
Moet je met hartimplantaten rekening houden bij het laden?
Tijdens het rijden met een elektrische auto en het opladen ervan ontstaan elektromagnetische...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Alles over bijtelling en belastingvoordelen van de elektrische auto. Maar ook praktische zaken als mag je een aanhanger trekken, en mag je een elektrische auto slepen.
Elektrische auto's (EV's) zijn vaak duurder om te fabriceren dan auto's met een verbrandingsmotor. Accu’s van dit formaat zijn heel duur, voornamelijk door de dure grondstoffen als nikkel en kobalt. Niet voor niets zijn er forse prijsverschillen hetzelfde type elektrische auto met verschillende accupakketten.
Dat kun je wel zeggen. EV’s zijn in Nederland bpm-vrij, anders waren ze nieuw nog veel duurder: ruwweg zo’n € 9.000 extra op een e-Niro en € 30.000 op een Tesla Model X. Daarnaast betaal je ook geen motorrijtuigenbelasting.
Dat klopt. Voor elektrische auto’s die in 2021 worden geregistreerd, geldt vijf jaar lang een bijtellingspercentage van 12 procent tot € 40.000. Voor het bedrag daarboven geldt het normale percentage van 22 procent. Bereken jouw bijtelling als indicatie! Daarnaast gelden er nog altijd wel vormen van investeringsaftrek, waarmee je een EV versneld kunt afschrijven. Dat scheelt ook weer.
Van onze partner Nieuwe of gebruikte auto kopen of private leasen? Je vindt bij auto.nl een groot aanbod in uiteenlopende klassen. Online selecteren, proefrit aan huis, inruil mogelijk, 14 dagen bedenktijd en meer dan 140 servicepunten door het hele land. |
Nee. Bijtelling is er omdat de overheid een zakelijk auto waarin je ook privé rijdt, beschouwt als loon in natura. De waarde ervan is (zonder korting) volgens de fiscus 22 procent van de nieuwprijs per jaar, dus daarover betaal je belasting. Of je nu in loondienst bent of een eigen zaak hebt, maakt daarvoor niet uit. Als particulier heb je geen fiscale bijtelling, dus ook geen bijtellingsvoordeel. Je kunt wel denken aan private lease van een elektrische auto. Dan heb je voordeel van vaste lasten en zie je dat de hogere aanschafprijs wordt uitgesmeerd over het totale gebruik. Bereken het eens in de Autoweek Private Lease Vergelijker. Als particulier kun je wel subsidie aanvragen voor een nieuwe of tweedehands elektrische auto.
Nee, in 2023 alleen voor het bedrag boven de € 30.000. Voor een Model 3 van € 70.000 reken je dus 16 procent van € 30.000 en 22 procent van de resterende € 40.000. Dan kom je op € 13.600 per jaar. Met 38 procent loonbelasting kost je dat dus € 5.168 per jaar of € 430,67 per maand.
De lage bijtelling geldt tot vijf jaar na kentekening. Houd dus het bouwjaar in de gaten bij dure Tesla’s! Na vijf jaar geldt de bijtelling van het heden.
Van onze partner Besparen op je autoverzekering? Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering |
Ook voor gebruikte elektrische auto's betaal je logischerwijs geen mrb. Dit geldt tot en met 2024. In 2025 krijg je als overbrugging 75% korting op het mrb-tarief. Een jaar later, in 2026, betaal je het volledige bedrag.
Nee, bpm betaal je alleen voor nieuwe auto’s. Die zijn vrijgesteld en dat werkt natuurlijk door in de tweedehandsprijs, die evengoed nog steeds vrij hoog is. Importeer je een gebruikte EV uit een ander land, dan hoef je evengoed óók geen bpm te betalen, iets wat wel moet als je een auto met verbrandingsmotor importeert.
Als iedereen met zonnestroom thuis zijn auto oplaadt, loopt de overheid natuurlijk extreem veel brandstofaccijnzen mis. Dat is één van de redenen dat er een kilometerheffing aankomt. Zo kunnen die inkomsten natuurlijk worden gegarandeerd.
Tja, onze overheid geeft veel geld uit en de brandstofaccijnzen brengen zo’n 9 miljard euro per jaar op. Dat geld is nodig, linksom of rechtsom.
