Waarom je een kruissleutel in je auto moet hebben
Je zult wel denken: zo’n groot, onhandig stuk staal in mijn auto, dat in of onder de kofferbak...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Een schokdemper onder je auto beïnvloedt zowel het comfort- als het weggedrag. Hierbij wordt beweging omgezet in warmte. Ze dempen trouwens geen schokken, maar beweging. Cornelis Kit van AutoWeek legt het duidelijk uit.
Eigenlijk kan de beweging van een veer het beste worden vergeleken met een golf die wordt veroorzaakt door het inveren. Die zal na verloop van tijd minder worden maar bij een nieuwe hobbel komt er weer een golf bij. Dat kan natuurlijk erg oncomfortabel worden. Daar komt de schokdemper in beeld.
Koetsen en de eerste auto’s hadden geen schokdempers. Dat kwam doordat deze bladveren hadden. Die wreven langs elkaar en dat zorgde voor een dempend effect. Dat bleek uiteindelijk niet voldoende. Daarom zocht men naar iets anders.
Een van de eerste oplossingen was de wrijvingsdemper. Hierbij wrijven meerdere schijven om en om over elkaar. De helft van de schijven is als een pakketje via een arm met de auto verbonden en de andere helft via een arm aan de ophanging. De beide pakketjes met schijven worden bij elkaar gehouden door een centrale bout waar letterlijk alles om draait. De kracht waarmee het boutje is vastgedraaid bepaalt hierbij hoeveel dempend effect je hebt.
Er waren ook systemen met gewichten die in een contragolf bewegen. Je ziet dat bijvoorbeeld bij de Citroën 2CV die cilinders achter de wielen heeft zitten met daarin een veer met een contragewicht. Als het goed is moet dat ook voor een dempend effect zorgen. Heel effectief is dit systeem niet vandaar dat de 2CV ook nog gewone schokdempers heeft, op enig moment heeft Citroën het systeem zelfs helemaal weggelaten.
De volgende stap zijn de hydraulische schokdempers. Dat zijn nog niet de telescoopdempers die we later bespreken. De hydraulische dempers waar we op doelen zijn de dempers met een arm die tot de jaren 80 in gebruik zijn geweest onder bijvoorbeeld met de MGB of de Morris Ital. Aan de ene kant zit de arm vast aan een asje in het demperhuis en een andere aan de wielophanging vast. In het demperhuis is het asje voorzien van kruktappen met daaraan zuigers die op hun beurt door cilinders met vloeistof kunnen bewegen. Onder in de cilinders zitten kleine gaatjes. Bij de beweging moet de vloeistof door de gaatjes worden geperst. Dat kost energie waardoor de beweging afneemt. De cilinders waren ook met elkaar verbonden, zodat je een basisinstelling kon maken maar ook nog de mate van demping kon instellen.
Van onze partner Ook voor ruitenwisservloeistof, accu’s, olie en veel meer! Veel auto-onderdelen en gereedschappen vind je bij winparts.nl! |
Tegenwoordig zien we experimenten met 48 volt dempers, die ook met een arm werken in combinatie met een tandwieltje en een dynamo. Hierbij wordt de beweging omgezet in elektrische energie die je kunt opslaan en bijvoorbeeld gebruiken voor een hybride systeem. Maar dit is eigenlijk toekomstmuziek.
De meest gangbare schokdemper is tegenwoordig de telescopische demper, die we in verschillende varianten kennen. In beginsel is het ene eind van de demper verbonden met het onderstel en de andere kant met de auto. Bij de telescopische demper wordt een zuiger door een met vloeistof gevulde cilinder bewogen. In de zuiger zitten gaatjes waar doorheen tijdens een in- of uitgaande slag de vloeistof wordt geperst. Dit kost energie en zorgt voor de dempende werking.
Om de demping te krijgen moet de vloeistof niet te gemakkelijk kunnen stromen. Daarom worden de gaatjes in de zuiger afgesloten met klepjes met veren die de olie tegenhouden via de tegendruk van de veertjes. Het openen van die klepjes kost nog eens extra energie en zorgt voor meer demping. In feite is het een gesloten systeem maar het kan lekken en dat levert een apk afkeuring op. Dat wil je niet. Om volumeschommelingen in de vloeistof op te vangen (en daarmee de kans op lekkage terug te dringen) zien we vaak aan de onderkant van de cilinder nog een tweede zuiger (een zwevende) die een flexibele scheidingswand vorm, met aan de ene kant de vloeistof en aan de andere kant een gas met een druk tussen de 20 en 30 bar.
