Occasionwedstrijd #474: Lef | JP053 EN ESCHER WINNEN | EX AEQUO

Gepost door afentoe 


Welkom bij Occasionwedstrijd #474: Lef


Eens in de zoveel tijd wordt er een model uitgebracht waar duidelijk lef voor vereist is, of dat nu van de koper of van het merk komt. Geen dertien-in-een-dozijn (of juist wel, als je dat juist lef hebben vindt tongue sticking out smiley). Naar dat soort auto’s gaan we deze week op zoek.
Het begrip lef is uiteraard subjectief, daarom zou ik het waarderen als iedereen een korte motivatie bij de inzending plaatst om de stemmers te overtuigen, deze zal ik ook in het OER zetten.

Criteria:
- Bouwjaar: t/m 2016
- Budget: maximaal €250.000
- Auto moet zich in een APK-waardige staat bevinden
- En dus een korte motivatie waarom jij deze auto binnen dit thema vindt passen

Vaste spelregels:
- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht.
- Foto's van de geadverteerde auto zijn verplicht, maximaal 5 foto's per model.
- De eerst geplaatste foto van elke in de inzending is de foto voor het 'op een rijtje'.
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld.
- Maximaal 1 inzending per persoon, als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden.
- Bij een claim dient een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd.

Voorgaande wedstrijden:
Occasionwedstrijd 1 t/m 399
400: Het jubileum viertje - Joop053
401: It's in the movie - Joop053
402: The Dutch Dinosaurs - 929V6
403: L - Joop053
404: Het lekkere kontje – JOtter
405: Man man man... - Pink Panther
406: De Vreemdganger - Shooting Brake
407: De afstammeling - 929V6
408: Buy British! - Guus Leferink
409: Zuipen maar! - Pink Panther
410: De Laatste! - smarter
411: Knutselvreugd: Afgezaagd en aangeplakt - Joop053
412: Eenarmige bandiet - cirKel
413: Betaalbare coupé - Paul Z
414: Rechtsgestuurd - Spekky
415: Vent window - Pink Panther
416: Jan Modaal - Escher
417: Kleur bekennen - .Timo
418: 4 Cilinders, 1.8 L motor - rzasa
419: reclame - jp053
420: Bruin/brown/maronne/braun/brun/buraun - Pjötr
421: De opgewarmde auto! - smarter
422: Het reservewiel – Spekky
423: Een Pekelbak - smarter
424: Kwarttarief oldtimer - JP053
425: Take a Break..... of Caravan of Wagon - GvJ
426: Koekblik, racemonster of gebakje - Jp53
427: Het ronde achterlicht - stoterstangen90
428: De Sint komt weer in het land en zoekt passend vervoer- British Racing Green
429: Gracieus een dagje ouder- 929V6
430 Reïncarnatie - Wouter82
431 What's in a name? - Zadelsnuiver
432 Veel gereden, weinig geleden! - singleframegrille
433 de rijdende kerstboom - Bobbeltje
434 Oudejaarslot - j.ko
435 Oud en Nieuw - singleframegrille
436 Bijna perfect maar…. - Paul Z
437 Gewoon zoals vroeger - GvJ
438 2.0 - 929V6
439: Melania's car- Escher
440: Snel verouderd - 929V6
441- Big diesel- Escher
442 - Kleurrijk interieur - DagDromer
443: Net als in de folder - 740estate
444: Lente in Drenthe - singleframegrille
445: The Powerdome - Jp053
446: Heckblende - JOtter
447: Laatste in de lijn - Smarter
448: Geen Grille - Pink Panther
449: Allemaal Brass - GvJ
450: WWDVD - Gewoon Dirk
451: Grensgevalletje - Nico GTR
452: The forever car - Jp053
453: nummer 13 - singleframegrille454: Rechtop! - 929V6
455: Yummy!- GvJ
456: Retro - Escher
457: Vakantie! - Probenator
458: Chief Executive Officer! - Jp053
459: Targa time! - Niels
460: Andere tijden - smarter
461: Wie het kleine niet eert... - Jp053
462: GT met of zonder - Zadelsnuiver
463: Schakelen met je V8! - Nico GTR
464: Rallyrijden iets voor jou? - Pink Panther
465: Gemerkt- Escher
466: De ideale investering- Wrangler
467: Mini Meeting- Escher
468: Perfecte Symetrie - Pink Panther
469: Auto en partner - Probenator
470: The Carbage Run - rzasa
471: Iconische kleuren: 929V6
472: Cariosa18: Jp053
473: Penoza: Auto-fan


Inzenden kan tot woensdag 4 oktober, 20.00 uur.
Stemmen kan tot vrijdag 6 oktober, 20.00 uur.


