OCCASIONWEDSTRIJD #617: Italiaans design - Timo heeft gewonnen. Escher mag nieuwe beginnen!

Pink Panther

Kilometervreter
AW-Occasion_banner.jpg


[size=x-large]Welkom bij Occasionwedstrijd #617: Italiaans design[/size]​

_data_prod_img_madia-design-moderno-realizzata-interamente-in-italia-boom-3_jpg_r_480_480.jpg

Zelfs in de vorige, o zo Japanse, wedstrijd, waren niet alle inzendingen van de hand van een Japanse ontwerper.

Italiaans design stond decennia lang hoog aangeschreven. Italiaanse designers hebben in vele industrieën bemoeienis gehad en nog. In de autowereld de laatste jaren duidelijk minder, doordat fabrikanten steeds vaker zelf grote designcentra opzetten.

De opdracht:

Ga op zoek naar een auto die door een Italiaan of iemand in dienst van een Italiaans designhuis ontworpen is.

Criteria:

- Vermeld in uw inzending de designer of het designhuis. Bij twijfel of een minder voor de hand liggende (leuk), met een link of toelichting.
- Bouwjaar: onbeperkt
- Budget: onbeperkt.
- Auto's mogen wereldwijd te koop staan.
- Auto's moeten zich in een APK-waardige staat bevinden.

Vaste spelregels:

- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht.
- Maximaal 6 foto's van de geadverteerde auto's
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld:).
- De eerst geplaatste foto van elke in de inzending is de foto voor het 'op een rijtje'.
- Maximaal 1 inzending per persoon, als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden.
- Bij een claim dient een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd.
- Iedere deelnemer die verzaakt zijn/haar stem uit te brengen kan de wedstrijd niet winnen, die eer gaat dan naar nr. 2.

IMG20191210123039500_560.jpeg
Voorgaande wedstrijden:

Occasionwedstrijd 1 t/m 426
427: Het ronde achterlicht - stoterstangen90
428: De Sint komt weer in het land en zoekt passend vervoer- British Racing Green
429: Gracieus een dagje ouder- 929V6 430: Reïncarnatie - Wouter82 431: What's in a name? - Zadelsnuiver 432: Veel gereden, weinig geleden! - singleframegrille 433: De rijdende kerstboom - Bobbeltje
434: Oudejaarslot - j.ko
435: Oud en Nieuw - singleframegrille 436: Bijna perfect maar…. - Paul Z 437: Gewoon zoals vroeger - GvJ 438: 2.0 - 929V6
439: Melania's car- Escher
440: Snel verouderd - 929V6
441: Big diesel- Escher
442: Kleurrijk interieur - DagDromer
443: Net als in de folder - 740estate
444: Lente in Drenthe - singleframegrille
445: The Powerdome - Jp053
446: Heckblende - JOtter
447: Laatste in de lijn - Smarter
448: Geen Grille - Pink Panther
449: Allemaal Brass - GvJ
450: WWDVD - Gewoon Dirk
451: Grensgevalletje - Nico GTR
452: The forever car - Jp053
453: nummer 13 - singleframegrille
454: Rechtop! - 929V6
455: Yummy!- GvJ
456: Retro - Escher
457: Vakantie! - Probenator
458: Chief Executive Officer! - Jp053
459: Targa time! - Niels
460: Andere tijden - smarter
461: Wie het kleine niet eert... - Jp053
462: GT met of zonder - Zadelsnuiver
463: Schakelen met je V8! - Nico GTR
464: Rallyrijden iets voor jou? - Pink Panther
465: Gemerkt- Escher
466: De ideale investering- Wrangler
467: Mini Meeting- Escher
468: Perfecte Symetrie - Pink Panther
469: Auto en partner - Probenator
470: The Carbage Run - rzasa
471: Iconische kleuren: 929V6
472: Cariosa18: Jp053
473: Penoza: Auto-fan
474: Lef: Escher en Jp053
475: Bring back the Bumper: 929V6
476: What's under the hood: GvJ
477: Was getekend: de lineaal: 740estate
478: Hetzelfde of toch niet?: Gewoon Dirk
479: The supercar that couldn’t: Zadelsnuiver
480: De mooiste onder de 100.000 Fl: rzasa
481: Wel 4WD, niet SUV: Probenator
482: K.I.T.T. - smarter
482: GOLD - Pink Panther
483: kleine achterlichten - Jp053
485: Achtervleugels - Zonder Mazda met BMW
486: Klapkoplampen - Nico GTR
487: Trackday use only - Bobbeltje
488: Pick-Up - Meike MR-S
489: Doe maar een 3-serie.. - Probenator
490: Hardlopers zijn doodlopers... - 740estate
491: Bond on budget- Escher
492: Individual of Designo? - Bobbeltje
493: Wereldreis - Bobbeltje
494: De eerste en de laatste - Zadelsnuiver
495: Dash-to-axle ratio- Escher
496: Not lost in translation - Guus Leferink
497: Het motorkapornament - Zadelsnuiver
498: Achterhaalde Accessoires - Guus Leferink
499: Renault - Jp053
500: De 5 Editie - Total Loss
501: Electrify - Smarter
502: Automuziek: Fahr'n fahr'n auf der Autobahn- De Schaduw
503: Zwarte kunststof bumpers - Guus Leferink
504: His and hers - Pink Panther
505: That's my number - Jp053
506: Welke auto heeft de Outlaw in 'em? - Escher
507: Stamvaders - lybra
508: Greatest hits of the 80's - Jp053
509: Ode aan de zescilinder - Guus Leferink
510: De 3-deurs hatchback - Bobbeltje
511: Matching colors - rzasa
512: rzasa deelt uit - Guus Leferink
513: American Beauty - 929V6
514: Because it's rubbish - zonder Mazda met BMW
515: The Russians are coming?? - 929V6
516: 1978 - Jp053
517: De opvolger, dat had beter gekund! - British Racing Green
518: Sunshine Reggae - .Timo
519: Buiten de lijntjes - Wrangler
520: We go up! - rzasa
521: Guilty Pleasure! - smarter
522: Comfort - Guus Leferink
523: No smoke, no poke - Guus Leferink
524: Groen - 929V6
525: Doppelauspuff - Jp053
526: Drie! - smarter
527 Via de achterdeur - Pink Panther
528: De mooiste! - Guus Leferink
529: Concurrenten - Bobbeltje
530: PEKEL BAK - British Racing Green
531: De mooiste wieldop!? - 929V6
532: How low can you go? - Jp053 533: Ford weet wat u beweegt - Caspervanc
534: Smile! - Probenator
535: Werkpaarden en sierpaarden - 929V6
536: Geen thema, wel een wensenlijstje - Pink Panther
537: Nu het nog kan! - NielsdW
538: Red mij! - Jay DoubleYou
539: Zoals papa hem vroeger ook had... - smarter
540: Two-Tone - lybra
541: Spoiler alert - 929V6
542: 1979 - smarter
543: De achterwiel aangedreven sedan - Bobbeltje
544: Velgen maken de auto (of niet) - Zadelsnuiver
545: Schaap in wolfskleren - rzasa
546: Waar ken ik dat onderdeel toch van? - Pink Panther
547: Deze moet een kans krijgen - rzasa
548: Het korte klepje - 740estate
549: Met uitsterven bedreigd - Jp053
[url=https://www.autoweek.nl/forum/read.php?14,5864579,5864579#msg-5864579]550: van hetzelfde model - zonder Mazda met BMW

