Welk type accu is geschikt voor mijn auto?

Accu vervangen - accu meten

Als je een nieuwe auto-accu nodig hebt, rijst de vraag: moet dat de dure zijn? We leggen uit welke types er zijn. Waarop moet je letten en wat komt er bij de zoektocht naar het juiste type accu kijken?

Als de accu van de auto uiteindelijk leeg is, heb je een nieuwe nodig. De prijsverschillen zijn echter opvallend. Het verschil met dezelfde capaciteit kan al snel €100 en meer zijn. Het zal duidelijk zijn dat de grote prijsverschillen tussen naamloze en merkbatterijen niet verrassend zijn. Deze verschillen bestaan ​​ook bij powerbanks van dezelfde fabrikant. We zetten op een rijtje wanneer je beter de dure accu kunt kiezen en hoe je de juiste accu voor je auto kunt vinden.

In het kort: dit zijn de verschillende accutypes

  • Standaard loodzuur accu. De eenvoudigste versie van de startaccu is bedoeld voor auto's zonder start/stop. Prijs vanaf €80 voor 80Ah.
  • Lood-gel batterij. Het verschil met de conventionele loodzuuraccu: hier wordt het zwavelzuur gebonden door kiezelzuur, waardoor een gelachtige massa ontstaat. Gelaccu's zijn onderhoudsvrij en lekvrij.
  • EFB-batterij. EFB staat voor Enhanced Flooded Battery, is bedoeld voor start/stop en is krachtiger dan normale loodzuuraccu's. Prijs vanaf €120 (80Ah).
  • AGM-batterij. Batterijtype van hoge kwaliteit, waarbij AGM staat voor Absorbed Glass Mat. Geschikt voor start/stop en auto's met veel verbruikers. Prijs vanaf €160  (80Ah).
  • Lithium batterij. Zeer lichte batterij, erg duur - gebruikt in sportwagens om het gewicht laag te houden. Prijs vanaf €500.

Welk type accu heb ik nodig?

Is het veilig om de goedkopere loodzuur accu te kopen? Duidelijk antwoord: ja, dat kan! Je zult er vaak tevreden mee zijn. Maar moderne auto's met veel elektrische verbruikers zoals automatische start/stop en eventueel recuperatietechniek (energieterugwinning) hebben speciale accu’s nodig. Eenvoudige accu’s bereiken dan sneller hun limieten en kunnen uitvallen.

Een goedkopere compromisoplossing zijn EFB-batterijen. Qua prijs zitten ze ergens tussen de standaard loodzuur accu en de AGM-uitvoering in. Hun geheim: de positieve platen zijn gecoat met polyester; dit biedt het actieve materiaal extra ondersteuning. Dit verhoogt de cyclusstabiliteit van de batterij en daarmee de levensduur – precies de eigenschap die belangrijk is voor start/stop-motoren. Door de herhaalde startprocessen wordt een accu veel vaker ontladen en opgeladen.

Kortom: voor automodellen met start/stop heb je minimaal één EFB-accu nodig, de AGM-accu is echter nóg beter. Voor alle anderen is de standaard batterij meestal voldoende. Uitzondering: Er zijn veel elektrische extra's in de auto geïnstalleerd. Hier is het de moeite waard om te investeren in een hoogwaardige batterij - hij levert stroom in alle situaties.

Van onze partner
Ook voor ruitenwisservloeistof, accu’s, olie en veel meer!
Veel auto-onderdelen en gereedschappen vind je bij winparts.nl!

Voordelen van een AGM-accu

De dure AGM-accu heeft een koudstartstroom van 640 ampère. De goedkope loodzuur accu slechts 540. En juist deze waarde is bepalend voor het starten van de auto. Die vertelt je hoeveel stroom de accu kan leveren gedurende 30 seconden bij een temperatuur van -17,8 graden Celsius. De reden voor het grote stroomverschil is de interne structuur van de dure batterij. Tussen de loden platen zitten glasvezelmatten. Deze binden het zwavelzuur, waardoor de kans op zuurstratificatie en capaciteitsverlies waar goedkopere accu's last van hebben, veel kleiner wordt. Bovendien vermindert de hoge druk de interne weerstand. Deze technische trucs zorgen uiteindelijk voor de hogere koudestartstroom. Bovendien is de dure batterij bestand tegen meerdere laadcycli. Dit betekent: De AGM-accu kan vaker worden opgeladen en ontladen. Bovendien is het accuzuur beter beschermd tegen lekkage. De meeste van deze zogenaamde AGM-accu's kun je daarom ook horizontaal plaatsen.

Welke accu past in de auto?

In het instructieboekje staat welke accu in de auto past – of je kunt het zelf opmeten. De afmetingen, het vermogen (ampère-uren) en de positieve poolpositie (rechts of links) zijn belangrijk. Nieuwere batterijen hebben een typenummer (ETN, European Type Number) erop gedrukt - als dit overeenkomt met de oude en nieuwe accu, kunnen ze zonder problemen worden verwisseld. Anders helpt het VIN ofwel Vehicle Identification Number van de auto: iedereen die het in speciaalzaken of op internet invoert, vindt zo snel de juiste accu’s. Moderne loodzuuraccu's kunnen in principe voor alle auto’s worden gebruikt. Auto's met start/stop-technologie hebben echter AGM- of ten minste EFB-batterijen nodig zoals je hierboven al kon lezen. Zij kunnen de stress van de extra starts en de daaruit voortvloeiende laad- en ontlaadprocessen aan.