Veel succes!




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-10-2017 22:44 door afentoe.
Leuke wedstrijd afentoe thumbs up zit nog een paar uur vast op het werk maar ga alvast even nadenken smiling smiley

En bedankt voor het organiseren van deze wedstrijd smileys with beer
Dat is uiteraard graag gedaan. Ik hou van brede onderwerpen, ben erg benieuwd naar alle inzendingen smiling smiley

Overigens: ik zal woensdag om 20u net/bijna thuis zijn, kan zijn dat het OER een uurtje later komt. Vrijdag ben ik pas tegen 22u thuis, dan zal ik z.s.m. de uitslag plaatsen.
Goed, boodschappenautootjes in het B-segment zien er wel vaker wat onooglijk uit en dat geldt ook voor driekwart van het onderstaande model, maar Toyota plakte er een front op dat qua afzichtelijkheid zijn weerga niet kent. Wie kocht nou zoiets? confused smiley

Toyota Will Cypha 2003 (klik!)







310.000 yen (ca. € 2.333,-)
Als je als fabrikant sinds 1948 geen nieuwe modellen meer introduceert, is het eigenlijk een wonder dat je het jaar 2000 bereikt hebt.
Alleen een selecte groep van, veelal aartsconservatieve kopers, bleef het merk trouw en daardoor reden er jaarlijks toch nog ruim 400 Morgans de fabriekspoorten uit.

Charles Morgan begreep echter dat het roer eens om moest. Nu kon men nog kentekens verkrijgen op basis van kleinserie goedkeuringen. Maar met toenemende eisen op gebied van veiligheid en emmissie moest men over naar een moderner chassis en ook een niet langer met hout ondersteunde carroserie.

De oplossing was al net zo bijzonder als het merk zelf, in 2001 kwam er de Aero 8 uit. Niet langer een staal met houten constructie, maar gebouwd met een volledig aluminium chassis en body. Met moderne wielophanging, een state off the art BMW V8 en het opvallendste: een styling met zeer in het oog springende "scheel" kijkende koplampen.

Ik zou dan ook een vroege Aero 8 kunnen insturen, die geeft al genoeg het lef aan van Charles Morgan. Maar de meest overtreffende trap was de slechts 100x gebouwde Aeromax.

Morgen Aeromax

Bouwjaar 2009 - £ 165.000 - € 187.000












Hier te koop



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2017 22:02 door Pink Panther.
Weet je wat lef hebben is ?

Een heel klein truttenschuddertje heel erg luxe aankleden en dan voor een mega-bedrag aanbieden.

Aston Martin Cygnet

Nu na bijna 5 jaar en slechts 48.000 kilometer te koop voor een schamele € 39.995,-
Bouwjaar oktober 2012
Kilometerstand 48.108
Nationale Auto Pas: de kilometerstand is gecontroleerd en logisch bevonden.
Brandstof Benzine
Transmissie Automaat

Uniek in Nederland deze Super gave Aston Martin Cygnet... met volledige dealer historie van de 1e eigenaar

- Automaat
- Stuurbekrachtiging
- Elektrische Ramen
- Leder interieur
- Sportvelgen
- Dealer onderhouden
- Navigatie
- 2 Sleutels
- Parkeersensoren
- Key less GO
- Stoelverwarming
- AUX-aansluiting
- Airco
- Climate Control













1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2017 19:05 door Total Loss.
Lef is pas echt lef als het ook grote risico's met zich meebrengt voor de fabrikant: Een kleine serie met extreem design trekt vaak wel een aantal liefhebbers die toch wel de portemonnee trekken. Als het een mondiaal volumemodel betreft voor een grote fabrikant is echte lef vaak ver te zoeken, zeker in het aartsconservatieve topsegment. Daar dacht designer Chris Bangle in 2001 heel anders over. De BMW E65 7-serie met de beruchte 'Bangle Butt' werd bij de introductie in 2001 fors bekritiseerd. Achteraf bezien is het ontwerp ruim 15 jaar later nog steeds zeer fris en onderscheidend als je het mij vraagt. Deze keer geen aparte kleur qua inzending omdat in deze zilveren tint de bijzondere en onderscheidende design details het beste uitkomen:

2001 BMW 745i











BMW 745i Executive Automaat | 11-2001 | 149.876 KM | €11.950,00

In bijna nieuwstaat verkerende BMW 745i Executive Automaat. Zeer frisse en mooie auto met de goede opties aan boord. Direct van de eerste Italiaanse eigenaar welke de auto zeer goed heeft laten onderhouden. Alle boekjes en onderhoudsboekjes zijn aanwezig en door 1 dealer afgestempeld.

Fraaie strakke carrosserie met nagenoeg geen gebruikerssporen. Goed verzorgde auto! Het interieur en de carrosserie van de auto zijn in sublieme staat. Zeer fijne motor, snel, accuraat doch enigszins ingetogen. Er gaat niets boven de wegligging van een BMW, zeker wanneer hij goed onderhouden is. De wegligging van deze 7 serie is dan ook van hoog niveau, zeer comfortabel. De BMW is zeer secuur onderhouden wat natuurlijk is terug te vinden in de onderhoudsboekjes. Afgestempeld door 1 dealer en drie originele sleutels aanwezig. De auto wordt door mij nog voorzien van een servicebeurt door een BMW specialist. Gelijktijdig komt er een nieuwe apk op de auto. Deze duitse super limousine staat al op Nederlands kenteken, het is dus instappen en rijden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2017 22:35 door smarter.
Volkswagen New Beetle 3.2 RSi

Het getuigt toch wel van lef om de toch enisgszins verguisde New Beetle zó op te pompen én er een prijskaartje aan te hangen van maar liefst € 106.638,-.

[www.autoscout24.ch]











06-2001
26.950 km
Allrad
49.900 CHF = € 44.000,-
Alle bovenstaande inzendingen zijn goedgekeurd thumbs up
1966 Oldsmobile Toronado - $29.900

[classiccars.com]



Vraag iemand om een typische Amerikaanse coupe uit de jaren 60 of 70 te omschrijven: groot, dikke V8, automaat, imposant én.. achterwielaandrijving. De grote verassing bij de Toronado zit 'm nu net in dat laatste, het was de eerste Amerikaanse voorwielaangedreven auto sinds de ondergang van het merk Cord in 1937 en wellicht de enige échte muscle car (of "personal luxury car" zoals ze dat zo mooi noemen) met de aandrijving op de voorste wielen.



De Toronado was een waar vlaggenschip in zijn tijd, een hele vette 425 ci (7.0) V8 met Quadrajet carburateurs goed voor 385 pk, de toen gloednieuwe en vooruitstrevende Turbo Hydramatic 425 versnellingsbak en natuurlijk vrijwel alle beschikbare opties. De FWD lay-out werd toen nog gezien als nieuw en futuristisch en boodt als bijkomend voordeel meer ruimte voor de inzittenden en een stabieler rijgedrag bij hoge snelheden.



Men wist niet precies wat de conservatieve Amerikaanse autokopers zouden vinden van de drastische wijziging in aandrijving, het was dus zeker een gok om de Toronado in deze vorm op de markt te zetten. De keuze heeft het merk echter geen windeieren gelegd; zo won de Toronade de titel "car of the year" en kwam hij zelfs op de 3e plaats in de Europese auto van het jaar verkiezingen, een prestatie welke daarna nooit meer is geëvenaard door een Amerikaanse auto.



De Toronado heeft de weg vrij gemaakt voor andere Amerikaanse autobouwers om FWD weer als een valide optie te beschouwen, zelfs prestigieuze merken als Cadillac schakelden rap over na de successen van de Toronado. Hier een link naar een stukje over de historie van FWD in de Amerikaanse automarkt en de rol van de Toronado hierin:
[www.google.fi]

Quote

In the 1960s, General Motors was the largest automaker in the world, and it was willing to take some risks. The original Toronado was the first front-wheel drive car to roll out of an American factory since the 1936-’37 Cord 810 and 812, and GM was committed to doing it right. Dubbed “GM’s most ground-breaking production car” by Hemmings Daily, the Toronado was designed from the ground up, and with its pop-up headlights, huge flat-floored cabin, and unique barrel speedometer, it was unlike anything else on the road. Oldsmobile sold 40,963 Toronados in 1966, winning Motor Trend’s Car of the Year Award and Car and Driver’s Best All-Around Car award in the process. Olds’ trailblazer went on to become one of the most popular Personal Luxury Coupes of the ’70s and soldiered on until 1992.