551: auto's met 4 afzonderlijke koplampen - Jp053
552: Je eerste auto met hulp van Jp053's geldboom - Barri
553: Pracht en praal op staal - Zadelsnuiver
554: Koningsdag! - Jp053
555: Born in the Sixties- Escher
556: In it for the long run- smarter én lybra
557: Zonder opvolging - Guus Leferink
558: De Volkswagen Golf - Jp053
[url=https://www.autoweek.nl/forum/read.php?14,5875231,5875231#msg-5875231]559: Terugkeer als een succesvolle e-car - 929V6

560: King of the road - caspervanc
561: Wat van ver komt… - NielsdW
562: Hoge achterlichten - Pink Panther
563: Hoogtepunten van een verdwenen merk - Jp053
564: Niet rond of ovaal, maar een lint - Probenator
565: Naar het strand of stranden? - SVF
566: Als 2 druppels water.. - Guus Leferink
567: Een lekker kontje - British Racing Green
[url=https://www.autoweek.nl/forum/read.php?14,5886138,5887580#msg-5887580]568: Clean - Total Loss

569: De GP van Zandvoort - Caspervanc
570: De Subcultuur - Non Turbo
571: In een carrosserievariant - SVF
572: Honda Civic - Zadelsnuiver
573: Zelfs je naam is mooi - rzasa
574: Wis en waarachtig - 929V6
575: Koreaantje, zo zwart als roet - D. Elzinga
576: Dai - Jp053
577: The Teenies - Smarter
578: Autosport - caspervanc
579: Wheeler Dealers - BRG
580: Coupe - Total Loss
581: Mag het een clindertje meer zijn? - smarter 582: De facelift – Spekky
583: Het schuifdak - 929V6
584: Ruim in z'n jasje - SVF
585: het mooiste dashboard - Zadelsnuiver
586: De 12 klepper - smarter
587: Striping - Caspervanc
588: Twee punt Nul - 929V6
589: Kerstster - Guus Leferink
590: De vertegenwoordigersauto - Jp053
591: Eén blok, twee occasions - Spekky
592: Oranje knipperlichtglas - Caspervanc
593: Tatuutatuuuu - Barri
594: Het dak er af! - Timo
595: who's afraid of red, yellow and blue? - Guus Leferink
596: Het is het net niet... - British Racing Green
597: HYBRID, PHEV, EV & WATERSTOF - smarter
598: Audio - Wouter82
599: Praalwagen– Opel Omega
600: Let's get Youtube famous! - Jp053
601: Toyota, een grijze muis? Of... - Wouter82
602: 100! - caspervanc
603: De crisis bak – Timo
604: De Autobahn-cruiser - 929V6
605: Sedan & Coupé - Probenator
606: Platjagen maar dan net even anders – MX6
607: De coronacrisis auto! - lybra
608: The greatest hits of the 90's - Jp053
609: Bevrijdingsdagtour 2020 - SVF
610: 50 - SVF
611: KUNST MET EEN C: Pink Panther
612: GEEF HET BEESTJE EEN NAAM - Opel-Omega
613: Wat als het geen Omega was? - Pink Panther
614: Tijdloos - Escher
615: 2003 - Guus Leferink
616: Mazda - Pink Panther

Inzenden kan tot woensdag 1 juli, 20:00 uur.
Stemmen kan tot vrijdag 3 juli, 20:00 uur.

design-italia-600x600.jpg
Succes!
 
Lotus Esprit S1, Ital design

Bouwjaar: 01-1978, 28,000 km original km (Odometer in kilometers), Prijs: € 49.000,-

Description

Very rare Series 1 Esprit.
28,000 km original km (Odometer in kilometers)
LHD

2nd owner. Imported from Canada in 2018. I bought it to its original
owner.
All original, original engine, matching numbers, original exterior colour, original optional leather interior. Original paint. European taillights installed but original red taillights available. Mirrors have been replaced with more recent ones to offer better visibility.

Original price label and Lotus Certificate included.

French title and license plates.

15,000 euros of recent invoice on maintenance done: brakes, hoses, electronic ignition module installed, timing and accessory belt, Bilstein shocks, circuit breaker installed…

It’s a solid, rust-free, all original car in unbelievable condition with a very low mileage, working perfectly.

And for those concerned about a car coming from Canada, be aware of that: there are 2 types of cars in Canada. Cars driven all year long, and cars not driven during the winter. This Esprit is from the second type. It has never seen salt or snow.

