Occasionwedstrijd #563: Hoogtepunten van een verdwenen merk JP053 heeft gewonnnen!

Gepost door Pink Panther 


Welkom bij Occasionwedstrijd #563: Hoogtepunten van een verdwenen merk




Als kind van de jaren 60 heb ik al heel wat automerken zien verdwijnen. Failliet, gefuseerd, overgenomen of gewoon gestopt wegens gebrek aan succes, geld of zelfs politieke redenen.
Toch hebben veel van die verdwenen merken een rijke historie, die zelfs opmerkelijk vaak hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de auto zoals we hem nu kennen.

De opdracht:

Deze week gaan we op zoek naar een auto van een verdwenen merk die op de een of andere wijze toch tot de hoogtepunten uit de autogeschiedenis behoort of tenminste een bekend hoogtepunt van dat merk is.

Criteria:

- het merk mag niet meer bestaan of als merknaam worden gevoerd
- Bouwjaar 1945 – 2000 (getoonde voorbeelden zijn van nog bestaande merken)
- Auto moet zich in een rijdbare (APK-waardige) staat bevinden
- Budget is onbeperkt, Vreemde valuta graag omrekenen
- Auto mag overal te koop staan.

Vaste spelregels:

- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht.
- Foto's van de geadverteerde auto zijn verplicht, maximaal 5 foto's per auto.
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld.
- Maximaal 1 inzending per persoon, als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden.
- Bij een claim dient een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd.



Voorgaande wedstrijden:

Occasionwedstrijd 1 t/m 399
400: Het jubileum viertje - Joop053
401: It's in the movie - Joop053
402: The Dutch Dinosaurs - 929V6
403: L - Joop053
404: Het lekkere kontje – JOtter
405: Man man man... - Pink Panther
406: De Vreemdganger - Shooting Brake
407: De afstammeling - 929V6
408: Buy British! - Guus Leferink
409: Zuipen maar! - Pink Panther
410: De Laatste! - smarter
411: Knutselvreugd: Afgezaagd en aangeplakt - Joop053
412: Eenarmige bandiet - cirKel
413: Betaalbare coupé - Paul Z
414: Rechtsgestuurd - Spekky
415: Vent window - Pink Panther
416: Jan Modaal - Escher
417: Kleur bekennen - .Timo
418: 4 Cilinders, 1.8 L motor - rzasa
419: reclame - jp053
420: Bruin/brown/maronne/braun/brun/buraun - Pjötr
421: De opgewarmde auto! - smarter
422: Het reservewiel – Spekky
423: Een Pekelbak - smarter
424: Kwarttarief oldtimer - JP053
425: Take a Break..... of Caravan of Wagon - GvJ
426: Koekblik, racemonster of gebakje - Jp53
427: Het ronde achterlicht - stoterstangen90
428: De Sint komt weer in het land en zoekt passend vervoer- British Racing Green
429: Gracieus een dagje ouder- 929V6
430: Reïncarnatie - Wouter82
431: What's in a name? - Zadelsnuiver
432: Veel gereden, weinig geleden! - singleframegrille
433: De rijdende kerstboom - Bobbeltje
434: Oudejaarslot - j.ko
435: Oud en Nieuw - singleframegrille
436: Bijna perfect maar…. - Paul Z
437: Gewoon zoals vroeger - GvJ
438: 2.0 - 929V6
439: Melania's car- Escher
440: Snel verouderd - 929V6
441: Big diesel- Escher
442: Kleurrijk interieur - DagDromer
443: Net als in de folder - 740estate
444: Lente in Drenthe - singleframegrille
445: The Powerdome - Jp053
446: Heckblende - JOtter
447: Laatste in de lijn - Smarter
448: Geen Grille - Pink Panther
449: Allemaal Brass - GvJ
450: WWDVD - Gewoon Dirk
451: Grensgevalletje - Nico GTR
452: The forever car - Jp053
453: nummer 13 - singleframegrille
454: Rechtop! - 929V6
455: Yummy!- GvJ
456: Retro - Escher
457: Vakantie! - Probenator
458: Chief Executive Officer! - Jp053
459: Targa time! - Niels
460: Andere tijden - smarter
461: Wie het kleine niet eert... - Jp053
462: GT met of zonder - Zadelsnuiver
463: Schakelen met je V8! - Nico GTR
464: Rallyrijden iets voor jou? - Pink Panther
465: Gemerkt- Escher
466: De ideale investering- Wrangler
467: Mini Meeting- Escher
468: Perfecte Symetrie - Pink Panther
469: Auto en partner - Probenator
470: The Carbage Run - rzasa
471: Iconische kleuren: 929V6
472: Cariosa18: Jp053
473: Penoza: Auto-fan
474: Lef: Escher en Jp053
475: Bring back the Bumper: 929V6
476: What's under the hood: GvJ
477: Was getekend: de lineaal: 740estate
478: Hetzelfde of toch niet?: Gewoon Dirk
479: The supercar that couldn’t: Zadelsnuiver
480: De mooiste onder de 100.000 Fl: rzasa
481: Wel 4WD, niet SUV: Probenator
482: K.I.T.T. - smarter
482: GOLD - Pink Panther
483: kleine achterlichten - Jp053
485: Achtervleugels - Zonder Mazda met BMW
486: Klapkoplampen - Nico GTR
487: Trackday use only - Bobbeltje
488: Pick-Up - Meike MR-S
489: Doe maar een 3-serie.. - Probenator
490: Hardlopers zijn doodlopers... - 740estate
491: Bond on budget- Escher
492: Individual of Designo? - Bobbeltje
493: Wereldreis - Bobbeltje
494: De eerste en de laatste - Zadelsnuiver
495: Dash-to-axle ratio- Escher
496: Not lost in translation - Guus Leferink
497: Het motorkapornament - Zadelsnuiver
498: Achterhaalde Accessoires - Guus Leferink
499: Renault - Jp053
500: De 5 Editie - Total Loss
501: Electrify - Smarter
502: Automuziek: Fahr'n fahr'n auf der Autobahn- De Schaduw
503: Zwarte kunststof bumpers - Guus Leferink
504: His and hers - Pink Panther
505: That's my number - Jp053
506: Welke auto heeft de Outlaw in 'em? - Escher
507: Stamvaders - lybra
508: Greatest hits of the 80's - Jp053
509: Ode aan de zescilinder - Guus Leferink
510: De 3-deurs hatchback - Bobbeltje
511: Matching colors - rzasa
512: rzasa deelt uit - Guus Leferink
513: American Beauty - 929V6
514: Because it's rubbish - zonder Mazda met BMW
515: The Russians are coming?? - 929V6
516: 1978 - Jp053
517: De opvolger, dat had beter gekund! - British Racing Green
518: Sunshine Reggae - .Timo
519: Buiten de lijntjes - Wrangler
520: We go up! - rzasa
521: Guilty Pleasure! - smarter
522: Comfort - Guus Leferink
523: No smoke, no poke - Guus Leferink
524: Groen - 929V6
525: Doppelauspuff - Jp053
526: Drie! - smarter
527 Via de achterdeur - Pink Panther
528: De mooiste! - Guus Leferink
529: Concurrenten - Bobbeltje
530: PEKEL BAK - British Racing Green
531: De mooiste wieldop!? - 929V6
532: How low can you go? - Jp053
533: Ford weet wat u beweegt - Caspervanc
534: Smile! - Probenator
535: Werkpaarden en sierpaarden - 929V6
536: Geen thema, wel een wensenlijstje - Pink Panther
537: Nu het nog kan! - NielsdW
538: Red mij! - Jay DoubleYou
539: Zoals papa hem vroeger ook had... - smarter
540: Two-Tone - lybra
541: Spoiler alert - 929V6
542: 1979 - smarter
543: De achterwiel aangedreven sedan - Bobbeltje
544: Velgen maken de auto (of niet) - Zadelsnuiver
545: Schaap in wolfskleren - rzasa
546: Waar ken ik dat onderdeel toch van? - Pink Panther
547: Deze moet een kans krijgen - rzasa
548: Het korte klepje - 740estate
549: Met uitsterven bedreigd - Jp053
550: van hetzelfde model - zonder Mazda met BMW
551: auto's met 4 afzonderlijke koplampern - Jp053
552: Je eerste auto met hulp van Jp053's geldboom - Barri
553: Pracht en praal op staal - Zadelsnuiver
554: Koningsdag! - Jp053
555: Born in the Sixties- Escher
556: In it for the long run- smarter én lybra
557: Zonder opvolging - Guus Leferink
558: De Volkswagen Golf - Jp053
559: Terugkeer als een succesvolle e-car - 929V6
560: King of the road - caspervanc
561: Wat van ver komt… - NielsdW
562: Hoge achterlichten - Pink Panther



