Waarom je niet vaak op reservebrandstof moet rijden

Brandstofmeter

Als je voor de gewoonte hebt om op je reservebrandstof te rijden, loop je het risico dat de brandstof vervuilt. Je kunt daardoor schade aan je motor krijgen. Daarom is het een slechte gewoonte vaak op reservebrandstof te rijden.

Wacht je meestal tot het laatste moment met tanken? Wacht je tot het reservelampje gaat branden voordat je naar het tankstation gaat? Dit uitstelgedrag kan schadelijke gevolgen hebben voor de techniek van je auto.

Reservebrandstof heeft vervuiling

Als de brandstoftank van je auto zo ver leeg is dat er een minimale hoeveelheid benzine over is, heb je praktisch de bodem van de tank bereikt. Daarin hebben zich in de loop van de tijd onzuiverheden, restjes en andere afzettingen verzameld. Die komen uit de tanks van tankstations. Als je gaat rijden op het laatste restje brandstof in je tank, kun je die vervuiling in de motor brengen. Dan kunnen bijvoorbeeld de injectoren verstopt raken en dan loopt je motor niet goed meer.

Als je vaak op de reservebrandstof rijdt, kunnen op de lange termijn kunnen de motor, brandstofpomp en injectoren zelfs beschadigd worden. Het mag duidelijk zijn dat hun prestaties verslechteren. Het risico is nog groter als je een dieselmotor hebt. Dieselolie is zwaarder en zit vol met vettige deeltjes. Die kunnen de tanks nog meer verstoppen.

Van onze partner
Goedkoper tanken aan de pomp?
Met UnitedConsumers kun je met korting tanken! Vraag nu de tankkaart aan

Gooi de tank op tijd vol

En hoewel het brandstoffilter bijdraagt ​​aan het verminderen van de vervuiling in de motor, kun je beter op tijd tanken. Vuistregel is om bij een kwart, of zeker bij ⅜ vulling van de tank, op zoek te gaan naar een pomp. Dan houd je altijd speling.

Hoe ver kun je nog komen op reservebrandstof?

Zelfs als we dit afraden kan het natuurlijk een keer voorkomen dat je een enkele keer het lampje op het dashboard ziet branden. Bedenk dan, dat je echt op de reserve rijdt en je eigenlijk bij het eerste tankstation de tank moet bijvullen. Als algemene regel geldt dat je ongeveer vijftig kilometer bereik hebt als het reservelampje aangaat. Rijd je sportief, dan zal het minder zijn. Kies daarom voor regelmatig en anticiperend rijden, zonder al te fel optrekken of bruusk te remmen.

Let op bij dieselmotoren

De brandstofpomp wordt onder andere door de brandstof die erdoor stroomt gekoeld en gesmeerd. Als de brandstof opraakt, kan de brandstofpomp kapot gaan en dat leidt tot dure reparaties. Heb je een dieselmotor, dan kan er lucht in het brandstofsysteem komen. Krijg je dat niet weg door 15 of 20 seconden te doorstarten, dan moet je auto bij een garage of een specialist ontlucht worden. Dat kost extra tijd en geld.

Van onze partner
Vastleggen wat er rond je auto en op de weg gebeurt?
Je vindt bij bol.com meer dan 500 dashcams die je snel in huis hebt. Met ruime keuze aan mogelijkheden en van spotgoedkoop tot geavanceerd.

Geen boete zonder brandstof

Vroeger kon je een boete krijgen van €230 als je met een lege tank op de snelweg kwam te staan. Dat is afgeschaft. In het buitenland, bijvoorbeeld in Duitsland, kun je wel een prent krijgen. Die is €35 voor het stilvallen. Maar als je langer dan drie minuten op de snelweg stilstaat wordt dat gezien als parkeren. Dat mag niet op de snelweg, dus komt er al snel €35 bovenop.