Het hierboven omschreven systeem noemen we een monotube schokdemper omdat alles zich afspeelt in één buis. Daarnaast kennen we ook de twintube-variant. Hierbij zit er om de eerste buis nog een tweede buis. Via gaatjes in de bodem van de eerste buis staan de buizen met elkaar in verbinding. De buitenste buis is niet helemaal met vloeistof gevuld, boven de vloeistof bevindt zich nog een gas (lucht of stikstof) die samengeperst kan worden om volumeschommelingen op te vangen. Bij in- en uitveren gaat de vloeistof bij de twintube dus niet alleen door de gaatjes in de zuiger maar ook door de gaatjes in de bodem van de binnenste cilinder.
Voor een auto voor dagelijks gebruik wil je dat het dempen soepeler gaat en bij raceauto's wil je juist de wegligging wat strakker hebben. Dit kan door de dempers anders af te stellen of, als er aan de dempers niets af te stellen valt, door te kiezen voor dempers met een andere basisafstelling.
In een normale auto wil je eigenlijk dat rond de middenstand de demping relatief licht is en bij de uitersten wat steviger. Je kunt dat bij de ‘twintube’ doen door boven in de binnenste buis een paar extra gaatjes te boren zodat rond de middenstand de vloeistof gemakkelijker van de ene naar de andere cilinder kan stromen. Je kunt dit effect ook bereiken door halverwege (rond de middenstand) in de binnenste cilinderwand een of meer groeven aan te brengen (of zelfs bypass-kanaaltjes maken) waardoor de vloeistof makkelijker van de ene kant naar de andere kant van de zuiger kan bewegen met als gevolg een lichtere demping. Aan het einde van de slag (wanneer de zuiger voorbij de groef is) zal de demping juist weer steviger zijn.
Je kunt de mate van demping ook variëren door een systeem waarbij de klepjes - afhankelijk van bijvoorbeeld de snelheid, de uitslag of een andere rijmodus - met een grotere of juist kleinere weerstand moeten worden open gedrukt . Een andere manier van verstellen werkt met magnetisme. Hierbij wordt een magnetisch veld aangelegd rond de boringen in de zuiger van de schokdemper. Wanneer nu een vloeistof gebruikt wordt met daarin minuscule metaaldeeltjes dan zal die makkelijker of juist moeilijker door de boringen stromen wanneer het magnetisch veld bij die boringen verandert. Dat kun je elektrisch regelen.
Door de mate van demping tussen voor- en achteras te variëren kun je het bochtgedrag (onder- of overstuur) van een auto beïnvloeden. Door de demping achter strakker af te stellen dan aan de voorkant zal de de achterkant van de auto gemakkelijker opzij willen waardoor je eerder overstuur krijgt. En andersom kun je juist overstuur de kop in drukken en de auto een meer onderstuurd karakter geven. Door te spelen met deze balans kun je het bochtgedrag van een auto beïnvloeden. Maar voor doorsnee gebruik wil je de afstemming vooral neutraal hebben.
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Je zult wel denken: zo’n groot, onhandig stuk staal in mijn auto, dat in of onder de kofferbak...
Je wilt de accu van je auto, boot of camper in een goede conditie houden, want dan start de...
Voortdurend in contact met je handen wordt het stuur van je auto heel snel vies. Wist je dat...
Uitlaatgasturbo’s worden tegenwoordig zoveel gebruikt in diesel- en benzinemotoren dat maar...
Het monteren van dure nieuwe onderdelen is vaak niet meer de moeite waard. Zeker niet bij...
Zonder de distributieriem loopt de motor niet. Hij drijft onder andere de nokkenas aan en...
Ruitenwissers vervullen een cruciale taak. Ze dragen bij aan helder zicht als het regent,...
Grote verrassing bij het winkelen voor de velgenreinigertest: De prijzen lopen erg ver uiteen,...
Sinds 2011 is het roetfilter verplicht bij alle nieuwe dieselauto’s, maar al in de jaren 90...
Het kan zijn dat je zelf kleine dingen wilt onderhouden of repareren. Maar als je een (jonge)...
Hij kan je overkomen bij verkeerslichten of op volle snelheid op de snelweg: de motor stopt...
Autosleutels waren vroeger eenvoudige sleutels en dus gemakkelijk te vervalsen. Al snel maakte...
