Occasionwedstrijd #626: I hear the drums echoing tonight - rzasa is winnaar! smarter mag nieuwe wedstrijd maken

Gepost door Probenator 


Welkom bij Occasionwedstrijd #626: I hear the drums echoing tonight




De titel is misschien wat misleidend voor de forummers die wat minder muziekliefhebbend zijn, hopelijk herkennen de muziekliefhebbers het wel: de eerste zin van Africa van Toto! Bij wedstrijd nummer 626 moest ik meteen denken aan de Mazda 626, die massaal is geëxporteerd naar Afrika en misschien ook naar andere landen.
Afgelopen week zei ik nog tegen mijn vriendin dat het mij heel leuk lijkt om eens 'onze' oude auto's te zien in Afrikaanse landen/Oost-Europese landen enz.
Ik ben nog nooit in Afrika geweest (ongetwijfeld andere forummers wel) dus die weten wat daar rondrijdt, maar ik dus niet. Ik heb een vermoeden maar meer niet.

Een motivatie stel ik verplicht, de gedachte erachter vind ik soms nog leuker als de inzending zelf.

De opdracht:

Dus ik heb jullie hulp nodig! Welke jaren '90 en evt. 'modernere' auto's gaan we daar aantreffen? Het mag ook fictief zijn in de zin van: welke auto's zouden daar prima overleven (ongeacht of die daar nou echt rijden of niet).

Criteria:
- Bouwjaar vanaf: 1990 t/m 2010
- Motivatie verplicht
- Budget onbeperkt
- Mag overal te koop staan
- Moet in APK-waardige conditie zijn.

Vaste spelregels:
- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht.
- Maximaal 5 foto's per inzending
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld.
- De eerst geplaatste foto in elke inzending is de foto voor het 'op een rijtje'.
- Maximaal 1 inzending per persoon; als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden.
- Bij een claim dienen een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd.
- Elke modelgeneratie mag maar één keer ingezonden worden.
- Iedere deelnemer die verzaakt zijn/haar stem uit te brengen kan de wedstrijd niet winnen, die eer gaat dan naar nr. 2.



Voorgaande wedstrijden:

