
Diagnose vaststellen
Oei, een oranje lampje op je dashboard. Dat betekent dat er iets aan de hand is. Om exact vast...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Wat doet de koppeling, hoe merk je dat de koppeling kapot is en wat kost het om te laten repareren.
De koppeling, ook wel frictie genoemd, zorgt voor de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. Om te kunnen schakelen, wegrijden en stoppen moet die verbinding tijdelijk ontkoppeld kunnen worden. De koppelingsplaat zit vast op de ingaande as van de versnellingsbak. De zogenaamde drukgroep klemt de koppelingsplaat tegen het vliegwiel van de motor aan, zodat de koppelingsplaat en de ingaande as van de versnellingsbak mee gaan draaien. Door het koppelingspedaal in te trappen, drukt het druklager tegen de drukgroep aan. Hierdoor worden de veren, die voor het klemmen van de koppelingsplaat zorgen, ingedrukt en kan het vliegwiel los van de koppelingsplaat en de versnellingsbak draaien. Het bovenstaande geldt voor een handgeschakelde versnellingsbak. Een automatische versnellingsbak is meestal met een koppelomvormer uitgerust, die veel minder aan slijtage onderhevig is.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam. Ook kun je gepiep, geraas of gekraak horen als je het koppelingspedaal ingetrapt houdt. In dat geval is het koppelingsdruklager kapot.
Als de koppeling slipt, worden de krachten van de motor niet meer volledig op de versnellingsbak, en dus de wielen, overgebracht. Dat kan komen doordat de veren van de drukgroep stuk zijn of doordat de koppelingsplaat is versleten.
Advertorial APK of onderhoud nodig? Maak nu een afspraak bij één van de 425 Bosch Car Service autobedrijven in Nederland en maak kans op fantastische Bosch-prijzen. Bekijk de actie |
Bij de reparatie vervang je standaard de drukgroep, de koppelingsplaat en het druklager. Het zou zonde zijn van het werk om alleen de plaat te vervangen en het risico te lopen dat drukgroep of druklager binnenkort ook de geest geven. De monteur controleert ook het vliegwiel op slijtage.
Bij een koppelingsrevisie moet over ’t algemeen de versnellingsbak eruit. In sommige gevallen blijft de bak op zijn plaats en moet de motor worden uitgebouwd. Garages hebben vaak een all-in prijs voor het vervangen van de koppeling. Informeer wel naar ’t merk van de gebruikte onderdelen, want er is kwaliteitsverschil tussen de verschillende fabrikanten. Heb je een zogenaamde SAC-koppeling, een zelfstellend systeem dat onder meer door BMW wordt toegepast, dan heeft de garage ook speciaal gereedschap nodig om deze te monteren.
Moderne auto’s kunnen in sommige gevallen wel 200.000-300.000 km met een koppeling doen. Van belang is hoe die kilometers worden afgelegd. Korte afstanden, stadsverkeer en rijden met een caravan of aanhanger zijn niet bevorderlijk voor de levensduur. Met veel snelwegkilometers en weinig schakelen gaat de koppeling veel langer mee. Rijden met de voet op de koppeling is van oudsher een afrader. Verder zijn olie en vet funest voor een koppelingsplaat. Het is dus zaak eventuele olielekkages op tijd te verhelpen, voordat de olie op de koppeling terecht kan komen.
Oei, een oranje lampje op je dashboard. Dat betekent dat er iets aan de hand is. Om exact vast...
Onderhoud is ervoor om te zorgen dat je met zo min mogelijk problemen kunt blijven doorrijden....
Als autobezitter weet je dat je om de zoveel tijd je auto APK (Algemene Periodieke Keuring)...
Wat is een grote onderhoudsinspectie? Op welke punten wordt de auto gecheckt?
Op een schok van een elektrische auto zit je immers niet te wachten. Een hybride heeft een...
Moderne accu’s zijn onderhoudsvrij en een stuk bedrijfszekerder dan die van vroeger. De wintermaanden...
Op hete dagen is een goed werkende airco in je auto onmisbaar. Het is wel belangrijk om dat...
Niemand zal je ooit vragen of het uitkomt, maar het kan altijd een keer gebeuren: een lekke...
Wat doet de distributieriem en hoe merk ik wanneer die moet worden vervangen? En wat als de...
Het zal je maar gebeuren. Tijdens het rijden zie je plotseling dat er rook onder de motorkap...
Schone en frisse lucht is onzichtbaar, maar van groot belang. Om de viezigheid van het verkeer...
Goede verlichting is belangrijk voor je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers. Kijk...
Wist je dat één op de vijf auto’s met te weinig olie rondrijdt? Misschien ook wel die van jou. Het...
Bij de vervanging van remschijven horen altijd nieuwe remblokken. Alleen dan werken je remmen...
Eén van de belangrijkste veiligheidssystemen van een auto is het remsysteem. Daar moet je altijd...
Zoals reeds bekend is, zorgen de ruitenwissers voor het behouden van een optimaal zicht tijdens...
De belangrijkste functie van de schokdemper is om het wiel van je auto tegen het wegdek te...
Rijden met een kapotte achterdemper maakt enorm veel lawaai. Ook kun je hier een boete van...
Je kent het misschien wel: je auto voelt wat anders dan je zou willen en je moet voortdurend...
Nederlanders reizen graag en daarvoor pakken ze meestal de auto. Voor een korte trip, maar...