Hoe zijn de elektrische auto’s van Chinese nieuwe merken?

MG ZS EV EHS 5 Electric en Marvel R Electric

Op het gebied van aantrekkelijk geprijsde elektrische auto’s zie je veel nieuwe Chinese merken verschijnen. Welke zijn voorbeelden van de elektrische auto’s van Chinese nieuwe merken? En heb je er iets aan?

China heeft een grote industrie als je het hebt over elektrische auto’s. Het overgrote deel van die auto’s zullen we trouwens in Europa niet zien. De laatste jaren zien we er verschillende naar ons land komen. Hoe zijn deze elektrische auto’s van Chinese nieuwe merken?

Chinese holding met Europese merken

We realiseren het ons wellicht niet altijd, maar enkele Europese merken is in eigendom van Chinese bedrijven. Zo heeft de holding Geely alles te zeggen over Volvo, Lotus, London EV Company (LEVC, bekend van de Londense taxi’s en bestelwagens) en het nieuwere merk Polestar.

Vooral goedkopere elektrische auto's van Chinese nieuwe merken

Van de merken die recent op de Europese en Nederlandse markt zijn gekomen, zie je vooral de goedkopere merken. Een vroege vogel in dat opzicht was MG, van oorsprong een Engels merk van sportieve auto’s (MG stond voor Morris Garages). Nu is het een onderdeel van SAIC Motors uit Shanghai, China. Een aantal jaar geleden bracht het in Nederland de relatief voordelige en relatief goed uitgeruste MG ZS EV op de markt. Een auto die zich snel tot leasefavoriet omtoverde door zijn gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Ten opzichte van de (zeker in die tijd) duurdere concurrentie had hij wel de nodige minpunten maar vooral door de ruimte en lage prijs werd hij goed ontvangen. MG brengt nu ook de completere Marvel R, ook een SUV, uit. Net als de '5', een elektrische stationcar.

Een aantal andere aanbieders die we tegenwoordig zien zijn onder andere Aiways, die met de U5 een grote elektrische SUV op de markt brengt. Daarnaast ook JAC met een elektrische SUV in  het voordelige segment, en Seres die het model 3 levert. Op het oog gunstig maar als je meer in de details duikt vind je ook waar het gunstige prijskaartje vandaan komt. We noemen hier ook Lynk & Co hier, maar de 01 is een plugin hybride auto. Ook een SUV overigens. Het merk Xpeng is sinds mei 2022 op de Nederlandse wegen verschenen, onder meer met een Tesla 3 tegenhanger. Ook BYD en Hongqi hebben inmiddels hun auto's in Nederland gepresenteerd.

En er komen nog veel meer nieuwe merken aan, denk aan  Nio, Ora of Wey.

Gunstig maar…

Zoals eerder vermeld, een deel van de elektrische auto’s van Chinese nieuwe merken moeten het vooral hebben van de (relatief) lage prijs. En dat levert auto’s op die wellicht op het eerste gezicht aantrekkelijk zijn, maar waar je toch even goed moet kijken naar de details.

Met meest in het oog springende is de vaak beperkte actieradius van de goedkopere auto’s. Zeker als je ze vergelijkt met elektrische auto’s die misschien niet zo heel erg veel duurder zijn. De AutoWeek testredactie vond in een artikel over Chinese elektrische auto’s ook dat deze auto’s soms alleen maar op eenfase wisselspanning kunnen laden. En dat betekent dat je aan huis of een openbare laadpaal langere tijd moet rekenen voordat de accu vol is. Een snellader hoort dan wel tot de opties, echter daar is het laden wel duurder als je daar dan vaker moet gaan staan.

Ook de afwerkingskwaliteit kan een minpunt zijn bij de goedkopere auto’s. Eigenlijk wel logisch omdat de prijs ergens vandaan moet komen... 

Onze conclusie

Er komen zeker de laatste jaren de nodige elektrische auto’s van Chinese nieuwe merken op de markt. Die zijn vaak gunstig geprijsd maar die prijs heeft een oorzaak in bijvoorbeeld een beperkte actieradius of afwerking. Kijk daarom goed naar jouw wensen, hoe ver je regelmatig moet rijden en de specificaties van de auto’s. Als je ze overweegt, lees dan de autotests van deze merken maak dan zeker een proefrit. Je kunt ook kijken bij reviews van huidige eigenaren op deze site. Dan maak je de kennismaking met de auto’s compleet en weet je waarvoor je kiest.