Het is lang geleden toen, in de pioniersdagen van de auto aan het einde van de 19e eeuw, de...
Als de zon erop schijnt, kan het snel broeierig worden in de auto. De airconditioning zou...
Voor je het weet zitten er van die dikke vingervlekken en -vegen op je fraaie display. Zeker...
Voor veel mensen is het woord autodealer gelijk aan garage. Als ze het hebben over ‘de dealer...
Het is een sluipende ergernis van veel automobilisten. Maar eigenlijk is het heel simpel om...
‘Roestproblemen’, het staat maar al te vaak op de checklist van apk-keurmeesters. In veel...
Steenmarters waren altijd al een plaag voor veel automobilisten. Ze bijten graag op kabels...
De statistieken lijken het trouwens tegen te spreken dat een elektrische auto gemakkelijk...
Het belangrijkste van een krik is dat je de auto voldoende omhoog heft om bijvoorbeeld een...
Het prijskaartje in een Lidl-winkel in Hamburg belooft een koopje: de Ultimate Speed-jumperkabel,...
Het klinkt geweldig: 30, 40, 50 pk en nog veel meer newtonmeters extra, voor pakweg 200 euro....
Remblokslijtage is een van de hardnekkigste vuilsoorten op auto's. Als je de velgen zelden...
Bij een terugroepactie voert de fabrikant veranderingen aan je auto door. Die hebben vaak...
Het wassen van de auto is belangrijk. Het helpt namelijk om de veroudering tegen te gaan en...
Voor veel mensen is een apk-keuring voor de auto vergelijkbaar met een bezoekje aan de tandarts:...
Hier zijn een aantal autowas do's en don'ts om die helpen het verschil te maken. Gebruik goede...
Als je goed oplet in het verkeer, zie je ze steeds vaker: auto’s met een egaal geroeste motorkap,...
Wat je ook probeert, je kunt als automobilist niet onder een bepaald minimumverbruik komen....
Het gele motorcontrolelampje ken je als automobilist wel. Het waarschuwingslampje gaat branden...
Na het afstellen van de klepspeling te haastig met vette vingers achter het stuur gestapt...
De bestanddelen van vogelpoep kunnen de vernislaag van de lak aantasten als je ze niet snel...
Net als remblokken of -schijven zijn schokdempers normale slijtagedelen. Schokdempers zijn...
Als je niet goed met een versnellingsbak omspringt, leidt dat onherroepelijk tot schade of...
Bij het tanken word je er meestal aan herinnerd om de goede brandstof in de tank te doen....
Een schade zit in een klein hoekje, om een variant van een spreekwoord te gebruiken. Een paaltje...
Dit probleem komt vooral voor bij auto’s die buiten staan. Al kunnen in sommige slecht geïsoleerde...
Waar je bij oudere auto’s van tijd tot tijd zelf de bandenspanning moet meten, neemt de automatische...
Het met de hand wassen van je auto kan tijd kosten. Je hebt er de juiste middelen en de goede...
Allereerst moet je er rekening mee houden dat niet alle auto’s hetzelfde verbruik hebben....
Met een beetje zorg en aandacht ziet je auto er al snel beter uit. Ongeacht of je het klusje...
Wat er precies gebeurt bij een kleine beurt staat in het onderhoudsboekje. Het kan namelijk...
Ondanks de zorg voor je favoriete dier, zullen er ongetwijfeld een paar ongewenste haren op...
Wacht je meestal tot het laatste moment met tanken? Wacht je tot het reservelampje gaat branden...
Kasseien, stoepranden of kuilen hebben invloed op de veerpootlager. Dit onderdeel verbindt...
De carrosserie van een auto is vaak gevoelig voor roest, veroorzaakt door regen, vuil, sneeuw...
Een smalle ingang van de parking, een krappe rand op de hoek van de weg... Je hebt gemakkelijk...
Wat zit er dan achter de schade door een steenmarter die je aan kunt treffen? De steenmarter...
Sommige verbruiksartikelen van je auto zijn gemaakt om maar een bepaalde tijd mee te gaan....
In een verbrandingsmotor is de distributieriem verantwoordelijk voor aandrijving van de nokkenas,...
Auto-accu's lijden onder lage buitentemperaturen, al helemaal in de winter. De koude en veel...
Het vervelende van een versleten autostoel is dat je er best wel lang tegenaan kunt kijken...
Een schoon auto-interieur is belangrijk, al denk je daar niet gelijk aan. Je ruimt immers...
Wanneer je het over duurzaamheid hebt, dan denk je bij auto’s al snel aan alternatieve aandrijflijnen....
Om een auto goed te laten werken, moeten veel onderdelen samenwerken. Om te versnellen natuurlijk,...
Ze zitten vaak verborgen onder de motorkaprand of bij sommige auto’s tegen de voorruitstijlen....
De lente betekent de terugkeer van stuifmeel, de nachtmerrie als je allergisch bent voor stuifmeel,...
Voordeel van de kleine flesjes met concentraten voor ruitenwisservloeistof: ze zijn zeer zuinig...
Na lange maanden van kou staat de lente op het punt om terug te komen en ons meer plezier...
Hoe kan dat toch? Immers, de Sahara ligt erg ver van Europa af. Door de wind in de woestijn...
Een bekende blikt na een lange rit in de zomer: de voorkant van de auto zit vol met insectenresten....
Het wassen van je auto is belangrijk om hem in goede staat te houden. Je hoeft natuurlijk...
Verf is de coating die de carrosserie van een auto beschermt. Het is ook het element dat het...
De gemiddelde Nederlandse auto is inmiddels elf jaar oud. Een record dat laat zien hoe de...
De zon heeft de wolken verjaagd. De thermometer klimt omhoog en het lijkt een goed idee om,...
Oldtimers maar ook oudere auto’s zijn geen goedkope hobby. Onderhoud en reparaties kunnen...
Het lijkt eenvoudig en ruitenwisservloeistof bijvullen is een van de belangrijkste elementen...
Elke benzinemotor heeft er minstens één. Het is letterlijk een van de meest fascinerende componenten...
De twee winnende multi-oliën behoren tot de universele allrounders en zijn in bijna alle huishoudens...
De bandenspanning is belangrijk voor verschillende aspecten van het rijgedrag en de slijtage...
De eerste vraag is wat beter is. Waarom zou je je auto met de hand te wassen of door de wasstraat...
Een auto hebben heeft soms ook nadelen. En de meeste nadelige gebeurtenissen komen onverwacht....
Laten we eerst kijken naar het principe van de airco. Dat is een ontvochtiger van de lucht....
Meestal zou je de uitlaat van je auto nauwelijks moeten waarnemen. Gewoon een pijpje dat gassen...
Het wisselen van een wiel is een klus die je meestal bij je garage of bandenspecialist laat...
Dergelijke MDFI zijn koolwaterstoffen met een kleinere molecuulgrootte in organische oplossingen...
Het lijkt erop dat de ruitenwissers bij zware regenval hard moeten werken. De slijtage van...
Je auto heeft baat bij goed onderhoud. Moet je echter voor alles naar de garage? Welk onderhoud...
Of het is voor het wassen van de auto, het schoonmaken van de oprit of het verwijderen van...
Als je een nieuwe auto koopt, is de eerste opmerking van de verkoper vaak: “Zullen we naar...
Leuk! Met de kinderen op pad. Maar zeker met kleinere kinderen lijkt het interieur van de...
De batterijen van elektrische auto's bevatten veel waardevolle grondstoffen en worden uiteraard...
Je komt er niet onderuit. Je auto wordt vanzelf vies als je hem gebruikt. En zelfs als hij...
De naam AdBlue is een gedeponeerd handelsmerk van de Duitse Vereniging voor de Automobielindustrie...
Tegenwoordig lijkt een auto bij wijze van spreken zelfs pas ingereden te zijn na 100.000 km....
Na de koude maanden staat de lente voor de deur, tot ons grote genoegen. Je kunt genieten...
Bij sommige cabrio’s met een glazen achterruit en een stoffen kap is het zelfs een berucht...
Is er een beter gevoel dan de paardenkrachten los te laten bij zonsondergang na een mooie...
Je kunt eenvoudig insecten van je auto af halen. Je moet het net even weten. De principes...
Ben je een kantoorman of -vrouw, maar vind je klussen aan je auto wel leuk? Lees dan verder....
Als je na zo'n lange stilstand niet voor de accu van het voertuig zorgt, weigert een klassieke...
De katalysator van de tweede en derde serie Toyota Prius of een Toyota Auris was een gewild...
‘Roestproblemen’, het staat maar al te vaak op de checklist van apk-keurmeesters. In veel...
Veel accu, weinig motor, zo kun je de techniek van moderne elektrsiche auto’s het beste omschrijven....
Je zult niet de eerste zijn die in het donker en mogelijk slecht weer heeft zitten prutsen...
Schokdempers zijn vooral belangrijk omdat ze de bewegingen van de veren afremmen en de banden...
Als je het hebt over bladeren, dan moet je echter ook denken aan naalden die van bomen vallen....
Sommige auto's zijn batterijverslinders. Na een week of twee is de accu leeg en wil de motor...
Voor een lange rit of de naderende winter is het goed om de conditie van de accu na te gaan....
Of het nu om budgettaire redenen is of uit passie, er zijn veel mensen die hun auto zelf onderhouden...
Nederlandse auto’s hebben te maken met de verplichte Algemene Periodieke Keuring (apk) voor...
Met de bandenspanningmonitor hebben we het over een stukje elektronica in de auto. Er zijn...
De Toyota-importeur leert dat de 12V-accu door de grote (aandrijf)accu geladen wordt. Een...
Kneiterhard of zijdezacht? Adaptieve dempers en veren maken mogelijk wat voorheen alleen kon...
Om ervoor te zorgen dat het koopje geen dure verrassing wordt, volgen hier vijf tips voor...
Alcantara is een mooie stof, die met wat onderhoud lang mooi kan blijven. We geven tips om...
Het luchtfilter is een essentieel onderdeel van een auto: het is een filtersysteem dat de...
Er zijn veel manieren om je auto te laten opvallen, vooral als het gaat om esthetiek. Weinig...
Een nieuwe auto koop je meestal bij de dealer. Ook als je een auto (private) least, zal de...
Kwaliteit heeft zijn prijs – dat is de regel. Eenvoudige hogedrukreinigers zijn verkrijgbaar...
Als je je auto graag verwent, moet microvezel een prominente plaats innemen in je schoonmaakset....
Je kunt op verschillende manieren voorkomen dat je voorruit beslaat. Als je liever huismiddelen...
De olie in de motor zorgt ervoor dat alle bewegende delen in de krachtbron soepel blijven...
Wie zijn auto niet graag wast, als liefhebberij de modder opzoekt of ‘s winters sneeuw en...
Het is belangrijk om de motorolie van een auto met een verbrandingsmotor regelmatig te vervangen....
De controle kan redelijk snel. Als je een spanningsmeter in je auto bewaart, is het in een...
Je kunt eenvoudig nagaan of een ruitenwisser versleten is. Daarover vind je een artikel over...
Het is natuurlijk een voordeel dat je bij de RDW kunt checken of de tellerstand van je auto...
Wie langs verschillende tankstations rijdt komt wellicht de benzine Blue One tegen. Waarschijnlijk...
Weinig automobilisten tanken met plezier. Het is op enig moment een verplicht klusje en het...
Hoe houd je je softtop schoon? Met de juiste behandeling ziet het stoffen of vinyl dak van...
Altijd weer die diesels! Als gevolg van het dieselgateschandaal is enkele jaren geleden de...
Het onderhoud en het schoonmaken van het interieur van je auto verdienen aandacht. Daarvan...
Door de auto naar de sloop te brengen, haal je hem automatisch ook uit het verkeer. Het is...
Je cabriolet heeft in de winter wellicht binnen gestaan. Of hij mocht het in ieder geval rustig...
Vroeger werden de koplampglazen gemaakt van glas maar sinds de jaren 80 werd dit helder kunststof,...
Er zijn eenvoudige manieren om boomsap van zowel de lak als van het glas te verwijderen. En...
Krassen in de lak van je auto loop je al snel op. Of het nu gaat om losgeslagen winkelwagentjes,...
Als je even in de bekerhouders kijkt, kun je al snel de nodige rommel tegenkomen. Kruimels,...
Als de temperaturen stijgen, kan de lucht in je auto snel zwaar en vochtig worden. Tijdens...
Menigeen reageert grappend op het moment dat er schakelfouten worden gemaakt. “Ga je even...
Vervang eens een V-snaar die diep in de motorruimte verborgen is, die rammelende klem op het...
Dan zeggen we wel: een sticker, maar het kunnen er best wel veel worden. Zeker als we in plaats...
Het controlelampje voor motorolie wordt vaak weergegeven door een oliekan waaruit een druppel...
Een auto bestaat grotendeels uit metaal en dit kan worden aangetast door roest. Roest kan...
