ze ook bijna nooit stuk, alleen bij schade. Bij normale halogeenlampen kun je bij deze Leon redelijk dichtbij komen. Het levert alleen weinig kostenbesparing op, want een beetje garage ‘doet’ dat even voor je. “Bij sommige auto’s is het een lastig klusje met veel demontagewerk”, waarschuwt Harry Habraken. Dan moet je even overwegen of je dat traject wilt aangaan.

Bij de dealer met montage €0 (service van de zaak)

Van onze partner
Ook voor ruitenwisservloeistof, accu’s, olie en veel meer!
Veel auto-onderdelen en gereedschappen vind je bij winparts.nl!

Koelvloeistof bijvullen vanaf €5,44 per liter

Zelf onderhoud doen - Koelvloeistof bijvullen

Vul nooit je koelvloeistof bij tot maximaal als de auto nog koud is. Wordt de motor warm, dan stroomt het reservoir namelijk over, met nare kledderzooi onder de motorkap tot gevolg. Ook is het zaak om het reservoir pas te openen als de boel is afgekoeld, want het staat onder druk! “Dat is heel belangrijk, want je bent voor het leven getekend als de boel nog heet is en je de dop van het reservoir opendraait”, benadrukt Cees. Niet doen dus. 

Bij de dealer met montage €20

Olie en -filter vervangen vanaf €7,56 (per liter) en €9,33 (filter)

Zelf sleutelen - Olie vervangen

Ai, dit is best een gedoe. De Seat Leon is ook aan de onderkant afgedekt met een carterbeschermplaat, dus dat betekent eerst die plaat demonteren. Pas dan kun je bij de carterplug en het oliefilter. Dit is een gevalletje ‘lastig’: niet ingewikkeld, maar wel extra werk. Voor het loshalen van het oliefilter heb je een stukje speciaal gereedschap nodig. De carterplug los- en vastdraaien is geen probleem. “Bedenk bij het vullen dat er tussen min en max op de peilstok ongeveer een liter motorolie zit”, vertelt Harry.

Cees en Harry vinden dit wel een klus om in de doe-het-zelf-garage te doen. “Daar is een brug, dus kun je er goed bij. Ook kun je er gereedschap lenen. Neem een vriend mee, het liefst een die automonteur is”, grapt Harry.

Wat betreft de verse olie: kopen bij de discounter kan, als de olie maar aan de specificaties voldoet die in het instructieboekje staan. Bij motoren met turbo luistert dat wel nauw, meer dan bij ongeblazen motoren. Datzelfde geldt voor motoren met een distributieketting, zoals in de Leon, maar eveneens in Skoda- en Volkswagen-modellen. De levensduur van de ketting staat of valt bij de kwaliteit van de olie. Weet ook dat de specificatie niet 10W40 of 0W30 is, maar dat een specificatie vaak merkgebonden is en bijvoorbeeld voor Volkswagen begint met de letters VW, gevolgd door een vijfcijferig getal, bijvoorbeeld 505.00. Olie peilen moet sowieso elke twee weken en dat kan met een koude of warme motor. “Zorg ervoor dat je auto minimaal vijf tot tien minuten stilstaat en vlak staat”, voegt Cees eraan toe. 

Bij de dealer met montage €221 (olieservice)

Van onze partner
Op zoek naar onderdelen als remschijven, remblokken en toebehoren?
Je kunt op merk en type zoeken bij autodoc.nl of je vult het autotype in en je vindt ze snel.

Interieurfilter vanaf €6,48

Zelf sleutelen - Interieurfilter vervangen

Dat is een mooi businessmodel, die interieurfilters. Je hebt een standaardversie, eentje die pollen filtert en een variant die nare luchtjes absorbeert, van bijvoorbeeld de gierkar die voor je rijdt. Die drie worden steeds duurder, dus zelf kopen bij de autohandel levert geld op. Het plaatsen is alleen niet altijd zo gemakkelijk. “Eerst even uitzoeken of dat een beetje te doen is, want soms moet je hele onderdelen in het interieur losmaken”, aldus Cees. Dus niet te vroeg juichen. Soms moet je mee met het businessmodel van de branche en valt er niets te besparen.

Bij de dealer met montage €59,50

Luchtfilter vanaf €12,12

Zelf sleutelen - Luchtfilter vervangen

Het deksel moet je soms losschroeven en soms wat rommelen met enkele clips om hem te kunnen verwijderen. Dan haal je het oude luchtfilter eruit, je legt het nieuwe luchtfilter erin en klaar. Meestal past hij er maar op één manier in. Dit is de gemakkelijkste klus van de dag!

