Occasionwedstrijd #631: Het Japanse bubbel tijdperk ***GT86 heeft gewonnen en mag de nieuwe wedstrijd openen! ***

smarter

Net ingestapt
AW-Occasion_banner.jpg


[size=x-large]Welkom bij Occasionwedstrijd #631: Het Japanse bubbel tijdperk[/size]​

https%3A%2F%2Fspecials-images.forbesimg.com%2Fimageserve%2F334271303%2F0x0.jpg%3Ffit%3Dscale

In de tweede helft van de jaren 80 maakte de Japanse economie een ongekende groei door, met name de vastgoed- en aandelenmarkt schoten totaal door het plafond. De periode van 1986 t/m 1991 wordt omschreven als het 'Japanse bubbel tijdperk'.

Ook de Japanse autofabrikanten liftten destijds mee op de ongekende groei, niets leek onmogelijk in deze periode. Innovaties als Vierwielbesturing, multikleps turbo motoren, variabele kleptiming, digitale dashboards en extravagante styling, troffen elkaar in totaal 'overengineerde' auto's. Zelfs de allerkleinste Japanners zaten boordevol innovatieve techniek en styling details. Na het barsten van de bubbel in 1991 werd ook het aanbod aan dit bijzondere slag Japanse auto's rap minder.

nikkei.jpg

[size=large]De opdracht:[/size]

Deze week zoeken we occasions die een mooi voorbeeld zijn van de Japanse bubbel eind jaren 80.

[size=large]Criteria:[/size]

- Japans automerk
- Bouwjaar vanaf 1986 t/m 1996
- Budget maximaal 150.000 euro
- Onderscheidend in techniek en/ of design, motivatie wordt op prijs gesteld
- Verregaand in originele staat, dus geen overdreven tunings objecten
- Mag overal te koop staan

56483-eunos-cosmo-brochure-4.jpg

Vaste spelregels:
- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht.
- Maximaal 5 foto's per inzending
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld.
- De eerst geplaatste foto in elke inzending is de foto voor het 'op een rijtje'.
- Maximaal 1 inzending per persoon; als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden.
- Bij een claim dienen een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd.
- Elke modelgeneratie mag maar één keer ingezonden worden.
- Iedere deelnemer die verzaakt zijn/haar stem uit te brengen kan de wedstrijd niet winnen, die eer gaat dan naar nr. 2.


Voorgaande wedstrijden:
[size=small]
427: Het ronde achterlicht - stoterstangen90
428: De Sint komt weer in het land en zoekt passend vervoer- British Racing Green
429: Gracieus een dagje ouder- 929V6 430: Reïncarnatie - Wouter82
431: What's in a name? - Zadelsnuiver
432: Veel gereden, weinig geleden! - singleframegrille
433: De rijdende kerstboom - Bobbeltje
434: Oudejaarslot - j.ko
435: Oud en Nieuw - singleframegrille
436: Bijna perfect maar…. - Paul Z
437: Gewoon zoals vroeger - GvJ 438: 2.0 - 929V6
439: Melania's car- Escher
440: Snel verouderd - 929V6
441: Big diesel- Escher
442: Kleurrijk interieur - DagDromer
443: Net als in de folder - 740estate
444: Lente in Drenthe - singleframegrille
445: The Powerdome - Jp053
446: Heckblende - JOtter
447: Laatste in de lijn - Smarter
448: Geen Grille - Pink Panther
449: Allemaal Brass - GvJ
450: WWDVD - Gewoon Dirk
451: Grensgevalletje - Nico GTR
452: The forever car - Jp053
453: nummer 13 - singleframegrille
454: Rechtop! - 929V6
455: Yummy!- GvJ
456: Retro - Escher
457: Vakantie! - Probenator
458: Chief Executive Officer! - Jp053
459: Targa time! - Niels
460: Andere tijden - smarter
461: Wie het kleine niet eert... - Jp053
462: GT met of zonder - Zadelsnuiver
463: Schakelen met je V8! - Nico GTR
464: Rallyrijden iets voor jou? - Pink Panther
465: Gemerkt- Escher
466: De ideale investering- Wrangler
467: Mini Meeting- Escher
468: Perfecte Symetrie - Pink Panther
469: Auto en partner - Probenator
470: The Carbage Run - rzasa
471: Iconische kleuren: 929V6
472: Cariosa18: Jp053
473: Penoza: Auto-fan
474: Lef: Escher en Jp053
475: Bring back the Bumper: 929V6
476: What's under the hood: GvJ
477: Was getekend: de lineaal: 740estate
478: Hetzelfde of toch niet?: Gewoon Dirk
479: The supercar that couldn’t: Zadelsnuiver
480: De mooiste onder de 100.000 Fl: rzasa
481: Wel 4WD, niet SUV: Probenator
482: K.I.T.T. - smarter
482: GOLD - Pink Panther
483: kleine achterlichten - Jp053
485: Achtervleugels - Zonder Mazda met BMW
486: Klapkoplampen - Nico GTR
487: Trackday use only - Bobbeltje
488: Pick-Up - Meike MR-S
489: Doe maar een 3-serie.. - Probenator
490: Hardlopers zijn doodlopers... - 740estate
491: Bond on budget- Escher
492: Individual of Designo? - Bobbeltje
493: Wereldreis - Bobbeltje
494: De eerste en de laatste - Zadelsnuiver
495: Dash-to-axle ratio- Escher
496: Not lost in translation - Guus Leferink
497: Het motorkapornament - Zadelsnuiver
498: Achterhaalde Accessoires - Guus Leferink
499: Renault - Jp053
500: De 5 Editie - Total Loss
501: Electrify - Smarter
502: Automuziek: Fahr'n fahr'n auf der Autobahn- De Schaduw
503: Zwarte kunststof bumpers - Guus Leferink
504: His and hers - Pink Panther
505: That's my number - Jp053
506: Welke auto heeft de Outlaw in 'em? - Escher
507: Stamvaders - lybra
508: Greatest hits of the 80's - Jp053
509: Ode aan de zescilinder - Guus Leferink
510: De 3-deurs hatchback - Bobbeltje
511: Matching colors - rzasa
512: rzasa deelt uit - Guus Leferink
513: American Beauty - 929V6
514: Because it's rubbish - zonder Mazda met BMW
515: The Russians are coming?? - 929V6
516: 1978 - Jp053
517: De opvolger, dat had beter gekund! - British Racing Green
518: Sunshine Reggae - .Timo
519: Buiten de lijntjes - Wrangler
520: We go up! - rzasa
521: Guilty Pleasure! - smarter
522: Comfort - Guus Leferink
523: No smoke, no poke - Guus Leferink
524: Groen - 929V6
525: Doppelauspuff - Jp053
526: Drie! - smarter
527: Via de achterdeur - Pink Panther
528: De mooiste! - Guus Leferink
529: Concurrenten - Bobbeltje
530: PEKEL BAK - British Racing Green
531: De mooiste wieldop!? - 929V6
532: How low can you go? - Jp053 533: Ford weet wat u beweegt - Caspervanc
534: Smile! - Probenator
535: Werkpaarden en sierpaarden - 929V6
536: Geen thema, wel een wensenlijstje - Pink Panther
537: Nu het nog kan! - NielsdW
538: Red mij! - Jay DoubleYou
539: Zoals papa hem vroeger ook had... - smarter
540: Two-Tone - lybra
541: Spoiler alert - 929V6
542: 1979 - smarter
543: De achterwiel aangedreven sedan - Bobbeltje
544: Velgen maken de auto (of niet) - Zadelsnuiver
545: Schaap in wolfskleren - rzasa
546: Waar ken ik dat onderdeel toch van? - Pink Panther
547: Deze moet een kans krijgen - rzasa
548: Het korte klepje - 740estate
549: Met uitsterven bedreigd - Jp053
[url=https://www.autoweek.nl/forum/read.php?14,5864579,5864579#msg-5864579]550: van hetzelfde model - zonder Mazda met BMW