427: Het ronde achterlicht - stoterstangen90
428: De Sint komt weer in het land en zoekt passend vervoer- British Racing Green
429: Gracieus een dagje ouder- 929V6 430: Reïncarnatie - Wouter82
431: What's in a name? - Zadelsnuiver
432: Veel gereden, weinig geleden! - singleframegrille
433: De rijdende kerstboom - Bobbeltje
434: Oudejaarslot - j.ko
435: Oud en Nieuw - singleframegrille
436: Bijna perfect maar…. - Paul Z
437: Gewoon zoals vroeger - GvJ 438: 2.0 - 929V6
439: Melania's car- Escher
440: Snel verouderd - 929V6
441: Big diesel- Escher
442: Kleurrijk interieur - DagDromer
443: Net als in de folder - 740estate
444: Lente in Drenthe - singleframegrille
445: The Powerdome - Jp053
446: Heckblende - JOtter
447: Laatste in de lijn - Smarter
448: Geen Grille - Pink Panther
449: Allemaal Brass - GvJ
450: WWDVD - Gewoon Dirk
451: Grensgevalletje - Nico GTR
452: The forever car - Jp053
453: nummer 13 - singleframegrille
454: Rechtop! - 929V6
455: Yummy!- GvJ
456: Retro - Escher
457: Vakantie! - Probenator
458: Chief Executive Officer! - Jp053
459: Targa time! - Niels
460: Andere tijden - smarter
461: Wie het kleine niet eert... - Jp053
462: GT met of zonder - Zadelsnuiver
463: Schakelen met je V8! - Nico GTR
464: Rallyrijden iets voor jou? - Pink Panther
465: Gemerkt- Escher
466: De ideale investering- Wrangler
467: Mini Meeting- Escher
468: Perfecte Symetrie - Pink Panther
469: Auto en partner - Probenator
470: The Carbage Run - rzasa
471: Iconische kleuren: 929V6
472: Cariosa18: Jp053
473: Penoza: Auto-fan
474: Lef: Escher en Jp053
475: Bring back the Bumper: 929V6
476: What's under the hood: GvJ
477: Was getekend: de lineaal: 740estate
478: Hetzelfde of toch niet?: Gewoon Dirk
479: The supercar that couldn’t: Zadelsnuiver
480: De mooiste onder de 100.000 Fl: rzasa
481: Wel 4WD, niet SUV: Probenator
482: K.I.T.T. - smarter
482: GOLD - Pink Panther
483: kleine achterlichten - Jp053
485: Achtervleugels - Zonder Mazda met BMW
486: Klapkoplampen - Nico GTR
487: Trackday use only - Bobbeltje
488: Pick-Up - Meike MR-S
489: Doe maar een 3-serie.. - Probenator
490: Hardlopers zijn doodlopers... - 740estate
491: Bond on budget- Escher
492: Individual of Designo? - Bobbeltje
493: Wereldreis - Bobbeltje
494: De eerste en de laatste - Zadelsnuiver
495: Dash-to-axle ratio- Escher
496: Not lost in translation - Guus Leferink
497: Het motorkapornament - Zadelsnuiver
498: Achterhaalde Accessoires - Guus Leferink
499: Renault - Jp053
500: De 5 Editie - Total Loss
501: Electrify - Smarter
502: Automuziek: Fahr'n fahr'n auf der Autobahn- De Schaduw
503: Zwarte kunststof bumpers - Guus Leferink
504: His and hers - Pink Panther
505: That's my number - Jp053
506: Welke auto heeft de Outlaw in 'em? - Escher
507: Stamvaders - lybra
508: Greatest hits of the 80's - Jp053
509: Ode aan de zescilinder - Guus Leferink
510: De 3-deurs hatchback - Bobbeltje
511: Matching colors - rzasa
512: rzasa deelt uit - Guus Leferink
513: American Beauty - 929V6
514: Because it's rubbish - zonder Mazda met BMW
515: The Russians are coming?? - 929V6
516: 1978 - Jp053
517: De opvolger, dat had beter gekund! - British Racing Green
518: Sunshine Reggae - .Timo
519: Buiten de lijntjes - Wrangler
520: We go up! - rzasa
521: Guilty Pleasure! - smarter
522: Comfort - Guus Leferink
523: No smoke, no poke - Guus Leferink
524: Groen - 929V6
525: Doppelauspuff - Jp053
526: Drie! - smarter
527: Via de achterdeur - Pink Panther
528: De mooiste! - Guus Leferink
529: Concurrenten - Bobbeltje
530: PEKEL BAK - British Racing Green
531: De mooiste wieldop!? - 929V6
532: How low can you go? - Jp053 533: Ford weet wat u beweegt - Caspervanc
534: Smile! - Probenator
535: Werkpaarden en sierpaarden - 929V6
536: Geen thema, wel een wensenlijstje - Pink Panther
537: Nu het nog kan! - NielsdW
538: Red mij! - Jay DoubleYou
539: Zoals papa hem vroeger ook had... - smarter
540: Two-Tone - lybra
541: Spoiler alert - 929V6
542: 1979 - smarter
543: De achterwiel aangedreven sedan - Bobbeltje
544: Velgen maken de auto (of niet) - Zadelsnuiver
545: Schaap in wolfskleren - rzasa
546: Waar ken ik dat onderdeel toch van? - Pink Panther
547: Deze moet een kans krijgen - rzasa
548: Het korte klepje - 740estate
549: Met uitsterven bedreigd - Jp053
550: van hetzelfde model - zonder Mazda met BMW
551: auto's met 4 afzonderlijke koplampen - Jp053
552: Je eerste auto met hulp van Jp053's geldboom - Barri
553: Pracht en praal op staal - Zadelsnuiver
554: Koningsdag! - Jp053
555: Born in the Sixties- Escher
556: In it for the long run- smarter én lybra
557: Zonder opvolging - Guus Leferink
558: De Volkswagen Golf - Jp053
559: Terugkeer als een succesvolle e-car - 929V6
560: King of the road - caspervanc
561: Wat van ver komt… - NielsdW
562: Hoge achterlichten - Pink Panther
563: Hoogtepunten van een verdwenen merk - Jp053
564: Niet rond of ovaal, maar een lint - Probenator
565: Naar het strand of stranden? - SVF
566: Als 2 druppels water.. - Guus Leferink
567: Een lekker kontje - British Racing Green
568: Clean - Total Loss
569: De GP van Zandvoort - Caspervanc
570: De Subcultuur - Non Turbo
571: In een carrosserievariant - SVF
572: Honda Civic - Zadelsnuiver
573: Zelfs je naam is mooi - rzasa
574: Wis en waarachtig - 929V6
575: Koreaantje, zo zwart als roet - D. Elzinga
576: Dai - Jp053
577: The Teenies - Smarter
578: Autosport - caspervanc
579: Wheeler Dealers - BRG
580: Coupe - Total Loss
581: Mag het een clindertje meer zijn? - smarter
582: De facelift – Spekky
583: Het schuifdak - 929V6
584: Ruim in z'n jasje - SVF
585: het mooiste dashboard - Zadelsnuiver
586: De 12 klepper - smarter
587: Striping - Caspervanc
588: Twee punt Nul - 929V6
589: Kerstster - Guus Leferink
590: De vertegenwoordigersauto - Jp053
591: Eén blok, twee occasions - Spekky
592: Oranje knipperlichtglas - Caspervanc
593: Tatuutatuuuu - Barri
594: Het dak er af! - Timo
595: who's afraid of red, yellow and blue? - Guus Leferink
596: Het is het net niet... - British Racing Green
597: HYBRID, PHEV, EV & WATERSTOF - smarter
598: Audio - Wouter82
599: Praalwagen– Opel Omega
600: Let's get Youtube famous! - Jp053
601: Toyota, een grijze muis? Of... - Wouter82
602: 100! - caspervanc
603: De crisis bak – Timo
604: De Autobahn-cruiser - 929V6
605: Sedan & Coupé - Probenator
606: Platjagen maar dan net even anders – MX6
607: De coronacrisis auto! - lybra
608: The greatest hits of the 90's - Jp053
609: Bevrijdingsdagtour 2020 - SVF
610: 50 - SVF
611: KUNST MET EEN C: Pink Panther
612: GEEF HET BEESTJE EEN NAAM - Opel-Omega
613: Wat als het geen Omega was? - Pink Panther
614: Tijdloos - Escher
615: 2003 - Guus Leferink
616: Mazda - Pink Panther
617: Italiaans Design - Timo
618: Buddy at the beach - Caspervanc
619: De Dikke Daily - Tydelyck
620: Van Trabant tot ... - Pink Panther
621: We blijven thuis - Guus Leferink
622: Jan Modaal uit de jaren '70 - Escher
623: De klassieker in de dop uit de jaren '00 - Timo
624: De Tweezitter - Guus Leferink
625: Drie van hetzelfde! - Probenator



Inzenden kan tot woensdag 2 september, 20.00 uur.
Stemmen kan tot vrijdag 4 september, 20.00 uur.




Veel succes!




3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-09-2020 20:19 door Probenator.


Het continent Afrika. Ik ben er een paar keer geweest, de laatste keer reisde ik (je houdt van auto's of niet, ook al ging het meer om het idee) naar Dakar. Er reden op dit continent vroeger veel Europese auto's rond, veelal uit de Europese landen die daar ooit de kolonialist waren, maar deze auto's maken meer en meer plaats voor Aziaten.



Peugeot bouwt weliswaar nog steeds 7-zitters, maar ik zie geen 806 of 5008 ooit de plaats van de 404, 504 en 505 Familiale innemen. De Landrover Defender rijdt er natuurlijk nog steeds, maar of het model van 2020 daar ooit in groten getale te zien zal zijn... ik denk het niet.



Nee, de Afrikaan gaat voor de Aziatische auto. Al jaren hebben Toyota, Nissan, Mitsubishi en Mazda aan de Afrikanen bewezen dat zij oerdegelijke vierwielers bouwen. In de steden zie je alle modellen straatauto's, niet alleen uit Japan, maar ook uit Zuid-Korea en China - zowel de personenauto's als de bestelbusjes. Maar ga je van het gebaande pad, dan worden dat toch al gauw 4x4's en pick-ups. En de King of the (Off-)Road is hier toch wel de Toyota Land Cruiser, in alle generaties, staten van onderhoud en gedaantes. Dat is al decennia zo, en dat zal nog lang zo blijven. Daarom is dit mijn keuze.



Deze 4.2 TD van 1992 heeft 315.000 km gelopen en dat is voor een Afrikaan alleen maar bewijs dat het een goede auto is, de kinderziekten zijn eruit, zeg maar. Hij heeft de lange wielbasis, vier deuren, tweedelige achterklep, een trekhaak, airconditioning, bull-bar plus een snorkel voor het doorwaden van een watertje of ondergelopen tunnel. Én een frisse blauwe streep over de carrosserie, zodat hij er toch net even anders uitziet dan al die andere witte 4x4's! Op te halen voor € 15.125,- in Monster (onder Den Haag).





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-08-2020 22:27 door Tydelyck.
Misschien wel de beste auto ooit gemaakt, Japanse degelijkhied optima forma en misschien ook wel de meest geexporteerde auto uit de jaren 90? Menig eigenaar heeft wel eens een briefje van een exporteur achter de vooruit aangetroffen en zodoende verdween deze generatie bij ons in razend tempo uit het straatbeeld. Maar in Africa is hij still alive tot in de eeuwigheid! Onze afdankertjes zijn daar de perfecte taxi's. Met een maagdelijke 174.357 km op de klok is deze witte parel nog een groentje en voor Afrikaanse maatstaven zo goed als nieuw! Dat kan er natuurlijk maar 1 zijn en dat is de.......:

Toyota Carina II











Prijs € 2.350 Bouwjaar Februari 1992

En als taxi in Senegal:




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-08-2020 09:49 door SVF.
Simpele Dieseltechniek, 4x4 om overal door het terrein te kunnen komen en cabrio met dat prachtige weer in Afrika. Wat wil je nog meer? Natuurlijk een robuust uiterlijk en een stevige basis die lang mee kan gaan en makkelijk te repareren is. Beetje luxe en het is een ideale auto voor een stamhoofd of een dictator. En het is een ideale safari auto.

Mercedes Benz G250 Cabrio 4x4







Prijs € 55.680,00
Bouwjaar 1993
Kilometerstand 97.500

Wunderschöner G250 Diesel Cabrio auf Basis Wolf GD250 ex UNO--

Fahrzeug wurde komplett restauriert
Alleine die Kosten für den kompletten Neuaufbau betragen ca. 45.000,-- Euro

Ehemaliges Deutsches Armee-Fahrzeug mit deutschem TÜV Gutachten und
Deutschen Fahrzeug-Papieren

Lackierung Weiss
Polsterung Vollleder Beige

Schaltgetriebe 4-Gang plus Lastengang
Differentialsperre vorne und hinten
Allradantrieb
Überrollbügel
W463 Aktualisierung: Scheinwerfer, Rückleuchten, Stossstange vorne mir Nebelscheinwerfer, Kotflügel und Kotflügelverbreiterungen, Bullfänger
Sitzheizung vorne und hinten
USB-Ladeanschluss für Handy
Nichtraucherfahrzeug
Reserveradabdeckung
Getränkehalter
Uhr
Innenbeleuchtung
Nebelscheinwerfer
lederbezogendes Armaturenbrett
Teppichboden
elektronischer Drehzahlmesser
weisse Blinker
Volllederausstattung gesteppt
Eibach Spurverbreiterung 30mm pre Rad
5 x Original Mercedes Alufelgen
Allweitter-Bereifung
Anhängerkupllung starr
Trittbretter rechts und links
Servolenkung
Lederlenkrad
Verkauf im Kunden-Auftrag

kompletter Service wurde neu durchgeführt: Differentialöl, Getriebeöl, Luftfilter Ölfilter, Öl, Zündkerzen getauscht.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-08-2020 22:15 door Zonder BMW met Skoda.
IJzersterk en niet voor niets mateloos populair als taxibus in grote delen van Afrika: de TN-busjes van Mercedes. Dit ietwat doorleefde maar op het oog nog wel harde exemplaar moet het als zodanig nog best heel wat jaartjes uit kunnen zingen:

Mercedes-Benz 310D 1994 (klik!)