Bij de dealer met montage €68

Ruitenwisserbladen vanaf €4,76

Zelf sleutelen - Ruitenwissers vervangen

“Het is niet altijd even gemakkelijk, maar bij deze is het appeltje, eitje”, roept Harry blij uit. De dames demonteren de wisserbladen van de Leon waar je bij staat. Losklikken en de nieuwe weer vastklikken, zo gemakkelijk gaat dat bij de Seat. De uiteinden van de wisserbladen zijn het gevoeligst voor scheurtjes en dan is vervangen noodzaak, want dat is apk-afkeur. 

Check dat voordat je naar de apk-keuring gaat en los het zelf op, voordat …

Bij de dealer met montage €53

Banden en bandenspanning

Zelf sleutelen - Bandenspanning controleren

“Elke maand je bandenspanning controleren is echt geen overbodige luxe”, geeft Cees ons mee. Vier banden, vier vlakjes zo groot als een handpalm, zijn je contact met de weg. Daarmee ga je met je auto van 1.200 kilo met een snelheid van 120 km/h de bocht in. Het contact tussen het asfalt en je hitsige sportieve Spaanse C-segmenter is daarmee een zaak van leven en dood. Daaraan mag je gerust elke maand tien minuten besteden, zeker als je bedenkt dat de gemiddelde talkshow meer dan een uur duurt …

Docent Harry kiest voor een bandenspanning die een paar tienden bar hoger is dan door de fabrikant is opgegeven. “Daar wordt de auto weliswaar iets minder comfortabel van, maar ook communicatiever en dat vind ik prettiger. En van meer bandenslijtage daardoor heb ik nog nooit iets gemerkt.” Probeer het een keer!

Airco verfrissen vanaf €10

Zelf sleutelen - Airco opfrissen

“Een aircosysteem kun je niet zelf onderhouden of bijvullen”, zegt Cees meteen. Daar is geen woord Spaans bij. Met het verfrissen van de atmosfeer in de auto kun je als particulier wel zelf wat. “Het beste is om vijf kilometer voor aankomst de airco uit te zetten. Een verdamper van een werkende airco is op zomerdagen ijskoud en kletsnat, vandaar vaak het plasje water onder je auto. Als je de auto stilzet, warmt die verdamper weer langzaam op. In de buitenlucht zitten bacteriën, pollen en andere deeltjes. In de opwarmende en vochtige verdamper hebben de bacteriën het reuze naar hun zin en bouwen ze hele ‘steden’. Wanneer je de auto dan weer start, blaast de airco eerst die ‘bacteriekolonies’ naar binnen en dat geeft de muffe geur”, legt Cees uit. 

Die muffe geur kun je goed aanpakken met een spuitbusje van een tientje. Spuit die leeg terwijl de motor draait, de ventilatie is ingeschakeld en op de recirculatiestand staat en alle deuren dicht zijn. Na tien minuten heb je het aircosysteem lekker opgefrist. Voor een echte reiniging moet je toch bij een professional zijn, dus universele garages of je dealer.

Bij de dealer met montage €39 (€139 servicebeurt)

Schokdemper vanaf €67 per paar

Zelf sleutelen - Schokbrekers

Als er geen McPherson-constructie aanwezig is, waarbij de schokdemper in de veerpoot is opgenomen, kun je separaat een schokdemper vervangen die lek is. “Je moet dan wel de draagarm van de wielophanging achter ondersteunen”, zegt Harry. “Dan is het vrij simpel: twee bouten losschroeven en de nieuwe schokdemper monteren”, weet hij. Daarvoor moet de auto dan wel op de brug, dus een doe-het-zelf-garage lijkt ook in dit geval wenselijk. 

Bij de dealer met montage €427 (per paar)

Zekeringen vanaf €2,22

Zelf sleutelen - Zekeringen verwisselen

Kijk in het instructieboekje welke zekering bij welke activiteit hoort. Met het plastic tangetje dat aan de deksel is bevestigd, kun je ze eruit trekken. Houd ze tegen het licht en je ziet welke zekering stuk en dus onderbroken is. Dit is prima zelf te doen. Maar … de oorzaak van een defecte zekering is vaak overbelasting van het circuit dat wordt gezekerd, dan wel kortsluiting. Daarom is het zaak dat je de oorzaak van het doorbranden van de zekering vindt. Let er vooral op dat je bij het vervangen van de defecte zekering geen zwaardere zekering, met een hogere waarde, terug plaatst. Onder de motorkap zitten de serieuze technische zaken gezekerd. In het interieur zitten nog wat meer zekeringen, vaak voor wat kleinere zaken. In het instructieboekje staat waar de zekeringkasten zich bevinden.