551: auto's met 4 afzonderlijke koplampen - Jp053
552: Je eerste auto met hulp van Jp053's geldboom - Barri
553: Pracht en praal op staal - Zadelsnuiver
554: Koningsdag! - Jp053
555: Born in the Sixties- Escher
556: In it for the long run- smarter én lybra
557: Zonder opvolging - Guus Leferink
558: De Volkswagen Golf - Jp053
[url=https://www.autoweek.nl/forum/read.php?14,5875231,5875231#msg-5875231]559: Terugkeer als een succesvolle e-car - 929V6

560: King of the road - caspervanc
561: Wat van ver komt… - NielsdW
562: Hoge achterlichten - Pink Panther
563: Hoogtepunten van een verdwenen merk - Jp053
564: Niet rond of ovaal, maar een lint - Probenator
565: Naar het strand of stranden? - SVF
566: Als 2 druppels water.. - Guus Leferink
567: Een lekker kontje - British Racing Green
[url=https://www.autoweek.nl/forum/read.php?14,5886138,5887580#msg-5887580]568: Clean - Total Loss

569: De GP van Zandvoort - Caspervanc
570: De Subcultuur - Non Turbo
571: In een carrosserievariant - SVF
572: Honda Civic - Zadelsnuiver
573: Zelfs je naam is mooi - rzasa
574: Wis en waarachtig - 929V6
575: Koreaantje, zo zwart als roet - D. Elzinga
576: Dai - Jp053
577: The Teenies - Smarter
578: Autosport - caspervanc
579: Wheeler Dealers - BRG
580: Coupe - Total Loss
581: Mag het een clindertje meer zijn? - smarter
582: De facelift – Spekky
583: Het schuifdak - 929V6
584: Ruim in z'n jasje - SVF
585: het mooiste dashboard - Zadelsnuiver
586: De 12 klepper - smarter
587: Striping - Caspervanc
588: Twee punt Nul - 929V6
589: Kerstster - Guus Leferink
590: De vertegenwoordigersauto - Jp053
591: Eén blok, twee occasions - Spekky
592: Oranje knipperlichtglas - Caspervanc
593: Tatuutatuuuu - Barri
594: Het dak er af! - Timo
595: who's afraid of red, yellow and blue? - Guus Leferink
596: Het is het net niet... - British Racing Green
597: HYBRID, PHEV, EV & WATERSTOF - smarter
598: Audio - Wouter82
599: Praalwagen– Opel Omega
600: Let's get Youtube famous! - Jp053
601: Toyota, een grijze muis? Of... - Wouter82
602: 100! - caspervanc
603: De crisis bak – Timo
604: De Autobahn-cruiser - 929V6
605: Sedan & Coupé - Probenator
606: Platjagen maar dan net even anders – MX6
607: De coronacrisis auto! - lybra
608: The greatest hits of the 90's - Jp053
609: Bevrijdingsdagtour 2020 - SVF
610: 50 - SVF
611: KUNST MET EEN C: Pink Panther
612: GEEF HET BEESTJE EEN NAAM - Opel-Omega
613: Wat als het geen Omega was? - Pink Panther
614: Tijdloos - Escher
615: 2003 - Guus Leferink
616: Mazda - Pink Panther
617: Italiaans Design - Timo
618: Buddy at the beach - Caspervanc
619: De Dikke Daily - Tydelyck
620: Van Trabant tot ... - Pink Panther
621: We blijven thuis - Guus Leferink
622: Jan Modaal uit de jaren '70 - Escher
623: De klassieker in de dop uit de jaren '00 - Timo
[url=https://www.autoweek.nl/forum/read.php?14,5954741,page=1]624: De Tweezitter - Guus Leferink

625: Drie van hetzelfde! - Probenator
626: I hear the drums echoing tonight - rzasa
627: Als een tang op een varken - British Racing Green[/size]
628: Voor een dubbeltje op de eerste rang - British Racing Green
629: The 24 hours of lemon - Jp053
630: Met de groeten van Fiat - smarter


Inzenden kan tot woensdag 7 oktober, 20.00 uur.
Stemmen kan tot vrijdag 9 oktober, 20.00 uur.​

[size=large]
Veel succes!​
[/size]
 
Ik ben ‘van huis uit’ Honda-liefhebber, Toyota’s ook fijn en vroeger hebben we thuus een hele stetter Nissan’s Sunny gehad maar ik moest bij deze opdracht meteen denken aan één specifieke auto die voor mij volledig aansluit bij deze opdracht, die ik tijdens de Japanse bubbel én nu nog steeds bewonder, en dat dat nu voor nog geen €18.000 in deze staat binnen bereik ligt is natuurlijk geniaal! Kijk daarentegen eens wat een NSX tegenwoordig kost...

Het gaat natuurlijk om de Eigenzinnige Subaru SVX! En met deze kilometerstand heb je meteen een klassieker voor de rest van je leven voor de deur staan.

Helaas weinig succesvol, ongeveer 25.000 exemplaren geproduceerd, of moet ik zeggen ‘onbegrepen’? Geen goedkope auto destijds en ook toen koos men dan al vaak voor Duits, helaas...

Kenmerkend was het bijzondere ontwerp en de 3.3L zescilinder boxermotor, in combinatie met de standaard vierwielaandrijving. Het ontwerp is van Giorgetto Giugiaro van ItalDesign. leuke feauture waren de zijruitjes: voor de veiligheid konden deze maar een klein gedeelte open.

Onze buren hadden er eentje in de jaren ‘90, ik vond en vind het een indrukwekkende auto, die door de tijd erg goed gerijpt is.

640x480.jpg


640x480.jpg


640x480.jpg


640x480.jpg
 
De Japanse Bubble Era fascineert me mateloos: het ultieme voorbeeld van de schitterende resultaten en niches die worden bereikt wanneer geld echt geen rol speelt. Vooral Mazda ging eind jaren '80 en begin jaren '90 helemaal los met merken als Autozam, Xedos, Amati, Efini en Eunos. Met de Cosmo toonde Mazda (of beter, Eunos) waartoe het begin jaren '90 in staat was: een hypercomplexe wankelmotor met drie rotors en dubbele turbo, een tijdloos design aan de binnen- en buitenkant, maar vooral een schier oneindige lijst luxesnufjes die dertig jaar later nog steeds geen gemeen goed zijn. Zo was de Eunos Cosmo de eerste auto die af-fabriek met GPS kon worden geleverd en hadden de top-of-the-line modellen - waarvan onderstaand exemplaar er eentje is - ook een centraal touch screen in kleur, compleet met tv-functie. In mijn ogen nog steeds één van de mooiste coupés uit de jaren '90 en één van de allermooiste interieurs full stop:

[size=x-large]1991 Eunos Cosmo[/size]

https://www.goo-net-exchange.com/usedcars/EUNOS/EUNOS_COSMO/700057065530200418002/index.html

0570655A30200418W00204.jpg


0570655A30200418W00211.jpg


0570655A30200418W00206.jpg


0570655A30200418W00202.jpg


0570655A30200418W00214.jpg


0570655A30200418W00217.jpg


€ 25.150
 
[size=x-large]1992 Honda Prelude [/size]

Met 4 wielsturing natuurlijk (y)


1992_honda_prelude-pic-3518636183582693360-1024x768.jpeg


1992_honda_prelude-pic-6727936636363087812-1024x768.jpeg


En weer zo’n geweldig dash :D
1992_honda_prelude-pic-2654963355248800132-1024x768.jpeg


1992_honda_prelude-pic-594197942903222453-1024x768.jpeg


Dit spul wordt wel zeldzamer. Dat merk je aan het aanbod (erg laag) en de prijzen voor niet getunede, nette exemplaren.
Deze kost een lieve $14.995,- ca €12.800,- en staat Te koop in Indianapolis, USA.
 
Mijn inzending is er eentje van wat liefhebbers van Japanse auto's ABC noemen ( Mazda AZ-1, Honda Beat, Suzuki Capucino). Omdat de Mazda al zo vaak is ingezonden en de Suzuki het meest conventioneel is, kies ik voor de Beat. De auto was er nooit gekomen als er niet zoveel geld was voor ontwikkeling. De auto heeft heel veel ontwikkelingsgeld gekost, met name door het middenmotorconcept, dat Honda uiteraard nooit en masse heeft geproduceerd. Alles is uitbundig aan de auto, van het design tot aan de gebruikte kleuren in ex- en interieur. De hardtop is een extra, het is uiteraard een cabriolet.

[size=x-large]Honda Beat[/size]

1991-Honda-Beat-import-classics--Car-101013734-fbc391db4517286cb2e507ceb5924747.jpg

1991-Honda-Beat-import-classics--Car-101013734-823c6f05bccbbe3b1b9008cb5659db08.jpg

1991-Honda-Beat-import-classics--Car-101013734-47709847155f16b7e70c19d28e89003b.jpg

1991-Honda-Beat-import-classics--Car-101013734-842230735df038e463d7a5ded9abbc76.jpg

1991-Honda-Beat-import-classics--Car-101013734-16a7603d9f6eb66f006ad68e7884515b.jpg


Prijs $ 6.990,00 (€ 5.966,48)
Bouwjaar 1991
Kilometerstand 94.099

Hardtop Japanese VIN: PP11014562 The Honda Beat is simply one of the most fun cars on the planet. Equipped with factory individual throttle bodies, a 9,000RPM redline, and a convertible top, the Beat delivers more smiles per gallon than basically anything else on the road. Honda reliability, mid engine / rear wheel drive, excellent handling, and extreme efficiency make the Beat one of the best weekend cars that money can buy! 1 00% legally imported from Japan and sold with a clean Virginia title. Third party pre-purchase inspections are welcomed and shipping to anywhere in the USA can easily be arranged. Call us today at to inquire and schedule your test drive! Aftermarket Equipment Estrella TTK Wheels Luggage Rack Custom Seats Hard Top
 