€ 2.650,-
Oerdegelijk, ruim, comfortabel, redelijk simpele en daardoor makkelijk te onderhouden dieselmotor. Onverslijtbaar met ijskoude airco:

Peugeot 406 Break 1.9 SRdt 1999












Prijs is 999 euro.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-08-2020 23:06 door Jp053.
Eind jaren negentig, begin jaren nul, waren de busjes niet aan te slepen. Grijs kenteken was belastingtechnisch nog voordelig en op geel kenteken, waren ze niet duur. We hebben het over busjes, of personenversies daarvan.

Zo ook deze. Misschien wel de lelijkste. Smal en hoog. En heel traag als diesel. Wel praktisch en als actiemodel, de Invitation als ik me niet vergis, met de 1,6 motor, leverbaar voor nog geen 30.000 gulden. Maar dat moeten we even nazoeken. Dit exemplaar is een one tone, de meesten hadden twee kleuren. Met de 2,0 motor en relatief luxe.

Voor 1250 euro nu te koop. Of je doet het niet, en verfraait daarmee ons eigen wagenpark door hem ook naar Afrika te laten gaan.









Nissan Serena 1250 euro
Als ik ooit een reis naar Afrika zou maken zou de eindbestemming Kaapstad moeten zijn. Mijn inzending van deze week is geïnspireerd door twee factoren: ooit las ik een verslag van een paar Nederlandse vrienden die in een rode Kadett GSI van 500 gulden door Afrika zijn gereden én weet ik toevallig dat de Kadett GSI/GSI 16V in de jaren '90 ontzettend populair waren in Zuid Afrika dankzij de lokale Group N raceklasse en waren zo populair dat ze vandaag nog steeds de koosnamen "Boss" en "Bigboss" mogen dragen. Er was overigens ook nog een "Superboss" met een door Cosworth getunede 170 PK sterke motor maar daar kon ik geen mooi gefotografeerd exemplaar van vinden.

Wil je dus de blits maken aldaar, dan kom je aanzetten in een mooie Kadett GSI 16V. Ik weet zeker dat ze het daar ontzettend zullen waarderen thumbs up

1990 Opel Kadett GSI 16V - € 7.700
[m.mobile.de]











1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-08-2020 15:37 door Zadelsnuiver.
Daar waar er op dat continent nog vele van rond rijden, dat moet wel een goede koop zijn!

Peugeot 504

Bouwjaar: 1993, 395000 km (pas), Prijs Kenyaanse Shilling 220.000 is circa € 1.708,26





Als het uit India komt, dan is het over het algemeen met een hamer en beitel overal ter wereld te repareren. Beetje bodemvrijheid is wel fijn om in Afrika te overleven als auto. Daarnaast stuur ik niet graag een geliefde (toekomstige) klassieker naar zijn eindbestemming. Een Tata Safari voldoet voor mij prima aan deze criteria.

1999 Tata Safari









Prijs: € 4.180,-
Renault 21 GTL

Ons klimaat bleek niet optimaal voor (vooral het subframe van) de 21, maar in Afrika blijven ze gaan. Ruim en betrouwbare techniek, en Frans, waar ze in bijvoorbeeld Senegal (als taxi) en Marokko nog altijd dol op zijn.
Ik heb er zelf ook een gehad, vond het een top-auto. De wieldoppen zijn origineel Renault overigens.

[www.autoscout24.be]











€ 3.750,-
153.000 km
04/1990
Subaru Impreza WRX Estate




Volgens een aantal auto experts is dit de perfecte auto om door Afrika te rijden.
Na wat kleine aanpassingen voor de reis naar Africa, kan deze auto er zo uitzien:



Prijs: € 16.990
Bouwjaar: 2000



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-08-2020 09:36 door MX6.
Mij is door een auto's-naar-Afrika-exporterende kennis verteld: als je in grote delen van Afrika zeker wil zijn dat je je auto snel verkoopt, sta je al 1-0 voor als er Toyota op staat. Ook Toyota's met een chiquer plaatje blijken het er logischerwijs heel redelijk te doen. Denk dan in plaats van je 'standaard' Camry aan de Lexus ES. Dit exemplaar staat al in Nigeria




2006 Lexus ES 330, te koop voor twee miljoen (Nigeriaanse Naira, tussen 4300 en 4400 euro): klik!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-08-2020 10:17 door afentoe.
Ik heb best wel wat gereisd, maar ben nog nooit in Afrika geweest en het continent heeft op mij ook helemaal niet zo'n enorme aantrekkingskracht. Vrienden van me zeggen "dat moet je doen, dat ga je echt fantastisch vinden!", maar tot op heden is het er niet van gekomen.

Dus, niets wetende van Afrika dacht ik "wat zou nou een typische huurauto zijn daar?" en een van de eerste sites die ik bekeek liet een sfeervol plaatje zien van een huurauto bij de zee.... een plaatje van een 1e generatie Kia Sportage! Ben benieuwd of je daar inderdaad een 25 jaar oude huurauro meekrijgt, of dat ze eens het plaatje zouden moeten updaten.

Maar goed, een 1e generatie Kia Sportage dus. Diesel, 4WD, en dan maar meteen eentje met zo'n handig rek op het dak om wat extra spullen mee te kunnen nemen.