Als het een troost is: met de voordelen voor hybrides en plug-ins was dat natuurlijk niet anders. Als je nieuwe techniek wilt promoten, kun je dat alleen op nieuwe auto’s doen. Mensen die geen geld hebben voor een nieuwe auto vissen altijd achter het net en zullen moet wachten op occasions. Maar goed, mensen met een duur huis hebben ook meer aan de hypotheekrenteaftrek of subsidie op zonnecellen. Je moet ergens beginnen. Als je een elektrische auto private least, dan betaal je een vast bedrag per maand. Voor jouw situatie kan het dan wél haalbaar of zelfs aantrekkelijk zijn een elektrische auto te rijden.
Nederland behoort tot de grootste markten van elektrische auto’s. Als je in ons nationale occasionaanbod niet de auto van je gading vindt, is de kans klein dat je die in het buitenland wel vindt, maar dat wordt wel groter. Omdat hij geen CO2 uitstoot, is een elektrische auto vrijgesteld van de beruchte bpm. Bij andere auto’s is dat een factor die de prijzen hoger houdt dan de prijzen in het buitenland. Bij elektrische auto’s geldt dat niet. Daarentegen betaal je voor een gebruikte elektrische auto geen rest-bpm als die uit het buitenland wordt geïmporteerd. Bij auto’s met een verbrandingsmotor is dat iets om rekening mee te houden. Bij een EV is een bpm-calculator niet nodig. Van btw betalen bij import van een occasion uit het buitenland is geen sprake. Maar let op: volgens de fiscale regelgeving is een auto pas een occasion als die meer heeft gereden dan 6.000 kilometer óf als die ouder is dan zes maanden. Zeker als je redelijk snel in je nieuwe auto wilt rijden, loont het de moeite om te kijken naar een jonge elektrische auto uit bijvoorbeeld Duitsland. Mocht je op avontuur willen en een auto importeren uit Azië of de Verenigde Staten, houd er dan rekening mee dat daar een ander soort oplaadstekker wordt gebruikt dan hier en dat het ombouwen een vermogen kost.
Doorgaans niet. In veel gevallen is de elektromotor (via tandwielen) rechtstreeks met de wielen verbonden: een koppeling ontbreekt en de versnellingsbak (vaak met één vaste overbrenging) kent niet altijd een Neutraal-stand. Hierdoor draait tijdens het slepen de hele aandrijflijn mee en kan er schade optreden. Raadpleeg het instructieboek over hoe je een defecte EV moet verplaatsen.
Sommige EV's mogen niets trekken, een enkele een beetje en sommige een flinke kar. Of een EV een aanhanger mag of kan trekken, hangt van veel factoren af. Bij een aantal auto's kan er geen trekhaak worden gemonteerd, omdat het accupakket in de weg zit. Ook zijn er auto's waarbij het niet mag, omdat de koelcapaciteit voor accu en motor tekort zou kunnen schieten wanneer ze op een zomerse dag met een flinke kar bergop te zwaar worden belast. Zolang de meeste fabrikanten nog genoeg alternatieven in het gamma hebben die met hun verbrandingsmotor wél een aanhanger mogen trekken, heeft de noodzaak om elektrische caravantrekkers te ontwikkelen ook niet de hoogste prioriteit. Het aantal elektrische auto's dat een kar mag trekken, neemt toe en zal ook blijven toenemen. Ook de caravanbranche zit niet stil: er zijn ale-caravans. Die hebben eigen elektromotoren en zorgen zo voor hun eigen aandrijving. Ze hebben altijd een ideale aandrijving als het gewicht van de caravan in bochten verschuift of als een wiel grip verliest. En natuurlijk heeft een e-caravan op de camping zijn eigen stroomvoorziening. Voorlopig is deze techniek nog in experimenteel stadium.
Een elektrische auto heeft veel minder onderdelen dan een auto met een verbrandingsmotor. Geen aggregaat voorin en ook geen versnellingsbak. Vergeet het verhaal over oliefilters, distributieriemen versleten koppelingsplaten dus maar. Een elektrische auto heeft wel een onderstel dat moet worden bijgehouden. Schokbrekers, draagarmen en fuseekogels komen nog wel aan de beurt. Ook zijn er de remmen. Door het regenereren van remenergie worden die amper gebruikt. Het zal een eeuwigheid duren voordat de schijven zijn versleten, maar verroesten doen ze snel. En bij te ver verroeste remschijven, moeten die alsnog worden vervangen.