[size=x-large]Honda NSX[/size]

Development
Around 1984, Honda engineers began experimenting with different engine and chassis layouts to test viability for future products. One of the test mules was a Honda City that had been cut in half, with the engine installed behind the driver's seat and powering the rear wheels. Although the project was not developed any further, many of the engineers were inspired by the exciting laps around the company parking lot in the mid-engined City. This experience, in part, convinced Honda leadership that the company should consider developing a pure sports car. As a result, in 1984, Honda commissioned the Italian car styling house Pininfarina to design the concept car HP-X (Honda Pininfarina eXperimental), which had a C20A 2.0 L V6 engine in a mid-mounted configuration. After Honda committed to a sports car project, the company management informed the engineers working on the project that the new car would have to be as fast as anything coming from Italy and Germany. The HP-X concept car evolved into a prototype known as NS-X, which stood for "New", "Sportscar" "eXperimental". The prototype and eventual production model—which was marketed as the NSX— were designed by a team led by Honda Chief Designer, Masahito Nakano, and Executive Chief Engineer, Shigeru Uehara (who were subsequently placed in charge of the S2000 project).

The original performance target for Honda's new sports car was the Ferrari 328 (and later, the 348) as the design neared completion. Honda intended its sports car to meet or exceed the performance of the Ferrari, while offering superior reliability and a lower price.[citation needed] For this reason, the 2.0 L V6 engine utilised in the HP-X was shelved and ultimately replaced with a significantly more powerful 3.0 L VTEC V6 engine. Over the course of development of the NSX, many engines were used, ranging from the 2.7-litre single overhead camshaft V6 engine from the Honda Legend/Honda Coupé to the 3.0-litre single overhead camshaft V6 engine, used subsequently in 15 test mules. Honda eventually settled on a non-VTEC, 3.0-liter double overhead camshaft 24-valve V6 engine selected for the production model. This engine generated a maximum power output of about 250 hp (186 kW; 253 PS) and 282 N⋅m (208 lb⋅ft) of torque, with a redline of 7,300 rpm. However, at the same time, Honda was working on its revolutionary VTEC variable valve timing system, with plans to release it on the company's home-market 4-cylinder Integra.

Honda's then-president Tadashi Kume, himself a highly-skilled and respected engine designer, questioned the NS-X designers' logic in foregoing the VTEC system for Honda's new flagship sports car, while it was being used on the lower-market Integra. As a result, the engine was redesigned very late in the development process "to achieve the desired levels of performance and durability"; Honda designed a new cylinder block with 6-bolt main caps and larger cylinder heads to contain the complex VTEC mechanism. Innovative connecting rods made from a titanium alloy were used to lower reciprocating weight, while increasing overall rod-strength—something which increased the engine's maximum rpm by 700, resulting in a final redline of 8,000 rpm. A consequence of this last-minute engine change was that the new C30A engine was too large to fit in the NS-X's engine bay, which had been carefully sized for the smaller heads of the non-VTEC DOHC 3.0 liter engine. As a result, the engineers were forced to tilt the entire engine backward approximately 5 degrees- a characteristic that continued all the way to the NSX's final production in 2005.

The exterior design had been specifically researched by Uehara after studying the 360-degree visibility inside an F-16 fighter jet's cockpit. Thematically, the F-16 came into play in the exterior design as well as establishing the conceptual goals of the NSX. In the F-16 and other high performance aircraft such as unlimited hydroplanes along with open-wheel race cars, the cockpit is located far forward and in front of the power plant. This "cab-forward" layout was chosen to optimize visibility while the long tail design enhanced high speed directional stability.[9] The NSX was designed to showcase several automotive technologies, many derived from Honda's F1 motor-sports program.

The NSX was the first production car to feature an all-aluminium semi-monocoque, incorporating a revolutionary extruded aluminium alloy frame and suspension components. The use of aluminium saved nearly 200 kg (441 lb) of weight over the use of steel in the body alone, while the aluminium suspension arms saved an additional 20 kg (44 lb); a suspension compliance pivot helped maintain wheel alignment changes at a near zero value throughout the suspension cycle. Other notable features included an independent, 4-channel anti-lock brake system; an electric power steering system; Honda's proprietary VTEC variable valve timing system and in 1995, the first electronic throttle control fitted in Honda production car.

With a robust motorsports division, Honda had significant development resources at its disposal and made extensive use of them. Respected Japanese Formula One driver Satoru Nakajima, for example, was involved with Honda in the NSX's early on-track development at Suzuka race circuit, where he performed many endurance distance duties related to chassis tuning. Brazilian Formula One World Champion Ayrton Senna, who won many races in Formula One with Honda before his death in 1994, was considered Honda's main innovator in convincing the company to stiffen the NSX's chassis further after initially testing the car at Honda's Suzuka GP circuit in Japan. Senna further helped refine the original NSX's suspension tuning and handling by spending a whole day test driving prototypes and reporting his findings to Honda engineers after each of the day's five testing sessions. Senna also tested the NSX at the Nürburgring and other race tracks.

As a result of Senna's input, Honda took the NS-X prototype to the Nurburgring to tune the chassis stiffness. Over the course of several months, the chassis was refined in a painstaking process: Nakajima would drive a lap on the circuit and then discuss with the Honda engineers where he felt flex in the chassis. The engineers would hand-weld aluminum braces in the area they believed would fix the issue and send the driver back out to confirm. This process was repeated over and over, with the data results sent directly to Honda headquarters in Japan, where it was fed into a Cray supercomputer and translated into reinforcements in the production aluminum monocoque. As a result of this process, the NS-X chassis stiffness increased by over 50% with only a small increase in weight. The suspension development program was similarly far-ranging and took place at the Tochigi Proving Grounds, the Suzuka circuit, the 179-turn Nürburgring Course in Germany, HPCC, and Honda's newest test track in Takasu, Hokkaido.
Honda automobile dealer Bobby Rahal (two-time CART PPG Cup and 1986 Indianapolis 500 champion) also participated in the car's development.

Meer info over de prachtige NSX

Advertentie

640x480.jpg


640x480.jpg


640x480.jpg


640x480.jpg


640x480.jpg


€ 79.895,-
19.050 km
Gebruikt, Volledige onderhoudshistorie
04/1992 1 vorige eigenaar
187 kW 254 PK Automatisch, Benzine

Belgian Car
Amazing 1st owner Honda NSX, it still has the old version of the belgian registration. Definitely a collector item!
Bought new in 1992 by a now old man who was a Honda dealer then.
Having taken delivery of the new NSX he decided not to keep his beautiful '92 NSX.
Full Honda Service History
Last Full Major Service made by Honda 01/2019 for +- 3.000€
100% known History - Never damaged
 
1992 Mitsubishi 3000 GT VR-4 - € 28.500,00
https://m.olx.pt/anuncio/mitsubishi-3000gt-vr4-IDFUT8F.html



Deze auto had gewoon alles aan boord wat er toendertijd verkrijgbaar was: AWD, twin-turbo, intercooler, 4WS, vier bovenliggende nokkenassen, 24 kleppen en 320 PK. Ook had de VR4 active aero, dat wil zeggen spoilers die zich afstellen naargelang de snelheid. Daarmee naar mijn idee dus het hoogtepunt van de technologische vooruitgang uit Japan.







 
[size=x-large] Isuzu Gemini Irmscher R 4WD

1600cc DOHC Turbo 4WS
[/size]

1991 - 63.000 miles - £ 9.950 = € 10.923

Een vrij onbekende Japanner, maar daarmee niet minder interessant.
Isuzu was een nog kleinere auto fabrikant dan Subaru, onderdeel van GM en het aantal personenwagen modellen was zeer beperkt. Bovendien hadden deze vaak een link met andere GM producten, d.w.z. ze werden verkocht onder andere namen of de Isuzu modellen waren een re badge van een ander GM product.

Die Japanse bubbel had ook een opvallend neven effect op de Japanse thuismarkt: de populariteit van Europese sportieve modellen en tuners. Lancia produceerde Integrales speciaal voor de Japanse markt, er bestond een officiële Galant AMG en zo nog meer.
Isuzu, als onderdeel van GM, had bij de vorige generatie van de Gemini al een "handling by Lotus" versie. Lotus had destijds ook een zeer nauwe band met GM, dus die uitvoering was niet lastig te configureren. Van deze generatie bestond ook die versie, maar het topmodel ging nog een stap verder. Er werd een andere tuner bijgehaald, die ook weer een link met GM had, Irmscher.

Exacte specificaties zijn op internet lastig te vinden, maar dit is zeker:
• DOHC 16V Turbo
• Intercooler
• 180pk
• Continu 4wd
• Op deze Japanse versie 4 wiel besturing

Op de grille na, bijna een echte sleeper. Ja, hij heeft een dubbel uitlaat eindstuk, een luchthapper in de motorkap en bijzonder, een ruitenwisser op de achterruit. Maar opvallend? Niet echt.

c8f03191989d4fa79b841e574b77866c.jpg


230cf1e434a64c8e86341227b19dabb0.jpg


d1775af54f0d4eacab11dd491ce6a42c.jpg


ec453e3c29694320abff8e35702702f8.jpg


332d992672e44b8e9720b4de39583e2b.jpg


620bccd98f7f40c1bb828ae4747235ff.jpg


Hier te koop
 
De Toyota Supra 3.0i TwinTurbo die in 1993 op de markt kwam was niet er alleen als tegenpool voor de andere Japanse supercars, maar moest ook een beetje wedijveren (net als de Honda NSX) met de Italiaanse supercars en met Porsche's 911 natuurlijk.

Image10.jpg


Toyota had met de Supra-lijn al een naam opgebouwd sinds eind jaren zeventig en zette 'm nu in de overtreffende trap: waren de voorgangers allemaal redelijk ingetogen van uiterlijk, deze wagen schreeuwde 'supra' en kreeg bijvoorbeeld vierdubbele achterlichten. Er werd veel aluminium in verwerkt, zodat hij ten minste 91 kg lichter was dan zijn voorganger. Het remsysteem was op de F1-systemen geïnspireerd en bleek in 1997 een recordkorte remweg te hebben, welk record pas in 2004 door een Porsche Carrera GT werd verbroken.

Image18.jpg


En hij had een twinturbo (sequentieel geplaatst) 6-cilinder lijnmotor met verstelbare nokkenassen in het topmodel. Daarmee had je 330 pk ter beschikking, goed voor 0-100 km/h in 5,1 s en een top van 250 km/h; afgeregeld, naar verluidt haalde hij 257 km/h. Ik heb hem zelf ooit tot 268 km/h op de teller gebracht op de Autobahn.

Image26.jpg


Ook al had je al die power en prestaties, zelfs bij stilstand was dit duidelijk the car to have. Dat was het gevolg van die spoiler achterop. Je moest niet verlegen zijn als je hiermee ging op pad ging.

Image74.jpg


Het Supra-tijdperk eindigde met deze vierder generatie in 2002... om in 2019 weer te starten met een opvolger.

Image102.jpg


Dit exemplaar is in februari 1994 nieuw geleverd in Zwitserland en is zeer goed onderhouden gedurende z'n 100.000 km. Hij heeft bovendien het targadak, zodat je ook nog van het zonnetje kunt genieten. En je kunt hem gewoon in Vught ophalen, tegen betaling van € 74.950,-.
 
De Japanse bubbel, dat is niet alleen het tijdperk van talloze technologische innovaties maar ook van allerlei nieuwe merken uit Japan. Sommige alleen voor de thuismarkt, andere uitsluitend of vooral voor de export. Noord-Amerika was en is een belangrijke markt en omdat de grote en luxe modellen van Toyota en Nissan daar niet succesvol waren, bedacht men dat een luxemerk (premium zouden we het nu noemen) wel een goed idee zou zijn. En zo werden in 1989 vrijwel tegelijkertijd de merken Lexus (Toyota) en Infiniti (Nissan) geïntroduceerd. Het allereerste model van Infiniti was de Q45, die in feite een kortere versie was van de Nissan President, met een iets andere voor- en achterkant. Deze was ook in Japan te koop, maar dan als "Nissan Infiniti Q45" en alleen via het Nissan Prince Store-dealernetwerk.
Natuurlijk zat deze auto vol technische snufjes zoals Full-Active Suspension, variabele kleptiming op de 4,5 liter V8 en een high-end geluidsinstallatie van Bose. Nissan probeerde in die tijd al haar modellen een goede wegligging te geven met het programma "901 Movement" en daar profiteerde ook de Q45 van met een specifieke onderstelafstemming.

[size=large]Nissan Infiniti Q45 1990[/size] (klik!)

1990-nissan-infiniti-q45

1990-nissan-infiniti-q45

1990-nissan-infiniti-q45

1990-nissan-infiniti-q45

1990-nissan-infiniti-q45


$ 11,999 (€ 10.240,-)
 
https://www.autowereld.nl/daihatsu/midget-ii/perfect-voor-reclame-doeleinden-mobiele-koffiebar-aandachttrekker-met-aanhangwagen-33948899/details.html
Daihatsu Midget 1996
€5000,-
daihatsu-midget-ii-perfect-voor-koffiebar-uniek-in-nederland.jpg

daihatsu-midget-ii-perfect-voor-koffiebar-uniek-in-nederland.jpg

daihatsu-midget-ii-perfect-voor-koffiebar-uniek-in-nederland.jpg
 
Stuk voor stuk heerlijke wagens, en zo leuk!!
@JP053 jouw inzending is misschien wel de meest voor de hand liggende maar daarom niet minder fantastisch! Voor mij is de CRX een ultiem sentiment; begin jaren ‘00 had ik een prachtige ED9 1.6i-16v uit ‘89. In tegenstelling tot het gros wat er toen rond reed had de mijne géén Tupperware skiërs, dikke kachelpijp of andere tuning maar was deze 100% origineel, tot de wieldoppen aan toe. En ik had geen petje, maar een keurige student Nederlands recht.;)

En omdat ‘ie altijd binnen had gestaan en slechts 100.000km op de teller had, ook geen rot schuifdak, rotte dorpels of rotte spatborden. Ik heb nog steeds spijt dat ik ‘m in 2005 verkocht toen we ons eerst koophuis kochten, ik verkocht ‘m voor krap een tiende van wat een mooie ED9 nu kost, aan een 18-jarig destroyertje: Binnen een jaar lag mijn CRX op de sloop. Eeuwig zonde en eeuwig spijt...
 
Ik kies net als Zonder BMW met Skoda voor een van de A-B-C, voor mij dan wel de meest gangbare want die vind ik het leukste!
Mijn koffie wil ik altijd zwart, maar ik zou graag een uitzondering maken voor een van de leukste Japanse auto's van allemaal. Daarin ben ik lang niet de enige want man, wat een godsvermogen moet dat kosten.

suzuki-cappuccino-0-7-cappuccino-in-zeer-goede-staat-voorzien-van-nieuwe-apk.jpg


suzuki-cappuccino-0-7-cappuccino-in-zeer-goede-staat-voorzien-van-nieuwe-apk.jpg


suzuki-cappuccino-0-7-cappuccino-in-zeer-goede-staat-voorzien-van-nieuwe-apk.jpg


1994 Suzuki Cappuccino voor €11.945 (ja, echt bijna twaalf ruggen): https://www.autowereld.nl/suzuki/cappuccino/0-7-cappuccino-in-zeer-goede-staat-voorzien-van-nieuwe-apk-33654475/details.html
 
Jay DoubleYou zei:
afentoe zei:
1994 Suzuki Cappuccino voor €11.945 (ja, echt bijna twaalf ruggen): https://www.autowereld.nl/suzuki/cappuccino/0-7-cappuccino-in-zeer-goede-staat-voorzien-van-nieuwe-apk-33654475/details.html

Het kenteken komt me op de een of andere manier bekend voor. Zou het ooit een testauto van de importeur geweest zijn? Wel vond ik een review van de vorige eigenaar.

Hé wat leuk! Tis iets voor mijn tijd, dus je kan goed gelijk hebben, maar mij zegt het kenteken zogauw niets.
 
[size=x-large]Mazda 323 GTR 1.8i 4WD[/size]

Ook de saaie Mazda Familia kon zomaar een rallykanon worden. Met deze kun je ook boodschappen doen.

https://www.garage-patrick-petit.be/nl/mazda/mazda-323/mazda-323-gtr-18i-4wd

mazda-323-gtr-18i-4wd.jpg


mazda-323-gtr-18i-4wd.jpg


mazda-323-gtr-18i-4wd.jpg


mazda-323-gtr-18i-4wd.jpg


mazda-323-gtr-18i-4wd.jpg


Slechts 2200 stuks van gebouwd.
De in 1992 geboren GT-R 4WD kreeg vier grote remschijven, een straffer onderstel en een aangepaste versie van de 1.840 cc grote vierpitter in z'n neus gelepeld. Een krachtiger turbo, extra oliekoeling en speciale kleppen zorgden voor een toename van het vermogen tot 185 pk en 235 Nm aan trekkracht (4.500 tpm) voor de Europese versie. De versie versie voor het thuisland kreeg meer paarden onder de kap: 210 stuks. Een sprintje naar de 100 km/h was in 7,1 seconden achter de rug. De naald van de snelheidsmeter bleef klimmen tot de 210 km/h was bereikt.