1995 Kia Sportage











249.999 km
€3.499



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-08-2020 11:57 door lybra.
Edit. Ga nog verder zoeken



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-08-2020 13:36 door opel omega.
Mercedes-Benz Original W124 250 D Pullmann Stretch

Helemaal perfect voor de taxichauffeur grinning smiley

Advertentie













€ 13.990,-
Onderhandelbaar
176.906 km
07/1990
66 kW 90 PK
Handgeschakeld,
Diesel



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-08-2020 13:36 door Bobbeltje.
In het zuidelijkste land in Afrika (juist: Zuid-Afrika) is ie lange tijd gebouwd. Dus deze ga je er zeker tegenkomen:
2009 Volkswagen CITI Billabong 1.4i
2009 | 135.634km | 89.995 ZAR (€4561)



In Afrika hebben ze wel meer uitgekookte oude meuk zoals de reeds ingezonden 504 en bv ook deze Toyota Tazz 130 uit 2006 ofwel de Corolla die wij hadden van 1987 tm 1992. Ik ben nooit verder geweest dan Milaan en heb niet zoveel met Afrika maar op auto gebied lijkt het me een zeer leuk en interessant continent!
Een Peugeot met achterwielaandrijving is het helemaal in Afrika. Een 8-zitter al helemaal..
Tja, als die combi dan ook nog is voorzien van een zeer betrouwbare en bekende dieselmotor, dan ben ik zeker dat ze hem wel kunnen misbruiken.cool smiley

Tja, dit blijft de occasionwedstrijd. Ik koop hem dus in Europa om hem persoonlijk daarheen te rijden.thumbs up

PEUGEOT 505 SXD
Break Familiale
1993 - 220.000km
1e eigenaar
€ 4.500










Hier te koop

Met na zo’n 15 jaar een vergelijkbaar uiterlijk als deze:





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-08-2020 19:39 door Pink Panther.
Mitsubishi Montero 2.5TDI Sahel Dakar

Een speciale Mistubishi voor Afrika, de Dakar versie.
Een lichte kleur, want met de intense hitte wil je niet in een donkere auto zitten. Japanse basis, sterke 2.5l 4 cylinder diesel, 4x4. Wat wil men nog meer? Zal vast nog wel een tijdje door elk terrein hobbelen.

Komt uit 2006, kost € 7.852,- en ziet er m.i. nog prima uit.









Wat een leuke inzendingen al en wat een grote opkomst nu al. Helaas kan ik de occasion van opel omega niet goedkeuren, net 2 jaar te oud. Een iets jongere Hilux zoeken en klaar is opel omega.

Kom maar door met die inzendingen cool smiley
Ik ben zelf nooit in Afrika geweest, maar wanneer ik er bijvoorbeeld via tv beelden van zie vallen mij altijd de grote hoeveelheid Toyota's en andere Japanners op. Hoe dat met de Koreanen zit weet ik echter niet. Een goed moment om dat eens uit te gaan proberen met deze Kia Magentis, wat in Nederland nooit een groot succes is geworden. Dat, gecombineerd met een dieselmotor met inmiddels al ruim 4 ton op de teller, voorspelt geen glorieuze toekomst voor dit exemplaar hier. Hoog tijd om er een ander werelddeel blij mee te maken, in Afrika kan er misschien nog wel een paar ton bij opgedraaid worden, en dat alles op een relatief moderne manier.

Kia Magentis 2.0 CRDi X-ecutive

Prijs €1.950,-
Bouwjaar 2008
Kilometerstand 406.279 km





De Peugeot P4, een door Peugeot aangepaste Mercedes G-klasse speciaal ontwikkeld voor het Franse leger. Er zijn er 13.500 van gemaakt in allerlei varianten. In 2016 zijn de laatste 6.000 stuks door Panhard geproduceerd. Peugeot P4 Wikipedia info

Onderdelen genoeg, plaats voor 8 (2 dwarsgeplaatste bankjes achterin), eenvoudige techniek, voorzien van softtop.....en het is een Peugeot: de ideale auto voor de Afrikaanse bush, woestijn en savanne.

Deze is net ingereden: Peugeot P4 2.5 Diesel uit 1991 met 4.800 km

Prijs 16.500 Euro





Inzending gewijzigd....de eerder geplaatste P4 kwam uit 1983. Even de regel "vanaf bouwjaar 1990" over het hoofd gezien smiling smiley. Deze advertentie heeft helaas geen interieurfoto zoals de oude: link



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-09-2020 14:37 door MBdoubleyou.
Nog nooit gezien: een Nissan Sunny met koplampwissers nut smiley Alleen daarom alleen al heel leuk om in te zenden, maar ik denk dat deze oude rammer het prima gaat doen in Afrika, al is dat natuurlijk ontzettend zonde daarom hoop ik dat deze goed bewaarde Sunny met slechts 87.000 km op de teller nog lang op 'ons' continent zal blijven.

EDIT: Volgens mij zie ik zelfs knopjes voor de stoelverwarming cool smiley

Nissan Sunny

Bouwjaar: 1994
Kilometerstand: 87.000 km
Prijs: 29.000 Kr. = € 2.787,-
Locatie: Oslo, Noorwegen











Link naar advertentie



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-09-2020 17:43 door Probenator.
Misschien leuk om deze wedstrijd mee op te leuken, ik heb even op Google Maps Streetview in de straten van Abuja (Nigeria) en Dakar (Senegal) gekeken om te zien hoe de wagenparken er daar uit zien:

Een 'autogarage' in Abuja (hoofdstad van Nigeria), zo ziet een garage er daar uit staat zelfs aangegeven als bedrijf op Google Maps nut smiley


Een taxicentrale in Dakar (hoofdstad van Senegal), op straat een motorblok demonteren, mooi toch grinning smiley Vindingrijkheid vind ik juist mooi! Ik heb ook leren sleutelen op straat.


