
Moet je met hartimplantaten rekening houden bij het laden?
Tijdens het rijden met een elektrische auto en het opladen ervan ontstaan elektromagnetische...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De meest voorkomende vragen over het laden van een elektrische auto: laadpalen, wallboxen, laadsnelheden, driefasen laden, snelladers en de kosten van laden.
Enkele voorbeelden van de kosten die aanbieders van laadpalen anno 2022 berekenen: FastNed: € 0,74 per kWh en wanneer je voor € 11,99 per maand Gold Member wordt, krijg je in onder andere Nederland en België 30% korting voor het laden van een elektrische auto. Tesla Super Charger (met een Tesla): € 0,35 per kWh, maar de prijs kan variëren, afhankelijk van locatie en tijd. Vroege berijders laden gratis. En berijders van andere merken betalen rond de € 0,84 per kWh (dit kan variëren). Bij Shell Recharge betaal je 0,40 per kWh AC-laden (verschillende tarieven bij de diverse palen) en € 0,68 per kWh als je bij een Shell Recharge laadpaal snellaadt. Thuis met hangt af van het contract met je energieleverancier maar zal meestal liggen tussen € 0,20 tot € 0,25 per kWh (inclusief BTW).
We vergelijken een Tesla Model 3 met een BMW 320i. De Tesla heeft een gemiddeld verbruik van 18 kW/100 km. Als je je eigen laadpaal hebt, ligt de stroomprijs op ongeveer € 0,50 per kWh (dit kan sterk variëren afhankelijk van je contract). Onderweg laad je gemiddeld voor € 0,50. Als je tweederde van de tijd bij je eigen laadpaal laadt, en eenderde onderweg, dan bedraagt de gemiddelde stroomprijs € 0,333 per kWh. Voor 100 kilometer zijn de kosten voor de Tesla dan 18 x 0,333 = € 6,00. Een BMW 320i zal in de praktijk ongeveer 7,5 l/100km verbruiken (= 1 op 13,3). Bij een benzineprijs van 1,90 euro zijn de kosten voor 100 kilometer: 7,5 x 1,90 = 14,25 euro. De brandstofkosten voor benzine zijn dus ongeveer een factor 2,25 keer hoger. Voor een vergelijkbare dieselauto zal het verschil een factor 2 zijn. Elektrische auto's zijn wegenbelastingvrij, dus in de praktijk is het kostenverschil nog groter.
Het ligt eraan hoever je moet rijden. Ben je kwetsbaar als je thuis komt en alle palen zijn bezet of heb je dan de dag erna een groot probleem? Als je altijd op het werk kunt laden, scheelt dat al een stuk. Denk niet te gemakkelijk ‘O, er zijn twee palen in de buurt, dat lukt altijd wel’, want als drie mensen in jouw wijk volgende week een elektrische auto (ook wel electric vehicle of EV) kopen, zijn ze ineens veel vaker bezet voor het laden van een elektrische auto. Je kunt dan natuurlijk een openbare laadpaal aanvragen bij je gemeente. Een eigen wallbox heeft toch de voorkeur, maar we beseffen dat dat niet voor elke woning een mogelijkheid is.
Je zult bij je gemeente moeten informeren of er laadpalen bij kunnen of wat er de toekomstplannen zijn. Het beleid hiervoor verschilt heel erg per gemeente. Veel gemeenten zijn al bezig met het voorbereiden van meer mogelijkheden voor het laden van een elektrische auto.
Voor een gewone 230 volt eenfase-wisselspanning uit het stopcontact komen er twee kabels het huis binnen: een fasedraad en een nuldraad. De spanning van het stopcontact is het verschil tussen deze twee draden. Bij een driefasen-aansluiting hebben we vier kabels: wederom een nuldraad en dit keer drie fasedraden. Het sinuspatroon op de drie fasedraden is telkens 20 graden verschoven, waardoor ze elkaar qua piek mooi opvolgen. We noemen een driefasenaansluiting ook wel een krachtstroomaansluiting.
Nee, we kennen geen aansluitingen voor tweefasen-wisselspanning en het is ook niet mogelijk om van de drie fasen er maar twee te gebruiken.
Ja, ook in het buitenland kun je als Nederlander de accu van je elektrische auto opladen. De stekkers en aansluitingen zijn gestandaardiseerd. Wel is het zo dat je even van tevoren moet uitzoeken of er speciale laadpassen nodig zijn. En let op de prijsverschillen.