1280x960.jpg

1280x960.jpg

1280x960.jpg

1280x960.jpg

1280x960.jpg
 
Ik ga voor een auto die ik als kind veel bekeken heb. Mijn vader heeft jaren gezocht naar een A60 maar vond er nooit 1 in redelijke staat. Net de ene die dat wel was hebben we niet bezocht en zagen we jaren later tijdens een show. De auto zullen de meesten herkennen als een Peugeot 404 maar toch zijn er grote verschillen. De serie is ontworpen door Pininfarina. De A60 was een onderdeel van de farina reeks (naar Pininfirina). De auto was met kleine wijzigingen in het uiterlijk (lichten, vleugels achter, grill enz) ook leverbaar als Peugeot, Wolseley, Morris en Riley. Een Brits avontuur dus met Italisaans ontwerp en dat als Fransman tot 1988 verkocht werd en zijn grootste succes zag.

13109984.jpg

1967 Austin Cambridge A60
13109986.jpg

13109994.jpg


£7295.00
 
@ Spekky, Afkeuring: volgens mij Japans design: Daihatsu Rugger

@ Opel Omega: goedgekeurd, echter de 404 lijkt wel op, maar heeft geen enkele technische relatie tot de Britse producten. De overeenkomsten komen voort uit deze designstudie: Lancia Florida II. Naast de Lancia (het werd de Flaminia Coupé) hoort de Fiat 1800/2100 ook in dit designrijtje.
 
Pink Panther zei:
@ Opel Omega: goedgekeurd, echter de 404 lijkt wel, maar heeft geen enkele technische relatie tot de Britse producten. De overeenkomsten komen voort uit deze designstudie: Lancia Florida II. Naast de Lancia (het werd de Flaminia Coupé) hoort de Fiat 1800/2100 ook in dit designrijthe.

Onderdelen zijn niet uit te wisselen maar het basisontwerp is vrijwel het zelfde. Ze zijn inderdaad terug te voeren op de Florida II en het ontwerp is door de verschillende merken gebruikt. Peugeot heeft in de ontwikkeling geholpen en mocht het ontwerp gratis gebruiken. De andere mensen moesten betalen. De auto's zijn inderdaad niet het zelfde als een Peugeot 208 en een Corsa tegenwoordig zijn maar het basisontwerp is 1 op 1 overgenomen voor alle versies van de Farina familie.
 
Door Frua ontworpen prachtcoupe:

[size=x-large]Glas 1300 GT[/size]

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg


Prijs € 48.500,00
Bouwjaar 1966
Kilometerstand 124.256
Die Hans Glas GmbH ging 1951 aus der 1883 gegründeten ersten bayrischen Landmaschinenfabrik hervor. Nachdem die Familie Glas bereits seit Generationen erfolgreich Landmaschinen herstellte, wagte man 1951 mit dem Erscheinen des Goggo-Rollers den Einstieg ins Fahrzeuggeschäft. Beflügelt durch den Erfolg des Rollers präsentierte man 1954 das Goggomobil, einen überaus erfolgreichen Kleinstwagen, von dem bis 1969 in allen Varianten 284.491 Stück gebaut wurden. Bereits 1957 brachte man den größeren Kleinwagen Isar heraus, 1962 das Glas 1004 mit dem weltweit ersten Motor mit Nockenwellenantrieb mit Zahnriemen, 1964 die Limousine 1700 der oberen Mittelklasse, ebenfalls 1964 das schnittige Coupé 1300 GT und 1965 schließlich das Oberklasse-Coupé 2600 V8. Der kleine Hersteller Glas war damit der einzige Deutsche Autohersteller der in allen Fahrzeugklassen Fahrzeuge anbot. Weder VW, noch Opel oder Ford brachten dies zu Stande. 1966/67 gab es nur zwei Deutsche Coupés mit V8-Motor, den Glas 2600 V8 und das Opel Diplomat A Coupé. Die obersten Deutschen Coupés kamen zu der Zeit weder von Mercedes, noch von BMW, Audi oder Porsche. Ganz anders also als heute, aber man kann daran auch sehen, dass der Premiumanspruch der etablierten Hersteller keineswegs in Stein gemeißelt ist. Die Glas Coupés 1300 GT, und ab 1965 wahlweise auch als 1700 GT lieferbar, gelten als die ausgewogensten Autos der Marke Glas. Sie galten als zuverlässig, gut verarbeitet, schnell und bestechen noch heute durch ihre klare elegante Linie. Das Armaturenbrett dieser Autos gilt allgemein als das schönste deutsche Armaturenbrett der 1960er Jahre.

Diesen Glas 1300 GT haben wir vom derzeitigen Besitzer im Auftrag zum Verkauf überlassen bekommen. Dieser Besitzer hatte den Wagen 2013 aus der Schweiz geholt und nie angemeldet. Die Schweizer Papiere haben somit noch Gültigkeit, die Verzollung bei der Einfuhr in die EU ist aber bereits geschehen. Der Schweizer hatte den Wagen am 01.05.1975 gekauft. Wo das Coupé seine ersten neun Jahre verbracht hat, ist uns leider nicht bekannt. Das sehr gut und weitgehend original erhaltene Auto wurde 2013 neu lackiert. Die gesamte Innenausstattung ist noch völlig original erhalten und wird bei guter Pflege auch noch viele Jahre erhalten bleiben können. Die vorne und hinten unterschiedliche Narbung des Kunstleders ist original. Das am 17.06.1966 erstmals zugelassene Auto verfügt bereits über den leistungsgesteigerten Motor mit 85 PS, wie er ab September 1965 verbaut wurde. Das ab Werk mit Stahlschiebedach ausgestattete Auto macht gehörig Fahrspaß und ist einfach immer wieder ein Genuss anzusehen. Unser Preis versteht sich inklusive einer Inspektion, einem Ölwechsel und natürlich einer neuen Hauptuntersuchung und einem H-Gutachten. Ein seltenes fast vergessenes höchst elegantes Coupé eines Herstellers, der am 10.11.1966 von BMW übernommen wurde und dessen Werk im niederbayrischen Dingolfing anschließend zum Hauptwerk von BMW wurde.
 