2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2017 23:04 door Zadelsnuiver.
Wat een lef toon je als fabrikant als je alleen maar werkpaarden fabriceert en het dan aandurft om een luxe wagen in een niet bestaand segment in Europa op de markt te brengen.

Range Rover





Prijs: € 22.000,00
Bouwjaar: 1974

Beautiful RRC for sale
Suffix C lhd
No rust Very original rrc with fresh paint
it's in mint condition. All the body work has been renovated.. no rust what so ever... and a fresh new paint (standard RRC Artic White, period correct Suffix C, april 74).
mechanicaly sound almost new tires suspension and exhaust new upper tailgate maintenance has been done on the car (2 months ago); oil oilfilter coolant fluid air filters firetraps intake manifold seals new radiator - extra strong new battery new belts
the interiour is clean. only the dashboard light doesn't work. there's a small hole in the driverseat on the side (see picture).







1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-10-2017 11:55 door Zonder Mazda met BMW.
Ook de inzendingen van Zadelsnuiver en Zonder Mazda met BMW goedgekeurd.
De schrik van menig BMW-liefhebber en petrolhead winking smiley:

BMW i3




i3: in 2013 verrast BMW ons met een compacte (net onder de 4 meter) 5-drs hatchback met suicide doors. Als toetje ook nog elektrische aandrijving. Een auto die je niet verwacht van BMW. Evolutie in plaats van revolutie is tot dan toe het credo. Niet met de elektrisch aangedreven i3. Benieuwd hoeveel klanten hier hun M3 op hebben ingeruild big smile smiley en hoeveel BMW petrolhead-fans blauw-wit zijn weggetrokken na het zien van de onconventioneel ontworpen i3. Lefgozers daar bij BMW.









Bouwjaar: 2015
Prijs: ongeveer € 22.000,-- (£18,624, mooi afgerond toch..)



5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-10-2017 22:30 door Jp053.
JP053: £18,624 is ruim onder de tweeënhalve euroton, dat geloof ik wel winking smiley
Laat me even wat weten als je de motivatie nog uitbreidt, anders tel ik "de schrik van..." mee. Inzending goedgekeurd!
Je bent een merk van sportwagens,
supersnelle bolides die plat tegen de grond liggen.
De rage van SUV's & pick ups is nog een verre toekomst...
En dan breng je dit uit,
een Hummer avant la lettre.
Duidelijk lef van de constructeur,
maar de tijd was er niet rijp voor, zodat het model flopte en afsloot met amper 301 gebouwde exemplaren.



Lamborghini LM 002



€ 222.222,-

Tweedehands
46.263 km
10/1993
331 kW (450 PK)
Benzine

Vorige eigenaren: 2
Carrosserietype: SUV/4x4
Transmissie: Manueel
Aandrijving: 4x4
Versnellingen: 5
Cilinderinhoud: 5167 cm³
Cilinder: 12
Leeggewicht: 3105 kg
Brandstof: Benzine
Deuren: 4
Stoelen: 4
Kleur: Rood
Bekleding: Volledig leder Beige
Recent onderhoudsbeurt gehad: 8/2016

Opties en accessoires
17 Lichtmetalen velgen
ABS
Alarm
Armsteun
Boordcomputer
Electrische ruiten
Met onderhoudshistorie
Radio
Sound system
Sportophanging
Sportpakket
Sportzetels
Stuurbekrachtiging

Bijzonderheden
Ein außergewöhnliches Fahrzeug welches seinen Ursprung als Lamborghini-Prototyp für das US-Militär suchte. Leider erwies sich dieses Projekt vorerst als wirtschaftlicher Misserfolg.

Die Entwicklung zu diesem Fahrzeug liest sich in etwa so spannend wie die zahlreichen Übernahmen des Unternehmens durch Chrysler, Mega-Tech….

Eine neue Unternehmensstruktur, unter der Führung von Patrick Mimran sollte ab 1980 Abhilfe schaffen.
Saudi-Arabien wurde als neuer Markt erschlossen und es entstand der schnellster Geländewagen der Welt. Lamborghini LMM02 mit V12 Triebwerk aus dem Countach geht 1986 in die Serien-Produktion.