Remblokken vanaf €18,22 per set

Zelf sleutelen - Remblokken vervangen

Over schijven en trommels zullen we het hier niet hebben. Het enige van de remmerij dat in aanmerking kan komen om zelf te doen, is het vervangen van de remblokken. De hydrauliek raak je daarbij namelijk niet aan, het is puur een mechanische klus. Dus wiel eraf om te beginnen en dan de remklauw demonteren. Meestal is maar twee bouten losdraaien genoeg. Dan kun je de oude remblokken verwijderen. Voor het monteren van de nieuwe remblokken moet je met een grote waterpomptang de zuiger terugdrukken. “Deze klus is te doen voor een niet-techneut, maar je moet wel goed bij de les blijven”, waarschuwt Harry. Let wel op dat je na het vervangen van de blokken eerst een paar keer op het rempedaal trapt voordat je gaat rijden. Dat zorgt ervoor dat de remblokken weer dicht tegen de remschijf aan zitten.

Bij de dealer met montage €225

Round-up

Autorijden kost best geld. Dat mag ook, want dan heb je je eigen persoonlijke koets voor de deur. Starten, lopen, gaan! Hoe luxe is dat? Al eens een treinkaartje gekocht? En weet je wat je dan krijgt voor je geld? Dat bedoelen we. Het gaat niet alleen over vervoer. Het gaat over je eigen persoonlijke vervoer en je thuis voelen in je eigen auto. 

Auto’s onderhouden en repareren is vakwerk. Dat vak heet automonteur. Specialistische dingen laten doen door mensen die er verstand van hebben, daar voelen we ons het beste bij. Evengoed: zelf een beetje omkijken naar en aandacht en tijd besteden aan je trouwe vierwieler kan een beetje schelen in de kosten, niets meer en niets minder. En als je lekker binnen op een niet al te dun matje kunt liggen, kan het nog leuk zijn ook.

Handig, dat internet

De wereld van automaterialen en leveranciers is heel dynamisch en heel groot. Hoe vind je daarin je weg? Twee woorden: internet in het algemeen en YouTube in het bijzonder. 

Voor veel auto-doe-het-zelvers is internet hun beste vriend. Er staan op internet heel veel onderdelenleveranciers. Voorbeelden van een dergelijke leverancier zijn Winparts of Autodoc maar er zijn er nog veel meer. 

Waar begin je? Nou, bijvoorbeeld door op Google ‘automaterialen’ in te tikken. Dan krijg je een overzicht van meerdere websites die automaterialen verkopen en ook de fysieke automaterialenzaken staan vermeld. Voor de doe-het-zelver is er dan een mogelijkheid om de juiste onderdelen te zoeken tegen de laagste prijs.

Kenteken invoeren

Het nadeel van internet is dat je even moet wachten voor de onderdelen zijn gearriveerd, maar dat kan worden gecompenseerd door een fysieke zaak, waar je de onderdelen zo kunt halen. Niet overal is een fysieke automaterialenzaak, dus dan is internet een mooi alternatief.

Het zoeken van onderdelen doe je op de website van de leverancier door het kenteken van de auto in te voeren. Heb je zelf een auto geïmporteerd of laten importeren, dan bestaat de kans dat het kenteken niet wordt herkend en moet je door middel van merk, type uitvoering en bouwjaar naar de juiste onderdelen navigeren.

Neem een kijkje

Op de websites van veel automaterialenleveranciers staan ook verschillende tutorials met technische en tactische tips en content, ook hier op deze site natuurlijk, of hier: (youtube.com/watch?v=WEVwsGcJHRo) en (youtube.com/watch?v=t_vq6Z8PKZ8).

Heb je gereedschappen nodig maar zie je door de bomen het bos niet? Daarvoor hebben we een overzicht gemaakt van werkplaatsuitrusting in verschillende prijsklassen.

Succes! En … blijven lachen, ook al zit het even tegen!

Foto’s Willem Verstraten, m.m.v. IVA Business School, Driebergen