Vignale_Emblem.JPG


[size=x-large]Fiat Coupe 125 S Samantha Coupé Vignale[/size]

Advertentie

640x480.jpg


640x480.jpg


640x480.jpg


640x480.jpg


640x480.jpg


640x480.jpg


€ 37.500,-
91.788 km
Oldtimer
01/1969
74 kW 101 PK
Handgeschakeld, Benzine

De techniek was afkomstig van de Fiat 125, de prachtige carrosserie kwam van Alfredo Vignale. Wat een schoonheid.

Vignale. Die naam klinkt toch een stuk minder krachtig dan Bertone of Pininfarina. Misschien komt dat doordat Alfredo Vignale veel minder lang aan zijn erfenis heeft kunnen werken. De Italiaanse ontwerper kwam in 1969 namelijk om het leven bij een verkeersongeval. Toch waren zijn ontwerpen altijd van een ongekende schoonheid; Vignale kon zich eenvoudig meten met de bekendste namen uit de Italiaanse designwereld.

Alfredo was goed bevriend met collega Giovanni Michelotti. Beide heren hadden in dienst van Battista ‘Pinin’ Farina met elkaar samengewerkt. Vignale had een scherp oog voor detail, maar maakte zich nooit schuldig aan overbodige poespas. Michelotti stond bekend als een wonderkind en werd al op 16-jarige leeftijd bij Farina aangenomen. Alfredo en Giovanni vormden een geweldig team en tekenden adembenemende ontwerpen voor merken als Cisitalia, Ferrari, Lancia en Fiat.

Vignale en Michelotti

Op 26 oktober 1946 opende Vignale in Turijn zijn eigen bedrijf: Carrozzeria Alfredo Vignale & C. Op dat moment was Giovanni Michelotti nog in dienst bij Stabilimenti Farina, maar hij zou in 1947 bij Carrozzeria Allemano benoemd worden tot hoofdontwerper. In 1949 ging ook Michelotti zijn eigen weg en opende hij een ontwerpstudio. Alfredo en Giovanni maakten talloze schetsen en in het 1000 vierkante meter grote atelier van Vignale werden verschillende ontwerpen van beide studio’s werkelijkheid. Ferrari’s, Cadillacs, AMC’s, Opels, Jensens, Lancia’s, Fiats – er was geen merk waarvoor Vignale en Michelotti niet wilden werken. Sommige studiemodellen schopten het zelfs tot serieproductie, maar voor de meeste creaties bleef het hooguit bij een enkel exemplaar.

De sprong om van ontwerphuis een autoproducent te worden, maakte Vignale in 1961. In een fabriek in Grugliasco, aan de boorden van Turijn, werden onder meer de Lancia Flavia Convertible, de Maserati 3500 GT en de Jensen Interceptor gebouwd. Overigens was de samenwerking met Jensen maar van korte duur, want de Britten verplaatsten de productie van hun Gran Turismo al gauw na de introductie van de Interceptor naar West Bromwich in Engeland.

Jensen Interceptor

Of ze over het hoofd gezien zijn weet niemand, maar na het afscheid van Jensen bleek dat er ergens in een hoekje van de fabriekshal nog wat nieuwe Interceptor-portieren stonden. Een meevallertje bij de ontwikkeling van Vignale’s nieuwe model, de fraaie Samantha, waarin deze deuren mooi gebruikt konden worden. Voor de techniek werd aangeklopt bij Fiat, die de gelauwerde 1,6-liter dubbelnokker van de 125 S leverde. Met 100 pk bracht de motor genoeg sportief temperament, ook al was de Samantha een stuk zwaarder dan de standaard 125 S Berlina. Voornamelijk de Britse pers omschreef Vignale’s nieuwe coupé als een goedgebouwde auto met prima prestaties en uitstekende rijeigenschappen.

Dat uitgerekend de Britten zoveel aandacht hadden voor de Vignale Samantha, is na een omweg via Cyprus gemakkelijk te verklaren. Daar kwam zakenman en levensgenieter Frixos Demetriou namelijk vandaan. Frixos was de eigenaar van verschillende casino’s en toonde interesse in alles, zolang er maar geld aan te verdienen was. Tijdens een zakenreis had hij kennisgemaakt met de Vignale Gamine en bedacht dat de klassiek gelijnde tweezitter op basis van de Fiat 500 een ideale auto zou zijn voor de Britse huisvrouw met stijl en een rijke echtgenoot. Met Carrozzeria Vignale sloot hij de deal om de import van de Gamine, de Eveline (een stijlvolle coupé op basis van de Fiat 124) en de Samantha te gaan verzorgen.

Ruime en sportieve GT

Maar alle rooskleurige plannen – Demetriou had zelfs een Britse productiefaciliteit voor ogen! – kwamen nooit van de grond. Uiteindelijk zijn er maar zo’n honderd exemplaren van de Samantha gebouwd. Een van deze zeldzame auto’s hebben wij voor dit artikel kunnen traceren. Wanneer je plaatsneemt op de bestuurdersstoel van de sportieve GT, valt vooral op hoeveel ruimte je hebt. Je benen zitten niet bekneld en de hemelbekleding is ver verwijderd van je kruin. Achterin gaat het er een stuk minder ruim aan toe. In een oude Engelse test wordt wel gerept over enige beenruimte, maar wanneer de bestuurder langer dan 1,80 meter is en hij zijn stoel naar achteren moet schuiven, weet de bezetting van de achterbank niet meer waar ze het zoeken moeten.

Aan boord zijn heel wat onderdelen duidelijk afkomstig van Fiat, maar Vignale heeft niet beknibbeld op de afwerking. Bovendien staat het comfort aan boord op een verrassend hoog peil. Zoiets als elektrische raambediening was destijds nog een grote luxe. Van buiten zijn eigenlijk alleen de achterlichten herkenbaar als Fiat-onderdelen. De auto is een verleidelijke verschijning die overal de aandacht op zich weet te vestigen. Toch weten zelfs de kenners haar maar zelden meteen bij naam te noemen. De Samantha is een zeldzame schoonheid.
Link
 
Ik ga voor een tijdloze B segmenter van Guigiaro

[size=x-large]Abarth (Fiat) Grande Punto[/size]

15 jaar oud design maar voor mijn gevoel nog volkomen representatief en bij de tijd.
Dit exemplaar uit 2009 kost €4.200,-

Wie weet koop ik er ooit nog eentje. Als hobbyauto ofzo. Heerlijk bommetje.

