Deze elektrische stationwagons zijn er

MG 5 MG5 elektrische stationwagon

Het overgrote deel van de ruimere elektrische auto’s bestaat uit SUV’s en cross-overs. Welke keuze heb je als je zoekt naar een elektrische stationwagon?

Als je een liefhebber bent van een stationwagon had je het tot voor kort moeilijk als je een elektrische auto wilde uitzoeken. Immers: de wat ruimere modellen waren meteen SUV’s of cross-overs. Die staan hoog op de poten en wie graag een stationwagon rijdt, zit daar over het algemeen niet op te wachten. We zetten hier de elektrische stationwagons op een rij.

Van onze partner
Een mooie auto naar jouw wensen rijden én met financial lease?!
Dat kan met het ruime aanbod uit Europese importauto’s! MrWheelson regelt alles met je auto en financiering of lease als je dat wilt! En je rijdt de auto van jouw keuze in enkele weken

MG5

MG 5 MG5 elektrische stationwagon

De voordeligste elektrische stationwagon is de MG5. Voor pakweg €35.000 rijd je zo’n auto. De MG 5 ziet er volgens onze eerdere test keurig uit, maar ontbeert wel wat ‘eigens’. Hij staat wat hoog op de poten, wat samen met dat gebrek aan smoel een minder zelfverzekerd ogende auto oplevert dan we in dit segment gewend zijn. Met 479 liter is de bagageruimte duidelijk kleiner dan die in andere C-segmenters, die als stationwagon al snel de 600 liter aantikken of overschrijden. Een flink verschil, dat blijft als de bank plat gaat en je 1.367 liter in de MG kwijt kunt. Verder valt op dat de tildrempel wat hoog is voor een combi. Achterin moet je met wat opgetrokken benen zitten vanwege de hoge vloer. In het interieur zie je dat op de kosten is gelet, maar leuke details leiden de aandacht daarvan af. Op het dashboard merk je dat sommige instellingen dieper in menu’s zijn weggestopt. Je kunt kiezen uit twee maten accu’s met een bereik van 320 km WLTP (Standard Range) en 400 km WLTP (Long Range).

Peugeot e-308 SW

Peugeot e-308 SW Allure

Peugeot 308

Van de 'gevestigde orde’ heeft Peugeot een lange traditie op gebied van stationwagons (die ze vroeger consequent ‘Break’ noemden). Die traditie zetten de Fransen voort met de elektrische e-308 SW. Reken op een investering die richting de €45.000 loopt. De elektrische Peugeot e-308 SW krijgt een 54-kWh accupakket met een nettocapaciteit van 51 kWh. Daarmee komt hij afhankelijk van de gekozen uitvoering meer dan 400 kilometer ver, volgens Peugeot. De elektrische 308's hebben standaard een 3-fasen 11 kW-boordlader. De bagageruimte meet 548 liter, met neergeklapte achterbank groeit dat tot 1.574 liter. Ten opzichte van de benzine-uitvoeringen lever je 60 liter in. Bij onze (plug-in hybride) duurtester viel op dat de veren opvallend soepel zijn. Daardoor rijdt de stationwagon lekker comfortabel, terwijl er genoeg gevoel van controle is om bochten met vertrouwen te nemen. Het kleine stuurwiel  geeft daarbij misschien net niet genoeg precisie als het bedoeld of onbedoeld wat harder gaat, maar over de hele linie valt er op het rijgedrag van de Peugeot weinig af te dingen. Alleen bij drempels moet je wat voorzichtig zijn om te voorkomen dat de voorbumper het asfalt raakt.

Van onze partner
Wil je thuis of op de zaak een laadpaal plaatsen?
Via Coolblue regel je het gemakkelijk en met een glimlach. Klik voor meer advies!

NIO ET5 Touring

Nio ET5 Touring

Nio ET5

De NIO ET5 Touring is een praktischer variant van de ET5 die we al kennen als sedan. Lengte, breedte, hoogte en wielbasis van de Touring zijn gelijk aan die van de sedan: de winst komt voort uit de hoger naar achteren doorlopende daklijn en de wijd openslaande achterklep. De bagageruimte, met in hoogte verstelbare laadvloer, meet 450 liter, en dat is net iets meer dan de bescheiden 386 liter van de sedan. Mocht het een keer nodig zijn, dan is de leuning van de achterbank in drie delen neerklapbaar (40:20:40) en heb je maximaal 1.300 liter tot je beschikking. Net als de sedan is de Touring verkrijgbaar met naar keuze een 75 kWh of een 100 kWh accupakket. Die laatste kun je opladen tot 180 kW. Of je verwisselt de accu in een paar minuten in een van NIO’s swap stations. Je hebt de auto vanaf €62.471 en dat vonden we in onze test nog best wel stevig.

Porsche Taycan Sport Turismo en Porsche Taycan Cross Turismo

Porsche Taycan Sport Turismo

Porsche Taycan

Ironisch genoeg waren dit de eerste elektrische stationwagons op de markt. Met prijzen van net onder, maar meestal boven de €100.000 zijn deze lang niet voor iedereen weggelegd. Daarnaast moet je goed kijken om de stationwagon (Turismo) varianten van de normale Porsche Taycan-modellen te onderscheiden. De Cross-variant staat 2 cm hoger op de poten dan de Sport Turismo en heeft wat ‘ruigere’ afwerkingsdetails. Offroad krijg je de optie ‘gravel’ als rijmodus. De kofferbak valt met 408 liter onder de hoedenplank eerder in de categorie lifestyle dan die van praktische werkpaarden. Maar daarvoor koop je geen Porsche. Het rijgedrag doet hij niet onder voor een reguliere Taycan. In de normale modus rijdt deze auto in een eerdere test als op rails, hij lijkt niet van zijn spoor te brengen. Het is een heel prettige reismachine. De attractie zit hem in de standen Sport en vooral Sport+. De auto gedraagt zich nu in de beste Porsche-tradities als een achterwielaandrijver, met alle speelsheid die daarbij hoort.

Van onze partner
Onderhoud aan je elektrische auto: even afspraak maken
Bij de vestigingen van Kwik-Fit maak je gemakkelijk een afspraak om je elektrische auto te onderhouden. Als het nodig is kunnen de nodige onderdelen worden vervangen.

Er zijn meer elektrische stationwagons op komst

Het mag duidelijk zijn dat we op meer elektrische stationwagons wachten. Die komen er zeker. Deze kun je binnen afzienbare tijd verwachten:

  • Audi A6 Avant e-tron (verwacht later in 2024)
  • BMW i5 (verwacht in 2024)
  • Opel Astra Electric Sports Tourer (eerste helft 2024)
  • Volkswagen ID.7 Tourer (2024)

En onzeker:

  • Lexus Wagon (in concept)