Kun je een elektrische auto slepen?

berger pech pechhulp berging afsleepdienst

Er rijden steeds meer elektrische auto's over de wereld. Je moet je wel bedenken dat een elektrische auto slepen bij pech vaak niet mogelijk is.

Veel eigenaren van elektrische auto’s zouden in de verleiding komen om problemen met hun eigendom op te lossen zoals ze gewend waren. Hoewel de betrouwbaarheid van EV’s intussen wel vaststaat, is pech natuurlijk altijd mogelijk. Bijvoorbeeld als je de actieradius te optimistisch inschat en letterlijk stilvalt en mogelijk een flinke sta-in-de-weg wordt voor het verkeer. Dus, de elektrische auto slepen? 

Risico van beschadiging

Pech, het is niet zo eenvoudig. Ook werken elektrische auto’s een beetje eigenaardig. Je kunt de auto niet met een andere trekken, omdat dit sommige componenten serieus kan beschadigen. 

Niet altijd een ‘echte’ neutraal

Het grootste probleem met elektrische auto's betreft hun integrale werking. Op auto's met verbrandingsmotor en een handgeschakelde versnellingsbak of automatische versnellingsbak, heb je een neutraal, bij automaten gesymboliseerd door de ‘N’. Dit betekent dat de koppelingsplaat loskomt van de motor en de wielen vrijgeeft, die vervolgens met hun natuurlijke traagheid ronddraaien. Met andere woorden: door dit neutrale punt kan de auto schadevrij worden gesleept.

Op elektrische auto's is er echter, of in de overgrote meerderheid van de gevallen, geen neutrale versnelling. Elektrische auto’s gebruiken immers elektriciteit om te accelereren en te remmen, waardoor je de wielen niet los kunt koppelen van de motor. De ‘N’ van een elektrische auto werkt alleen om de remmen los te koppelen en de auto een paar meter naar de sleepwagenlier te laten duwen (eentje waar de auto op het platform komt te staan, niet met twee wielen op de grond gesleept).

Bij voorwielaandrijving drijven de achterwielen niet de elektromotor aan, maar kunnen ze regeneratief remmen. Bij achterwielaandrijving hetzelfde liedje. De voorwielen worden dan vaak gebruikt om de batterij te regenereren. In beide gevallen is het risico op beschadiging van het mechanische systeem zeer groot.

Wat is de oplossing

Je kunt tegenwoordig ook de batterij van de ene elektrische auto niet via een laadkabel aan de andere sluiten om snel te laden als dat de reden is dat de elektrische auto stilvalt. En verwacht natuurlijk niet dat je de accu uit de auto haalt en ergens anders oplaadt.

Om de auto niet te beschadigen en veilig een werkplaats of een laadstation te bereiken, is de enige uitweg de elektrische auto slepen via een platformlier. Daarmee krijgt de elektrische auto alle vier de wielen niet op de grond, maar op een klein karretje. Er is een andere oplossing, die in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk wordt gehanteerd. Intussen zijn rond de 200 RAC hulpauto’s voorzien van een systeem dat de (Euro 6) dieselmotor en een generator gebruikt om elektriciteit op te wekken en vervolgens de auto van stroom te voorzien met een type 1 of type 2 stekker. Maar daar is wel een back-up voor nodig: een auto met verbrandingsmotor. Wat niet het meest logisch is voor zogenaamde ‘schone’ auto's. Hierdoor kunnen elektrische auto’s die zijn gestrand met een lege accu snel worden geholpen. Het ongemak is dan voor zowel de bestuurder als de overige verkeersdeelnemers van korte duur.