Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Zeven (en meer) weetjes over de ruitenwisser

Ruitenwisserblad op ruit
  • Mitchel van Essen
  • Auto onderhoud
2 juni 2022 om 10:23
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Op zomerdagen realiseer je je amper dat je auto ze heeft. Bij onstuimiger weer blijken de ruitenwissers ineens onmisbare onderdelen tijdens het rijden te zijn. AutoWeek werpt z’n licht op de ruitenwisser als een van de meest eenvoudige én meest onderschatte componenten van de auto.

Ze zitten vaak verborgen onder de motorkaprand of bij sommige auto’s tegen de voorruitstijlen. Als de ruitenwisser zijn werk doet, is er ook niets aan de had. Pas bij een probleem heb je er aandacht voor. Zeven weetjes over de ruitenwisser vind je hieronder!

1. Wat is een ruitenwisser?

Een ruitenwisser bestaat uit twee hoofdonderdelen: de wisarm en het wisblad. De arm is het mechanische gedeelte dat aan de auto vastzit en door een motortje wordt aangedreven. Het blad zit aan de arm vast en wist daadwerkelijk het natte raam droog en schoon. Zo’n wisblad bestaat gemiddeld uit negen onderdelen, waaronder een rubber strip, luchtbladen en halterveren. Deze onderdelen samen zorgen voor een gelijkmatige aansluiting die de krachten goed over de ruit verdeelt. Daardoor ontstaan er geen strepen op het glas. Voor de rubberen strip van het blad ofwel gummi, heeft elke fabrikant zijn eigen formule. Daarbij geldt dat het rubber goed moet kunnen functioneren, zowel bij temperaturen van -20 graden Celcius als 40 graden boven nul.

Van onze partner
Ook voor ruitenwissers, onderhoudsmiddelen en veel meer!
Veel auto-onderdelen vind je bij winparts.nl!

2. Oorsprong van de ruitenwisser

Aan het begin van de vorige eeuw maakten we voor het eerst kennis met de ruitenwisser, toen nog een handbediende scharnierenwisser aan de bovenzijde van de voorruit. De eerste elektrische wisser dateert uit 1917. In 1922 zien we voor het eerst twee ruitenwissers die parallel aan elkaar bewegen. Begin jaren 30 ontwikkelen fabrikanten de automatische ruststand en variabele snelheid. Grote merken als Trico en Bosch pionieren met de elektrische ruitenwisser. Tot de dag van vandaag ontwikkelen ze wissers voor elk denkbaar merk en model.

3. Onderzoek

Volgens Bovag vervangen veel Nederlandse automobilisten de ruitenwissers te laat. De meeste fabrikanten adviseren elke 12 tot 15 maanden de bladen te vervangen, maar 96 procent gaat daar overheen, aldus Bovag. Vier op de vijf bestuurders wacht zelfs totdat er strepen op de ruiten komen, het rubber loslaat of als het een afkeurpunt APK wordt. Dat laatste is vooral bij nieuwe auto's een risico, omdat die pas na drie of vier jaar moeten worden gekeurd. Daarmee worden ruitenwissers dus vaak drie keer langer gebruikt, dan wordt voorgeschreven. De Nederlandse automobilist vult wel massaal het ruitensproeierreservoir. In de winter doet 93 procent van de automobilist dit zelf met antivries of laat het bij de garage doen.

4. 30 miljoen bladen

In het Belgische Tienen staat een van de grootste ruitenwisserfabrieken ter wereld. Met 1.100 medewerkers produceert Bosch daar elke dag 330.000 wisrubbers. Dat komt neer op een jaarlijkse productie van 30 miljoen wisbladen en 6 miljoen -armen. Bij elkaar kunnen er voor 700 verschillende modellen wissers worden gemaakt. De ruitenwissers worden er ontwikkeld, getest en geproduceerd. In speciale klimaat- en geluidsdichte cabines worden voor elke soort auto speciale testen gedaan. Die kijken bijvoorbeeld hoeveel ‘sone’ (het geluidsniveau in de auto) een ruitenwisser produceert.