En mét Full time 4WD with viscous Lsd! (watte??)

191000 km
15-05-1993
€ 19.900,-
 
In dit lijstje met de 100 Greatest Japanese Cars of All Time staat op plek 9 mijn inzending, met als motivatie: England stopped building small sports cars, so Mazda built one that had all their charm with the quality and reliability for which Japan is famed. De auto zorgde voor een kleine revival van de roadster. In Amerika vond ik een smetteloos exemplaar in kenmerkend rood.

[size=x-large]1991 Mazda MX-5[/size]

1991_mazda_mx-5_miata-pic-9025905699288080194-1024x768.jpeg


1991_mazda_mx-5_miata-pic-7209688003464661005-1024x768.jpeg


1991_mazda_mx-5_miata-pic-7979260010854051655-1024x768.jpeg


1991_mazda_mx-5_miata-pic-4141185184929309857-1024x768.jpeg


1991_mazda_mx-5_miata-pic-1510703649311248502-1024x768.jpeg


19.127 miles (= 30.782 km)
$18.000 (= €15.362)
 
Tijdens de Japanse Bubbel had Mazda in 1989 het luxere merk Eunos geintroduceerd en in 1991 kwam Mazda in Japan met het nog luxere Efini. Eigenlijk waren de Efinis, net als alle Eunossen behalve de Eunos Cosmo van Escher, gewoon gerebadgde luxere bestaande Mazda modellen: de MS-6 is eigenlijk een 626/Cronos en MS-9 is een Mazda Sentia (in de US/Canada/Australie geleverd als Mazda 929 ). Op basis van de 626/Cronos werd een eigen model ontwikkeld: de MS-8. In Europa kwamen de Eunos 500 en 800 als Xedos 6 en 9 op de markt. Deze modellen hebben nooit een opvolger gekregen helaas en het merk is een stille dood gestorven. Het merk Eunos stopte in 1996. De 500 en 800 gingen door als Mazda Eunos. Efini stopte in 1997.

Omdat de bomen tot in de hemel groeiden wilde Mazda de concurrenten Honda, Nissan en Lexus achterna die hun luxe divisies in de US al hadden. Doel was de derde grote Japanse fabrikant te worden. Mazda had 50 miljard yen op tafel gelegd om het luxemerk Amati in de US te introduceren. In 1991 werd het merk aangekondigd en het zou in begin 1994 in de US op de markt moeten komen met de modellen 300, 500 en 1000. De 300 was de Enos 500/Xedos 6, de 500 was de Eunos 800/Xedos 9 en de 1000 zou het topmodel met V12 moeten worden. Ook een coupé op basis van de Eunos Cosmo was geplanned. Toen de bubbel barstte in begin 1992 kon Mazda niet anders dan de stekker uit Amati trekken. Dat gebeurde in oktober 1992.
De Eunos 800/Xedos 9 kwam uiteindelijk toch op de markt in de US in 1994 als Mazda Millenia. De Eunos 500/Xedos 6 is nooit in de US geleverd. het uitgebreide Amati verhaal

De Xedos 6 was het merk Amati zeker waardig geweest en is past naadloos in het verhaal van de Japanse Bubbel. Ik vond het bij de introductie meteen een prachtige auto en dat vind ik nog steeds :). Zeker in rood, groen of blauwgrijs metallic met beige leer. Deze donkerblauwe met grijs stof is het netste exemplaar dat heb kunnen vinden .

[size=large]Xedos 6 2.0 Aut. uit 1995 met 123k op de teller[/size]

Prijs 3.490 Euro

img.php

img.php

img.php

img.php
 
Op een rijtje:

GT86 - Subaru SVX

640x480.jpg



Escher - Eunos Cosmo

0570655A30200418W00204.jpg



caspervanc - Honda Prelude

1992_honda_prelude-pic-3518636183582693360-1024x768.jpeg



Zonder BMW met Skoda - Honda Beat

1991-Honda-Beat-import-classics--Car-101013734-fbc391db4517286cb2e507ceb5924747.jpg



Bobbeltje - Honda NSX

640x480.jpg



Zadelsnuiver - Mitsubishi 3000GT

image-3.png



Pink Panther - Isuzu Gemini Irmscher R 4WD

c8f03191989d4fa79b841e574b77866c.jpg



Tydelyk - Toyota Supra 3.0i Twin Turbo

Image10.jpg



Jp053 - Honda Civic CRX 1.6 16V

honda-civic-crx-crx-1-6-16v-injectie-origineel-nl-dealer-onderhouden-schuifdak-sportstoelen.jpg



Probenator - Toyota Soarer

Soarer.jpg



Jay DoubleYou - Nissan 300ZX

1280x960.jpg



SVF - Daihatsu Charade GTti

5f78466fa2f6d-daihatsu-charade-petrol-saloon.jpg



929V6 - Nissan Infiniti Q45

1990-nissan-infiniti-q45



Nemesis Inferno - Daihatsu Midget

daihatsu-midget-ii-perfect-voor-koffiebar-uniek-in-nederland.jpg



afentoe - Suzuki Cappuccino

suzuki-cappuccino-0-7-cappuccino-in-zeer-goede-staat-voorzien-van-nieuwe-apk.jpg



MX6 - Toyota Sera

70009100063019052600200.jpg



rzasa - Mazda 323 GTR 1.8i 4WD

mazda-323-gtr-18i-4wd.jpg



lybra - Mazda MX-5

1991_mazda_mx-5_miata-pic-9025905699288080194-1024x768.jpeg



MBdoubleyou - Xedos 6

img.php


Stemmen tot vrijdag 9 oktober 20:00.
 
