Waarom is de actieradius kleiner bij lage temperaturen?

laadpaal winter stekker vastgevroren EV vorst

De accu van een elektrische auto haat kou! Bij lage temperaturen kom je er minder ver mee. En dat kan best veel schelen! Waarom is de actieradius kleiner bij lage temperaturen?

Een elektrische auto haalt de energie uit de accu. Die werkt het beste bij temperaturen die we zelf ook prettig vinden. Tussen de 15 en 25 graden Celsius dus. Wordt het warmer, door de zon maar ook door vaak snelladen, dan neemt de capaciteit van de accu permanent af. Daarom moet de accu bij het laden aan een snellader vaak worden gekoeld. Dat is belangrijk voor de levensduur.

Actieradius kleiner bij lage temperaturen

Echter, als het kouder wordt, is het ook niet goed. Dan lopen de chemische processen in de accu trager. Dat resulteert in minder energie en dus gaat de actieradius achteruit bij lage temperaturen. Dat kan zomaar 10 procent zijn. Dat is bij veel auto’s pakweg 30 kilometer. Meestal komt dat wel goed, maar het is wel iets om rekening mee te houden, zeker als je langere afstanden op een dag rijdt.

Tips voor meer actieradius

Lage temperaturen hebben dus een nadelig effect op de actieradius van je elektrische auto. Hoewel er tegenwoordig wel auto’s zijn met een verwarmd accupakket en die impact dus enigszins wordt verminderd, moet die verwarming wel ergens vandaan komen en kost het dus ook energie om je accupakket op temperatuur te houden. Afgezien van zo’n verwarmd accupakket kun je zelf deze tips opvolgen om ook in de kou de actieradius te vergroten.

  • Gebruik de stoelverwarming - De lucht in een auto verwarmen is niet efficiënt en zeker als je al rustig aan moet doen met die verwarming, is het gebruiken van de stoelverwarming een beter idee. Stoelverwarming warmt heel snel op en staat in direct contact met je lichaam, zodat je zelf ook sneller warm wordt.
  • Gebruik de voorverwarming - Menig elektrische auto kan voorgeprogrammeerd worden om op een bepaald tijdstip helemaal opgewarmd te zijn. Door een vertrektijd in te stellen, warmt je auto alvast op terwijl hij nog aan de stekker ligt. En dus vertrek je met een warme, volle accu en een aangenaam interieur. De ruiten zullen dan ook ijsvrij zijn..
  • Zet de achterruitverwarming uit. Gebruik ‘m alleen als er wasem op de ruit zit. Tip: als je de ruit met een anticondensdoekje behandelt, dan heb je de achterruitverwarming waarschijnlijk nog minder nodig.
  • Houd je auto aan de stekker - Als we het toch over de stekker hebben; zorg ervoor dat je auto de hele nacht aan de stekker hangt. Dan vertrek je elke ochtend met een volle accu.
  • Bereid je goed voor - Wil je toch een lang stuk gaan rijden met je elektrische auto in de vrieskou? Zorg er dan voor dat je goed voorbereid bent, zeker als je naar wintersportlanden gaat. Zoek uit hoe groot de actieradius van je auto ongeveer is bij deze omstandigheden en weet waar de oplaadpunten onderweg zijn. Heb je dit allemaal goed in je hoofd, dan kun je zorgeloos op pad.
  • Zorg ervoor dat je een laadpasje in de auto hebt. Ook als je meestal alleen maar thuis oplaadt. Juist als het kouder is kan het zijn dat je ‘m onderweg nodig hebt. Je kunt immers extra willen laden op jouw bestemming bij een openbare laadpaal of onderweg bij een snellader.
  • Rijd met een gematigde snelheid. Dus ook in de avond 100 km/h in plaats van 130 km/h. Je zult versteld staan hoe weinig extra tijd dit hoeft te kosten!
  • Gebruik de B-stand van de transmissie. Daarmee rem je meer af op de motor en win je energie terug. Daarmee gaat je accu ook weer langer mee.
  • Gebruik de cruisecontrol. Met een regelmatige snelheid rijden is zuiniger. De cruisecontrol is ervoor gemaakt dat optimaal te doen.
  • Anticipeer tijdens het rijden. Vooruitkijken zorgt ervoor dat je voor je eerder ziet als mensen afremmen of dat er iets op je weg komt. Dan kun je eerder gas loslaten en zo ook regelmatiger rijden.
  • Laat onnodige bagage thuis. Extra gewicht moet op gang komen en dat kost extra stroom. Dus ruim bijvoorbeeld die zakken potgrond gewoon even op!
  • Let op de bandenspanning. Als de banden te zacht zijn, kost het meer energie om te rijden en ook dan wordt de actieradius kleiner bij lage temperaturen. Meet de bandenspanning regelmatig. Houd de bandenspanning aan die de fabrikant van de auto adviseert.