Taxicentrale Dakar


Willekeurig pleintje in Dakar
Ik heb ook maar even wat foto's opgezocht uit mijn laatste reis in Afrika, in Senegal. Een kort verhaal dat ik nog even toevoeg: je kan per 'sept-places' (7 plaatsen, hun naam voor de Peugeots Familiale met drie zitrijen) reizen tussen de steden. Ze vertrekken van 'stations' en gaan op weg zodra alle plaatsen bezet zijn. Op mijn heenreis van Dakar naar St. Louis (de oude hoofdstad) wilde ik zo snel mogelijk mee, dus ik nam genoegen met de laatste plaats die er over was in de eerst vertrekkende. Dat was dus op de achterste bank (gelukkig nog aan de raamzijde). Ik zat met mijn benen in de nek en in de breedte was er eigenlijk geen plek voor drie man, maar er zaten er wel drie (die 7 plaatsen zijn excl. bestuurder). Oké, dat lesje had ik geleerd. Op de terugweg zou ik niet anders dan meerijden op de passagiersstoel, nam ik me voor.

En zo ging het ook. Ik was al vroeg ter plaatse op het station en zocht uit hoe ik op die passagiersstoel kon komen. Daarvoor moest ik een 'kleine fooi' (geen idee meer hoeveel, maar het was geloof ik 1/5 van de totale ritprijs, die voor 275 km op zo'n 6-7 euro kwam) betalen aan een soort 'oliemannetje' en hij wees me een Peugeot aan waar de passagiersstoel nog vrij was. Deze auto was derde of vierde in de rij van de vertrekkenden, dus dat kon nog wel even duren. Meerdere malen werd me gevraagd in een auto meer vooraan uit die rij plaats te nemen, want dan zou ik 'sneller weg' zijn. Maar ik had geen haast, ik kon pas 's avonds in Dakar op mijn logeeradres terecht, dus ik was geduldig. En het was heerlijk, die voorstoel helemaal voor mezelf, met een veiligheidsgordel ook nog, en de gedachte hoe ze achter me opgepropt zaten, 4-4,5 uur lang. Dat was die fooi dubbel en dwars waard.


Dit was de leukste auto die ik tegenkwam in Dakar. En eigenlijk ook een van de meest logische: goedkoop in het gebruik, geschikt voor alle soorten terrein.


Als er een buitje is gevallen, realiseer je je weer dat er geen asfalt ligt.


Zo ziet de typische Senegalese bus eruit: een bestelbus waar ramen in gezet zijn. Ik heb van deze versie nog een blikken model gekocht voor de verzameling.


Typische manier om het stof van je taxi of auto te verwijderen.


Vergis je niet. Er rijden ook vele, vele moderne Europese auto's.


Een Iraanse taxi, de Khodro. Dus een ritje daarmee kan ik ook van mijn lijstje schrappen.


Er rijden zeker nog vele barrels rond ook. Met touwtjes aan elkaar gehouden. Of moderner: met tiewraps.


Vanaf dit 'station' kun je met de 'sept-places' naar andere steden reizen. Bedenk wel dat die 7 plaatsen exclusief bestuurder zijn...


Er staan vele 'sept-places' te wachten op hun beurt. Ja, ze gaan allemaal nog vertrekken vandaag.


De Aziatische minibus gaat op den duur toch de Franse 'sept-places' vervangen. Geen 806 of 5008 gezien.


Op de achterste rij van de 'sept-places' zitten er ook drie. Met je knieën in je nek. En onderweg nog even stoppen om fruit en groente in te slaan.


De 505 Familiale had deze km-stand. Zou de klok een keer rond zijn geweest? Gezien de positie van de wijzer bij stilstand deed het instrument nu niet veel meer.
Quote
Tydelyck
Ik heb ook maar even wat foto's opgezocht uit mijn laatste reis in Afrika, in Senegal.

Leuke toevoeging en leesvoer thumbs up

OER:


Tydelyck - Toyota Land Cruiser
Het continent Afrika. Ik ben er een paar keer geweest, de laatste keer reisde ik (je houdt van auto's of niet, ook al ging het meer om het idee) naar Dakar. Er reden op dit continent vroeger veel Europese auto's rond, veelal uit de Europese landen die daar ooit de kolonialist waren, maar deze auto's maken meer en meer plaats voor Aziaten.




SVF - Toyota Carina II
Misschien wel de beste auto ooit gemaakt, Japanse degelijkhied optima forma en misschien ook wel de meest geexporteerde auto uit de jaren 90? Menig eigenaar heeft wel eens een briefje van een exporteur achter de vooruit aangetroffen en zodoende verdween deze generatie bij ons in razend tempo uit het straatbeeld. Maar in Africa is hij still alive tot in de eeuwigheid! Onze afdankertjes zijn daar de perfecte taxi's. Met een maagdelijke 174.357 km op de klok is deze witte parel nog een groentje en voor Afrikaanse maatstaven zo goed als nieuw! Dat kan er natuurlijk maar 1 zijn en dat is de.......:




Zonder BMW met Skoda - Mercedes Benz G250 Cabrio 4x4
Simpele Dieseltechniek, 4x4 om overal door het terrein te kunnen komen en cabrio met dat prachtige weer in Afrika. Wat wil je nog meer? Natuurlijk een robuust uiterlijk en een stevige basis die lang mee kan gaan en makkelijk te repareren is. Beetje luxe en het is een ideale auto voor een stamhoofd of een dictator. En het is een ideale safari auto.




929V6 - Mercedes-Benz 310D
IJzersterk en niet voor niets mateloos populair als taxibus in grote delen van Afrika: de TN-busjes van Mercedes. Dit ietwat doorleefde maar op het oog nog wel harde exemplaar moet het als zodanig nog best heel wat jaartjes uit kunnen zingen:




Jp053 - Peugeot 406 Break
Oerdegelijk, ruim, comfortabel, redelijk simpele en daardoor makkelijk te onderhouden dieselmotor. Onverslijtbaar met ijskoude airco:




V70man - Nissan Serena
Eind jaren negentig, begin jaren nul, waren de busjes niet aan te slepen. Grijs kenteken was belastingtechnisch nog voordelig en op geel kenteken, waren ze niet duur. We hebben het over busjes, of personenversies daarvan.
Zo ook deze. Misschien wel de lelijkste. Smal en hoog. En heel traag als diesel. Wel praktisch en als actiemodel, de Invitation als ik me niet vergis, met de 1,6 motor, leverbaar voor nog geen 30.000 gulden. Maar dat moeten we even nazoeken. Dit exemplaar is een one tone, de meesten hadden twee kleuren. Met de 2,0 motor en relatief luxe.





Zadelsnuiver - Opel Kadett GSI 16V
Als ik ooit een reis naar Afrika zou maken zou de eindbestemming Kaapstad moeten zijn. Mijn inzending van deze week is geïnspireerd door twee factoren: ooit las ik een verslag van een paar Nederlandse vrienden die in een rode Kadett GSI van 500 gulden door Afrika zijn gereden én weet ik toevallig dat de Kadett GSI/GSI 16V in de jaren '90 ontzettend populair waren in Zuid Afrika dankzij de lokale Group N raceklasse en waren zo populair dat ze vandaag nog steeds de koosnamen "Boss" en "Bigboss" mogen dragen. Er was overigens ook nog een "Superboss" met een door Cosworth getunede 170 PK sterke motor maar daar kon ik geen mooi gefotografeerd exemplaar van vinden.
Wil je dus de blits maken aldaar, dan kom je aanzetten in een mooie Kadett GSI 16V. Ik weet zeker dat ze het daar ontzettend zullen waarderen





Spekky - Peugeot 504
Daar waar er op dat continent nog vele van rond rijden, dat moet wel een goede koop zijn!




smarter - Tata Safari
Als het uit India komt, dan is het over het algemeen met een hamer en beitel overal ter wereld te repareren. Beetje bodemvrijheid is wel fijn om in Afrika te overleven als auto. Daarnaast stuur ik niet graag een geliefde (toekomstige) klassieker naar zijn eindbestemming. Een Tata Safari voldoet voor mij prima aan deze criteria.




rzasa - Renault 21 GTL
Ons klimaat bleek niet optimaal voor (vooral het subframe van) de 21, maar in Afrika blijven ze gaan. Ruim en betrouwbare techniek, en Frans, waar ze in bijvoorbeeld Senegal (als taxi) en Marokko nog altijd dol op zijn.
Ik heb er zelf ook een gehad, vond het een top-auto. De wieldoppen zijn origineel Renault overigens.





MX6 - Subaru Impreza WRX Estate
Volgens een aantal auto experts is dit de perfecte auto om door Afrika te rijden. (Heren van Top Gear)




afentoe - Lexus ES 330
Mij is door een auto's-naar-Afrika-exporterende kennis verteld: als je in grote delen van Afrika zeker wil zijn dat je je auto snel verkoopt, sta je al 1-0 voor als er Toyota op staat. Ook Toyota's met een chiquer plaatje blijken het er logischerwijs heel redelijk te doen. Denk dan in plaats van je 'standaard' Camry aan de Lexus ES. Dit exemplaar staat al in Nigeria




lybra - Kia Sportage
Ik heb best wel wat gereisd, maar ben nog nooit in Afrika geweest en het continent heeft op mij ook helemaal niet zo'n enorme aantrekkingskracht. Vrienden van me zeggen "dat moet je doen, dat ga je echt fantastisch vinden!", maar tot op heden is het er niet van gekomen.
Dus, niets wetende van Afrika dacht ik "wat zou nou een typische huurauto zijn daar?" en een van de eerste sites die ik bekeek liet een sfeervol plaatje zien van een huurauto bij de zee.... een plaatje van een 1e generatie Kia Sportage! Ben benieuwd of je daar inderdaad een 25 jaar oude huurauro meekrijgt, of dat ze eens het plaatje zouden moeten updaten.





Bobbeltje - Mercedes-Benz 250D Pullmann Stretch
Helemaal perfect voor de taxichauffeur grinning smiley




Barri - Volkswagen CITI Billabong
In het zuidelijkste land in Afrika (juist: Zuid-Afrika) is ie lange tijd gebouwd. Dus deze ga je er zeker tegenkomen:




Pink Panther - PEUGEOT 505 SXD Break Familiale
Een Peugeot met achterwielaandrijving is het helemaal in Afrika. Een 8-zitter al helemaal.. Tja, als die combi dan ook nog is voorzien van een zeer betrouwbare en bekende dieselmotor, dan ben ik zeker dat ze hem wel kunnen misbruiken




caspervanc - Mitsubishi Montero 2.5TDI Sahel Dakar
Een speciale Mistubishi voor Afrika, de Dakar versie. Een lichte kleur, want met de intense hitte wil je niet in een donkere auto zitten. Japanse basis, sterke 2.5l 4 cylinder diesel, 4x4. Wat wil men nog meer? Zal vast nog wel een tijdje door elk terrein hobbelen.