Het liefst zou ik ze een gedeelde eerste plaats geven, maar dat gaat helaas niet... :rolleyes:
1. Tydelyk - Toyota Supra 3.0i Twin Turbo
2. Bobbeltje - Honda NSX
3. Zadelsnuiver - Mitsubishi 3000GT
 
1 Jp053 - Honda Civic CRX 1.6 16V (Het begin van een hele reeks smaakvolle modellen van Honda. Ik heb zelf nog de Accord Aerodeck overwogen)
2 lybra - Mazda MX-5 (Hier geldt min of meer hetzelfde hoewel die reeks begon met de eerste 323F, maar de MX-5 was zeker een trendsetter!)
3 MX6 - Toyota Sera (Heerlijk kitserig en over the top met die vleugeldeuren. Jammer dat die hier nooit geleverd is)
 
1. caspervanc - Honda Prelude
2. MBdoubleyou - Xedos 6
3. rzasa - Mazda 323 GTR 1.8i 4WD
 
1) GT86 - Subaru SVX
2) Jay DoubleYou - Nissan 300ZX
3) Tydelyk - Toyota Supra 3.0i Twin Turbo
 
De opdracht is om een Japanse auto te vinden uit het bubbeltijdperk met unieke innovaties.
Ik had eigelijk auto's verwacht met ruitenwissers op de spiegels of zijruiten en digitale dashboards en andere opties die uniek waren voor die tijd, die je nu niet meer ziet. Helaas geen Toyota Mark II, Chaser, Century of Nissan Cima, maar wel een paar andere bijzondere innovatieve auto's.

1. Escher - Eunos Cosmo
2. Zadelsnuiver - Mitsubishi 3000GT
3. Bobbeltje - Honda NSX
 
MX6 zei:
De opdracht is om een Japanse auto te vinden uit het bubbeltijdperk met unieke innovaties.
Ik had eigelijk auto's verwacht met ruitenwissers op de spiegels of zijruiten en digitale dashboards en andere opties die uniek waren voor die tijd, die je nu niet meer ziet. Helaas geen Toyota Mark II, Chaser, Century of Nissan Cima, maar wel een paar andere bijzondere innovatieve auto's.

Ik vind 4WD en 4WS, DOHC 16V én een turbo met intercooler al aardig uniek op een middenklassertje. Opel leverde nog Kadetts met onderliggende nokkenas motor, Renault nog afgeleide van de R4 motor, etc.

Als deze beter was gefotografeerd en een wat netter interieur had, was dit mijn inzending geworden. Slechts 104 stuks gebouwd en een absurd voorbeeld uit die tijd waarin Japanse fabrikanten dachten dat alles te verkopen was. Helaas de enige die te koop staat.
 
Ik heb weinig met Japanse auto's, dus ik kies de auto's die me nog enigszins iets doen
1. Tydelyk - Toyota Supra 3.0i Twin Turbo
2. Escher - Eunos Cosmo
3. SVF - Daihatsu Charade GTti

Eigenlijk had ik de Nissan 300ZX ook punten willen geven, maar die enorme "Nieuw binnen"-banner vond ik nogal een afknapper.
 
lybra zei:
Eigenlijk had ik de Nissan 300ZX ook punten willen geven, maar die enorme "Nieuw binnen"-banner vond ik nogal een afknapper.

Ja, daar kan ik ook niks aan doen. Moeten ze maar betere foto's plaatsen. ;)
 
Jay DoubleYou zei:
lybra zei:
Eigenlijk had ik de Nissan 300ZX ook punten willen geven, maar die enorme "Nieuw binnen"-banner vond ik nogal een afknapper.

Ja, daar kan ik ook niks aan doen. Moeten ze maar betere foto's plaatsen. ;)

Je had toch ook de foto van de achterkant bovenaan kunnen zetten voor het OER? :)
 
Pink Panther zei:
MX6 zei:
De opdracht is om een Japanse auto te vinden uit het bubbeltijdperk met unieke innovaties.
Ik had eigelijk auto's verwacht met ruitenwissers op de spiegels of zijruiten en digitale dashboards en andere opties die uniek waren voor die tijd, die je nu niet meer ziet. Helaas geen Toyota Mark II, Chaser, Century of Nissan Cima, maar wel een paar andere bijzondere innovatieve auto's.

Ik vind 4WD en 4WS, DOHC 16V én een turbo met intercooler al aardig uniek op een middenklassertje. Opel leverde nog Kadetts met onderliggende nokkenas motor, Renault nog afgeleide van de R4 motor, etc.

Als deze beter was gefotografeerd en een wat netter interieur had, was dit mijn inzending geworden. Slechts 104 stuks gebouwd en een absurd voorbeeld uit die tijd waarin Japanse fabrikanten dachten dat alles te verkopen was. Helaas de enige die te koop staat.

Klopt, maar de Mitsubishi had ik al in mijn lijst staan met vrierwielbestyring, etc en de NSX vond ik ook bijzonder, omdat het de eerste keer was dat de Japanners een betere auto dan Ferrari wilde maken.

Ook wel leuk dat ik vrijwel al deze auto's vorig jaar heb gezien bij Japan Classic Sunday.
Helaas was ik de enige met een MX-6, terwijl er van de Cera 3 aanwezig waren.
 
Ik had niks met deze opgave, vandaar ook geen deelname.
Ik zou niet verder geraakt zijn dan een Lexus SC (omdat er nu eenmaal een smarte forummer was die zo een pareltje destijds bezat), maar die stond er al in zijn Toyota-uitvoering.
Wat kan me desondanks bekoren:

1. Zonder BMW met Skoda - Honda Beat : leukste hebbeding uit het rijtje
2. rzasa - Mazda 323 GTR 1.8i 4WD : ik ken de verkoper, kocht er destijds mijn NC
3. lybra - Mazda MX-5 : had zelf een '96-er dus die kan ik niet negeren
 
Excuus helemaal vergeten mijn inzending af te maken, toch bedankt voor het goedkeuren, al schat ik de kans op punten (terecht) klein in.

1. Pink Panther - Isuzu Gemini Irmscher R 4WD
2. rzasa - Mazda 323 GTR 1.8i 4WD
3. Jay DoubleYou - Nissan 300ZX
 
Terug
Bovenaan