Kun je een accu van een elektrische auto vervangen?

AutoWeek 13 2018 magazine accu's EV's accupakket

De accu van een elektrische auto moet een paar honderdduizend kilometer meegaan. En de eerste ervaringen op dat gebied lijken inderdaad veelbelovend, het lijkt er op dat accu’s minder ‘verliezen’ dan in eerste instantie werd gedacht. Maar kun je de accu van een elektrische auto vervangen, aan het einde van zijn levensduur of als alternatief voor laden? 

Als je het hele accupakket wit vervangen, dan is dat vaak een lastige operatie. Bij een elektrische auto maakt de accu namelijk vaak onderdeel uit van de bodem en worden ook vaak lege hoekjes van de structuur gebruikt om delen van de accu in onder te brengen. Het is dus een ingrijpende, dus dure klus om de accu’s te vervangen. En dan is de accu zelf ook nog behoorlijk prijzig. 

Accu van een elektrische auto vervangen als alternatief voor laden

De gedachte van het wisselen van een accupakket is op zich logisch. Als je er bij het ontwikkelen van een auto rekening mee houdt, kun je de accu van een elektrische auto vervangen zoals dat ook gebeurt bij machines als een vorkheftruck. Daar kunnen accupakketten uit de truck worden gehaald en nieuwe worden geplaatst. Dan kan de heftruck in een paar minuten weer aan de slag met verse energie. Dat kan een goed alternatief zijn voor snelladen.

Dat principe heeft Power Swap in Zweden ook toegepast in hun concept waarbij ze het accupakket van een elektrische auto vervangen met een robot. Dat neemt een paar minuten in beslag. De batterij wordt vervolgens opgeslagen en opgeladen met een lagere stroom. Eigenlijk kan zo’n depot ook dienst doen als energie-opslag.

Voor zo’n methode moeten de accu’s redelijk universeel zijn qua maten en zijn er voorzieningen in de auto nodig om de batterijen goed te kunnen verwijderen en plaatsen.

Kosten vervangen accupakket

Moet van een bestaande auto het accupakket worden vervangen, dan kan dat een kostbare zaak worden. Zo kost een accu van een Nissan Leaf al snel €5.000 en die van een Renault Zoe een kleine €8.000. En voor een Tesla ben je gauw meer dan €15.000 kwijt. ‘Even’ een accu van een elektrische auto vervangen kan dus aardig in de papieren lopen. Gelukkig blijven de meeste accupakketten bij normaal gebruik lang in goede staat. Daarop wijzen de ervaringen van onder andere de Tesla’s Model S die als taxi in Amsterdam vele honderdduizenden kilometers hebben gereden en die van de eerste Nissan Leafs. Ook zij hebben inmiddels de nodige kilometers afgelegd.