Let op stroomvragers bij lang stilstaande hybride auto

Startaccu Peugeot 308 Hybrid SW 2022

Een Toyota RAV4 van twee jaar oud moest na twee weken vliegvakantie worden geholpen met startkabels: de boordaccu was leeg. Wanneer kan de accu van een lang stilstaande hybride auto zo snel leeglopen? Cornelis Kit onderzocht dit aan de hand van twee voorbeelden.

De Toyota-importeur leert dat de 12V-accu door de grote (aandrijf)accu geladen wordt. Een gelijkspanningsomvormer zorgt dat de hogere spanning van de grote accu wordt omgezet naar de veel lagere 12 volt. Die omvormer werkt echter alleen wanneer het contact is ingeschakeld, dus niet wanneer de auto geparkeerd staat. Dat de kleine accu binnen twee weken leegraakte, is volgens de importeur niet de bedoeling; drie tot vier weken stilstaan hoort doorgaans geen problemen op te leveren. Volgens de importeur horen ze wel vaker dat de 12V-accu in korte tijd leeg is bij auto’s met een achteraf ingebouwd alarm. Dat alarm is continu waakzaam en vraagt daar de nodige elektriciteit voor. Blijkbaar dusdanig veel dat het de accu vrij vlot leeg trekt. De eigenaar van de RAV4 vertelt ons dat hij inderdaad achteraf een alarm in heeft laten bouwen, dat moest van de verzekeraar.

Van onze partner
Startkabels nodig?
Bestel ook je startkabels gemakkelijk en snel bij bol.com, met een ruime keuze aan toebehoren! Neem snel een kijkje, dan ben je altijd snel op weg!

Twee 12V-accu’s bij Peugeot 308 PHEV

En hoe zit het bij een auto als de Peugeot 308 PHEV die op dat moment in de duurtestgarage aanwezig was? Volgens de Peugeot-importeur heeft de plug-in hybride auto behalve een grote accu (bij Peugeot spreken ze van tractiebatterij) ook twee 12V-accu’s (door Peugeot servicebatterijen genoemd), een grote en een kleine. Die kleine servicebatterij is vergelijkbaar met een motorfietsaccu en zit onder de middenconsole. De grote servicebatterij onder de motorkap zorgt er normaal gesproken voor dat de verbrandingsmotor kan starten. Daarnaast voedt hij alle regeleenheden zodat het hybridesysteem kan functioneren. De kleine servicebatterij voedt het 12V-circuit wanneer zijn grote broer onder de motorkap alles moet geven om de verbrandingsmotor te starten. 

Bij Peugeot vertellen ze ons verder dat de servicebatterijen niet opgeladen worden wanneer de auto geparkeerd staat. De kleine accu is dan zelfs helemaal losgekoppeld. De grote voedt de elektronica in slaapstand. Bij de ontwikkeling van de auto is rekening gehouden met een stilstand tot zo’n dertig dagen, dat moet volgens de Peugeot-ingenieurs in de praktijk voldoende zijn. Wanneer er weer gereden wordt, kan de 12 volt-accu opgeladen worden via de gelijksspanningsomvormer die zijn elektriciteit uit de grote tractiebatterij haalt. Net als bij de Toyota dus. In de Sport-modus kunnen de servicebatterijen ook opgeladen worden door de startgenerator van de verbrandingsmotor. Die startgenerator is een startmotor die ook als dynamo kan werken. Met deze 308 kun je ook inpluggen. De gelijkspanningsomvormer zet de wisselspanning uit het stopcontact of de laadpaal dan om in gelijkspanning voor zowel de tractiebatterij als de twee servicebatterijen. Het lijkt ons fijn om de auto tijdens lange vliegvakanties achter te laten met de laadkabel in het stopcontact.