Omdat een elektrische auto beschikt over erg veel trekkracht zijn ook de banden een punt van aandacht. Als je vaak gebruikmaakt van het acceleratievermogen zullen die vlugger moeten worden gewisseld dan je van je conventionele auto gewend bent. Toch zijn banden voor een elektrische auto vaak specifiek ontwikkeld. Gaan er grote zaken kapot aan een elektrische auto, dan zullen die eerder in zijn geheel worden vervangen dan dat ze worden gerepareerd.
Of het nu om conventionele remmen gaat of remmen met regeneratie van energie, in beide gevallen heb je wrijving nodig van het wegdek om af te remmen. Bij ijzel is die wrijving vrijwel nul, dus werkt ook het regeneratief remmen niet.
Zover is het nog niet, maar het is duidelijk dat sommige gemeenten wel staan te springen om dit soort regels in te voeren om zo de luchtkwaliteit te verbeteren. Met een schone nieuwe auto met verbrandingsmotor mag je evengoed elke Europese stad in. De eisen worden snel strenger en vaak moet je ook een milieuvignet kopen en achter de voorruit plakken, ook als je een elektrische auto hebt. En soms wordt het gemakkelijk gemaakt door goedkoper of gratis parkeren of wegen of parkeerplaatsen te reserveren voor elektrische auto's of andere auto's zonder uitstoot.
Je kunt je elektrische auto thuis opladen met een wallbox of laadpaal. Je kunt ook stroom uit het stopcontact gebruiken, maar dat gaat vaak erg langzaam en de verliezen zijn groter. Dan moet je wel een eigen oprit hebben, of bij een appartement in de parking een laadpaal installeren. Anders kom je snel uit bij een openbare laadpaal die je op straat vindt of zelfs een snellader. Met een laadpas of laaddruppel start en stop je een laadsessie en reken je af.
Tijdens het rijden met een elektrische auto en het opladen ervan ontstaan elektromagnetische...
Hoewel elektrisch rijden in populariteit groeit, zijn er nog steeds veel geruchten of weinig...
De Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (ook wel SEPP genoemd) geldt voor nieuwe...
De schrik voor veel mensen met een elektrische auto op een lange reis: de actieradius die...
De term EV zul je verreweg het meeste zien. Maar wat betekent EV precies? Die letters staan...
Regeneratief remmen is een technologie die je vaak aantreft op volledig elektrische auto's,...
Als je een appartement en een eigen parkeerplaats hebt, dan kan het ingewikkeld worden om...
Een van de onzekerheden die je kunt hebben als je een elektrische auto gaat rijden is de actieradius....
Iedere auto die op de weg rijdt, moet worden verzekerd. Dat is logisch voor als je een ongeval...
Het terugleveren van energie uit de auto-accu’s naar het net kan voordelen hebben om de balans...
Een plug-in hybride auto geeft je het beste van twee werelden. Enerzijds kun je lekker stil...
De accu van een elektrische auto haat kou! Bij lage temperaturen kom je er minder ver mee....
Het is een logische vraag omdat de accu natuurlijk hetzelfde is. Toch hoef je bij het AC-laden...
Het lijkt een aantrekkelijke constructie. En Renault heeft met de Zoe laten zien dat het ook...
Want met ‘efficiënt gebruik’ van een plug-in hybride kom je al snel bij: ‘zo veel mogelijk...
Ben je in de markt voor een elektrische auto? Dan moet je niet besparen op de accu, de actieradius...
Als je een elektrische auto zoekt, lijkt het voor de hand te liggen ook te kiezen voor een...
De laadpaal die je thuis hebt, is aangesloten op jouw meterkast. En de stroom komt via jouw...
Wil je een nieuwe elektrische auto aanschaffen, of een gebruikte? De vraag hangt af van de...
Er rijden steeds meer elektrische auto's over de wereld. Je moet je wel bedenken dat een elektrische...
Met de komst van een elektrische auto voor de deur kun je ook voor een laadpaal kiezen. Tenminste:...
Of het nu hybride of elektrische auto is: voor kopers van nieuwe auto's speelt de angst voor...
Vooral voor berijders van een Renault Zoe (bouwjaar tot pakweg 2019) is de afname van AC snelladen...
In de wereld van de grotere auto’s zou je denken dat je met een vergrootglas moet zoeken naar...
Het is bij een elektrische auto een bekend gegeven: als de buitentemperaturen dalen, dan presteert...
Je bent op een locatie met je elektrische auto en je wilt opladen. Hoe vind je een laadpaal?...
