Wat is een range extender? Is het een plug-in hybride?

Fisker Karma

Bij een aantal auto’s is sprake van een range extender. Wat betekent dit woord en wat is de techniek die erachter zit?

Als je range extender uit het Engels vertaalt, dan kom je uit op ‘actieradius vergroter’. Het is een kleine verbrandingsmotor die alleen maar de accu oplaadt. Hoe moet je dat zien in de praktijk van een auto?

Elektrische auto met meer…

Je hebt het over een range extender als een auto in hoofdzaak elektrisch rijdt. Dus al hij voor de aandrijving vertrouwt op een of meer elektromotoren. Op een gegeven moment zal de accu leeg zijn. Wat gebeurt er dan? De hulpmotor zal er in dat geval voor zorgen dat de accu weer wordt opgeladen en je verder komt. Het is dus het beste te vergelijken met een generator, een verbrandingsmotor die de elektriciteit opwekt om de accu weer op sterkte te brengen. Maar de range anxiety, de angst dat je zonder stroom komt te staan, heb je daarbij dus niet.

Range extender vs plug-in hybride

Wat is het verschil tussen een range extender en een plugin hybride? Want in feite liggen die twee dan dicht bij elkaar. Bij een auto met range extender blijft de aandrijving altijd elektrisch gaan, ook tijdens het opladen van de accu. Er is dus geen verbinding tussen de verbrandingsmotor en de wielen. In het geval van een plug-in hybride is de aandrijving door de verbrandingsmotor, die wordt bijgestaan door een elektrische motor. Ook al kan hij een bepaalde afstand uitsluitend op de elektromotor rijden.

Net als een plug-in hybride kun je de accu van een auto met range extender ook opladen met een stekker. Daardoor kan het verbruik van benzine spectaculair laag blijven.

Voorbeelden auto’s met range extender

Een van de eerste ‘stekkerauto’s’ in Nederland was de Opel Ampera. De eerste versie daarvan had een range extender. De auto kon ongeveer 50 kilometer elektrisch rijden. Daarna ging de verbrandingsmotor de energie leveren voor de accu’s en reed de auto gewoon verder.

Een ander voorbeeld is de Fisker Karma. Deze imposante auto had de aandrijving op de achterwielen en was altijd elektrisch. Als hulpmotor had de auto een tweelitermotor. In het ontwerp zaten verschillende innovaties, waaronder een zonnepaneel dat bij stilstand ervoor zorgde dat de airconditioning kon blijven werken.

Meer in de tegenwoordige tijd is de BMW i3. Deze kennen we nu vooral als elektrische auto maar bij de lancering had hij ook een range extender als optie. Doordat hij daarmee buiten de voordelen valt voor elektrische auto’s is deze versie relatief duur in Nederland. Die optie is dan ook in 2019 komen te vervallen.