Hoe werkt een snellader en wat is het voordeel ervan?

snellader Allego Sloten laadpaal

Een elektrische auto kun je op verschillende manieren opladen. Een snellader is, zoals de naam al zegt, de snelste manier. Hoe werkt een snellader eigenlijk?

De meeste mensen laden hun elektrische auto op bij huis, het werk, een openbare laadpaal in de straat of bijvoorbeeld in een parkeergarage. Maar tijdens een lange rit wil je vlot weer verder. Daarom vind je onder andere langs de snelwegen ook snelladers. Die zorgen ervoor dat de accu van de elektrische auto snel geladen wordt. Binnen pakweg 20 minuten of een half uur ben je dan weer onderweg. Hoe werkt een snellader precies?

Principe van een snellader

De capaciteit van een lader wordt aangegeven in kW. Een publieke laadpaal heeft meestal een vermogen van 11 of 22 kW in wisselstroom (AC). We hebben het over een snellader als er meer stroom doorheen gaat, namelijk minimaal 43 kW. Die capaciteit gaat steeds verder omhoog, tot pakweg 350 kW bij de nieuwere installaties. Dat is dan gelijkstroom (DC). Hoe hoger de capaciteit, hoe sneller een auto kan worden geladen. Alleen moet de auto daar ook geschikt voor zijn.

Van onze partner
Wil je een laadpas waarmee je op veel plaatsen terecht kunt?
Vaste tarieven in Nederland bij openbare laadpalen en snelladers, opladen bij meer dan 150.000 laadpalen in Europa. Via Coolblue vraag je gratis en gemakkelijk jouw laadpas aan. Doe het gelijk!

Aansluitingen verschillen

Een snellader heeft meestal ook een andere aansluiting als die je gebruikt voor jouw laadpaal in de straat, bij huis of werk. Daarom zit die vast aan het laadpunt. Je zult zien dat behalve de aansluiting ook de kabel (veel) dikker is om de stroom veilig in de accu te brengen. De meest voorkomende stekkers die je ziet zijn CCS/Combo (vooral voor Europese en Amerikaanse auto's) en CHaDeMo (voor Aziatische auto's).

Hoe werkt een snellader in de praktijk

Als je bij een snellader komt, dan werkt die in grote lijnen hetzelfde als de laadpaal in de straat. De volgorde van de handelingen staat aangegeven op de paal of je volgt de instructies op het scherm en die kan iets verschillen. Je moet je in ieder geval met de laadpas identificeren. Soms is er ook de optie om via een QR-code en een website via een creditcard af te rekenen. Dan moet je de kabel in de aansluiting van de auto doen. Soms werkt een snellader deze volgorde andersom af.

Dan ga je korte tijd iets anders doen, omdat de auto in plaats van een paar uur, in een half uur of minder voldoende heeft om het volgende deel van de rit af te leggen. Dus sta je bij een tankstation, dan scoor je even een lekkere bak koffie!

Als je genoeg hebt geladen, dan stop je het laden met jouw laadpas en hang je de stekker weer terug op z’n plek.

Tussen 20 en 80% laden

Het gebruik van een snellader legt wel een grotere belasting op de accu van de auto. Als je de elektrische auto vaak ‘aan een snellader’ legt, dan kan de capaciteit sneller teruglopen. Daarnaast zie je dat de snellader langzamer laadt als de accu voller is. In de praktijk zul je dan ook met een snellader bijladen wat je nodig hebt totdat je verwacht weer aan een lader te gaan. Eigenlijk probeer je de lading zo tussen de 20 en 80% te houden. Dat is meestal voldoende. In de tijd van het laden, pakweg tussen de 20 tot 30 minuten, blijf je in de buurt van de auto en als er een tankstation of wegrestaurant is, drink je daar even een kop koffie.

Snellader soms duurder

Een andere reden om te kijken hoeveel je eigenlijk nodig hebt is dat een snellader soms duurder is dan een andere laadpaal. Je wilt er dus als je economisch bent alleen maar van gebruiken wat je nodig hebt. Ook hier loont het de moeite om te vergelijken omdat er tussen de ene en de andere aanbieder van snelladers verschillen zijn in de tarieven. Ook in het buitenland kunnen de prijzen hoger zijn, afhankelijk van de aanbieder. Ook zitten er verschillen tussen aanbieders van laadpassen.