Van de kleine auto tot de luxe sedan, in ieder segment vindt je tegenwoordig wel een aantal...
Driefasen wisselstroom is ook wel bekend als krachtstroom, dat is een stukje elektrotechniek....
Wellicht denk je dat dit voor de hand ligt. Een zwaardere auto zorgt voor een grotere belasting...
Elektrische auto’s zijn er intussen in verschillende varianten. Er zijn veel hatchbacks en...
Het is toch vaak nét wat anders als je in Groot-Brittannië op weg bent. Links rijden, mijlen...
De constructie van een elektrische auto laat het vaak niet toe om een trekhaak te monteren....
Op het eerste gezicht lijkt het niet om grote hoeveelheden te gaan: van de circa 350 kilo...
De komst van de Opel Ampera in 2011 droeg ertoe bij dat de stekkerhybride in Nederland indertijd...
Bij het kiezen van een nieuwe auto zal een auto op waterstof niet het eerste zijn dat in je...
De accu van een elektrische auto moet een paar honderdduizend kilometer meegaan. En de eerste...
Een auto is gemaakt voor veel doelen. En één ervan is vakantie. Kun je ook met een elektrische...
Als je een elektrische auto hebt is een laadpaal bij je oprit meestal het gemakkelijkst. Dan...
Als je een elektrische huurauto wilt kun je ‘m gewoon online reserveren bij een autoverhuurbedrijf....
Veel berijders van elektrische auto’s zien op hun kentekenbewijs dat ze geen aanhanger kunnen...
AutoWeek heeft veel ervaring op gebied van elektrische auto’s. Bij de accudegradatietests...
Nederland heeft inmiddels een redelijke dichtheid van laadpalen en snelladers. En dat groeit...
Steeds meer mensen kiezen voor een elektrische auto (of moeten daarvoor kiezen vanwege het...
Het is voor zakelijke rijders vaak gemakkelijk, de elektrische auto laden met een laadpas....
Mild-hybrid is een aandrijftechniek die in de rangorde juist onder de full-hybrid staat. Het...
Terwijl er bij benzine- en dieselmotoren talloze stelschroeven zijn, is het met de elektromotor...
Het is verleidelijk. Je zou dan gemakkelijk kunnen voordringen bij het laden van je auto....
Studies bewijzen het: elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig in vergelijking met...
Als je een elektrische auto hebt, dan zag je de term driefasenladen vast al wel een keer voorbijkomen....
Steeds meer mensen kiezen voor een elektrische auto. Soms is er alleen maar keuze voor een...
De laadstekker komt bij de auto. Daar heb je geen keuze in. Je moet wel weten welke laadstekker...
Binnen de autowereld zijn elektrische auto’s een relatief nieuw fenomeen. Je hoort veel verhalen...
Als je een openbare laadpaal nodig hebt, dan is je eigen gemeente in principe het eerste startpunt....
Bestuurders van elektrische auto’s willen flexibeler zijn in de plaatsen waar ze kunnen laden....
De elektriciteit voor je elektrische auto komt normaal genomen gewoon van het net. En daarvoor...
Zeker rond een jaarwisseling is het altijd even kijken en puzzelen hoe het ook weer zit. Want...
Het zal je maar gebeuren. Je hebt je plug-in hybride auto netjes opgeladen, je denkt hem te...
Veel elektrische auto’s kunnen de accu weer opladen tijdens het afremmen op de elektromotor....
De meeste mensen laden hun elektrische auto op bij huis, het werk, een openbare laadpaal in...
Onze Duitse collega’s van AutoBild hebben de restwaarde voor een elektrische auto berekend....
Kan iedereen een laadpaal thuis laten installeren? In feite is elk huis geschikt voor een...
Net als het tanken van een auto op benzine of diesel is het opladen van je elektrische auto...
Het zal je maar gebeuren: wil je je elektrische of plug-in hybride auto parkeren en opladen,...
Hoogspanningsaccu en boordaccu Het is goed om te weten dat een elektrische of een plug-in...
Een laadpaal of wallbox is een kostbare toevoeging aan de gevel of de oprit. Die wil je natuurlijk...
Eigenlijk is het een redelijk eenvoudige klus maar toch vraagt de plaatsing van een laadpaal...
Er zijn veel verschillende laadpassen en die hebben weer allemaal hun eigen voorwaarden. We...
Je herkent het wellicht, als je berijder bent van een elektrische auto. Je hebt een bepaalde...
