Let bij deze motoren op de distributieriem of distributieketting

Citroën C4 1.6 THP Exclusive

Bij motoren is de distributieriem of distributieketting vaak de achilleshiel van verbrandingsmotoren. Er zijn veel gevallen van voortijdige defecten. Bij deze modellen moet je opletten.

In een verbrandingsmotor is de distributieriem verantwoordelijk voor aandrijving van de nokkenas, die de kleppen geleidt net als de krukas waarop de zuigers zitten. Als de distributieriem breekt of verschuift, is een motorstoring onherroepelijk. Helaas komt dit nogal eens voor bij moderne motoren. Hier de lijst met probleemgevallen, mede tot stand gekomen met het Franse AutoPlus en het Duitse AutoBild.

Distributieriem: een zeer kwetsbaar onderdeel

Tot 2012 had bij Renault de 1.5 liter dCi K9K-dieselmotor (van 65 tot 110 pk) last van een defecte distributieriem: bij 70.000 km ontstonden breuken. Het verdient aanbeveling dit onderdeel zeer vroeg te vervangen. Sinds 2013 monteert Renault een andere snaar en dat scheelt een hoop gedoe.

Bij de Stellantis-groep (PSA) is de 1,2-liter VTi/PureTech EB2 driecilinder benzinemotor (van 68 tot 130 pk op benzine) uitgerust met een ondergedompelde riem, geïntegreerd in het oliecarter. Deze motor vinden we bij Peugeot, Citroën, DS Automobiles en Opel. De eerste generatie van deze riem sleet voortijdig, vooral op modellen met een turbo (110 en 130 pk). Sinds 2018 monteert de fabrikant een andere riem, maar het is aan te raden om de riem sneller te vervangen (6 jaar of 100.000 km), om problemen te voorkomen. Zorg ervoor je olie volgens het boekje te verversen, met de voorgeschreven olie.

Distributieriem: veel modellen getroffen

Bij PSA hebben de 1.6 liter e-HDi DV6 en 2.0 liter HDi DW10 dieselmotoren (van 110 tot 150 pk) eveneens last van overmatige riemslijtage, die zich soms al na 70.000 km manifesteert. Je moet deze daarom regelmatig controleren en bij de eerste tekenen van zwakte vervangen.

Bij Opel lijdt de 2.0-liter D20DTH-dieselmotor met 170 pk, die voornamelijk dienst doet in de Insignia van de tweede generatie, aan voortijdige uitval. Bij zware belasting verdient het de voorkeur om de riem eerder te vervangen, na 5 jaar of 100.000 km, om motorstoringen te voorkomen.

Van onze partner
Ook voor ruitenwisservloeistof, accu’s, olie en veel meer!
Veel auto-onderdelen en gereedschappen vind je bij winparts.nl!

Distributieketting vergt aandacht bij deze merken

De BMW-groep kende problemen met de distributieketting. Van 2006 tot 2012 had de Beierse fabrikant ellende met de 1.6 liter Turbo N14-benzinemotor, die vooral veel te lijden had op de Mini-modellen (Cooper S R56 en JCW), maar ook bij Stellantis/PSA (Peugeot, Citroën, DS Automobiles en Opel) aangezien het niets anders is dan de 1.6 liter THP-motor.

De kettingspanners zijn de boosdoener: de ketting kan breken en daarmee de hele motor beschadigen. Hoewel de distributieketting sinds 2013 is vernieuwd, zijn er inmiddels andere, betrouwbaardere spanners geïnstalleerd. Een identiek probleem speelt bij de 2.0 liter N47- en 3.0 liter N57-dieselmotoren die zijn gemonteerd in de modellen van BMW (16d tot 30d), van 2007 tot 2014. Het is raadzaam om de timing opnieuw af te stellen om storingen te voorkomen.

Bij Jaguar/Land Rover heeft de 2.0-liter Ingenium-dieselmotor twee distributiekettingen. Een mismatch in de timing kan leiden tot motorstoring. De modellen die het betreft zijn geproduceerd van 2015 tot 2019. De motoren vind je met name in de Range Rover Evoque.

Bij Mazda hebben ook de 2,2-liter MZR-CD R2-dieselmotoren (150 en 175 pk, van 2008 tot 2013) last van slappe distributiekettingen. Deze komen met name voor bij de Mazda 6. Zorg ervoor dat je eventuele motorstoringen voor bent door de distributie tijdig te vervangen.

Van onze partner
Check je distributieriem: even afspraak maken
Bij de vestigingen van Kwik-Fit maak je gemakkelijk een afspraak om je distributieriem te checken. Als het nodig is kan de distributieriem vervangen worden. Doe het op tijd, je loopt anders flinke risico op motorschade!

Distributiekettingen: veel modellen waar je aandacht voor moet hebben

Bij Renault, Nissan en Mercedes heeft de beruchte 1.2 liter TCe/DIG-T H5F-benzinemotor (100 tot 130 pk) last van een afdichtingsdefect waardoor het oliepeil daalt en vervolgens de schakel- en distributieketting breekt. De betrokken modellen zijn geproduceerd tussen 2012 en 2019.

Bij Opel heeft de 1.2 liter Twinport Ecotech benzine (85 pk, van 2006 tot 2015) van de Corsa last van een ketting die voortijdig kan verslappen. Hetzelfde geldt voor de 1.6 liter CDTi B16DTU en B16DTE dieselmotoren (110 pk, van 2015 tot 2018), die een defecte kettinggeleider hebben. Het breken ervan kan leiden tot motorstoringen.

Bij Stellantis (FCA) is de 1.3 liter Multijet SDE dieselmotor (70 tot 95 pk) tussen 2008 en 2014 te vinden bij Alfa Romeo (MiTo), Fiat (onder andere Panda, 500, Grande Punto), Lancia (Ypsilon, Musa) , maar ook bij Citroën (Nemo), Opel (Corsa, Astra, Combo) en Peugeot (Bipper). Deze krachtbron heeft vaak last van kettingbreuk, wat kan leiden tot motorstoringen.

Ten slotte laat ook de Volkswagen Group (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda) steken vallen. De 1,2 liter en 1,4 liter TSI/TFSI EA211-benzinemotoren (85, 105, 122 tot 160 pk, van 2005 tot 2013) hebben te kampen met een probleem met de spanrollen, waardoor de ketting losraakt en vervolgens breekt. Vanaf 2011 (1.4 TSI) en 2015 (1.2 TSI) heeft de fabrikant deze motoren geüpdatet door montage van een riem die geen problemen geeft. De 2,0-liter TSI EA113-benzinemotor (200 tot 210 pk, van 2004 tot 2015) geeft problemen met de spanners van Golfs GTI. Het model weigert dan koud te starten, wat een terminale motorstoring voorkomt.

Deel jouw ervaringen met je auto!
Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen.