Verschillende soorten van de krik in detail

AutoWeek 17 2018 Magazine bandenwissel banden krik

Je hebt een krik normaal genomen niet vaak nodig. Hooguit als je een wiel wilt wisselen of als je een lekke band hebt. AutoWeek zet verschillende soorten van de krik op een rijtje.

Het belangrijkste van een krik is dat je de auto voldoende omhoog heft om bijvoorbeeld een wiel te kunnen losnemen en te wisselen. Er zijn meerdere soorten van de krik. Welke kun je kiezen?

Van onze partner
Je vindt hier de krik die je nodig hebt
Je vindt bij amazon.nl een groot aanbod aan verschillende soorten krikken! Ook vind je onderdelen zoals de rubber beschermdoppen. Gemakkelijk en snel in huis!.

Schaarkrik – meestal al aan boord van je auto

De schaarkrik is de eenvoudigste en goedkoopste (ca. 10 tot 80 euro) variant onder de krikken. Hij is gebouwd in de vorm van een ruit, waarbij een van de vier zijden op de grond rust. Door de langste van de twee assen loopt een draadstang, waaraan een slinger is bevestigd. Het systeem werkt volgens het spindelprincipe. Door aan de slinger te draaien, komt de auto omhoog.

De schaarkrik werkt zonder hydraulische ondersteuning, maar het lange aanzwengelen maakt het klusje meestal vermoeiend. Maar hij is compact en snel inzetbaar als pechhulp. Een modificatie van de schaarkrik, de Storz-krik, is standaard aan boord van veel auto's. De Storz-krik is dankzij slechts één arm nog ruimtebesparender dan de ruitvormige schaarkrik, maar niet zo stabiel.

  • Capaciteit/hefhoogte: tot 1,5 ton, elektrische modellen tot 2 ton/90 tot 360 mm
  • Voordelen: Compact en ruimtebesparend, snel in gebruik en daardoor geschikt als pechhulp. Goedkoop en handig voor verlaagde auto's
  • Nadelen: Vereist veel inspanning, lager laadvermogen, daarom alleen geschikt voor kleine en middelgrote auto's. Minder stabiel dan hydraulische krikken

Trolley- of garagekrik – de handigste variant

In de meeste gevallen werkt de garagekrik hydraulisch, via oliedruk. Het bijzondere voordeel is de wendbaarheid. De trolleykrik is uitgerust met vier wielen, waarvan er twee vrij kunnen draaien, zoals op een winkelwagentje. Als je de auto op een as in het midden optilt, kun je hem manoeuvreren met behulp van de krik.

Bij het heffen wordt een hydraulische pomp aangedreven door middel van een afneembare hefboomarm, die de arm van de krik omhoog brengt. De krikplaat, die aan het lichaam  van de krik wordt bevestigd, heeft bij de betere modellen een rubberen kussentje. Het neerlaten gebeurt ook met de hefboomarm. De hefarm kkun je neerlaten door aan een klep naast de pomp te draaien.

Voor een optimale positie beweegt de garagekrik iets naar de auto of weg van het voertuig bij het heffen en dalen. Hiervoor is een vlakke vloer nodig. De trolleykrik is handig en moeiteloos in gebruik, maar alleen geschikt voor stationair gebruik. Modellen van hogere kwaliteit hebben een zogenaamde ‘quick-lift-functie’: de auto kan snel en met slechts enkele pompbewegingen tot de maximale hoogte worden getild met een aan de zijkant gemonteerd pedaal of een schakelaar op de krik. De trolleykrik is het duurste type krik. Afhankelijk van de kwaliteit en het design liggen de prijzen tussen de 20 en zo’n 300 euro.

  • Hefvermogen/hefhoogte: twee tot vier ton/80 tot 800 mm
  • Voordelen: Eenvoudige en energiebesparende bediening, sommige modellen met extra's zoals ledverlichting of een snelspan-pedaal. Universeel inzetbaar op vaste ondergrond
  • Nadelen: Groot en zwaar, daarom voornamelijk stationair gebruikt en niet geschikt voor op reis
Van onze partner
Ook voor ruitenwisservloeistof, accu’s, olie en veel meer!
Veel auto-onderdelen en gereedschappen vind je bij winparts.nl!

Hydraulische stempelkrik - de krachtpatser

Stempelvijzels zijn de krachtigste vertegenwoordigers van hun klasse met een laadvermogen van ongeveer 2 tot 30 ton. De stempelvijzel werkt hydraulisch of pneumatisch - professionele apparaten gebruiken vaak de luchtdrukvariant. Vanwege het hoge draagvermogen worden gestanste autokrikken vaak gebruikt in bedrijfswagens of in grote stacaravans. Het nadeel is de soms slechts geringe hefhoogte, die bij sommige modellen kan worden verlengd met een spindelschroefdraad.