Bij een normaal stopcontact gaat het (afhankelijk van de stoppen in de meterkast) doorgaans om maximale stroomsterktes van 16 ampère, 25 ampère of 35 ampère eenfase-wisselspanning. Het bijbehorende vermogen bereken je door de stroomsterkte te vermenigvuldigen met de spanning. Bij een huishoudaansluiting is die 230 volt. Je krijgt dan 3,7 kW (bij 16A), 5,8 kW (bij 25A) of 8 kW (bij 35A). Een grove indruk van hoe lang het duurt om een lege accu op te laden tot 80 procent (daarboven gaat het langzamer) bereken je door de accucapaciteit te vermenigvuldigen met 0,8 (want 80 procent) en dat vervolgens te delen door het laadvermogen. In het geval van een auto met een batterij van 50 kWh aan een 16A-aansluiting resulteert dat (voor een tot 80 procent geladen accu) in een laadtijd van (50 x 0,8)/3,7 = 10,8 uur. Uiteraard is dat theorie, want het zal zelden voorkomen dat een accu echt helemaal leeg is op het moment dat je de stekker erin stopt.
De laadpalen in de openbare ruimte en ook veel wallboxen (onder meer in parkeergarages) zijn driefase-aansluitingen. Deze zijn er met 16A en 32A. Dat resulteert in maximale laadvermogens van respectievelijk 11 en 22 kW, althans wanneer je EV geschikt is voor driefase-laden. Veel EV’s kunnen echter maar laden op één fase. Het vermogen waarmee dan wordt geladen, bedraagt in dat geval 3,7 kW of 7,4 kW. Hierbij moeten we opmerken dat 32A-laadpalen in de minderheid zijn, om de simpele reden dat daaraan een kaartje met een hogere prijs hangt.
De echte snelladers laden met gelijkstroom, DC. Aanvankelijk ging het bij de FastNed-stations nog om maximaal 50 kW, inmiddels heeft FastNed de meeste stations opgewaardeerd met 175 kW-laders. De Tesla Superchargers gaan tot 150 kW of 250 kW. Een steeds groter aantal Tesla Superchargers is ook toegankelijk voor andere merken auto's. In 2022 alleen in Nederland en beperkt in Frankrijk.
Ja, als je beschikt over een laadsnoer met een huishoudaansluiting (en zo’n snoer hebben veel EV’s gewoon aan boord of kun je bij de dealer bijbestellen) kun je je auto zonder problemen via een regulier stopcontact opladen met 2,3 kW. Het gaat echter niet heel snel: bij een wallboxaansluiting met 16A gaat het niet sneller dan 3,7 kW, bij 25A wordt het 5,8 kW en met 35A krijg je 8 kW. Om een idee te krijgen hoe lang het kan duren: het volledig laden van een lege 90 kWh Jaguar I-Pace-accu duurt bij een 16A-aansluiting 27 uur. Aan een 2,3 kW-stopcontact zelfs 39 uur!
Super, je kunt een laadpaal of wallbox plaatsen voor het laden van een elektrische auto. Informeer bij je energiemaatschappij of netwerkbeheerder of vraag een elektricien die goed op de hoogte is. Reken op een paar duizend euro aan kosten, afhankelijk van of je nog vrije groepen in je meterkast hebt en al over driefasenstroom beschikt.
En je nieuwe EV van over een paar jaar? Als je toch de boel aanlegt, kun je het beter in één keer goed doen.
Omdat zo’n lader meer geld kost. De auto wordt er duurder van. We zien wel dat nieuwe modellen er meer en meer over beschikken. Prettig, want het maakt laden van een elektrische auto veel gemakkelijker.
Absoluut! Wel geldt vooralsnog de salderingsregeling, waarmee elke kWh die je thuis opwekt van je energierekening afgaat, inclusief accijns. Als dat in de toekomst in je nadeel gaat veranderen, loont het meer om overdag op te laden of om een powerwall te nemen. Zover is het echter nog niet.