5. Nieuwe techniek

Bosch heeft een nieuwe techniek ontwikkeld waarmee de Volvo XC90 al rondrijdt. Hierbij zitten de sproeikoppen niet meer op de auto gemonteerd, maar zijn ze in de wisarmen verwerkt. Ze spuiten de vloeistof rechtstreeks op de wisbladen in plaats van op de ruit. Hierdoor wordt er minder water verspild, is de bestuurder niet tijdelijk verblind door een vlek van water en zeep, hebben de achterliggers er geen last van en weegt het systeem minder.

6. Slijtage-indicator op de ruitenwisser

Geen idee meer wanneer de ruitenwissers voor het laatst zijn vervangen en benieuwd hoe erg ze versleten zijn? Op veel exemplaren zit een klein rond stickertje, de slijtage-indicator. Dit verkleurt na verloop van tijd. Nieuw is het zwart; als de wisser aan vervanging toe is, wordt het geel of groen. Wist je dit niet? Geen reden tot schaamte: bij het genoemde onderzoek gaf meer dan de helft van de automobilisten aan geen idee te hebben waar het stickertje voor dient. Vijf procent dacht zelfs dat het een indicator voor de buitentemperatuur is.

Van onze partner
Ruitenwisservloeistof nodig?
Bij bol.com vind je de top-10 aan ruitenwisservloeistoffen om te zorgen dat het reservoir altijd goed gevuld is!

7. Cijfers en feiten over ruitenwissers

Wist je dit al over de ruitenwisser?

  • Na zes maanden heeft een ruitenwisser er gemiddeld 115.000 wisbewegingen opzitten. Dat staat gelijk aan de oppervlakte van 13 voetbalvelden.
  • Een afwijking in het rubber van 30 micrometer kan al strepen veroorzaken. Let wel: een micrometer is een miljoenste deel van een meter, ofwel 0,000001 meter.
  • De ontwikkeling van een nieuwe ruitenwisser kost gemiddeld drie jaar de tijd.
  • Het geluid van de ruitenwisser wordt vooraf getest door een dummy in de auto.
  • Het geluid van een ruitenwisser kan door veel factoren worden beïnvloed. Zo verschilt het geluid per carrosserievorm, de brandstof waarop de auto rijdt en opties waaronder een panoramadak of voorruitverwarming.
  • De rubbers voor een ruitenwissers worden tijdens het productieproces gevulcaniseerd. Hierdoor vindt er een chemische verankering plaats en krijgt de wisser de structuur zoals wij hem allemaal kennen.
Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Bandentest: semi-slicks maat	235/35 R19

Bandentest: semi-slicks maat 235/35 R19

Voor topprestaties op het circuit met je straatauto kun je het beste semi-slicks monteren....

Lees meer
Barrelbrigade 2022 - Michiel stelt voor - Opel Astra

Barrelbrigade 2022 - Michiel stelt voor - Opel Astra

54

In deze editie van de Barrelbrigade, worden budgetten van 1.500, 1.000 en 500 euro verdeeld....

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Auto onderhoud
    Hoe was je gemakkelijk insecten van je auto af?

    Hoe was je gemakkelijk insecten van je...

    • 12 juli 2022
  • Auto onderhoud
    Drie handige hulpjes bij het autowassen

    Drie handige hulpjes bij het autowassen

    • 9 juni 2022
  • Auto onderhoud
    Zo ben je roest een stap voor

    Zo ben je roest een stap voor

    • 8 juni 2022
  • Auto onderhoud
    Hierom moet je bij een terugroepactie een afspraak maken

    Hierom moet je bij een terugroepactie een...

    • 13 mei 2022
  • Auto onderhoud
    Zo verwijder je vogelpoep van je auto

    Zo verwijder je vogelpoep van je auto

    • 12 april 2022
  • Auto onderhoud
    Zo haal je jouw klassieker uit de winterslaap

    Zo haal je jouw klassieker uit de winterslaap

    • 5 april 2022
  • Auto onderhoud
    Dit moet je doen als je verkeerde brandstof hebt getankt

    Dit moet je doen als je verkeerde brandstof...

    • 4 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden