Occasionwedstrijd #547: Deze moet een kans krijgen - RZASA WINT

Gepost door Pink Panther 


Welkom bij Occasionwedstrijd #547: Deze moet een kans krijgen






De laatste 30 jaar zijn er talloze retro design modellen gelanceerd. Sommige zijn alleen als prototype/designstudie gepresenteerd, andere succesvol vermarkt (zoals de Fiat 500) en min of meer de Mini, anderen hebben het absoluut niet gered zoals de (new-) Beetle.

De Fiat 500, maar ook de nieuwe Alpine A110, bewijzen echter dat met een echt goed design, er ook met een retro model een succesvolle businesscase te schrijven is.

De opdracht:

Van welke auto zou u zeer graag een retro model op de markt zien verschijnen?
Stuur een occasion in van het origineel en motiveer uw inzending!

Criteria:

- Budget: € 500.000
- Mag overal te koop staan
- Er mag géén voorbeeld tekening of link naar een op internet aanwezige fotoshop worden geplaatst.
- Een korte motivatie is gewenst
- Bouwjaar: 1950 t/m 1980
- Daar we de auto bij de introductie als origineel naast het nieuwe retromodel gaan plaatsen, hebben zeer mooie, originele, exemplaren de voorkeur.
- Auto moet zich een APK-waardige staat bevinden-

Vaste spelregels:

- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht.
- Foto's van de geadverteerde auto zijn verplicht, maximaal 5 foto's per auto
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld.
- Maximaal 1 inzending per persoon, als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden.
- Bij een claim dient een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd.

Ik ben deze week zeer druk, dus zal niet altijd heel snel kunnen reageren. Ik stel voor dat we elkaar indien noodzakelijk aanspreken op evt. foutieve inzendingen.thumbs up





Voorgaande wedstrijden:
Occasionwedstrijd 1 t/m 399
400: Het jubileum viertje - Joop053
401: It's in the movie - Joop053
402: The Dutch Dinosaurs - 929V6
403: L - Joop053
404: Het lekkere kontje – JOtter
405: Man man man... - Pink Panther
406: De Vreemdganger - Shooting Brake
407: De afstammeling - 929V6
408: Buy British! - Guus Leferink
409: Zuipen maar! - Pink Panther
410: De Laatste! - smarter
411: Knutselvreugd: Afgezaagd en aangeplakt - Joop053
412: Eenarmige bandiet - cirKel
413: Betaalbare coupé - Paul Z
414: Rechtsgestuurd - Spekky
415: Vent window - Pink Panther
416: Jan Modaal - Escher
417: Kleur bekennen - .Timo
418: 4 Cilinders, 1.8 L motor - rzasa
419: reclame - jp053
420: Bruin/brown/maronne/braun/brun/buraun - Pjötr
421: De opgewarmde auto! - smarter
422: Het reservewiel – Spekky
423: Een Pekelbak - smarter
424: Kwarttarief oldtimer - JP053
425: Take a Break..... of Caravan of Wagon - GvJ
426: Koekblik, racemonster of gebakje - Jp53
427: Het ronde achterlicht - stoterstangen90
428: De Sint komt weer in het land en zoekt passend vervoer- British Racing Green
429: Gracieus een dagje ouder- 929V6
430: Reïncarnatie - Wouter82
431: What's in a name? - Zadelsnuiver
432: Veel gereden, weinig geleden! - singleframegrille
433: De rijdende kerstboom - Bobbeltje
434: Oudejaarslot - j.ko
435: Oud en Nieuw - singleframegrille
436: Bijna perfect maar…. - Paul Z
437: Gewoon zoals vroeger - GvJ
438: 2.0 - 929V6
439: Melania's car- Escher
440: Snel verouderd - 929V6
441: Big diesel- Escher
442: Kleurrijk interieur - DagDromer
443: Net als in de folder - 740estate
444: Lente in Drenthe - singleframegrille
445: The Powerdome - Jp053
446: Heckblende - JOtter
447: Laatste in de lijn - Smarter
448: Geen Grille - Pink Panther
449: Allemaal Brass - GvJ
450: WWDVD - Gewoon Dirk
451: Grensgevalletje - Nico GTR
452: The forever car - Jp053
453: nummer 13 - singleframegrille
454: Rechtop! - 929V6
455: Yummy!- GvJ
456: Retro - Escher
457: Vakantie! - Probenator
458: Chief Executive Officer! - Jp053
459: Targa time! - Niels
460: Andere tijden - smarter
461: Wie het kleine niet eert... - Jp053
462: GT met of zonder - Zadelsnuiver
463: Schakelen met je V8! - Nico GTR
464: Rallyrijden iets voor jou? - Pink Panther
465: Gemerkt- Escher
466: De ideale investering- Wrangler
467: Mini Meeting- Escher
468: Perfecte Symetrie - Pink Panther
469: Auto en partner - Probenator
470: The Carbage Run - rzasa
471: Iconische kleuren: 929V6
472: Cariosa18: Jp053
473: Penoza: Auto-fan
474: Lef: Escher en Jp053
475: Bring back the Bumper: 929V6
476: What's under the hood: GvJ
477: Was getekend: de lineaal: 740estate
478: Hetzelfde of toch niet?: Gewoon Dirk
479: The supercar that couldn’t: Zadelsnuiver
480: De mooiste onder de 100.000 Fl: rzasa
481: Wel 4WD, niet SUV: Probenator
482: K.I.T.T. - smarter
482: GOLD - Pink Panther
483: kleine achterlichten - Jp053
485: Achtervleugels - Zonder Mazda met BMW
486: Klapkoplampen - Nico GTR
487: Trackday use only - Bobbeltje
488: Pick-Up - Meike MR-S
489: Doe maar een 3-serie.. - Probenator
490: Hardlopers zijn doodlopers... - 740estate
491: Bond on budget- Escher
492: Individual of Designo? - Bobbeltje
493: Wereldreis - Bobbeltje
494: De eerste en de laatste - Zadelsnuiver
495: Dash-to-axle ratio- Escher
496: Not lost in translation - Guus Leferink
497: Het motorkapornament - Zadelsnuiver
498: Achterhaalde Accessoires - Guus Leferink
499: Renault - Jp053
500: De 5 Editie - Total Loss
501: Electrify - Smarter
502: Automuziek: Fahr'n fahr'n auf der Autobahn- De Schaduw
503: Zwarte kunststof bumpers - Guus Leferink
504: His and hers - Pink Panther
505: That's my number - Jp053
506: Welke auto heeft de Outlaw in 'em? - Escher
507: Stamvaders - lybra
508: Greatest hits of the 80's - Jp053
509: Ode aan de zescilinder - Guus Leferink
510: De 3-deurs hatchback - Bobbeltje
511: Matching colors - rzasa
512: rzasa deelt uit - Guus Leferink
513: American Beauty - 929V6
514: Because it's rubbish - zonder Mazda met BMW
515: The Russians are coming?? - 929V6
516: 1978 - Jp053
517: De opvolger, dat had beter gekund! - British Racing Green
518: Sunshine Reggae - .Timo
519: Buiten de lijntjes - Wrangler
520: We go up! - rzasa
521: Guilty Pleasure! - smarter
522: Comfort - Guus Leferink
523: No smoke, no poke - Guus Leferink
524: Groen - 929V6
525: Doppelauspuff - Jp053
526: Drie! - smarter
527 Via de achterdeur - Pink Panther
528: De mooiste! - Guus Leferink
529: Concurrenten - Bobbeltje
530: PEKEL BAK - British Racing Green
531: De mooiste wieldop!? - 929V6
532: How low can you go? - Jp053
533: Ford weet wat u beweegt - Caspervanc
534: Smile! - Probenator
535: Werkpaarden en sierpaarden - 929V6
536: Geen thema, wel een wensenlijstje - Pink Panther
537: Nu het nog kan! - NielsdW
538: Red mij! - Jay DoubleYou
539: Zoals papa hem vroeger ook had... - smarter
540: Two-Tone - lybra
541: Spoiler alert - 929V6
542: 1979 - smarter
543: De achterwiel aangedreven sedan - Bobbeltje
544: Velgen maken de auto (of niet) - Zadelsnuiver
545: Schaap in wolfskleren - rzasa
546: Waar ken ik dat onderdeel toch van? - Pink Panther

Inzenden kan tot woensdag 27 februari, 20:00 uur.
Stemmen kan tot vrijdag 1 maart, 20:00 uur


Veel succes!




3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-03-2019 20:26 door Pink Panther.
Heren en dames van BMW, kijkt u mee? winking smiley




BMW 2002 Touring 2000 Tii


De huidige 1-serie vind ik geen pareltje in het gamma van BMW. Hoe tof zou het zijn als de 2002 Touring als 3 of 5-drs nog een kans krijgt? Achterwielaandrijving, minimaal viercilinders en jaren 70 kleuren, zoals dit Inca Orange. Weg met de 150 tinten grijs/wit/zwart!










Prijs: $ 53.950,--/€ 47.596,--

Bouwjaar: 1972




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-02-2019 23:13 door Jp053.
1971 MG MGB GT - $ 8.250 // € 7.275
[www.hemmings.com]



MG is zo'n merk wat al jaren struggelt om het hoofd boven water te houden, en is als merknaam al onder verschillende holdings en concerns ondergebracht maar telkens zonder succes. Wat mij betreft moeten ze gewoon terug naar de basis; een ongecompliceerd sportwagentje! Licht van gewicht, pittige 1.8 4 cilinder onder de kap, handbak en uiteraard achterwielaandrijving. Bovendien leent het tijdloze Pininfarina design van de MGB GT zich volgens mij uitstekend om in een wat moderner Retro-jasje gestoken te worden. En met zo'n rijke historie is dit merk simpelweg té mooi om op de neus van een zoveelste generieke Chinese hatchbak of crossover te leven..











4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2019 16:04 door Zadelsnuiver.
Wat ik 1 van de mooiste auto's uit de jaren '70 vind is deze auto. Die zou ik dan ook graag in een retro model terug willen zien. En dan niet zoals bij een Fiat 500, maar meer als bij een Ford Mustang. Dus echt een moderne interpretatie van de lijnen en voor- en achterkant. Die lijnen in een modern perspectief bezien moet toch fantastisch zijn!

Toyota Celica 2.0 GT Liftback





Bouwjaar: 1977
Prijs: € 35.990,00

Zeer bijzondere, uiterst zeldzame Toyota Celica 2000 GT Liftback.
Nieuw in Frankrijk geleverd.
Enkel de Liftback werd destijds van de 120PK sterke 2.000cc DOHC motor voorzien.
MEER vermogen dan de destijds ook populaire Golf GTI!
De Franse exemplaren werden standaard met het, voor andere landen optioneel, limited slip differential geleverd.
Unieke, roest- en schadevrije carrosserie staat, bodem, chassis en wielkasten nog van de vanaf nieuw aangebrachte tectyl en wax voorzien.
Prachtig, ongeschonden interieur, professioneel vernieuwd lakwerk, chroom, emblemen
Details in bijzonder goede staat.
Motorruimte perfect gedetailleerd en gereinigd, evenals als de kofferruimte nog in de fabriekslak.
Technisch net volledig onderhouden, banden vernieuwd, koel- en remsysteem gereviseerd.
Toyota Celica in de zeldzaamste, destijds sterkste en sportiefste uitvoering in verzamelaars conditie.
Deze wagen moet absoluut gezien worden!!!! (En dan ben ik helemaal eens met de verkoper)






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2019 19:30 door Zonder Mazda met BMW.
Panhard, als automerk bestaat het allang niet meer maar tot voor kort bestond het nog als producent van militaire voertuigen. Helaas is aan de historische merknaam in 2018 roemloos een einde gekomen doordat Panhard is opgegaan in het bedrijf Arquus.
Maar hoe gaaf zou het zijn als een nieuwe Franse start-up zich zou ontfermen over een van de Panhard-automodellen van weleer! Natuurlijk voorzien van de meest geavanceerde vormen van EV-technologie en autonomie, maar met een vette knipoog naar de Dyna Z uit de jaren vijftig die toen al vooruitstrevend was door de grootschalige toepassing van aluminium en het daardoor lage gewicht, de "gedownsizede" tweecilinder boxermotor, de onafhankelijke wielophanging rondom en het aerodynamische uiterlijk. Het zou een prachtige manier zijn om wat ooit lange tijd het oudste automerk ter wereld was nieuw leven in te blazen!

Panhard Dyna Z1 1955 (klik!)







€ 19.800,-
Honda Civic

Retromodellen moeten aaibaar zijn! Ik zou van de eerste generatie Civic wel een herinterpretatie willen zien. Het merk Honda en met name de Civic-generatie kan wel weer een mooi model gebruiken!

[www.leboncoin.fr]







1979
€ 6000,-
83.000 km
Quote
rzasa
Honda Civic

Twee jaar geleden gezien op een oldtimershow in het Noord-Franse Roncq, nu te koop in Perpignan... het kan verkeren.
Die Honda Civic zat ik ook aan te denken. De 4e generatie vind ik ook nog steeds tijdloos mooi. De CR-Z zou je kunnen zien als een moderne versie van de CRX van die generatie, al vind ik die bij lange na niet zo geslaagd als het origineel. Ik ga op zoek naar wat anders. Leuk thema!thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2019 13:58 door SVF.
@Zadelsnuiver
25 jaar geleden kwam MG al met een dure "retro" versie, de MG rv8 drinking smiley
Quote
Gullwing
@Zadelsnuiver
25 jaar geleden kwam MG al met een dure "retro" versie, de MG rv8 drinking smiley

Ja ik ben bekend met de RV8, maar imho absoluut geen volwaardige retro reïncarnatie van de MG B. De body is gewoon hetzelfde als het origineel maar met plastic bumpers en zo was het onderstel (inclusief bladveren en trommelremmen achter) ook ongewijzigd. Daarnaast is de RV8 zover mij bekend alleen als Roadster geleverd, en mij gaat het juist voornamelijk om de GT (de 2+2 Coupé variant).
Maar inderdaad, grappig om te zien dat Rover het potentieel toendertijd zelf ook al zag thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2019 15:46 door Zadelsnuiver.
@Zadelsnuiver,

De GT is altijd een "Coupé" dus dat laatste is een overbodige toevoeging.winking smiley
Quote
929V6
@Zadelsnuiver,

De GT is altijd een "Coupé" dus dat laatste is een overbodige toevoeging.winking smiley

Klopt, ik had Coupé er achter gezet om het verschil met de Roadster te benadrukken. Ik had in mijn claim ook in eerste instantie Coupé vermeld, het was 1 uur snachts hier in Finland en ik kon me niet meer herinneren wat nu de juiste benaming ook al weer was big smile smiley

Sowieso zit ik nog met de vraag.. is het een MG MGB of is het een MG "B"?
Quote
Zadelsnuiver
Quote
929V6
@Zadelsnuiver,

De GT is altijd een "Coupé" dus dat laatste is een overbodige toevoeging.winking smiley

Klopt, ik had Coupé er achter gezet om het verschil met de Roadster te benadrukken. Ik had in mijn claim ook in eerste instantie Coupé vermeld, het was 1 uur snachts hier in Finland en ik kon me niet meer herinneren wat nu de juiste benaming ook al weer was big smile smiley

Sowieso zit ik nog met de vraag.. is het een MG MGB of is het een MG "B"?

Officieel is het MG MGB.
Quote
929V6
Quote
Zadelsnuiver
Quote
929V6
@Zadelsnuiver,

De GT is altijd een "Coupé" dus dat laatste is een overbodige toevoeging.winking smiley

Klopt, ik had Coupé er achter gezet om het verschil met de Roadster te benadrukken. Ik had in mijn claim ook in eerste instantie Coupé vermeld, het was 1 uur snachts hier in Finland en ik kon me niet meer herinneren wat nu de juiste benaming ook al weer was big smile smiley

Sowieso zit ik nog met de vraag.. is het een MG MGB of is het een MG "B"?

Officieel is het MG MGB.

Prima, pas ik dat nog even aan thumbs up
Die Civic, geweldig!! Ik had een rode met zwart dak. De velgen met die mooie naafdoppen heb ik nog liggen.
Lancia is, letterlijk op sterven na, dood. Eeuwig zonde voor een roemrijk merk. Als men het merk zou willen herlanceren, dan zou dit mijn voorstel zijn. Binnen FCA is de hybride en elektrische auto nog onzichtbaar. Maak van Lancia het merk wat die kar gaat trekken.

En start dat met een luxe shooting brake, in gedurfde kleurcombinaties, zodat je bij de Apple/Tesla generatie een hebben - hebben gevoel opwekt.

LANCIA BETA HPE 1.6

En HPE: dat wordt natuurlijk High Power Electric

1978 - 36.451km - € 17.950




Tijdloos design met voldoende karaktertrekken om te worden herschapen. De losse gele verstralers bijvoorbeeld.



Stijlvol interieur met bijzonder vormgegeven stoelen en in een nieuw ontwerp met een minimalistisch vormgegeven stuurwiel.



De bijzondere c-stijl is eenvoudig en herkenbaar op te nemen in een nieuw model.



Luxaflex? Nee, maar wel zeer herkenbaar en daarmee ook weer een uniek design item.



Praktisch en ruim. Met toen al een hoge vloer, dus ook met een accu pakket blijft het design overeind.

Hier te koop



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2019 19:05 door Pink Panther.
Gisterenavond had ik het schier onbeschrijfelijk genoegen een Mk1 Jaguar E-type in het wild te aanschouwen, en dat is niet overdreven uitgedrukt, voor mij is het een van de mooiste auto's ooit gemaakt. Deze mocht zelfs op de foto smiling smiley (https://flic.kr/p/2eT7gjn). Alles waar ik in deze wedstrijd om vraag is gewoon een gloednieuw sportwagenmodel met een neus van drie kilometer twee mijl (laten we in Engelse sferen blijven) lang, en een ontwerp wat enigszins in de buurt komt van de schoonheid en onbeschrijfelijke coolheid van een E-type. Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn?




1967 Jaguar E-type, te koop voor €79.500.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2019 20:43 door afentoe.
Een echte cabriolet puur ontworpen als cabriolet en niet toevallig een van de vele carrosserie varianten van een model. En uiteraard met stoffen kap, bedoeld om mee te flaneren.
En niet zoals dit naam Floride gebruiken bij een uitvoering van de Mégane III Coupe Cabriolet.
En met de motor achterin is er inmiddels al wel weer ervaring, zie Twingo en nieuwe Alpine. Maar voorin kan uiteraard ook en een accu pakket zou er uiteraard ook goed bij passen, geruisloos flaneren. Maar dat is aan de constructeur.

Renault Floride

Bouwjaar: 01/1961, 102.418 km, € 29.900,-









1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2019 10:41 door Spekky.
Citroen heeft een hoger in de markt gezet luxemerk gelanceerd, "DS", maar ik blijf toch een beetje op mijn honger met het huidige modellengamma.
Met de C6 hebben ze ooit een poging gedaan de enige echte godin te benaderen, maar die wagen kreeg -helaas - nooit een DS-logo.

Neen, ik wacht nog steeds tevergeefs op een DS limousine, die over de weg zweeft zoals enkel een grote Citroen dit kan , met de lijnen van grosso modo een Mercedes CLS van het eerste model (oei, dit klinkt als vloeken), en als ultieme stijlkenmerk knipperlichten op het einde van de dakboog...



CITROEN DS 21 injection électro - 1972



CITROEN DS 21 injection électro - 1972
Prix : 18 500 €
Kilométrage : 45 000 km
Ds 21injection . Boite hydraulique. Noire vitres teintées . Intérieur velours bordeaux . Bon état pas concours .

Volvo staat bekend om hun robuste en betrouwbare stationwagens. Nadat de productie van de Volvo V70 in 2016 eindigde, vind ik dat een baksteenvormige Volvo weer een kans zou moeten krijgen. Ik vind dat Volvo tegenwoordig een beetje te mainstream geworden is. Mijn suggestie zou een robuste, no-nonsense stationwagen waarbij functie en langdurigheid boven het ontwerp word gekozen zijn.

[www.standvirtual.com]
Volvo 245
€5.450,-



Ik ben pas tegen 9.30 in hotel (zakenreis). Dus zoek eigenlijk vrijwilliger.
De Renault 5 vind ik nog altijd een erg sympathiek wagentje, met name de 2e generatie maar die is te nieuw voor deze wedstrijd. Dus dan maar eentje van de eerste generatie: Renault R 5 950cc

Edit: toch maar iets totaal anders!drinking smiley

Datsun 100a 1974











Bouwjaar 1974 Prijs € 5.000

Compact, sympathiek, herkenbaar en karakteristiek jaren 70 modelletje. Het korte kontje met het kleine klepje doet wat denken aan de latere Mazda 121 bolhoed waar ik ook nog steeds een groot fan van ben. Bij ons in de familie hebben we er 3 versleten. Mijn middelste zus heeft een blauwe en een gele 2 deurs gehad zoals hierboven en mijn oudste zus had ooit een goudkleurige coupé. Zou leuk zijn als een toekomstige Micra of Juke wat trekjes had van deze 100A



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-02-2019 18:53 door SVF.
Quote
Pink Panther
Ik ben pas tegen 9.30 in hotel (zakenreis). Dus zoek eigenlijk vrijwilliger.

Ik heb net een dutje gedaan op de bank maar mits ik een heel etmaal onder zeil geweest ben hebben we nog een dag de tijd toch?
Quote
Zadelsnuiver
Quote
Pink Panther
Ik ben pas tegen 9.30 in hotel (zakenreis). Dus zoek eigenlijk vrijwilliger.

Ik heb net een dutje gedaan op de bank maar mits ik een heel etmaal onder zeil geweest ben hebben we nog een dag de tijd toch?

Klopt!!! spinning smiley sticking its tongue out

Pink is beetje druk.
En daarom, morgen rijd ik terug, zal ook wel laat worden.

Dus over 24 uur......
@SVF, gave inzending alleen te nieuw kom ook zelf tot de conclusie dat ik erg veel leuk spul tegenkom uit de jaren 80 alleen is dit allemaal te nieuw



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-02-2019 22:58 door Bobbeltje.
Heb een paar opties om in te zenden, maar ik kan niet kiezen. Ze zijn te leuk...
Quote
Bobbeltje
@SVF, gave inzending alleen te nieuw kom ook zelf tot de conclusie dat ik erg veel leuk spul tegenkom uit de jaren 80 alleen is dit allemaal te nieuw

Je hebt gelijk, ik heb de de eis "Bouwjaar: 1950 t/m 1980" even gemist dus ga op zoek naar wat anders (als dat nog lukt voor de deadline)
Wat zou het toch mooi zijn als Lancia nieuw leven wordt ingeblazen. En wat zou het toch mooi zijn als er weer kleine, betaalbare coupéetjes te koop zijn.

1970 Lancia Fulvia











Dit exemplaar komt uit 1970, heeft 46.450km gereden en staat hier te koop voor 27.500€.
Net thuis, ik maak morgen vroeg het OER. Sorry.
Veel te laat, maar toch het OER:

Jp053: BMW 2002 Touring 2000 Tii

De huidige 1-serie vind ik geen pareltje in het gamma van BMW. Hoe tof zou het zijn als de 2002 Touring als 3 of 5-drs nog een kans krijgt? Achterwielaandrijving, minimaal viercilinders en jaren 70 kleuren, zoals dit Inca Orange. Weg met de 150 tinten grijs/wit/zwart!



Zadelsnuiver: MGB GT

MG is zo'n merk wat al jaren struggelt om het hoofd boven water te houden, en is als merknaam al onder verschillende holdings en concerns ondergebracht maar telkens zonder succes. Wat mij betreft moeten ze gewoon terug naar de basis; een ongecompliceerd sportwagentje! Licht van gewicht, pittige 1.8 4 cilinder onder de kap, handbak en uiteraard achterwielaandrijving. Bovendien leent het tijdloze Pininfarina design van de MGB GT zich volgens mij uitstekend om in een wat moderner Retro-jasje gestoken te worden. En met zo'n rijke historie is dit merk simpelweg té mooi om op de neus van een zoveelste generieke Chinese hatchbak of crossover te leven..



Zonder Mazda met BMW: Toyota Celica 2.0 GT Liftback

Wat ik 1 van de mooiste auto's uit de jaren '70 vind is deze auto. Die zou ik dan ook graag in een retro model terug willen zien. En dan niet zoals bij een Fiat 500, maar meer als bij een Ford Mustang. Dus echt een moderne interpretatie van de lijnen en voor- en achterkant. Die lijnen in een modern perspectief bezien moet toch fantastisch zijn!



929V6: Panhard Dyna Z1 1955

Panhard, als automerk bestaat het allang niet meer maar tot voor kort bestond het nog als producent van militaire voertuigen. Helaas is aan de historische merknaam in 2018 roemloos een einde gekomen doordat Panhard is opgegaan in het bedrijf Arquus.
Maar hoe gaaf zou het zijn als een nieuwe Franse start-up zich zou ontfermen over een van de Panhard-automodellen van weleer! Natuurlijk voorzien van de meest geavanceerde vormen van EV-technologie en autonomie, maar met een vette knipoog naar de Dyna Z uit de jaren vijftig die toen al vooruitstrevend was door de grootschalige toepassing van aluminium en het daardoor lage gewicht, de "gedownsizede" tweecilinder boxermotor, de onafhankelijke wielophanging rondom en het aerodynamische uiterlijk. Het zou een prachtige manier zijn om wat ooit lange tijd het oudste automerk ter wereld was nieuw leven in te blazen!




rzasa: Honda Civic

Retromodellen moeten aaibaar zijn! Ik zou van de eerste generatie Civic wel een herinterpretatie willen zien. Het merk Honda en met name de Civic-generatie kan wel weer een mooi model gebruiken!



Pink Panther: Lancia Beta HPE 1.6

Lancia is, letterlijk op sterven na, dood. Eeuwig zonde voor een roemrijk merk. Als men het merk zou willen herlanceren, dan zou dit mijn voorstel zijn. Binnen FCA is de hybride en elektrische auto nog onzichtbaar. Maak van Lancia het merk wat die kar gaat trekken.
En start dat met een luxe shooting brake, in gedurfde kleurcombinaties, zodat je bij de Apple/Tesla generatie een hebben - hebben gevoel opwekt.




afentoe: Jaguar E-Type

Gisterenavond had ik het schier onbeschrijfelijk genoegen een Mk1 Jaguar E-type in het wild te aanschouwen, en dat is niet overdreven uitgedrukt, voor mij is het een van de mooiste auto's ooit gemaakt. Alles waar ik in deze wedstrijd om vraag is gewoon een gloednieuw sportwagenmodel met een neus van drie kilometer twee mijl (laten we in Engelse sferen blijven) lang, en een ontwerp wat enigszins in de buurt komt van de schoonheid en onbeschrijfelijke coolheid van een E-type. Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn?



Spekky: Renault Floride

Een echte cabriolet puur ontworpen als cabriolet en niet toevallig een van de vele carrosserie varianten van een model. En uiteraard met stoffen kap, bedoeld om mee te flaneren.
En niet de naam Floride gebruiken bij een uitvoering van de Mégane III Coupe Cabriolet.
En met de motor achterin is er inmiddels al wel weer ervaring, zie Twingo en nieuwe Alpine. Maar voorin kan uiteraard ook en een accu pakket zou er uiteraard ook goed bij passen, geruisloos flaneren. Maar dat is aan de constructeur.




British Racing Green: Citroen DS 21 injection électro

Citroen heeft een hoger in de markt gezet luxemerk gelanceerd, "DS", maar ik blijf toch een beetje op mijn honger met het huidige modellengamma.
Met de C6 hebben ze ooit een poging gedaan de enige echte godin te benaderen, maar die wagen kreeg -helaas - nooit een DS-logo.
Neen, ik wacht nog steeds tevergeefs op een DS limousine, die over de weg zweeft zoals enkel een grote Citroen dit kan , met de lijnen van grosso modo een Mercedes CLS van het eerste model (oei, dit klinkt als vloeken), en als ultieme stijlkenmerk knipperlichten op het einde van de dakboog.




Nemesis Inferno: Volvo 245

Volvo staat bekend om hun robuste en betrouwbare stationwagens. Nadat de productie van de Volvo V70 in 2016 eindigde, vind ik dat een baksteenvormige Volvo weer een kans zou moeten krijgen. Ik vind dat Volvo tegenwoordig een beetje te mainstream geworden is. Mijn suggestie zou een robuste, no-nonsense stationwagen waarbij functie en langdurigheid boven het ontwerp word gekozen zijn.



SVF: Datsun 100A

Compact, sympathiek, herkenbaar en karakteristiek jaren 70 modelletje. Het korte kontje met het kleine klepje doet wat denken aan de latere Mazda 121 bolhoed waar ik ook nog steeds een groot fan van ben. Bij ons in de familie hebben we er 3 versleten. Mijn middelste zus heeft een blauwe en een gele 2 deurs gehad zoals hierboven en mijn oudste zus had ooit een goudkleurige coupé. Zou leuk zijn als een toekomstige Micra of Juke wat trekjes had van deze 100A



Timo: Lancia Fulvia

Wat zou het toch mooi zijn als Lancia nieuw leven wordt ingeblazen. En wat zou het toch mooi zijn als er weer kleine, betaalbare coupéetjes te koop zijn.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-02-2019 22:03 door Pink Panther.
1) British Racing Green - Citroën DS21
2) Timo - Lancia Fulvia
3) Jp053 - BMW 2002 Touring
1. Zonder Mazda met BMW: Toyota Celica 2.0 GT Liftback
2. SVF: Datsun 100A
3. Spekky: Renault Floride
Een retro auto moet in mijn ogen wel enigszins gebaseerd zijn op een model wat ooit succesvol was (zoals mijn eigen inzending met ruim een half miljoen verkochte exemplaren), of in elk geval iets dat vandaag de dag een cult status heeft.
Vandaar dat deze week mijn stemmen gaan naar de meest herkenbare inzendingen.

1. afentoe - Jaguar E-type
2. BRG - Citroen DS
3. Zonder Mazda - Toyota Celica

Met eervolle vermelding voor de Civic van Rzasa, met de komst van de Honda E Prototype lijkt me dat Honda bezig is met een spiritueel opvolger van deze generatie Civic.
Ook het design van de Lancia van PP leent zich volgens mij erg goed voor een retro model maar ik vind het model persoonlijk niet herkenbaar genoeg om echt een succesnummer te worden.
1. 929V6: Panhard Dyna Z1 1955
2. SVF: Datsun 100A
3. Zonder Mazda met BMW: Toyota Celica 2.0 GT Liftback
1: rzasa: Honda Civic
2: British Racing Green: Citroen DS 21 injection électro
3: Timo - Lancia Fulvia
Sommige auto's heb ik in het echt nog nooit gezien en van andere auto's rijden er naar mijn mening al soortgelijke opvolgers van rond, dus blijven er wat mij betreft maar een paar over die wel aan de opdracht voldoen.

1) British Racing Green - Citroën DS21 ( mijn opa reed altijd DS )
2) rzasa: Honda Civic
3) afentoe: Jaguar E-Type
Het origineel moet al een vrij alom bekend stijlicoon zijn, anders kan de retro-uitvoering op een te kleine kring van geïnteresseerden terugvallen.

1. Zadelsnuiver: MGB GT
Een retro-jasje lijkt me hier beter te passen dan wat ze ooit met de MG -F gebracht hebben

2. rzasa: Honda Civic
Hij is op komst; verrassend hoezeer de boordplank met 5 schermen van de Concept E op de oude Civic lijkt

3. afentoe: Jaguar E-Type
Eigenlijk is die er al hé, de Jag F type R, lange neus en power in overvloed
1 Jp053: BMW 2002 Touring 2000 Tii
2 SVF: Datsun 100A
3 Zonder Mazda met BMW: Toyota Celica 2.0 GT Liftback
1e plaats: Rzasa – Honda Civic. Dit zou daadwerkelijk nog wel kunnen verkopen, leuke inzending!
2e plaats: Zadelsnuiver – MGB. Ja, kleine sportcoupé’s zijn er te weinig meer.
3e plaats: Spekky – Renault Floride. Hmm, dat zou nog best een succes kunnen worden. Alhoewel, de Wind ging ook niet als een trein. tongue sticking out smiley
1. 929V6: Panhard Dyna Z1 1955
2. British Racing Green: Citroen DS 21 injection électro
3: Timo - Lancia Fulvia
Mooie inzendingen, lastig kiezen. thumbs up

1e rzasa: Honda Civic
2e Timo: Lancia Fulvia
3e Zonder Mazda met BMW: Toyota Celica 2.0 GT Liftback
1. 929V6: Panhard Dyna Z1 1955
2. British Racing Green: Citroen DS 21 injection électro
3. Timo: Lancia Fulvia
Ik kon er zelf eigenlijk maar eentje bedenken die ik graag gereanimeerd zie worden (Lancia Delta Integrale), maar die viel buiten de wedstrijdvoorwaarden.

Voor mijn top-3 heb ik met name gekeken naar of er niet al een opvolger van (geweest) is, en natuurlijk of het model me een beetje aanspreekt.

1. Pink Panther: Lancia Beta HPE 1.6
Goeie inzending! Een afwijkend genoeg ontwerp om herkenbaar te zijn, en een shooting brake is tegenwoordig wel weer een beetje in aan het raken (hoewel 'ie dan wel vaak gewoon 4 deuren heeft... eye rolling smiley). En dat een ooit vooruitstrevend merk als Lancia niet allang herboren is als elektro-merk snap ik echt niet, daar laten ze m.i. echt een kans liggen.

2. Zadelsnuiver: MGB GT
Ja, dit moet er komen! In plaats van al die inwisselbare modellen die ze nu introduceren (ik heb even op mg.co.uk gekeken, maar daar kon ik nou niet echt enthousiast van worden). Hoewel ik persoonlijk de cabrio leuker vind dan de coupe, zou dit een prima imagebuilder zijn.

3. Spekky: Renault Floride
Eigenlijk denk ik dat de Fiat 124 misschien nog wel het dichtst in de buurt komt van een opvolger van deze. Hoewel die misschien wel een te sportief karakter heeft, terwijl ik bij deze Renault juist meer een beeld heb van een relaxte cruiser.
1. Jp053: BMW 2002 Touring 2000 Tii
2. Timo: Lancia Fulvia
3. SVF: Datsun 100A
De MGB was ook de eerste auto waar ik aan dacht bij dit onderwerp, maar iemand was me voor grinning smiley

1. Zadelsnuiver: MGB GT
2. Pink Panther: Lancia Beta HPE 1.6
3. afentoe: Jaguar E-Type
1. Zonder Mazda met BMW: Toyota Celica 2.0 GT Liftback
2. rzasa: Honda Civic
3. Timo: Lancia Fulvia
1. rzasa: Honda Civic
2. British Racing Green: Citroen DS 21 injection électro
3. Jp053: BMW 2002 Touring 2000 Tii
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close