Uiteraard is het verstandig om van tevoren te informeren of uit te zoeken of je op de plaats van bestemming je auto kunt opladen voor de terugreis. Verder is het handig om te kijken of je DC-snelladers op je route tegenkomt of dat je je route kunt aanpassen zodat je zonder al te veel om te rijden langs een DC-snellader komt. Bedenkt je wel dat wanneer je erg vaak gebruik maakt van een snellader de levensduur van de accu onder druk komt te staan. En ten slotte: de actieradius van EV’s wordt steeds groter, waardoor je minder snel op een snellader bent aangewezen. Als je er dan gebruik van moet maken, kan het laden toch de nodige tijd in beslag nemen. Een grotere actieradius is namelijk het directe gevolg van een grotere accucapaciteit. Bij een 50 kW DC- snellader duurt het bijna twee uur voor je een lege accu met een capaciteit van 90 kWh weer vol hebt, nog los van de eerder genoemde 80-procentregel.
Vehicle-to-Grid is een techniek die nog in de kinderschoenen staat en waarbij het mogelijk is dat een elektrische auto die aan een laadpaal staat niet alleen energie slurpt, maar ook zijn energie kan teruggeven aan het elektriciteitsnetwerk of zijn laadsnelheid kan aanpassen aan de belasting van het elektriciteitsnetwerk. Dat is bijvoorbeeld handig als na werktijd iedereen tegelijk thuiskomt, zijn elektrische auto aan de lader zet, het huis verlicht, de tv aanzet en de keuken begint te gebruiken. Op die momenten wordt het elektriciteitsnetwerk het zwaarst belast.
Verder is het mogelijk om de overtollige energie te sturen naar auto’s die eerder moeten zijn opgeladen. Ook zal het door middel van Vehicle-to-Grid in de toekomst mogelijk zijn om de energie die wordt opgewekt door wind en zon op te slaan om die op een later moment beschikbaar te maken. Op het moment wordt deze techniek toegepast in onder meer de Verenigde Staten, Japan en Denemarken, een land dat vooroploopt bij de productie van windenergie. Voor Nederland is deze techniek nog toekomstmuziek.
Tijdens het rijden met een elektrische auto en het opladen ervan ontstaan elektromagnetische...
Hoewel elektrisch rijden in populariteit groeit, zijn er nog steeds veel geruchten of weinig...
De Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (ook wel SEPP genoemd) geldt voor nieuwe...
De schrik voor veel mensen met een elektrische auto op een lange reis: de actieradius die...
De term EV zul je verreweg het meeste zien. Maar wat betekent EV precies? Die letters staan...
Regeneratief remmen is een technologie die je vaak aantreft op volledig elektrische auto's,...
Als je een appartement en een eigen parkeerplaats hebt, dan kan het ingewikkeld worden om...
Een van de onzekerheden die je kunt hebben als je een elektrische auto gaat rijden is de actieradius....
Iedere auto die op de weg rijdt, moet worden verzekerd. Dat is logisch voor als je een ongeval...
Het terugleveren van energie uit de auto-accu’s naar het net kan voordelen hebben om de balans...
Een plug-in hybride auto geeft je het beste van twee werelden. Enerzijds kun je lekker stil...
De accu van een elektrische auto haat kou! Bij lage temperaturen kom je er minder ver mee....
Het is een logische vraag omdat de accu natuurlijk hetzelfde is. Toch hoef je bij het AC-laden...
Het lijkt een aantrekkelijke constructie. En Renault heeft met de Zoe laten zien dat het ook...
Want met ‘efficiënt gebruik’ van een plug-in hybride kom je al snel bij: ‘zo veel mogelijk...
Ben je in de markt voor een elektrische auto? Dan moet je niet besparen op de accu, de actieradius...
Als je een elektrische auto zoekt, lijkt het voor de hand te liggen ook te kiezen voor een...
De laadpaal die je thuis hebt, is aangesloten op jouw meterkast. En de stroom komt via jouw...
Wil je een nieuwe elektrische auto aanschaffen, of een gebruikte? De vraag hangt af van de...
Er rijden steeds meer elektrische auto's over de wereld. Je moet je wel bedenken dat een elektrische...
Met de komst van een elektrische auto voor de deur kun je ook voor een laadpaal kiezen. Tenminste:...
Of het nu hybride of elektrische auto is: voor kopers van nieuwe auto's speelt de angst voor...
Vooral voor berijders van een Renault Zoe (bouwjaar tot pakweg 2019) is de afname van AC snelladen...
In de wereld van de grotere auto’s zou je denken dat je met een vergrootglas moet zoeken naar...
Het is bij een elektrische auto een bekend gegeven: als de buitentemperaturen dalen, dan presteert...
Je bent op een locatie met je elektrische auto en je wilt opladen. Hoe vind je een laadpaal?...
Van de kleine auto tot de luxe sedan, in ieder segment vindt je tegenwoordig wel een aantal...