1280x960.jpg


1280x960.jpg


1280x960.jpg


1280x960.jpg


1280x960.jpg
 
Genres als sportauto's, daar kun je als ontwerper makkelijk je gang gaan. Krijg je het voor elkaar om iets als een doodgewone hatchback onderscheidend en simpelweg bijzonder mooi te maken, dan ben je een grote. Italiaan Walter de Silva is er zo een: onder meer de Alfa 146, 147, VW Golf 6 en de mooiste Audi A3 staan in zijn portfolio. Het absolute hoogtepunt vind ik echter de tweede generatie Seat León, zeker in een kleurtje is dat simpelweg een onbehoorlijk mooi ding.

seat-leon-2-0-tfsi-fr-2-0-tfsi-fr-200-pk.jpg

seat-leon-2-0-tfsi-fr-2-0-tfsi-fr-200-pk.jpg

seat-leon-2-0-tfsi-fr-2-0-tfsi-fr-200-pk.jpg


2007 Seat León FR, voor €6.999 te koop: https://www.autowereld.nl/seat/leon/2-0-tfsi-fr-200-pk-33390140/details.html
 
[size=x-large]Volkswagen Scirocco[/size]

Ontworpen door Giorgetto Giugiaro

https://ruylclassics.nl/ClassicCars/volkswagen-scirocco-1-6-s-juni-1977/?taal=NL


005.jpg


004.jpg


021.jpg


006.jpg


003.jpg



Volkswagen Scirocco 1.6 S - juni 1977
19.744 km
Juni 1977
€ 21.500,00
 
IMG_41765-large.jpg


Een van de meest opmerkelijke Italiaanse autodesignhuizen is Zagato. Alleen de naam al! En hoewel ze veel Italiaanse auto's van een prachtig kleed hebben voorzien, kies ik voor een andere combinatie: deze Aston Martin Vanquish Zagato Coupe van 2017.

IMG_41766-large.jpg


Zagato en Aston Martin werken al ruim een halve eeuw samen, sinds de DB4 GT Zagato (1960). Het gaat hier dus niet om een model dat even opgeleukt is met een spoilertje en andere grille om de aandacht van kopers te kunnen trekken met de Zagato-badge, hier is zoveelste stap in een traditie gezet. Deze specifieke auto kies ik omdat een van de typische stijlkenmerken van Zagato in het ontwerp goed zichtbaar is: de karakteristieke manier waarop de bovenste-achterste hoeken van de achterzijruiten precies op dezelfde hoogte zitten als de bovenste hoeken van de achterruit. Op deze manier kun je in de snijlijnen een Z zien, de Z van Zagato. Het dak heeft bovendien nog een mooie double-bubble vorm.

IMG_41772-large.jpg


En dan is er de techniek: een 6-liter V12, 580 pk, 0-100 km/h in 3,5 s. Kortom, deze auto biedt tijdens het rijden wat hij stilstaand al belooft. En dat is bij sommige Italiaanse ontwerpen, hoe mooi ook, helaas niet het geval...

IMG_41789-large.jpg


De auto in Ming Blue heeft één eigenaar gehad, is van bouwjaar 2017, heeft 103 mijl gelopen (dat krijg je met echt mooie en zeldzame auto's - er zijn er 99 gebouwd: die zet je in de huiskamer), en mag voor 425.000 Britse ponden (€ 467.238) worden opgehaald in Banstead, Surrey.

IMG_41759-large.jpg
 
$_57.jpg

$_57.jpg

$_57.jpg


Daewoo Espero 1.5
650 €

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=269993399&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=6800&makeModelVariant1.modelId=3&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&fnai=prev&searchId=b50d8705-f815-0586-307f-a74df1e8b02b

Intussen is dit fraaie stuk Italiaans design :) (Bertone) vrijwel van de wegen verdwenen, maar 20-25 jaar geleden was dit de keus als je voor weinig toch een redelijk volwaardig formaat auto zocht.
 
Er waren ooit grote plannen om dit Japanse model in Vlissingen te assembleren, maar verder dan de assemblage van een tiental trucks van hetzelfde merk is het nooit gekomen. Nu wereldwijd een uiterst zeldzame auto die bijna nooit te koop wordt aangeboden. Onmiskenbaar een ontwerp van Giovanni Michelotti, de techniek stamt af van de Renault R8:

[size=large]Hino Contessa 1300 1967[/size] (klik!)

57159

57162

57165

57167

57160


NZD 39.990 (± € 23.000,-)
 
Tydelyck zei:
De auto in Ming Blue heeft één eigenaar gehad, is van bouwjaar 2017, heeft 103 mijl gelopen (dat krijg je met echt mooie en zeldzame auto's - er zijn er 99 gebouwd: die zet je in de huiskamer)

Wat een prachtig ding! Hier in de stad 'woont' er een grijze waar gelukkig zelfs mee gereden wordt. Naast een keer of drie stilstaand (vlak-)bij de dealer ben ik hem onderweg nu twee keer tegengekomen. Prijs me elke keer bevoorrecht. :)
 
Mooie vondst Eelco! Zat er ook aan te denken maar wist eigenlijk wel zeker dat er toch geen te vinden zou zijn.
 
[size=x-large]1973 Maserati Bora[/size]
Italdesign - Giorgetto Giugiaro

https://www.classix.se/nl/classic-cars/maserati-bora-1973/

for-sale-maserati-bora.jpg


maserati-am-117.jpg


maserati-bora-1973.jpg


maserati-bora-wanted.jpg


seats-bora.jpg


€ 159.000
 
[size=x-large]ISO Rivolta Lele 1971[/size]

Renzo Rivolta, de eigenaar van Iso, wilde zich in het begin van de jaren 60 gaan richten op het segment van de luxe sportwagens. In samenwerking met de van Ferrari afkomstige technisch ingenieur Giotto Bizzarrini wilde hij een Gran Turismo in de ware zin van het woord ontwikkelen. In de motorsport zou de Iso Rivolta echter gezien worden als een Touring Car.

