Stekkerhybride wil niet elektrisch rijden

Peugeot 308 SW

Het zal je maar gebeuren: heb je je plug-in hybride auto keurig met de stekker opgeladen, wil hij niet elektrisch rijden. Hoe kan dat?

Het zal je maar gebeuren. Je hebt je plug-in hybride auto netjes opgeladen, je denkt hem te starten en elektrisch weg te zoemen. Maar wat gebeurt er? De brandstofmotor slaat aan en op het dashboard verschijnt de mededeling dat door omstandigheden je niet elektrisch kunt rijden. Wat is er aan de hand?

Twee accu’s in de auto

Je plug-in hybride auto heeft namelijk behalve twee motoren meestal nog twee accu’s. Een met een hoge spanning voor de aandrijving, en een klassieke’ 12V-accu die ervoor zorgt dat alle elektrische snufjes in je auto werken: het multimediasysteem, de verlichting, ruitenwissers, climatecontrol … noem maar op. Daarbij zitten taken voor de besturing van de auto zelf. Die laatste noemen we vaak ‘boordaccu’ of ‘startaccu’. Het mag duidelijk zijn dat die eveneens moet worden opgeladen.

Van onze partner
Ook voor ruitenwisservloeistof, olie en veel meer!
Veel auto-onderdelen en gereedschappen vind je bij winparts.nl!

Twee manieren om de boordaccu op te laden

Bij een ‘traditionele’ auto met alleen een brandstofmotor wordt de 12V-boordaccu opgeladen door de dynamo, als de motor loopt. Tenzij die accu ‘aan zijn eind’ komt, heb je daar nauwelijks omkijken naar. Bij een plug-in hybride auto zijn er meerdere mogelijkheden. Doorgaans laadt de tractiebatterij de boordaccu op, die je gebruikt als de auto elektrisch rijdt. Die laad je weer op aan een laadpaal of wallbox. Echter, zo gaat het niet altijd. In sommige gevallen krijgt deze accu namelijk op de ouderwetse manier zijn stroom: via de dynamo bij het rijden op de verbrandingsmotor. Daar zit het mogelijke knelpunt: als je vaak kortere afstanden rijdt en daarmee de verbrandingsmotor nauwelijks gebruikt, wordt de 12V-accu niet voldoende opgeladen en moet deze meer stroom krijgen van de verbrandingsmotor. Op zeker moment kun je niet anders, dan met de verbrandingsmotor rijden. Je plug-in hybride zal dan niet eletrisch rijden. De auto laat je geen keuze.

Gemengd gebruik helpt

Daarom helpt gemengd gebruik van de plug-in hybride. Rijd dus behalve kortere afstanden elektrisch, ook langere stukken op de verbrandingsmotor. Dan kan de boordaccu worden bijgeladen door de dynamo van de verbrandingsmotor. Maar informeer in ieder geval hoe je 12V-accu verse stroom krijgt. Immers: als deze wordt opgeladen via de aandrijfbatterij, dan hoef je hiermee geen rekening te houden. Tenzij die te ver leeg raakt natuurlijk.