De afmetingen, capaciteit en prijs van de batterij hangen met elkaar samen. Hoe meer ampère-uren, hoe groter en duurder de accu meestal is. Meer capaciteit kan over het algemeen geen kwaad. Als de batterij echter te groot is, past deze niet meer in de meegeleverde houder. Aan de andere kant, als de accu te klein is, kan deze mogelijk niet goed worden gerepareerd. Bovendien voldoet hij dan niet aan de energiebehoefte van de auto. De zogenaamde doosafmetingen van de accu’s zijn gestandaardiseerd over merken in Europa. De borstmaat heeft altijd een diepte van 175 millimeter en een hoogte van 175 of 190 millimeter. Alleen de lengte varieert volgens deze lengtes: 207, 242, 278, 315 en 353 millimeter.

Waarom is accuvervanging bij de garage zo duur?

Eenvoudige loodzuur accu's zijn al verkrijgbaar voor minder dan €100, plus montage. Waarom kost het dan soms wel €500 om de accu in de garage te vervangen? Hiervoor zijn drie redenen. Ten eerste hebben sommige voertuigmodellen volgens de specificaties van de fabrikant een duurdere AGM-accu nodig. Ten tweede kost het bezoek aan de merkdealer domweg meer geld. Er wordt strikt volgens de specificaties van de fabrikant gewerkt en de monteurs krijgen goed betaald voor hun premium imago (tot zelfs €200/uur). Ten derde kost een originele accu voor bijvoorbeeld een BMW 320d bij de dealer vaak veel meer dan op de vrije markt, voor hetzelfde product. Wie kiest voor een AGM-accu zonder BMW-logo en naar een universele garage rijdt voor een accuwissel, kan het nodige geld besparen.

Moet ik naar een garage om de accu te vervangen?

Accu vervangen - accumanagement koppelen

Als een nieuwe accu volgens de gebruiksaanwijzing moet worden ‘aangeleerd’, is een bezoek aan een vakman zeker aan te raden. Door te leren wordt de batterij snel herkend in het batterijbeheersysteem en optimaal opgeladen. Als je dit niet doet, kan dit leiden tot storingen in de elektronica en een kortere levensduur. Het aanleren van de accu rechtvaardigt geen hoge prijzen, want dit is een routine-actie voor de monteur. Tip: ga naar een universele garage om te besparen bij het wisselen.

Wanneer is een startaccu aan vervanging toe?

Een lege accu hoeft niet per definitie te worden vervangen. Hij moet worden opgeladen met een oplader. Het is misschien pas tijd voor vervanging als de batterij kort na het opladen weer leeg is. Een naderende vervanging van de accu is te herkennen aan het feit dat de koplampen kort na het inschakelen bij uitgeschakelde motor donkerder worden of flikkeren. Als je het precies wilt weten, kun je een accutester gebruiken om de spanning te controleren: is deze onder de 12,4 volt, dan is de accu defect. Een laatste poging zouden de zogenaamde batterijpulsers kunnen zijn: ze genereren spanningspieken die een lege accu zouden moeten helpen op te frissen.

En wat te doen met de oude accu?

Een lege auto-accu is chemisch afval en moet op de juiste manier worden afgevoerd. Je kunt deze het beste meenemen als je een nieuwe accu koopt en deze daar inleveren. Als je de bon nog hebt, moet je hem terugbrengen naar de winkel waar je hem hebt gekocht.. Als alternatief kan de oude accu naar het KCA-inzamelpunt van je gemeente worden gebracht.

Onderhoud helpt dat de accu lang meegaat

Ook als de accu als ‘onderhoudsvrij’ bekendstaat, heeft deze onderhoud nodig. Dit betekent vooral schoon houden: als vochtig vuil zich op de contacten nestelt, ontstaan ​​lekstromen die de accu permanent ontladen – ook als de motor is uitgeschakeld. Als er zich een oxidelaag op de polen vormt, moet je deze verwijderen, omdat dit de geleiding aantast. Gebruik tijdens het rijden de stroomverbruikers niet langer dan nodig om onnodige ontlading van de accu te voorkomen. Want als de batterij vaker wordt ontladen en opgeladen, verkort dat de levensduur. Bij langere stilstand of frequente korte ritten in de winter is het ook aan te raden om een ​​druppellader aan te sluiten zodat die niet ontlaadt.

Conclusie

Als een merkdealer of universeel garagebedrijf jou probeert te verleiden om voor €300 een premium accu te kopen, zeg dan nee! Zelfs voor moderne modellen volstaat de goedkopere accu meestal, met name als je geen start-stopsysteem hebt. Die doet zijn werk net zo goed en je bespaart al snel €100.