Zo vraag je een openbare laadpaal aan

Laadpaal XC40

Als je een elektrische of plug-in hybride auto hebt, dan wil je die opladen. Dat kan niet altijd bij je eigen huis of appartement. Dan ben je aangewezen op een openbare laadpaal. Is er geen in de buurt? Zo vraag je een openbare laadpaal aan.

Als je een openbare laadpaal nodig hebt, dan is je eigen gemeente in principe het eerste startpunt. Je kunt ook naar de website laadpaalnodig.nl gaan en daar je gemeente selecteren. Daar zie je hoe je een openbare laadpaal kunt aanvragen.

Van onze partner
Een totaaloplossing voor laden op de zaak of thuis
Al meer dan 8.000 laadpalen heeft 50five al geïnstalleerd. Vraag met de online keuzehulp een advies aan voor de beste oplossing in uw situatie.

Voorwaarden aanvraag openbare laadpaal

Voordat je een openbare laadpaal kunt aanvragen maakt iedere gemeente je attent op de voorwaarden die er zijn. Hoewel die kunnen variëren is daar wel een gemene deler in te zien. Belangrijke aandachtspunten zijn:

  • Je hebt geen eigen oprit, garage of appartement waar je een eigen laadpunt kunt installeren. In Amsterdam komt daar bij dat je ook geen mogelijkheid moet hebben er een te kopen of huren.
  • Je moet een elektrische of plug-in hybride auto hebben met een actieradius die boven de 60 of 75 km (afhankelijk van de gemeente) heeft. Dat moet je meestal aantonen met het kenteken of een koop- of leasecontract. Heb je een Biró of een ander licht elektrisch voertuig (LEV)? Dan kun je geen openbare laadpaal aanvragen. Daarvan zou je de accu thuis moeten kunnen opladen.
  • Er is geen openbare laadpaal in een cirkel rond 150 of 200 m van je huis (die  afstand kan per gemeente variëren).

Er zijn verschillende gemeenten die extra eisen stellen. In Amsterdam moet je bijvoorbeeld een parkeervergunning hebben. In Rotterdam moet je met je auto 10.000 km per jaar elektrisch rijden en minimaal 2.000 kWh elektriciteit laden.

Zo vraag je een openbare laadpaal aan in je gemeente

Met de hierboven vermelde punten heb je de eerste barrière overwonnen. Als je een plug-in hybride auto hebt met een kleinere elektrische actieradius dan 60 km, dan kun je bestaande laadpalen wel gebruiken, maar je kunt meestal geen nieuwe laadpaal aanvragen. Dan moet je dus wat verder lopen.

Je kunt via je gemeente een laadpaal meestal online aanvragen. Soms is dat uitbesteed aan een andere organisatie. Bijvoorbeeld, in veel gemeenten in Noord-Brabant en Limburg moet je de aanvraag direct bij Vattenfall plaatsen. In de regio Amsterdam is er een samenwerking tussen gemeenten om de plaatsing van openbare laadpalen collectief te regelen. Via laadpaalnodig.nl of je gemeente vind je de juiste plaats om dit te doen. De zwaarte van de aanvraag wisselt. Soms moet je ook bestanden als een koop- of leasecontract meesturen. Als de aanvraag is ingediend krijg je binnen enkele weken een reactie. Daarbij wordt onder andere gekeken welke capaciteit aan openbare laadpalen er in je buurt is.

Krijg je een positieve beoordeling, dan kan het nog maanden duren totdat de openbare laadpaal wordt geplaatst. Een aantal gemeenten is daar duidelijk over. Amsterdam meldt vier tot acht maanden, Den Haag verwacht meer dan zes maanden nodig te hebben en Rotterdam heeft het over veertien weken. Voor een laadpaal moet meestal ook een verkeersbesluit worden genomen om een parkeerplaats of enkele plaatsen te reserveren. Daarop kunnen omwonenden bezwaar indienen en daarvoor staat ook een termijn van zes weken, om een voorbeeld te noemen.

Van onze partner
Wil je thuis of op de zaak een laadpaal plaatsen?
Via Coolblue regel je het gemakkelijk en met een glimlach. Klik voor meer advies!

Geen aanvraag mogelijk in Utrecht

Woon je in de gemeente Utrecht? Dan kun je zelf geen openbare laadpaal aanvragen. De gemeente Utrecht heeft namelijk een beleid uitgestippeld en bepaalt zelf waar en wanneer de laadpalen hun plek vinden. Je kunt de huidige en toekomstige laadplekken al op een overzichtskaart met laadpalen in Utrecht.

Doe altijd een aanvraag

Als het kan bij je gemeente, dan is een tip om altijd een aanvraag te doen voor een openbare laadpaal als je daarvan afhankelijk zou zijn. Dan weet de gemeente hoeveel auto’s er gebruik maken van de voorziening. Daarop kan vervolgens de capaciteit worden afgestemd. Immers: als er veel van een openbare laadpaal gebruik wordt gemaakt kan de gemeente daarop inspelen. Sommige gemeenten hebben inzicht in het feitelijke gebruik van de laadpalen, bij andere gemeenten is dat minder vanzelfsprekend. Dat is zeker het geval als ze het beheer van de laadpalen hebben uitbesteed.

Van onze partner
Nieuwe of gebruikte auto kopen of private leasen?
Je vindt bij auto.nl een groot aanbod in uiteenlopende klassen. Online selecteren, proefrit aan huis, inruil mogelijk, 14 dagen bedenktijd en meer dan 140 servicepunten door het hele land.

Doe de aanvraag voor een laadpaal ruim van te voren

Zoals je hierboven al ziet: er kan best wel tijd zitten tussen het moment dat je een openbare laadpaal aanvraagt en dat deze is geïnstalleerd. Je kunt jezelf (en wellicht anderen) helpen door het proces in gang te zetten zodra je weet dat je elektrische auto eraan komt. Dus met een koop- of leasecontract. Dat scheelt bij een nieuwe auto al enkele maanden. En als er geen laadpaal dichter bij je huis is, zul je dus een tijdje verder moeten lopen.

Pro-actieve gemeenten

Steeds meer gemeenten lopen vooruit op de grotere vraag naar openbare laadpalen. Die brengen al van te voren in kaart waar ze verwachten laadpalen te kunnen plaatsen. In een aantal gevallen nemen ze al van te voren een verkeersbesluit voor deze locaties. Dan kunnen ze sneller een laadpaal plaatsen als deze nodig is, of als er een aanvraag voor komt.

Daarnaast houden meer gemeenten er rekening met laadpalen of toekomstige laadpalen in nieuwbouwwijken of straten die worden heringericht. Dat zorgt ervoor dat in die gevallen in de toekomst ook sneller een laadpaal kan worden gerealiseerd als dat nodig is.