De vierzits carrosserie werd ontworpen door Giorgetto Giugiaro, destijds werkzaam bij Bertone. De Rivolta werd voorzien van een 5,4-liter Chevrolet V8 motor en was uitgerust met onafhankelijke voorwielophanging, een De Dion achteras en schijfremmen rondom, gebaseerd op de ontwerpen van Jaguar.[1]. Dit technisch concept zou gebruikt worden voor alle in serie gebouwde wagens van Iso, zoals de vierdeurs sedan Iso Fidia, de sportwagen Iso Grifo en de opvolger voor de Rivolta, de Iso Lele.

In eerste instantie was de eerste echte auto van Iso bedoeld als concurrent van de Fiat 2300 Coupé. De hoge productiekosten leidden er echter toe dat de auto in de markt werd gezet als een snelle luxueuze coupé met de krachtbron die ook in de Chevrolet Corvette te vinden was. De productie van Iso's meest succesvolle model eindigde in 1970. Op dat moment waren 797 exemplaren geproduceerd.

ISO Rivolta Lele

21446269-2.jpg


21446269-1.jpg


21446269-8.jpg
 
• Spekky: goedgekeurd
• Opel Omega: goedgekeurd
• Vezes: goedgekeurd
• Zonder BMW met Skoda: goedgekeurd
• Bobbeltje: goedgekeurd
• SVF: goedgekeurd
• Casper van C.: goedgekeurd
• Afentoe: goedgekeurd
• Rzasa: goedgekeurd
• MX6: goedgekeurd
• Tydelyck: goedgekeurd
• Gullwing: goedgekeurd
• 929V6: goedgekeurd
• JP053: foto’s niet zichtbaar
• Escher: goedgekeurd
• Okmoi: goedgekeurd




 
Ik ga voor een ontwerp van Giorgetto Giugiaro

En dan voor de eerste Generatie Seat Toledo die in zijn eerste fase een 5 deurs liftback was in het C-segment en werd opgevolgd door een sedan en vervolgens een MPV met een kont en later weer door een liftback uit een kleiner segment dan het origineel. De hoge heren van Volkswagen vonden dat Skoda het liftback model mocht krijgen in het c-segment, en de Octavia was geboren en kreeg al snel een station broertje en de rest is geschiedenis. Bij Seat was het een komen en gaan van modellen en segmenten en de naam Toledo is daar wel het grootste voorbeeld van.

Ik heb een rode Toledo gevonden met een 2.0 GTI die onder andere ook in de Golf 3. Bij Toledo heet het model dan Gewoon GT

komt uit bouwjaar 1993
heeft 115 pk
en 83.936 km gelopen
kost 7500 euro op autwereld en 450 euro duurder op Nederland mobiel en autoscout 24

Seat Toledo

1280x960.jpg

1280x960.jpg

1280x960.jpg

1280x960.jpg

1280x960.jpg
 
[size=x-large]2017 Alfa Romeo Disco Volante[/size]

Ok, er is een 8C Competizione voor opgeofferd, maar het nieuwe ontwerp van Carrozzeria Touring Superleggera is zo mogelijk nog mooier:

KV3L9pM.jpg


No. 6 from a total of 8 created
Presented in a one-off colour; Blu Largo
Only Disco Volante with bespoke woodwork – a “Road Yacht”
Offered from a private connoisseur’s collection


qwM1e7k.jpg


xDcSsJC.jpg


From the delivery of the donor Alfa Romeo 8C Competizione, it takes the craftsmen 4,000 man hours over six months to create a new Disco Volante. Each car is unique. They are only built to order, as each car will be commissioned to the exact personal specification of the collector.

HrmF3dZ.jpg


Lc4Z3SP.jpg


En gezien we tegenwoordig 6 foto's mogen ;) nog een detail. Deze auto verdient het.

S378Cxs.jpg


Hier te koop. De prijs is op aanvraag, maar gezien het onbeperkte budget is dat hopelijk geen probleem.
 
Haha wel weer mooi hoor. Een wedstrijd met onbeperkt budget om het mooiste Italiaanse design te vieren. We hebben keuze uit prachtige Ferrari's, Pagani's, Lamborghini's om nog maar te zwijgen over alle designbureau's met hun one off's.... wat kiezen we....? Seat, Volkswagen en een F-ing Matrix :)
 
@opel omega kan ik niks aan doen ik hou van de auto's met een kleine portomonee, maar ik had vroeger geen poster van een toledo boven mijn bed want die was er helaas niet.

Maar ik vrees dat ik jouw stem niet ga ktijgen

Als ik boven de espero eindig ben ik tevreden, ik vrees na deze uitspraak dat zelfs dat niet meer gaat lukken.
 
Als je om Italiaans design vraagt, dan kun je ook de minder gelukte ontwerpen verwachten. Ik zou ook de Hyundai Matrix hebben ingezonden.
De Daf 55 en Volkswagen Scirocco zijn eigenlijk pareltjes, die je niet zou verwachten tussen de Ferrari's en Lamborghini's.
 
Ik ga deze wedstrijd zeker niet winnen en mijn kennis van autodesigners is niet zo groot maar dit Koreaanse hoogstandje was de eerste die in me op kwam.
Waarom ik dan toch mee doe? Nou gewoon omdat ik het leuk vind en ik hou wel van een beetje controverse en mijn inzending valt in elk geval wel op in dit gezelschap en dat wil nog wel eens wat puntjes opleveren. Maar ik vrees na deze uitspraak dat zelfs dat niet meer gaat lukken.:p
 
lybra zei:
@Pink Panther: aangezien het budget onbeperkt is, is p.o.a. toegestaan?