Flop, oder einfach nur seiner Zeit voraus? Bei nur 301 gebauten Exemplaren stellt sich diese Frage ganz gewiss nicht.

Dieser Lamborghini wurde in Deutschland erstausgeliefert und von unserem Auftraggeber vor Jahren nach Österreich importiert und für die österr. Straßen zugelassen.

Eine sehr reichhaltige Servicehistorie ist vorhanden und das Fahrzeug wurde auch in letzter Zeit immer wieder gewartet, gepflegt und regelmäßig ausgeführt.

Ferner handelt es sich bei diesem Modell um die Letztserie mit Einspritzanlage.

AQ Kundenfahrzeug, Verkauf im privaten Kundenauftrag ohne Gewährleistung!
Änderungen, Tippfehler und Zwischenverkauf vorbehalten!

Kreditfinanzierung und Zustellung nach Rücksprache möglich!

Besichtigung der Fahrzeuge ist nur nach vorheriger Absprache in 2351 Wr.Neudorf möglich, es gibt keinen frei zugänglichen Schauraum.

Über Autoquadrat: Ich habe mich mit meinem Unternehmen auf die Verkaufsvermittlung, Kaufberatung, den Import samt NOVA-Abwicklung und die Typisierung von Automobile spezialisiert.





( Uitwerking volgt later )

Geen tijd, sorry



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-10-2017 10:26 door Guus Leferink.
Ik moest vrij snel denken aan het merk Nissan wanneer het op lef aankomt. Enerzijds stond/staat het merk bekend voor ietwat saaie stadsautootjes en middenklassers. Anderzijds heeft Nissan ons ook de GT-R, Juke, Pao, Be-1, S-Cargo, Figaro geschonken. In de jaren '80 leidde een andere vlaag van waanzin tot de creatie van de Autech Stelvio, in samenwerking met het gerenommeerde Italiaanse designhuis Zagato. Keuze genoeg dus bij dit Japanse merk, waarbij ik mijn oog liet vallen op iets wat op het eerste zicht om een 1-aprilgrap leek te gaan, maar toch dapper werd doorgezet door Nissan:

2015 Nissan Murano CrossCabriolet

[suchen.mobile.de]











Het getuig overigens ook van lef om een dergelijk bizar apparaat naar Europa te halen. Een Oostenrijker zag er blijkbaar toch potentieel in, want dat is waar bovenstaand exemplaar nu te koop wordt aangeboden voor € 49.000.
Subaru SVX


Een grote Coupé met een dikke 3.3L boxermotor en met glazen dak, zo uit de serie The Jetsons. Lef van Subaru!












Kost maar € 14.750, van 1e eigenaar, 21 jaar jong.
Als Guus zijn inzending afmaakt is alles weer goedgekeurd.
Motivatie:
Renault vond het MPV-segment wat suf en kwam met een coupé op Espace-basis. Hulde! Daar was lef voor nodig, want dit was nog nooit vertoond en vergde dure oplossingen (de dubbel scharnierende deuren bijvoorbeeld). Het hele concept vond ook nooit navolging. De vorige eigenaar van dit exempaar had ook nog het lef om voor geel te kiezen als kleur en daar bovendien nog wat smaakgevoelige stickers op te plakken. Degene die deze auto nu koopt heeft ook lef, want een diesel is in deze tijden een grote gok (mag je er over een paar jaar de stad nog wel mee in?). Bovendien stamt dit model uit de tijd dat Renault berucht was om z'n elektrische storingen. Van dit exemplaar werkt de klimaatregeling niet... succes!

Renault Avantime dCi Dynamique
2003 - 105.000 km - € 6.700,-












Hier te koop!
Een stationwagen. Een viercilinder motor. Een diesel. Wieldoppen. Eender van deze vier zaken had de traditionele Jaguar-cliëntele kort na de eeuwwisseling nooit voor mogelijk gehouden. Toen werd het 2004 en besloot Jaguar - als je iets doet, doe het dan goed - deze vier elementen te combineren in de Jaguar X-type Estate. Dat getuigt van lef.





