Hieraan herken je goede startkabels

Mazda MX-5 met startkabels

Op het eerste gezicht zijn startkabels gewoon eenvoudige elektrische kabels. AutoWeek laat je zien waarom sommige startkabels €10 kosten, andere €400, en welke je voor jouw auto nodig hebt.

Het prijskaartje in een Lidl-winkel in Hamburg belooft een koopje: de Ultimate Speed-jumperkabel, lengte 2 x ca. 3 meter, kost €9,99. Wat heb je eraan? En wat vragen andere winkels? Zo'n kabel kost €16,99 bij Gamma, €20,44 bij bol.com en vanaf pakweg €20 bij Blokker en bij Conrad zelfs boven de €100. Aanzienlijke prijsverschillen voor, in ieder geval op het eerste gezicht, dezelfde producten, die in de winter vaak in actiefolders van discounters staan. Als je op zoek bent naar professionele producten, zul je merken dat je ook €400 kunt uitgeven aan een startkabel. Of meer.

Verschillen tussen startkabels

Waar zitten de verschillen? Zoals voor alle technische producten is er een norm voor startkabels: DIN 72 553. Een daarin voorgeschreven test bepaalt bijvoorbeeld dat kabels vaak onder bepaalde hoeken op en neer worden gerold. Daarbij moeten zo min mogelijk draden in de streng breken. Zowel goedkope als dure kabels moeten de procedure doorstaan. Toch zijn er grote verschillen in kwaliteit. Hieronder staan punten waarop je moet letten. Zij maken het onderscheid.

Van onze partner
Ook voor ruitenwisservloeistof, accu’s, olie en veel meer!
Veel auto-onderdelen en gereedschappen vind je bij winparts.nl!

Dwarsdoorsnede 

Het belangrijkste aankoopcriterium is de kabeldoorsnede. Hoe groot die moet zijn, hangt af van de cilinderinhoud en het type motor dat starthulp nodig heeft. Als de doorsnede te klein is, vloeit er niet genoeg stroom en start de motor niet. In het ergste geval warmt de kabel op en veroorzaakt kortsluiting en brandschade. Een kabel met een doorsnede van 16 vierkante millimeter (mm²) is bestand tegen stromen tot 220 ampère, bij 50 mm² zelfs 1.000 ampère. Daarom: gebruik bij twijfel de dikkere kabel.

Voor benzinemotoren met weinig cilinders en volume zijn kabels met 16 tot 20 mm² voldoende, waarbij geldt: 

  • voor driecilinder motoren met een cilinderinhoud tot 1,2 liter is een 16-aderige kabel voldoende. 
  • kies dikkere dwarsdoorsneden voor grotere viercilinder-, zes-, acht- of zelfs twaalfcilinder motoren. 
  • gebruik 25 mm² voor motoren met een slagvolume van twee liter of meer. Dat is genoeg voor de meeste benzinemotoren. 
  • 35 mm² is alleen aan te raden voor nog grotere benzinemotoren. 

Heb je een diesel, dan heb je een zeer krachtige accu. Wij adviseren kabeldoorsneden vanaf 25 mm². Kabels met een doorsnede tot 50 mm² worden gebruikt voor vrachtwagens, tractoren en bouwmachines met een 24 volt elektrisch systeem.

Materiaal

Dunne discounter-kabels hebben vaak goedkope aluminium strengen die zijn ingepakt in koperdraden. Kabels van hogere kwaliteit zijn gemaakt van puur koper, hebben een hoge geleidbaarheid, zijn zeer flexibel en relatief zwaar. Er zijn ook puur aluminium kabels. Omdat ze minder geleidend zijn, hebben ze grotere doorsneden (een aluminium kabel van 31 mm² komt overeen met een koperen kabel van 25 mm²). Isolatie is eveneens belangrijk. Goed plastic met voldoende weekmakers garandeert dat de kabel ook bij temperaturen onder nul flexibel blijft.

Van onze partner
Autogereedschap nodig?
Bestel ook je gereedschappen gemakkelijk en snel bij bol.com, met een ruime keuze aan toebehoren! Neem snel een kijkje!

Klemmen aan de startkabels

Vier goede klemmen zijn belangrijk voor een stevige grip op de accupolen. Een grote openingshoek, gripvaste tanden met een groot contactoppervlak en sterke veren zijn cruciaal. Goede kabels hebben een volledig geïsoleerde tang van onbreekbaar plastic. Dit voorkomt kortsluiting en in het beste geval is de mantel ertegen bestand als je over de tang heenrijdt. Bij dure kabels staan ​​beide klembekken onder spanning met de kabel. Verder zijn ze soms hoekig. Dat is handig wanneer de batterijen moeilijk bereikbaar zijn.

Let op de lengte van startkabels

Kabels die te kort zijn, kunnen startkabels compleet nutteloos maken, als de donorauto niet dicht genoeg bij de auto met lege accu kan komen. Drie meter is vaak te kort, 3,5 of vier meter is beter. De weerstand neemt toe met de lengte. Langere kabels hebben grotere doorsneden nodig. Maar: hoe langer en dikker de kabel, hoe omvangrijker en moeilijker deze is op te bergen. Aanbeveling: 25 mm² met een lengte van 3,5 meter is een goed compromis.

Extra’s bij de startkabels

Een stevige tas is logisch. Klittenbandstrips erop maken het gemakkelijker om de kabels in de kofferbak te bevestigen. Extra's zoals led-verlichting op de tang lijken misschien verleidelijk, maar zijn in de praktijk overbodige gimmicks.

Van onze partner
Accu check: even afspraak maken
Bij de vestigingen van Kwik-Fit maak je gemakkelijk een afspraak om je accu te checken. Als het nodig is kunnen we de accu vervangen.

Starthulp voor elektrische auto's

Kun je een elektrische of hybride auto starten met hulp van een auto met een verbrandingsmotor? Antwoord: ja, dat kan zonder problemen en mag meestal ook. Elektrische auto's mogen echter vaak niet zelf stroom doneren. Dit verbieden veel fabrikanten. Het is daarom essentieel om het instructieboekje te lezen. De reden: aangezien elektrische auto's geen dynamo hebben om de 12-volt accu op te laden, wordt deze via een gelijkstroomomvormer van stroom voorzien door de tractiebatterij. Deze DC-converter levert een nauwkeurig gedefinieerde stroom en is dienovereenkomstig gezekerd. Als de 12-volt accu van de elektrische auto een verbrandingsmotor moet starten, heeft de accu veel stroom nodig en raakt de elektrische zekering van de omvormer overbelast. In een noodgeval kan deze truc helpen: koppel de 12-volt accu van de elektrische auto volledig los van het elektrische systeem van de auto, sluit dan pas de startkabel aan op de verbrandingsmotor en start de motor. Let op: aangezien elektrische auto's meestal alleen kleine 12-volt accu's hebben, werkt dit alleen bij modellen waarin accu's van vergelijkbare grootte zijn ingebouwd, dus kleine en compacte auto's.

Starthulp - zo doe je het goed

  1. Rode kabel naar de pluspool van de lege accu van de ontvangende auto.
  2. Andere uiteinde van de rode draad naar de positieve pool van het donorvoertuig.
  3. Zwarte draad naar de minpool van de donoraccu.
  4. Ander uiteinde van zwarte draad naar aarde (motorblok, speciaal negatief aansluitpunt, enz.) van ontvangende auto. Start de motor van het donorvoertuig en verhoog eventueel het toerental. Start de motor van het ontvangende voertuig. Laat de starter niet langer dan 15 seconden draaien. 
  5. Verwijder na het starten met startkabels de kabels in omgekeerde volgorde.

Belangrijk: de minpool van de accu van de ontvangende auto mag je niet gebruiken, omdat bij het overbruggen gas kan ontstaan ​​en dit door vonken kan ontbranden. Gebruik daarom het onder punt 4 genoemde aardingspunt. Om spanningspieken in het pechvoertuig te voorkomen kan het raadzaam zijn om stroomverbruikers zoals achterruitverwarming en aanjager in te schakelen alvorens de kabel los te koppelen.

Conclusie

Slechts een tientje - met zulke goedkope prijzen is de startkabel een kassakoopje bij de discounter. Deze werken voor incidenteel gebruik bij kleine benzinemotoren. Maar als je kwaliteit en veelzijdigheid wilt, moet je meer geld investeren.