Natuurlijk, hoe meer inzendingen hoe liever. Op een rijtje van 50 stuks lijkt me wel leuk.:cool:

Mits ik woensdag weer een vrijwilliger vind voor het rijtje.o_O
 
• Spekky: goedgekeurd
• Opel Omega: goedgekeurd
• Vezes: goedgekeurd
• Zonder BMW met Skoda: goedgekeurd
• Bobbeltje: goedgekeurd
• SVF: goedgekeurd
• Casper van C.: goedgekeurd
• Afentoe: goedgekeurd
• Rzasa: goedgekeurd
• MX6: goedgekeurd
• Tydelyck: goedgekeurd
• Gullwing: goedgekeurd
• 929V6: goedgekeurd
• JP053: foto’s niet zichtbaar
• Escher: goedgekeurd
• Okmoi: goedgekeurd
• Auto Encyclopedie: goedgekeurd
• Timo: goedgekeurd


 
GT 1973 zei:
Als je om Italiaans design vraagt, dan kun je ook de minder gelukte ontwerpen verwachten. Ik zou ook de Hyundai Matrix hebben ingezonden.
De Daf 55 en Volkswagen Scirocco zijn eigenlijk pareltjes, die je niet zou verwachten tussen de Ferrari's en Lamborghini's.

De Fiat Multipla is nog niet gekozen, die is ontworpen door Roberto Giolito 😇
 
SVF zei:
Ik ga deze wedstrijd zeker niet winnen en mijn kennis van autodesigners is niet zo groot maar dit Koreaanse hoogstandje was de eerste die in me op kwam.
Waarom ik dan toch mee doe? Nou gewoon omdat ik het leuk vind en ik hou wel van een beetje controverse en mijn inzending valt in elk geval wel op in dit gezelschap en dat wil nog wel eens wat puntjes opleveren. Maar ik vrees na deze uitspraak dat zelfs dat niet meer gaat lukken.:p

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Coachbuilders_of_Italy
 
MX6 zei:
GT 1973 zei:
Als je om Italiaans design vraagt, dan kun je ook de minder gelukte ontwerpen verwachten. Ik zou ook de Hyundai Matrix hebben ingezonden.
De Daf 55 en Volkswagen Scirocco zijn eigenlijk pareltjes, die je niet zou verwachten tussen de Ferrari's en Lamborghini's.

De Fiat Multipla is nog niet gekozen, die is ontworpen door Roberto Giolito 😇

Wat dacht je van een Tata Nano?
 
Veel italiaanser gaat bijna niet, een iconisch ontwerp (y)
De ontwerper is Dante Giacosa (Info)

[size=x-large]1969 Fiat 500[/size]

$_57.jpg


Preis 12.500 €
Kategorie Andere, Oldtimer
Kilometerstand 30.351 km
Hubraum 496 cm³
Kraftstoffart Benzin
Anzahl der Türen 2/3
Getriebe Schaltgetriebe
Erstzulassung 11/1969
Anzahl der Fahrzeughalter 2
HU 01/2022
Farbe Beige
Innenausstattung Andere, Braun

$_57.jpg


$_57.jpg


Wunderschöner Oldtimer Fiat 500 ,original aus Italien mit einem Gesamtzustand 2 laut Wertgutachten. Zusätzlich ist der alte italienische Fahrzeugbrief des Erstbesitzers vorhanden.
Für weitere Fragen bitte ich um Kontakt unter email

$_57.jpg


$_57.jpg
 
[size=x-large]z[/size]elf ook maar wat inzenden:

[size=x-large]Hillman Zimp Zagato[/size]

Zagato deed niet alleen zaken met aristocratische Engelse merken als Aston Martin en Bristol, ook voor meer mainstream producten schreef men graag rekeningen uit. Bij sommige (Sumbeam) met een niet bepaald fraai geheel, maar de poging voor de Roots Group is wel geslaagd.

h2_24.jpg


Slechts 3x als prototype gebouwd op door Hillman geleverde gebruikte Imps.
1963
€ 15.000

h5_16.jpg


h9_6.jpg


h7_13.jpg


h13_2.jpg


Hier te koop
 
PF_30-Angle-1-Pininfarina-Flags.jpg
Allereerst even een passend muziekje aangezet om in de sfeer te komen en om inspiratie op te doen. Heerlijk even een paar minuten in Italiaanse sferen. Deze week ga ik niet voor een auto maar een oogverblindend Italiaans kunstobject! Chris Rea zong er zelfs over. Onderstaand exemplaar is één van de 121 originele Spiders, dus geen "Conversion". Een aantal wedstrijden geleden was ik ook naar zoiets op zoek maar die wedstrijd ging specifiek over 1970. Dat maakte het zoeken toch lastig aangezien de meeste aangeboden exemplaren van de jaren daarna zijn.​

jap_1790.jpg

Außenfarbe:
Grigio Ferro

Besonderheit:
einer von 121 gebauten "Daytona Spyder"
Ferrari Classiche Zertifikat
matching numbers & matching Farben

Preis:
POA​

Historie:

1969 präsentierte Ferrari die offene Version des überaus erfolgreichen Ferrari GTB/4 „Daytona“. Im Vergleich zum Coupe wurden lediglich rund 10% als Spider produziert. Dies bedeutet eine Produktionszahl von gerade einmal 121 gebauten Fahrzeugen verließen das Werk als „Daytona Spider“. Bis auf den Prototypen, wurden alle Fahrzeuge mit Klappscheinwerfer ausgeliefert. Ein Daytona Spider mit seinem 4,4 Liter, 12 Zylinder und rund 352 PS ist wohl eines der spektakulärsten Straßenfahrzeuge aus Maranello. Kraftvoll, maskulin und gleichzeitig gesegnet mit Eleganz, dem Flair und Style der glamourösen 70er Jahre.