Hier te koop voor €2949, bouwjaar 2005.
Jaguars grootste sedan, de XJ, wordt al gebouwd sinds de jaren '60. Al die tijd is het design langzaam geëvolueerd om met de tijd mee te kunnen, maar de lijnen van de eerste versie bleven altijd duidelijk herkenbaar. Tot in 2009, ruim 40 jaar na de introductie, het roer om ging en er een modern gelijnde XJ op het toneel verscheen.

Jaguar XJ 3.0 V6 S

Bouwjaar: 07/2013
25.000 km
3-liter V6 Dieselmotor
Te koop in Salach, Duitsland
Prijs: €38.999,-

Foto's:




Aha, afentoe is op dezelfde website geweest als ik.
Quote
rzasa
Aha, afentoe is op dezelfde website geweest als ik.

Ehm, welke website dan confused smiley

Niels goedgekeurd.
Ik heb je een pm gestuurd afentoe! winking smiley
Quote
afentoe
JP053: £18,624 is ruim onder de tweeënhalve euroton, dat geloof ik wel winking smiley
Laat me even wat weten als je de motivatie nog uitbreidt, anders tel ik "de schrik van..." mee. Inzending goedgekeurd!

@quizmaster: motivatie vermeld smiling smiley
OER is onderweg. Kwartiertje max.
Op Een Rijtje a.k.a. OER. Een lijst waar je u tegen zegt, maar ik kan niet flauw gaan doen als ik zelf geen maximumlengte voor de motivatie meld.

929V6 – 2003 Toyota Will Cypha
Goed, boodschappenautootjes in het B-segment zien er wel vaker wat onooglijk uit en dat geldt ook voor driekwart van het onderstaande model, maar Toyota plakte er een front op dat qua afzichtelijkheid zijn weerga niet kent. Wie kocht nou zoiets?


Pink Panther – 2009 Morgan Aeromax
Als je als fabrikant sinds 1948 geen nieuwe modellen meer introduceert, is het eigenlijk een wonder dat je het jaar 2000 bereikt hebt. Alleen een selecte groep van, veelal aartsconservatieve kopers, bleef het merk trouw en daardoor reden er jaarlijks toch nog ruim 400 Morgans de fabriekspoorten uit. Charles Morgan begreep echter dat het roer eens om moest. Nu kon men nog kentekens verkrijgen op basis van kleinserie goedkeuringen. Maar met toenemende eisen op gebied van veiligheid en emmissie moest men over naar een moderner chassis en ook een niet langer met hout ondersteunde carroserie.
De oplossing was al net zo bijzonder als het merk zelf, in 2001 kwam er de Aero 8 uit. Niet langer een staal met houten constructie, maar gebouwd met een volledig aluminium chassis en body. Met moderne wielophanging, een state off the art BMW V8 en het opvallendste: een styling met zeer in het oog springende "scheel" kijkende koplampen. Ik zou dan ook een vroege Aero 8 kunnen insturen, die geeft al genoeg het lef aan van Charles Morgan. Maar de meest overtreffende trap was de slechts 100x gebouwde Aeromax.


Total Loss – 2012 Aston Martin Cygnet
Weet je wat lef hebben is ?
Een heel klein truttenschuddertje heel erg luxe aankleden en dan voor een mega-bedrag aanbieden.


Smarter – 2001 BMW 745i
Lef is pas echt lef als het ook grote risico's met zich meebrengt voor de fabrikant: Een kleine serie met extreem design trekt vaak wel een aantal liefhebbers die toch wel de portemonnee trekken. Als het een mondiaal volumemodel betreft voor een grote fabrikant is echte lef vaak ver te zoeken, zeker in het aartsconservatieve topsegment. Daar dacht designer Chris Bangle in 2001 heel anders over. De BMW E65 7-serie met de beruchte 'Bangle Butt' werd bij de introductie in 2001 fors bekritiseerd. Achteraf bezien is het ontwerp ruim 15 jaar later nog steeds zeer fris en onderscheidend als je het mij vraagt. Deze keer geen aparte kleur qua inzending omdat in deze zilveren tint de bijzondere en onderscheidende design details het beste uitkomen:


Rzasa – 2001 VW New Beetle 3.2 RSi
Het getuigt toch wel van lef om de toch enisgszins verguisde New Beetle zó op te pompen én er een prijskaartje aan te hangen van maar liefst € 106.638,-.


Zadelsnuiver – 1966 Oldsmobile Tornado
Vraag iemand om een typische Amerikaanse coupe uit de jaren 60 of 70 te omschrijven: groot, dikke V8, automaat, imposant én.. achterwielaandrijving. De grote verassing bij de Toronado zit 'm nu net in dat laatste, het was de eerste Amerikaanse voorwielaangedreven auto sinds de ondergang van het merk Cord in 1937 en wellicht de enige échte muscle car (of "personal luxury car" zoals ze dat zo mooi noemen) met de aandrijving op de voorste wielen.


Zonder Mazda met BMW – 1974 Range Rover
Wat een lef toon je als fabrikant als je alleen maar werkpaarden fabriceert en het dan aandurft om een luxe wagen in een niet bestaand segment in Europa op de markt te brengen.


JP053 – 2015 BMW i3
i3: in 2013 verrast BMW ons met een compacte (net onder de 4 meter) 5-drs hatchback met suicide doors. Als toetje ook nog elektrische aandrijving. Een auto die je niet verwacht van BMW. Evolutie in plaats van revolutie is tot dan toe het credo. Niet met de elektrisch aangedreven i3. Benieuwd hoeveel klanten hier hun M3 op hebben ingeruild en hoeveel BMW petrolhead-fans blauw-wit zijn weggetrokken na het zien van de onconventioneel ontworpen i3. Lefgozers daar bij BMW.


BRG – 1993 Lamborghini LM002
Je bent een merk van sportwagens, supersnelle bolides die plat tegen de grond liggen. De rage van SUV's & pick ups is nog een verre toekomst...
En dan breng je dit uit, een Hummer avant la lettre. Duidelijk lef van de constructeur,
maar de tijd was er niet rijp voor, zodat het model flopte en afsloot met amper 301 gebouwde exemplaren.


Escher – 2015 Nissan Murano CrossCabriolet
Ik moest vrij snel denken aan het merk Nissan wanneer het op lef aankomt. Enerzijds stond/staat het merk bekend voor ietwat saaie stadsautootjes en middenklassers. Anderzijds heeft Nissan ons ook de GT-R, Juke, Pao, Be-1, S-Cargo, Figaro geschonken. In de jaren '80 leidde een andere vlaag van waanzin tot de creatie van de Autech Stelvio, in samenwerking met het gerenommeerde Italiaanse designhuis Zagato. Keuze genoeg dus bij dit Japanse merk, waarbij ik mijn oog liet vallen op iets wat op het eerste zicht om een 1-aprilgrap leek te gaan, maar toch dapper werd doorgezet door Nissan:


740estate – 1996 Subaru SVX
Een grote Coupé met een dikke 3.3L boxermotor en met glazen dak, zo uit de serie The Jetsons. Lef van Subaru!


j.ko – 2003 Renault Avantime
Renault vond het MPV-segment wat suf en kwam met een coupé op Espace-basis. Hulde! Daar was lef voor nodig, want dit was nog nooit vertoond en vergde dure oplossingen (de dubbel scharnierende deuren bijvoorbeeld). Het hele concept vond ook nooit navolging. De vorige eigenaar van dit exempaar had ook nog het lef om voor geel te kiezen als kleur en daar bovendien nog wat smaakgevoelige stickers op te plakken. Degene die deze auto nu koopt heeft ook lef, want een diesel is in deze tijden een grote gok (mag je er over een paar jaar de stad nog wel mee in?). Bovendien stamt dit model uit de tijd dat Renault berucht was om z'n elektrische storingen. Van dit exemplaar werkt de klimaatregeling niet... succes!


Afentoe – 2005 Jaguar X-type Estate
Een stationwagen. Een viercilinder motor. Een diesel. Wieldoppen. Eender van deze vier zaken had de traditionele Jaguar-cliëntele kort na de eeuwwisseling nooit voor mogelijk gehouden. Toen werd het 2004 en besloot Jaguar - als je iets doet, doe het dan goed - deze vier elementen te combineren in de Jaguar X-type Estate. Dat getuigt van lef.