De distributieriem is een belangrijke schakel tussen de krukas en de kleppen. De kleppen zorgen...
In het koude seizoen schakelt de Volkswagen Phaeton uit 2008 in dit voorbeeld 's ochtends...
Onderhoud aan je auto omvat onder meer dan het steeds in de gaten houden van verbruiksartikelen,...
In de winter, met temperaturen onder nul en veel vocht en vuil op de weg, moet de techniek...
In de pechstatistieken van de Duitse pechhulpinstantie ADAC staat hij bovenaan de lijst als...
Alle benzinemotoren geregistreerd vanaf 2001 en diesels geregistreerd vanaf 2004 hebben een...
Tegenwoordig worden bij nieuwe auto’s handbakken steeds zeldzamer. Dat is best wel te verklaren....
Als de accu van de auto uiteindelijk leeg is, heb je een nieuwe nodig. De prijsverschillen...
De beste manier om lichtmetalen wielen schoon te maken is door eerst met warm water het ergste...
Bijpraten over dit onderwerp is nodig, want het digitale onderhoudsboekje bestaat misschien...
Het rijden met je auto, zelfs een zeer korte afstand, op de verkeerde brandstof kan onderdelen...
Het is over het algemeen best wel lastig om de verkeerde brandstof in een benzineauto te stoppen....
Na thuiskomst van twee weken vliegvakantie merkt de eigenaar van een Toyota RAV4 uit 2020,...
Je zou zeggen dat het niet zo veel verschil uitmaakt wat je in het ruitenwisserreservoir stopt....
Auto’s moeten met enige regelmaat een apk-keuring krijgen. In Nederland is dat eenvoudig en...
In alle auto’s zitten tientallen waarschuwingslampjes, de meeste zijn rood of oranje. Gaat...
Om te beginnen, moeten we een misverstand wegnemen dat bij sommige automobilisten bestaat:...
APK is écht een keuring en moet dan ook niet verward worden met een servicebeurt waarbij er...
Bij een grote onderhoudsinspectie, ook wel onderhoudsbeurt of in de volksmond grote beurt...
Voor onderhoud aan de ‘normale’ motor hoeven geen bijzondere maatregelen te worden getroffen....
Mocht je stranden met een lege accu, zorg dan dat je een gelijkwaardige auto vindt om starthulp...
Laten we eerst uitleggen hoe het airconditioningsysteem in elkaar steekt. Dit is een gesloten...
Voordat je iets gaat doen: trek bij het lekke band wisselen langs de weg altijd eerst je veiligheidshesje...
De krukas van de motor drijft met de distributieriem de bovenliggende nokkenas aan. Soms wordt...
De meeste nieuwe auto’s hebben twee tot zeven jaar fabrieksgarantie. Dat wil niet zeggen dat...
De turbo (afkorting voor turbocompressor) is een systeem van drukvulling voor motoren. Hij...
Als het warm weer is, zie je ze geregeld langs de kant van de weg staan: auto’s met de motorkap...
Als het om auto-onderhoud gaat, horen we vaak over uitlijnen, maar in de praktijk weten maar...
Fijn dat er veel zon is, maar het betekent ook dat er weer meer insecten zijn. Als je op vakantie...
De voorruit is een belangrijk onderdeel van je auto: behalve bescherming tegen slecht weer...
Een interieurfilter heeft een schone taak. Letterlijk. Het moet de lucht van buiten reinigen,...
Een koplamp vervangen was een klusje dat je tot een aantal jaren geleden gemakkelijk zelf...
De koppeling, ook wel frictie genoemd, zorgt voor de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak....
De moeite nemen van af en toe olie peilen is belangrijk. Als je auto voldoende olie heeft,...
Een schijfrem werkt met het principe dat blokken tegen een schijf aan worden gedrukt. Onze...
Er rolt een bal over de weg en vlak daarna rent er een kind achteraan. Bam, vol in de ankers!...
De ruitenwissers zijn eenvoudig te controleren. Hoe zien ze eruit? Wanneer het rubber van...
Het opvangen van hobbels door de schokdempers voorkomt dat de auto gaat stuiteren en zorgt...
Wat is de achterdemper van de uitlaat? De achterdemper is het eindstuk van de uitlaat. De...
Als je bij de garage komt met de melding dat je auto naar links of rechts trekt, zal de monteur...
Het is de nachtmerrie van iedereen die met de auto naar het vakantie-adres reist: ergens in...