Test: MG 5 Electric
Praktische prijspakker
109 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
MG heeft met de 5 Electric voorlopig een unieke aanbieding. Het is namelijk de eerste betaalbare elektrische stationwagen op de Nederlandse markt. Betekent zijn bijzondere positie ook dat de MG 5 Electric een obstakelvrije weg naar succes voor zich heeft? Jan Lemkes voelt hem uitgebreid aan de tand.
Ja, er is al één elektrische stationwagon. Maar die luistert naar de naam Porsche Taycan Sport Turismo en is niet al te praktisch en wel heel erg prijzig. Buiten die Porsche bleef het tot nu toe stil op het gebied van elektrische stationwagons. Dat is jammer, maar ook goed te verklaren. Stationwagons, of estates zo je wilt, zijn vooral in Europa in trek. Cross-overs en SUV’s doen het wereldwijd goed en als autofabrikanten dan mogen kiezen in wat voor vorm ze hun duurbetaalde EV gieten, wordt het logischerwijs toch zoiets.
Eerder dan Peugeot 308 SW en Opel Astra Sports Tourer
Er gloort echter hoop voor de Europese liefhebber, want Stellantis heeft al aangekondigd dat de elektrische Peugeot 308 en Opel Astra ook als stationwagon op de markt komen. Die hebben dan niet de primeur, want die eer gaat toch echt naar MG. Ook dat is een C-segmenter, al is hij net wat kleiner dan genoemde concurrenten. Met een lengte van 4,60 m komt hij nog het dichtst bij de Fiat Tipo SW in de buurt, en daaraan doet de MG 5 schuin van achteren ook enigszins denken. Ook bijzonder: de MG 5 is in Europa een op zichzelf staand model, zonder hatchback- of sedanvariant. Dat is anders in China, waar hij Roewe i5 heet. De MG 5 ziet er keurig uit, maar ontbeert wel wat ‘eigens’. Hij staat verder wat hoog op de poten, wat samen met dat gebrek aan smoel een minder zelfverzekerd ogende auto oplevert dan we in dit segment gewend zijn. De neus, zonder grote grille, is onmiskenbaar die van een EV. De laadpoort is er letterlijk en visueel het middelpunt van.
Kleinere bagageruimte
Onder de voorklep vinden we slechts kunststof beplating. Geen frunk dus, terwijl daar wel de ruimte voor is. Jammer, want met 479 liter is de bagageruimte duidelijk kleiner dan die in andere C-segmenters, die als stationwagon al snel de 600 liter aantikken of overschrijden. Een flink verschil, dat blijft als de bank plat gaat en er 1.367 liter in de MG kan worden verstouwd. Verder valt op dat de tildrempel wat hoog is voor een combi. Kijken we echter naar de rest van het EV-aanbod in deze prijsklasse, dan gaat de MG er wel ruimschoots met de winst vandoor. De Nissan Leaf, Kia e-Soul en de MG ZS EV zijn stuk voor stuk minder ruim, zodat de stationwagon als concept zijn waarde bewijst. Als de ruimte niet voldoet, kan er gelukkig ook nog een aanhangwagen(tje) van 500 kg aan de haak.
Hoge vloer
Op de achterbank zitten we met een lengte van 1,84 meter prima, al valt de hoofdruimte wat tegen. Ook valt op dat de MG net als veel andere EV’s een vrij hoge vloer heeft, wat tot opgetrokken benen leidt. Het is wel fijn dat die vloer vlak is, zodat ook de middelste passagier nog wat voetenruimte heeft. Voorin ziet de MG 5 er lekker modern uit. Tussen de stoelen vinden we een mooie, hoge brug met daarop onder meer de draaiknop voor de rijrichting. Dat geeft een mooi cockpitgevoel en zorgt tegelijkertijd voor veel bergruimte, want onder dit zwevende deel is een behoorlijk groot vak met usb-poorten te vinden. De zitpositie is oké, al zou het prettig zijn als de stoel lager en het stuur verder naar binnen kon.
Gekke vertaalkeuzes in infotainment
Aan de gebruikte materialen is te zien dat hier op de kosten is gelet, maar dat is geen schande. Een randje stof op het dashboard leidt de aandacht bovendien nogal af. Belangrijker is dat de boel er veel frisser, moderner en meer ‘eigen’ uitziet dan in eerdere MG’s. Het standaard 10,25-inch scherm (met Android Auto en Apple CarPlay) komt ook volwassen over, met rustig kleurgebruik, snelle reactietijden en overzichtelijke menu’s. Wel valt er hier en daar nog een vreemde vertaalkeuze op en is het jammer dat de climatecontrol-bediening in het beeldscherm is verstopt. Een snelkoppeling verzacht weliswaar de pijn tot een aanvaardbaar niveau, maar toch zien we dit liever anders. Het scherm geeft trouwens achter het stuur altijd zowel accupercentage als resterende kilometers weer en dat is zonder meer erg plezierig.
Meer vermogen Standard Range
De actieradius zelf hangt af van de gekozen uitvoering. De Standard Range komt met 50,3 kWh tot 320 WLTP-kilometers ver, de Long Range heeft met 61,1 kWh een actieradius van 400 kilometer. De goedkopere variant krijgt net als de Tesla Model 3 een lithium-ijzer-fosfaat-(LFP)accu. Die heeft een wat lagere energiedichtheid en is dus net zo groot en vrijwel net zo zwaar als de grotere batterij van de Long Range. Een 3-fasenlader is standaard op alle modellen. Aan de snellader haalt de Standard Range 70 kW en de Long Range 87 kW. Geen indrukwekkende cijfers, maar wel bruikbaar. Het is opvallend dat de Standard Range sneller kan ontladen en daarom meer vermogen levert. De goedkoopste MG 5 heeft daarom 177 pk, terwijl de duurdere variant het met 156 pk doet.
Altijd snel zat
Vooralsnog onbeantwoord is de vraag waarom beide varianten dan toch even snel zijn, maar gelukkig is de 5 hoe dan ook snel zat. De Longe Range die wij rijden geeft zijn vermogen mooi geleidelijk af en ontziet zo de aangedreven voorwielen, terwijl er toch altijd voldoende kracht is. Dat past bij het karakter van de MG, die comfortabel en voorspelbaar rijdt. Hij is stil, soepel en stabiel, al zou de achterkant net iets steviger gedempt mogen zijn. Het terugwinnen van energie gaat net als in een ZS met drie stapjes, maar nooit echt stevig. Ook komt de auto nooit helemaal tot stilstand zonder de rem te beroeren. Anders dan eerder werd voorspeld, is er geen MG 5 Electric van minder dan 30 mille. Met een vanafprijs van zo’n € 34.000 is het echter nog steeds een prima aanbieding, die ten opzichte van vergelijkbaar geprijsde EV’s vooral scoort met ruimte, actieradius en uitrusting. Daarmee is de MG een welkome aanvulling, maar hopelijk vooral een trendsetter.
Signalement
Merk | Mg |
---|---|
Model | 5 Long Range Luxury |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 39.090 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk |
Maximaal koppel | 280 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 61 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.600 mm / 1.818 mm / 1.543 mm |
Wielbasis | 2.659 mm |
Massa leeg | 1.562 kg |
Laadvermogen | 455 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 500 kg / 500 kg |
Banden | 215/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 17,9 kWh/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 0 g/km |
Actieradius (WLTP) | 400 km |
PRIVATE LEASE MG 5

Uitgelicht aanbod
Lees ook

MG 5 Electric vs. Citroën ë-C4 - Dubbeltest

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Lezersreacties (109) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.