Als we het hebben over de basics van de laadsnelheid van accu's dan gaat het over elektrotechniek....
Als je een laadpaal wilt aansluiten, dan krijg je te maken met verschillende werkzaamheden...
Het P3-energy-lab is een nogal onopvallend pand in Osnabrück (D) vlakbij het centraal station....
Het energieplafond betekent dat je als huishouden of kleinverbruiker voor de eerste 2.900...
De elektrische Volkswagen ID3 heeft trommelremmen op de achteras, net als zijn grotere SUV-broers...
Heb je nog geen marteraanval onder de motorkap van je elektrische auto gehad? Dan kan die...
Als je een laadpaal thuis hebt, dan is dat voor jou goedkoop en gemakkelijk. Maar kan iedereen...
Terugwinnen van bewegingsenergie kan bij hybride en elektrische auto’s gemakkelijk worden...
Als je een elektrische auto hebt, heb je je auto waarschijnlijk al eens opgeladen bij een...
Vooral tijdens de langere ritten hebben veel mensen stress dat de stroom opraakt. En dat terwijl...
Op een gegeven moment is de accu leeg en moet je bijladen om op jouw bestemming te komen....
Het kiezen van een nieuwe auto is ten eerste leuk en je vindt al adviezen van AutoWeek voor...
Bij een benzine- of dieselauto is het duidelijk: je krijgt bij de auto een tankpas en als...
Om te zien of elektriciteit de beste aandrijving voor de auto van de toekomst is, zette PwC...
Het is natuurlijk heel gemakkelijk als je thuis een eigen laadpaal hebt. Je kunt dan altijd...
Bij een aantal auto’s is sprake van een range extender. Wat betekent dit woord en wat is de...
Het klinkt aantrekkelijk. Zeker als je binnen de actieradius van je werk woont of als je vaak...
De actieradius is belangrijk maar je moet bij een elektrische auto kijken naar meerdere factoren....
Bij de pomp is het duidelijk, al voordat je het benzinestation oprijdt zie je meestal een...
In onze testen geven we auto's die op grotere wielen staan graag een extra plusje. Het staat...
Een van de voordelen van een elektrische auto is zonder meer de prijs van de brandstof. Elektriciteit...
De eerste vraag is: kun je je elektrische auto via het stopcontact opladen? Het antwoord daarop...
China heeft een grote industrie als je het hebt over elektrische auto’s. Het overgrote deel...
Tesla bouwt aan een groot netwerk van Superchargers. Daar kunnen Teslarijders hun elektrische...
De elektrische auto wordt gestimuleerd. Daarom rekent de belastingdienst tot en met 2024 geen...
Tesla had voorheen ook een eigen stekker maar die hebben zich inmiddels gewoon aan het Europese...
Je wilt voor je elektrische auto een laadpaal installeren. Of een wallbox als je direct aan...
Een elektrische auto mag je over het algemeen niet slepen. De elektromotor werkt namelijk...
Veel berijders van elektrische auto’s sluiten bijna automatisch de kabel aan op een openbare...
Je zegt het zo gemakkelijk: even de elektrische auto opladen. Er zijn verschillende manieren...
Een elektrische auto wordt geladen met een gestandaardiseerde stekker. In Europa is dat de...
Bij het opladen halen elektrische auto's meer energie uit het net dan er in de batterij wordt...
Bij een laadpaal, zeker een die met driefasen wisselstroom werkt, wordt de elektrische auto...
Als je met meer dan vijf personen in een auto wilt reizen, dan heb je al snel een uitdaging....
Het opladen van een elektrische auto vraagt veel van het stroomnetwerk in je huis. Net als...
Tijdens een rit in de vakantie zul je regelmatig je elektrische auto moeten opladen. Waar...
Als je thuis je elektrische auto wilt opladen, dan moet je daarvoor een aansluiting regelen....
Wat gebeurt er als de tractiebatterij het begeeft? En de actieradius afneemt door accudegradatie?...
Wat kost het laden van een elektrische auto? Enkele voorbeelden van de kosten die aanbieders...
De accu is het duurste onderdeel van de elektrische auto. De capaciteit van de accu is van...
Er komen steeds meer elektrische auto’s op onze wegen en daar is niets mis mee. Maar we stellen...
Elektrische auto’s hebben een hogere aanschafprijs dan auto's met een verbrandingsmotor. Dat...
Er zijn veel laad-apps voor elektrische auto’s. We bekeken op een iPhone een aantal van de...