Driefasen wisselstroom is ook wel bekend als krachtstroom, dat is een stukje elektrotechniek....
Wellicht denk je dat dit voor de hand ligt. Een zwaardere auto zorgt voor een grotere belasting...
Elektrische auto’s zijn er intussen in verschillende varianten. Er zijn veel hatchbacks en...
Het is toch vaak nét wat anders als je in Groot-Brittannië op weg bent. Links rijden, mijlen...
De constructie van een elektrische auto laat het vaak niet toe om een trekhaak te monteren....
Op het eerste gezicht lijkt het niet om grote hoeveelheden te gaan: van de circa 350 kilo...
De komst van de Opel Ampera in 2011 droeg ertoe bij dat de stekkerhybride in Nederland indertijd...
Bij het kiezen van een nieuwe auto zal een auto op waterstof niet het eerste zijn dat in je...
De accu van een elektrische auto moet een paar honderdduizend kilometer meegaan. En de eerste...
Een auto is gemaakt voor veel doelen. En één ervan is vakantie. Kun je ook met een elektrische...
Als je een elektrische auto hebt is een laadpaal bij je oprit meestal het gemakkelijkst. Dan...
Als je een elektrische huurauto wilt kun je ‘m gewoon online reserveren bij een autoverhuurbedrijf....
Veel berijders van elektrische auto’s zien op hun kentekenbewijs dat ze geen aanhanger kunnen...
AutoWeek heeft veel ervaring op gebied van elektrische auto’s. Bij de accudegradatietests...
Nederland heeft inmiddels een redelijke dichtheid van laadpalen en snelladers. En dat groeit...
Steeds meer mensen kiezen voor een elektrische auto (of moeten daarvoor kiezen vanwege het...
Het is voor zakelijke rijders vaak gemakkelijk, de elektrische auto laden met een laadpas....
Mild-hybrid is een aandrijftechniek die in de rangorde juist onder de full-hybrid staat. Het...
Terwijl er bij benzine- en dieselmotoren talloze stelschroeven zijn, is het met de elektromotor...
Het is verleidelijk. Je zou dan gemakkelijk kunnen voordringen bij het laden van je auto....
Studies bewijzen het: elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig in vergelijking met...
Als je een elektrische auto hebt, dan zag je de term driefasenladen vast al wel een keer voorbijkomen....
Steeds meer mensen kiezen voor een elektrische auto. Soms is er alleen maar keuze voor een...
De laadstekker komt bij de auto. Daar heb je geen keuze in. Je moet wel weten welke laadstekker...
Binnen de autowereld zijn elektrische auto’s een relatief nieuw fenomeen. Je hoort veel verhalen...
Als je een openbare laadpaal nodig hebt, dan is je eigen gemeente in principe het eerste startpunt....
Bestuurders van elektrische auto’s willen flexibeler zijn in de plaatsen waar ze kunnen laden....
De elektriciteit voor je elektrische auto komt normaal genomen gewoon van het net. En daarvoor...
Zeker rond een jaarwisseling is het altijd even kijken en puzzelen hoe het ook weer zit. Want...
Het zal je maar gebeuren. Je hebt je plug-in hybride auto netjes opgeladen, je denkt hem te...
Veel elektrische auto’s kunnen de accu weer opladen tijdens het afremmen op de elektromotor....
De meeste mensen laden hun elektrische auto op bij huis, het werk, een openbare laadpaal in...
Onze Duitse collega’s van AutoBild hebben de restwaarde voor een elektrische auto berekend....
Kan iedereen een laadpaal thuis laten installeren? In feite is elk huis geschikt voor een...
Net als het tanken van een auto op benzine of diesel is het opladen van je elektrische auto...
Het zal je maar gebeuren: wil je je elektrische of plug-in hybride auto parkeren en opladen,...
Hoogspanningsaccu en boordaccu Het is goed om te weten dat een elektrische of een plug-in...
Een laadpaal of wallbox is een kostbare toevoeging aan de gevel of de oprit. Die wil je natuurlijk...
Eigenlijk is het een redelijk eenvoudige klus maar toch vraagt de plaatsing van een laadpaal...
Er zijn veel verschillende laadpassen en die hebben weer allemaal hun eigen voorwaarden. We...
Je herkent het wellicht, als je berijder bent van een elektrische auto. Je hebt een bepaalde...
Als we het hebben over de basics van de laadsnelheid van accu's dan gaat het over elektrotechniek....
Als je een laadpaal wilt aansluiten, dan krijg je te maken met verschillende werkzaamheden...
Het P3-energy-lab is een nogal onopvallend pand in Osnabrück (D) vlakbij het centraal station....
Het energieplafond betekent dat je als huishouden of kleinverbruiker voor de eerste 2.900...
De elektrische Volkswagen ID3 heeft trommelremmen op de achteras, net als zijn grotere SUV-broers...
Heb je nog geen marteraanval onder de motorkap van je elektrische auto gehad? Dan kan die...
Als je een laadpaal thuis hebt, dan is dat voor jou goedkoop en gemakkelijk. Maar kan iedereen...
Terugwinnen van bewegingsenergie kan bij hybride en elektrische auto’s gemakkelijk worden...
Als je een elektrische auto hebt, heb je je auto waarschijnlijk al eens opgeladen bij een...
Vooral tijdens de langere ritten hebben veel mensen stress dat de stroom opraakt. En dat terwijl...
Op een gegeven moment is de accu leeg en moet je bijladen om op jouw bestemming te komen....
Het kiezen van een nieuwe auto is ten eerste leuk en je vindt al adviezen van AutoWeek voor...
Bij een benzine- of dieselauto is het duidelijk: je krijgt bij de auto een tankpas en als...
Om te zien of elektriciteit de beste aandrijving voor de auto van de toekomst is, zette PwC...
Het is natuurlijk heel gemakkelijk als je thuis een eigen laadpaal hebt. Je kunt dan altijd...
Bij een aantal auto’s is sprake van een range extender. Wat betekent dit woord en wat is de...
Het klinkt aantrekkelijk. Zeker als je binnen de actieradius van je werk woont of als je vaak...
De actieradius is belangrijk maar je moet bij een elektrische auto kijken naar meerdere factoren....
Bij de pomp is het duidelijk, al voordat je het benzinestation oprijdt zie je meestal een...
In onze testen geven we auto's die op grotere wielen staan graag een extra plusje. Het staat...
Een van de voordelen van een elektrische auto is zonder meer de prijs van de brandstof. Elektriciteit...
De eerste vraag is: kun je je elektrische auto via het stopcontact opladen? Het antwoord daarop...
China heeft een grote industrie als je het hebt over elektrische auto’s. Het overgrote deel...
Tesla bouwt aan een groot netwerk van Superchargers. Daar kunnen Teslarijders hun elektrische...
De elektrische auto wordt gestimuleerd. Daarom rekent de belastingdienst tot en met 2024 geen...
Tesla had voorheen ook een eigen stekker maar die hebben zich inmiddels gewoon aan het Europese...
Je wilt voor je elektrische auto een laadpaal installeren. Of een wallbox als je direct aan...
Een elektrische auto mag je over het algemeen niet slepen. De elektromotor werkt namelijk...
Veel berijders van elektrische auto’s sluiten bijna automatisch de kabel aan op een openbare...
Je zegt het zo gemakkelijk: even de elektrische auto opladen. Er zijn verschillende manieren...
Een elektrische auto wordt geladen met een gestandaardiseerde stekker. In Europa is dat de...
Bij het opladen halen elektrische auto's meer energie uit het net dan er in de batterij wordt...
Bij een laadpaal, zeker een die met driefasen wisselstroom werkt, wordt de elektrische auto...
Als je met meer dan vijf personen in een auto wilt reizen, dan heb je al snel een uitdaging....
Het opladen van een elektrische auto vraagt veel van het stroomnetwerk in je huis. Net als...
Tijdens een rit in de vakantie zul je regelmatig je elektrische auto moeten opladen. Waar...
Als je thuis je elektrische auto wilt opladen, dan moet je daarvoor een aansluiting regelen....
Wat gebeurt er als de tractiebatterij het begeeft? En de actieradius afneemt door accudegradatie?...
Waarom zijn elektrische auto’s zo duur? Elektrische auto's (EV's) zijn vaak duurder om te...
De accu is het duurste onderdeel van de elektrische auto. De capaciteit van de accu is van...
Er komen steeds meer elektrische auto’s op onze wegen en daar is niets mis mee. Maar we stellen...
Elektrische auto’s hebben een hogere aanschafprijs dan auto's met een verbrandingsmotor. Dat...
Er zijn veel laad-apps voor elektrische auto’s. We bekeken op een iPhone een aantal van de...