Niels. – 2013 Jaguar XJ
Jaguars grootste sedan, de XJ, wordt al gebouwd sinds de jaren '60. Al die tijd is het design langzaam geëvolueerd om met de tijd mee te kunnen, maar de lijnen van de eerste versie bleven altijd duidelijk herkenbaar. Tot in 2009, ruim 40 jaar na de introductie, het roer om ging en er een modern gelijnde XJ op het toneel verscheen.
Het is een wonder. Alle tekst en alle foto's werken in één klap, dat gebeurt nooit bij mijn OER's eye popping smiley

Stemmen kan tot VRIJDAGAVOND 6 OKTOBER, 20U00. Veel succes!
1. J.ko - Renault Avantime
2. Jp053 - BMW i3
3. 929V6 - Toyota Will Cypha
Allereerst mijn complimenten aan alle inzenders voor het zeer veelzijdige rijtje! Zelf had ik de Mazda MX-5 nog verwacht.
Mijn stemmen:
1e plaats: Rzasa – VW New Beetle: de gewone New Beetle had in deze wedstrijd al niet heel erg misstaan, dit is zo’n typische Wörtherseecreatie, maar dan eentje die verkocht is. Honderd-en-zes mille eye popping smiley
2e plaats: Escher – Nissan Murano: maar wat is het eigenlijk een gaaf ding…
3e plaats: Zonder Mazda met BMW – Range Rover: inderdaad dapper van Land Rover om met zoiets op de proppen te komen, heeft ze gelukkig geen windeieren gelegd.
1 Escher – 2015 Nissan Murano CrossCabriolet
2 JP053 – 2015 BMW i3
3 929V6 – 2003 Toyota Will Cypha
1. Smarter – 2001 BMW 745i
2. Zonder Mazda met BMW – 1974 Range Rover
3. Escher – 2015 Nissan Murano CrossCabriolet
1. JP053 – 2015 BMW i3
2. Total Loss – 2012 Aston Martin Cygnet
3. Afentoe – 2005 Jaguar X-type Estate
1. Escher – 2015 Nissan Murano CrossCabriolet
2. 929V6 – 2003 Toyota Will Cypha
3. JP053 – 2015 BMW i3
1. Zonder Mazda met BMW – 1974 Range Rover
2. Total Loss – 2012 Aston Martin Cygnet
3. j.ko – 2003 Renault Avantime (elke "normale" had wellicht op 1 gestaan, maar dit lelijke gele ding... het is en blijft een occasionwedstrijd hé)
1. 740Estate
2. rzasa
3. smarter
Even mijn huishoudelijke mededeling herhalen om vraagtekens te voorkomen. Ik ga vanavond waarschijnlijk rond 22u thuis zijn. Dan tel ik de laatste stemmen op en zet ik ten laatste om 22u30 de uitslag online.
Mocht iemand dat te laat vinden, no offense tongue sticking out smiley, voel je vrij om eerder te tellen en de uitslag te plaatsen!
1. Pink Panther – 2009 Morgan Aeromax
2. Escher – 2015 Nissan Murano CrossCabriolet
3. BRG – 1993 Lamborghini LM002
1. BRG – 1993 Lamborghini LM002 Heel gewaagd maar helaas voor Lamborghini kwamen ze te vroeg met deze supersuv.
2. Escher – 2015 Nissan Murano CrossCabriolet
3. 740estate – 1996 Subaru SVX
1 BRG – 1993 Lamborghini LM002
2 Afentoe – 2005 Jaguar X-type Estate
3 Total Loss – 2012 Aston Martin Cygnet
1. Zadelsnuiver
2. j.ko
3. JP053
1 Pink Panther – 2009 Morgan Aeromax
2 JP053 – 2015 BMW i3
3 Escher – 2015 Nissan Murano CrossCabriolet
EX AEQUO!

JP053 en Escher hebben allebei 14 punten, verdeeld over twee eerste; drie tweede en twee derde plaatsen!
Derde is BRG met 9 punten. Allen gefeliciteerd thumbs up

Ik stel voor dat JP053 en Escher onderling uitvechten wie de nieuwe wedstrijd start.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-10-2017 22:42 door afentoe.
Gefeliciteerd met de ex-aequo overwinning Escher!

Vanavond een biertje pakken om het nieuwe thema voor #474 door te nemen? smileys with beer
Gefeliciteerd heren! Ben benieuwd wat er straks uit komt rollen big smile smiley

Afentoe bedankt voor de organisatie thumbs up
Gefeliciteerd heren.

Excuses dat ik niet gestemd heb, helaas te druk.
De heer Escher geniet misschien van een vrij weekend, zal ik om 13.00 de nieuwe wedstrijd plaatsen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-10-2017 12:39 door Jp053.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close