Vezes - Kia Magentis 2.0 CRDi
Ik ben zelf nooit in Afrika geweest, maar wanneer ik er bijvoorbeeld via tv beelden van zie vallen mij altijd de grote hoeveelheid Toyota's en andere Japanners op. Hoe dat met de Koreanen zit weet ik echter niet. Een goed moment om dat eens uit te gaan proberen met deze Kia Magentis, wat in Nederland nooit een groot succes is geworden. Dat, gecombineerd met een dieselmotor met inmiddels al ruim 4 ton op de teller, voorspelt geen glorieuze toekomst voor dit exemplaar hier. Hoog tijd om er een ander werelddeel blij mee te maken, in Afrika kan er misschien nog wel een paar ton bij opgedraaid worden, en dat alles op een relatief moderne manier.




MBdoubleyou - Peugeot P4
De Peugeot P4, een door Peugeot aangepaste Mercedes G-klasse speciaal ontwikkeld voor het Franse leger. Er zijn er 13.500 van gemaakt in allerlei varianten. In 2016 zijn de laatste 6.000 stuks door Panhard geproduceerd. Onderdelen genoeg, plaats voor 8 (2 dwarsgeplaatste bankjes achterin), eenvoudige techniek, voorzien van softtop.....en het is een Peugeot: de ideale auto voor de Afrikaanse bush, woestijn en savanne.




Escher - Toyota Hiace




Probenator - Nissan Sunny
Nog nooit gezien: een Nissan Sunny met koplampwissers nut smiley. Alleen daarom alleen al heel leuk om in te zenden, maar ik denk dat deze oude rammer het prima gaat doen in Afrika, al is dat natuurlijk ontzettend zonde daarom hoop ik dat deze goed bewaarde Sunny met slechts 87.000 km op de teller nog lang op 'ons' continent zal blijven.

EDIT: Volgens mij zie ik zelfs knopjes voor de stoelverwarming cool smiley


Ik snap dat mijn Kadett aardig uit de toon valt in deze wedstrijd en verwacht niet echt in de punten te vallen. Echter was het mijn eerste ingave én een knappe Kadett GSI blijft gewoon mooi spul.

Maargoed, de punten:

1. Rzasa
2. Pink Panther
3. Escher
1 Escher - Toyota Hiace
2 Spekky - Peugeot 504
3 Tydelyck - Toyota Land Cruiser
1. MBdoubleyou - Peugeot P4
2. smarter - Tata Safari
3. rzasa - Renault 21 GTL
1 smarter - Tata Safari
2 caspervanc - Mitsubishi Montero 2.5TDI Sahel Dakar
3 Pink Panther - PEUGEOT 505 SXD Break Familiale
1. rzasa - Renault 21 GTL
2. SVF - Toyota Carina II
3. smarter - Tata Safari
1. Pink Panther - PEUGEOT 505 SXD Break Familiale
2. rzasa - Renault 21 GTL
3. 929V6 - Mercedes-Benz 310D
1) rzasa - Renault 21 GTL
2) SVF - Toyota Carina II
3) Tydelyck - Toyota Land Cruiser
1. V70man -Nissan Serena
2. Zadelsnuiver - Opel Kadett GSI
3. Pink Panther - Peugeot 505 SXD Familale
1. Tydelyck - Toyota Land Cruiser
2. lybra - Kia Sportage
3. MBdoubleyou - Peugeot P4
1. rzasa - Renault 21 GTL
2. Pink Panther - Peugeot 505 SXD Familale
3. Spekky - Peugeot 504
Leuke inzendingen. Lastig kiezen.
1. Probenator
2. Jp053
3. MX6
1 smarter - Tata Safari
2 929V6 - Mercedes-Benz 310D
3 Jp053 - Peugeot 406 Break
1. Barri - Volkswagen CITI Billabong
2. Zadelsnuiver - Opel Kadett GSI 16V
3. V70man - Nissan Serena
Mocht ik uiteindelijk winnen vanavond, dan kan ik helaas geen nieuwe wedstrijd organiseren. Ik laat de organisatie dan graag over aan de runner up!
1. SVF - Toyota Carina II
2. rzasa - Renault 21 GTL
3. Pink Panther - PEUGEOT 505 SXD Break Familiale (daar kan ik natuurlijk niet meer omheen na het verhaal van Tydelyck grinning smiley )



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-09-2020 14:31 door Probenator.
1. Zonder BMW met Skoda - Mercedes Benz G250 Cabrio 4x4
2 .Jp053 - Peugeot 406 Break
3. smarter - Tata Safari
Afrika is best een groot continent, tussen het noordelijkst en zuidelijkste punt ligt 8000km!
Er zullen landen zijn waar veel minder „schroot" rondrijd, maar ik ben een beetje van de sfeer in de openingspost uitgegaan, daarop mijn inzending gebaseerd en dus ook mijn stemmen. Daarnaast wel met mijn eigen restrictie, in de EU te koop.spinning smiley sticking its tongue out

1e Escher - Toyota Hiace > niet spannend, maar kijk maar vrijwel dagelijks op de A67 richting Antwerpen, vrachtwagens vol met meestal Japanse gebruikte auto's en vrijwel altijd een of meerdere van deze.
2e Bobbeltje - Mercedes-Benz 250D Pullmann Stretch > in Noord-West Afrika zeker wel gewild
3e V70man - Nissan Serena > ook al in de catogorie, er kan een boel mee en er kan een boel met houtje touwtje techniek rijdend worden gehouden.spinning smiley sticking its tongue out
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.