Unser Wagen mit Chassis Nummer 14857 war das 36 gebaute Fahrzeug und wurde im Februar 1972 ausgeliefert. Im Gegensatz zu falschen Aussagen im Internet, wurde Chassis 14857 in der klassischen und wunderschönen Farbkombination Grigio Ferro 106-E-8 Salchi mit Pelle Rossa VM 893 ausgeliefert. Das vorhandene Ferrari Classiche Zertifikat und eine direkte Kommunikation mit dem Werk belegen dies eindeutig. Modern Classic Motors in Nevada war der ausliefernde Händler. Zu Beginn für den amerikanischen Markt bestimmt, war Mitchell Rasansky aus Dallas, Texas, der erste Besitzer des Wagens. Bereits 1974 verkaufte Mr. Rasansky Chassis 14857 an den zweiten Besitzer Mr. Horace aus Memphis. 1978 tauchte der Wagen bei Motor Cars d’Elegance in Kalifornien auf und wurde zum Verkauf angeboten. Nach weiteren Besitzern in Kalifornien wurde dieser Daytona Spider 2012 nach Europa verkauft. Damals in rot lackiert und substantiell in gutem Zustand, war dennoch eine Restauration nötig. Da der Wagen einen Großteil in Kalifornien verbrachte waren durch die trockenen, klimatischen Bedingungen die Voraussetzungen für die Restauration ideal. Chassis 14857 wurde schließlich vor rund 5 Jahren in Perfektion und absolut vollständig „bare metal“restauriert. Bilder von den Arbeiten bei Zanasi, welcher auch heute noch beispielsweise Sonderlackierungen im Werksauftrag erledigt, belegen dies. Der letzte Besitzer und Sammler aus München, erwarb Chassis 14857 im Jahre 2017 und bewegte den Wagen seitdem behutsam wenige Kilometer. Heute präsentiert sich der Wagen in der optischen und technischen Perfektion, wie nach der vollständigen Restauration vor wenigen Jahren. Die unglaublich attraktive Farbkombination, eine fast frische Restauration von absoluten Marken-Spezialisten und das Ferrari Classiche Zertifikat, machen diesen Ferrari 365 GTS/4, zu einer besonderen Gelegenheit, einen der wenigen gebauten Fahrzeuge in heute makellosem Zustand und vollständig „matching numbers and matching colours“ zu erwerben.​

jap_1776.jpg
jap_1664.jpg
jap_1786.jpg
jap_1440.jpg

De rest van de foto's zijn hier te bekijken. Zeker de moeite waard voor de liefhebber!
 
• Spekky: goedgekeurd
• Opel Omega: goedgekeurd
• Vezes: goedgekeurd
• Zonder BMW met Skoda: goedgekeurd
• Bobbeltje: goedgekeurd
• SVF: goedgekeurd
• Casper van C.: goedgekeurd
• Afentoe: goedgekeurd
• Rzasa: goedgekeurd
• MX6: goedgekeurd
• Tydelyck: goedgekeurd
• Gullwing: goedgekeurd
• 929V6: goedgekeurd
• JP053: foto’s niet zichtbaar
• Escher: goedgekeurd
• Okmoi: goedgekeurd
• Auto Encyclopedie: goedgekeurd
• Timo: goedgekeurd
• Lybra: goedgekeurd
• Guus Leferink: goedgekeurd
• Pink Panther: goedgekeurd
• Jay Double You: goedgekeurd
 
Pink Panther zei:
Mits ik woensdag weer een vrijwilliger vind voor het rijtje.o_O

Ik wil best woensdagavond even het rijtje maken, maar dan zou ik het prettig vinden als je in je overzicht met goedgekeurde inzendingen ook alvast de auto kan vermelden, dan kan ik dat rijtje kopiëren (en eventueel aanvullen met last-minute inzendingen) en hoef ik er alleen nog maar plaatjes tussen te plakken.
 
• Spekky - Lotus Esprit S1: goedgekeurd
• Opel Omega - 1967 Austin Cambridge A60: goedgekeurd
• Vezes - Opel Astra Cabrio 1.4Si Bertone: goedgekeurd
• Zonder BMW met Skoda - BMW 3200 CS Bertone: goedgekeurd
• Bobbeltje - Fiat Coupe 125 S Samantha Coupé Vignale: goedgekeurd
• SVF - Autobianchi Bianchina Trasformabile: goedgekeurd
• Casper van C. - Abarth (Fiat) Grande Punto: goedgekeurd
• Afentoe - Seat León FR: goedgekeurd
• Rzasa - Volkswagen Scirocco: goedgekeurd
• MX6 - De Tomaso Mangusta: goedgekeurd
• Tydelyck - Aston Martin Vanquish Zagato Coupe: goedgekeurd
• Gullwing - Deawoo Espero: goedgekeurd
• 929V6 - Hino Contessa: goedgekeurd
• JP053 - DAF 55 Marathon Coupe: foto’s niet zichtbaar
• Escher - Maserati Bora: goedgekeurd
• Okmoi - ISO Rivolta Lele: goedgekeurd
• Auto Encyclopedie - Seat Toledo GT: goedgekeurd
• Timo - Alfa Romeo Disco Volante: goedgekeurd
• Lybra - Lancia Aurelia B24S: goedgekeurd
• Guus Leferink - Ferrari 365 GT4 2+2: goedgekeurd
• Pink Panther - Hillman Zimp Zagato: goedgekeurd
• Jay Double You - Ferrari 365 GTS/4 Spider: goedgekeurd
 
Ook maar weer eens meedoen :)

Eén van mijn favoriete (bereikbare) auto's:
De Alfa Romeo 159

Ontworpen door de Italiaan Giorgetto Giugiaro.

Dan maar meteen in de dikste uitvoering (niet direct de fijnste, maar ok)

1280x960.jpg


1280x960.jpg


1280x960.jpg


1280x960.jpg


1280x960.jpg


Bouwjaar: 2008
Prijs: €17.950
 
1961 Alfa Roméo Giulietta Sprint ZAGATO
395.000 €

https://www.classicnumber.com/alfa-romeo-giulietta-sprint-zagato-collection-a-49999.html









 
Jp053 zei:
Pink Panther zei:
• JP053: foto’s niet zichtbaar

Hmmm op de tablet en imac zijn de foto's wel te zien, op de iphone niet... kijken of dat anders kan.

Bij mij zijn de foto's gewoon te zien op de laptop, android telefoon en Samsumg tablet. Alleen op de ipad van mijn zoon zijn ze niet zichtbaar. Nou ben ik niet echt fan van Apple producten, ik vind het gewoon niet prettig werken en gebruiksonvriendelijk. Maar het zal ook wel een kwestie zijn van wat je gewend bent...
 
Terug
Bovenaan