Zo kun je schade aan je auto zelf herstellen

Lichte schade (Stéphan V)

Wanneer je een beetje handig bent, kun je de kunststof onderdelen van je auto in veel gevallen eenvoudig zelf vervangen of herstellen. Zo bespaar je veel geld op de herstelkosten en hoef je niets te claimen bij je verzekering.

Een schade zit in een klein hoekje, om een variant van een spreekwoord te gebruiken. Een paaltje dat je over het hoofd ziet, een stoeprand waarvan je de hoogte verkeerd inschat, te laat afremmen in de file: met een beetje geluk blijft de schade bij een kleine aanrijding beperkt tot een lelijke kras in de lak. Met weinig middelen is deze schade meestal redelijk gemakkelijk zelf te herstellen.

Let op no-claim bij bezoek aan schadehersteller

Als er een deuk in het plaatwerk zit, dan ben je al gauw aangewezen op de specialistische schadehersteller. Doorgaans is het dan veel verstandiger om een reparatie van een paar honderd euro uit eigen zak te betalen dan om de schade te claimen bij de verzekering. Wanneer je terugvalt in de no-claimkorting, ga je uiteindelijk veel méér premie betalen dan je betaalt voor het herstel van een kleine schade.

Schade zelf herstellen: kunststof onderdelen vervangen

Wanneer je enkel een kunststof onderdeel beschadigd hebt, kun je jezelf een bezoek aan de schadehersteller besparen. Met goed gereedschap en de juiste werkinstructies hoef je echt geen automonteur te zijn om zelf een onderplaat, bumper of beschermlijst te demonteren en vervangen. Dat is slechts een kwestie van alle handelingen in de juiste volgorde afwerken. Voor veel onderdelen vind je online video’s hoe je dat doet. Tweedehands onderdelen zijn online te bestellen via websites als onderdelenzoeker.nl of autoparts24.nl.

Ook op Marktplaats worden veel onderdelen aangeboden door bedrijven en particulieren – gebruikt of nieuw. Met een beetje geluk vind je online zelfs het benodigde onderdeel in de kleur van jouw auto. 

Wanneer een kunststof onderdeel gescheurd is, kun je dit meestal eenvoudig repareren. Dat geldt voor carrosseriedelen en bijvoorbeeld ook voor een paneel van het dashboard, de kofferbak of het portier.

Deuk in de bumper? Kokend water erop!

Wanneer er een deuk in je kunststof bumper zit, kun je deze in een aantal gevallen repareren met heet water. Alles wat je nodig hebt, is een pan met kokend water, rubberen handschoenen zodat je jezelf niet brandt en nog een pan met koud water. Giet het kokende water op de deuk en als het plastic goed heet is, reik je van binnenuit naar de deuk en duw je deze eruit. Wanneer het kunststof in de originele vorm is teruggekeerd, giet je er koud water overheen, zodat het snel afkoelt.

Scheuren en gaten herstellen: oefen op een oude emmer

Voor het herstellen van scheuren en gaten in kunststofonderdelen zijn via webshops als Bol.com en Amazon.nl speciale reparatiekits te koop. Heb je geen ervaring met het herstellen van plastic onderdelen? Dan kun je beter eerst een paar keer oefenen, totdat het resultaat naar wens is. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een oude emmer of wasmand gebruiken – bij voorkeur iets dat ongeveer dezelfde dikte heeft als de bumper of dashboardpaneel van je auto.

Reparatie van een plastic onderdeel gaat goed wanneer er bijvoorbeeld een enkele scheur in zit. Als een component bij een aanrijding in meerdere losse deeltjes is gebroken, wordt de reparatie alsof je een porseleinen vaas moet herstellen die je uit de vensterbank van je oma hebt gestoten. Het zijn dan allemaal losse stukjes die kieskeurig weer aan elkaar vastgemaakt moeten worden. Een heel gepuzzel, dat meestal zoveel tijd kost, dat je online beter op zoek kunt gaan naar een vervangend onderdeel.

Kunststof onderdelen nieten of solderen

Er zijn verschillende soorten reparatiesets voor kunststof auto-onderdelen verkrijgbaar. Zo bestaat er bijvoorbeeld een kit die werkt met stalen ‘nietjes’. Eerst leg je de scheurranden strak tegen elkaar, dan zet je het nietje op het kunststof en druk je – net als bij een soldeerbout – de knop van het elektrische nietapparaat in. Nu wordt het nietje tot zo’n 400 graden verhit, zodat het plastic eromheen smelt – en beide helften van het onderdeel aan elkaar smelten. Deze handeling herhaal je over de gehele lengte van de scheur, totdat het component weer een stevig geheel vormt. Met een meegeleverd tangetje knip je de uiteinden van de nietjes af. Een dergelijk setje is verkrijgbaar vanaf zo’n €35.

Kunststof ‘lassen’

Je hebt ook reparatiekits waarmee je als het ware een nieuwe kunststof ‘las’ aanlegt tussen de kunststofranden. Hiervoor moet je de randen wel eerst even opschuren en vijlen, om voldoende ruimte te creëren om de las te kunnen aanbrengen. Deze methode brengt wel wat meer werk in de afwerking met zich mee, doordat je overtollig aangebracht plastic moet wegvijlen. Het is een hele kunst om via deze methode een strak geheel te krijgen. Wanneer het kunststofdeel opnieuw gelakt moet worden, kun je eventuele oneffenheden gemakkelijk gladstrijken met wat plamuur. Daar komt immers toch een laklaagje overheen te liggen. En dan is de herstelde bumper weer als nieuw.

Kras op de lak? Even goed poetsen!

Als je een (lichte) kras op je lak ziet, is dat natuurlijk fors balen. Maar geef de hoop niet op. Zeker niet als je denkt dat de kras niet al te diep zit. Als je met een zachte (microvezel) doek stevig over de kras wrijft, kan hij spontaan verdwijnen. Door de warmte van de wrijving verdeelt de lak zich namelijk weer beter. Je kunt met wat spuitwas op de doek een nog beter resultaat krijgen.