Tips voor extra bescherming tegen roest voor je auto

Zo gaat je auto duidelijk langer mee

Roestbescherming - Aanbrengen roestbescherming onderkant

Roest treft elke auto op een gegeven moment. Hoe en waarmee neem je de beste voorzorgsmaatregelen?

Wanneer je het over duurzaamheid hebt, dan denk je bij auto’s al snel aan alternatieve aandrijflijnen. Maar ook een lange levensduur bespaart grondstoffen en spaart het milieu. Want rond eenderde van alle middelen in één gemiddeld autoleven wordt gebruikt bij de productie. Bij elektrische auto’s is de totale energiebalans, afhankelijk van de soort batterij, nog ongunstiger.

Extra bescherming tegen roest geeft langer plezier van je auto

Afhankelijk van het jaarkilometrage en het verbruik getuigt het van duurzaamheid om een zuinige en emissiearme auto met verbrandingsmotor zo lang mogelijk op de weg te houden. Behalve dat je de auto regelmatig vakkundig onderhoud gunt, zorgt een aanvullende bescherming tegen roest ervoor dat je langer plezier hebt van je auto. Vooral sinds de introductie van af fabriek roestpreventie, zoals verzinken en was in holle ruimtes, zie je dat voertuigen langer meegaan. Immers: ze drukken roestvorming weg. Die steekt meestal het eerst de kop op bij aan de buitenkant onzichtbare gebieden zoals de onderzijde, metalen vouwen en in holtes. Om ongewenste roest te voorkomen, geven we je drie belangrijke tips.

Holle ruimten en bodem beschermen

Bij moderne auto’s is de bescherming van holle ruimtes en de afdichting van het chassis al in de fabriek goed voor elkaar. Echter, niet alle auto’s zijn optimaal behandeld omdat een aantal fabrikanten hierop bespaart.

Voor modellen die bekendstaan om roestgevoeligheid, en in het algemeen auto’s die tien jaar of ouder zijn, is het daarom handig om extra aandacht te besteden aan bescherming van de bodem en holle ruimtes. Ervaren sleutelaars kunnen het zelf doen, maar leken raden we een bezoek aan een werkplaats aan. Het beste kun je dit doen voordat de corrosie verder vordert. 

Wanneer er meer roest moet worden verwijderd, stijgt de prijs van de behandeling. Wat kost een bodemreiniging? Met droogijs moet je rekening houden met tarieven van €500 tot €1.000. Het conserveren van de holle ruimtes kost afhankelijk van de auto en zijn grootte tussen de €500 en €2.000.

Als je de auto lang wilt gebruiken, moet je hem preventief laten conserveren, dus nog voordat roest kan ontstaan. Je kunt hiervoor holtebeschermingsproducten als Mike Sander’s corrosiebeschermingsvet en speciale oliën en was voor de bodemplaat en holle ruimten. Dat is een investering waarvan je een autoleven lang plezier hebt.

Van onze partner
Je auto schoonmaken en beschermen?
Lak bijwerken? Je kunt bij Winparts.nl de juiste producten voor je auto bestellen om hem weer mooi te laten shinen!

Smeren en vocht weren

Onder deze noemer schikken we vooral multifunctionele oliën, in het kort ook multi-oliën genoemd. Deze chemische allrounders verzorgen de smering, bijvoorbeeld van zware sloten en deurscharnieren of ze maken vastgeroeste schroeven weer los.

Multi-oliën zijn vochtwerend en daarmee geschikt voor praktische bescherming tegen corrosie voor alle ongelakte metalen onderdelen. Bovendien kunnen multi-oliën ook  elektrische componenten beschermen. Denk daarbij aan contactspray voor de ontsteking. Ze houden de contacten schoon, duwen vochtigheid weg en houden lekstromen weg. Zelfs voor de bescherming van rubberen onderdelen (bijv. deurafdichtingen) kun je multi-oliën gebruiken. Gebruik deze producten alleen op kunststof onderdelen. De olie kan het materiaal beschadigen en de weekmakers eruit halen. Die onderdelen kunnen broos worden en dan gemakkelijker breken.

Lak beschermen

Of het nu gaat om vloeibare harde was of spuitwas - deze middelen vormen de ultieme lakverzorging. Ze verzegelen de lak en beschermen tegen verwering. Moderne wassoorten hebben een hydrofobie, dat wil zeggen: ze verdringen water, en maak gelakte onderdelen meer bestand. Zeker voor auto’s die je regelmatig buiten geparkeert en lange periodes zijn blootgesteld aan het weer is regelmatige behandeling (twee maal per jaar) belangrijk. Maar ook wanneer je de auto vaak wast, slijt de beschermingslaag iedere keer een beetje.

Meer tips voor een lang autoleven

Zo voorkom je roest:

  • Kleine krasjes in de lak onmiddellijk repareren
  • Was de auto regelmatig, bijvoorbeeld ook om resten strooizout te verwijderen
  • Parkeer je auto droog en goed geventileerd

 

Deze producten hebben onze Duitse collega’s van AutoBild als ‘goed’ getest:

Roestbescherming - Dr Wack A1 spuitwas

Dr Wack A1 Speed ​​Wax Plus 3 is het beste product van vloeibare harde wassen die AutoBild heeft getest. Deze stond bovenaan bij de waterafstotende eigenschappen. Op gebied van het opfrissen van de kleuren haalde hij de eerste plaats. Na de tiende wasbeurt bleven bij deze autowas nog waterdruppels als pareltjes op de lak zitten. Ook bij de spuitwassen scoorde Dr Wack hoog en won het de vergelijking met negen andere producten.

Roestbescherming - Mike Sander's Corrosiebeschermingsvet

Mike Sander's corrosiebeschermingsvet: je moet het anticorrosievet van Mike Sander voor verwerking tot meer dan 100 graden verhitten. En dan moet je het met een speciale sonde en een compressor in holtes zoals drempels, lengte- en dwarsbalken spuiten. Het vet kun je met een kwast ook op deursponningen aanbrengen. 

Roestbescherming - Sonax SX-90 multi-olie verpakking

Multi-olie SX90 Plus van Sonax: tijdens de AutoBild-test met negen multifunctionele oliën kwam de SX90 Plus van Sonax als duidelijke testwinnaar uit de bus. Het scoorde met afstand de beste smerende werking. Het scoorde tevens op het gebied van corrosiebescherming bij het weren van vocht en toepassing op verschillende materialen. Alleen de matige kruipeigenschappen zorgden voor puntenaftrek. Praktisch in het gebruik: multi-oliën zijn spuitoliën. Dat betekent dat je ze kunt aanbrengen met een sproeikop of een buisje.

Roestbescherming - Sonax SX-90 multi-olie in slot

Conclusie

Het is duidelijk: moderne auto's met een laag brandstofverbruik of zelfs een emissievrije elektrische aandrijving zijn duurzaam. Maar niets is duurzamer dan een auto, die al is geproduceerd, optimaal te beschermen en zo lang mogelijk te gebruiken. Ook sloop en recycling zijn energieverslinders.