Stempelvijzels met een laadvermogen van twee ton of meer zijn al verkrijgbaar vanaf ongeveer 20 euro. Deze modellen zijn voldoende voor het heffen van personenauto's. Professionele apparaten voor de werkplaats met een pneumatisch systeem kunnen meer dan 100 euro kosten.

  • Capaciteit/hefhoogte: 2 tot 20 ton/180 tot 470 mm
  • Voordelen: Relatief compact, bijzonder krachtig en robuust, heft ook zware SUV's of bestelwagens
  • Nadelen: Soms slechts een kleine hefhoogte, vereist veel voorzichtigheid bij het bevestigen en kan gemakkelijker kantelen

Ballon- of luchtkussen jack

Hier is het eigenlijk een ballon die de auto optilt, meer bepaald een zak van scheurvast plastic met een slang. De slang is bevestigd aan het uitlaatuiteinde van het voertuig, na het starten van de motor blazen de uitlaatgassen de ballon op - de auto wordt opgetild door perslucht. Dit type krik is bijzonder geschikt voor lekke banden.

Het optillen van de auto met een ballonkrik vereist geen kracht, de krik kan ook op oneffen ondergrond gebruikt worden. Het nadeel: de plastic zak kan gemakkelijk beschadigd raken. Daarnaast staat de auto niet erg stabiel op de ballonkrik. Daarom moet je auto extra worden beveiligd. Ballonkrikken zijn er vanaf ongeveer 50 euro. Stabielere versies, waarmee ook zware SUV's kunnen worden opgetild, kosten tot 150 euro.

  • Capaciteit/hefhoogte: tot drie ton/0 tot 600 mm
  • Voordelen: Snel in gebruik, geen fysieke inspanning, ruimtebesparend en laag gewicht. Hij is daarom ideaal als pechhulp en kan ook op zachte ondergrond worden gebruikt
  • Nadelen: ballon kan gemakkelijk beschadigd raken, slang kan loskomen van de uitlaat. Het voertuig moet altijd extra beveiligd zijn. Niet geschikt voor regelmatig gebruik
Van onze partner
Autogereedschap nodig?
Bestel ook je gereedschappen gemakkelijk en snel bij bol.com, met een ruime keuze aan toebehoren! Neem snel een kijkje!

Let hierop bij het kopen van een krik

Krikken zijn er in verschillende varianten, maten, prestatieniveaus, kwaliteitsnormen en natuurlijk prijsklassen. Bij het zoeken naar de juiste krik je eerst helder hebben wat het voertuigtype, toepassingsgebied en eisenpakket is. Er zijn namelijk wat verschillen in bediening, laadvermogen en hefhoogte. Het laadvermogen is waarschijnlijk het belangrijkste criterium. Meestal is zo'n twee ton voldoende. De hefhoogte is ook bepalend (de vereiste waarden staan ​​meestal in het instructieboekje van de auto).

Bij aankoop moet je ook bedenken welk toepassingsgebied de krik zal hebben: meer af en toe voor gebruik bij pech, voor de hobbywerkplaats thuis of zelfs voor gebruik door een professionele monteur? Belangrijk: in het algemeen dient u geen krikken te kopen die geen GS-keurmerk (geteste veiligheid), TÜV-label of CE-markering hebben.

Goed onderhoud van de krik

Vooral garagekrikken hebben regelmatig onderhoud nodig. Het onderhoud is snel en kost weinig moeite. Toch moet je regelmatig controleren of alles in orde is. Dan weet je dat hij gedurende lange tijd betrouwbaar en veilig werkt. Geef daarbij bijzondere aandacht aan de volgende onderdelen:

  • Opslag. Voordat de krik wordt opgeborgen, moet deze worden schoongemaakt. Want vuil van de weg of strooizout bevordert de slijtage. De druk moet van de krik af vóór opslag. Ook belangrijk: Alleen rechtop bewaren, zodat er geen luchtbellen in het hydraulisch systeem kunnen neerslaan.
  • Hydraulische olie. Het oliepeil moet je regelmatig controleren, anders verliest de krik hefhoogte. Hiervoor verwijder je de dop op de pompunit. De pompzuiger moet met olie zijn bedekt. Is dat niet zo, dan moet je bijvullen met hoogwaardige hydraulische olie.
  • Ontluchten. Van tijd tot tijd moet je de hefcilinder ontluchten. Doe dat zeker als de krik moeilijk te verplaatsen is. Hiervoor wordt de aftapkraan gesloten en de krik opgepompt. Vervolgens open je de klep en zet je het zadel weer in de oorspronkelijke stand. Nu kan de klep weer gesloten worden en zou de krik weer soepel moeten werken. 
  • Smeren. Bewegende onderdelen moet je regelmatig inspecteren, reinigen en vervolgens smeren om een ​​goede en soepele werking te garanderen.