Inzenden kan tot woensdag 19 juni, 20:00 uur.

Stemmen kan tot vrijdag 21 juni, 20:00 uur.




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-06-2019 22:03 door Pink Panther.
Deze week gaan we voor een mooie Rover SD1 3500 V8 uit 1985.

Brits zoals Brits is, een beetje stoffig, een smeuiige, soepele V8 in het vooronder en een typeaanduiding die met 'Vanden Plas' synoniem staat voor extreme luxe: dan weet je dat je een Rover te pakken hebt: en wat voor één! Het icoon uit tijden dat het met Rover voor de wind ging. Ook heeft Rover nog een sportievere versie, de Vitesse die eigenlijk niet zo bij het karakter van de auto past. Toffe daarvan is wel dat er een race versie van is gemaakt, voor in het Toerwagen Kampioenschap. Een jeugddroom voor mij, en als klein jochie keek ik dagen naar buiten naar die donkerblauwe die mijn buurman had staan.... Tot die vervangen werd voor een Daimler Double Six. Kan slechter ;-)

Dit exemplaar uit de series2, die geleverd is tot 1986 is stukken beter (vooral op elektrisch gebied) dan de series1. De ultraluxe Vanden Plas gecombineerd met handbak en V8 begint ook op de Engelse wegen zeldzaam te worden. Er rijden er (volgens de advertentie) nog maar 10 rond. De afgelopen drie jaar heeft dit exemplaar een grondige renovatie gehad, waarbij de carrosserie volledig is opgeknapt en de techniek is gereviseerd. Het crème leren interieur is weer prachtig gemaakt, met als hoogtepunt zijn notenhouten inleg.

Het resultaat is een plaatje! Voor GBP 8999 te koop in Engeland













3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-06-2019 22:55 door caspervanc.
Ik ga voor deze compacte Brit:

Austin Allegro Vanden Plas 1500 Automatic











Prijs £2.700 = €3.032 Bouwjaar 1976

Ik heb altijd een zwak gehad voor dit model. Er zijn tongen die beweren dat de raamlijn model heeft gestaan voor de huidige Hyundai i20 en Kia Rio.winking smiley De Vanden Plas uitvoering met prominente grille en luxe interieur gaf hem een net iets sjiekere uitstraling. Het liefst had ik er een met beige vinyldak icm een donkere lakkleur maar dit exemplaar is ook fraai en bovendien mooi gefotografeerd!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2019 11:30 door SVF.
Quote
Zonder Mazda met BMW
Is geen prijsindicatie toegestaan?

Prijsindicatie wel, maar geen veiling zonder indicatie.
Glas 2600 V8

[www.lesanciennes.com]











Prijs: € 98.000

Kilometerstand: 90.158 km

GLAS 2600 1966 V8, nr 602/001111 serie, originele kleur "Metallic Silber." Een van de 300 geproduceerde modellen, in uitzonderlijke staat.
@SVF,

Het merk bij die Allegro is Vanden Plas, niet Austin.smiling smiley
Een van de meest verkochte en daardoor bekendste modellen van het sportwagenmerk Matra uit het Franse Romorantin-Lanthenay (het museum aldaar is een bezoek waard).
Matra bouwde in 1984 de laatste auto's onder de eigen merknaam (Murena en Rancho) en de fabriek hield na de productiestop van de Renault Avantime in 2003 op te bestaan.

MATRA Bagheera X 1980 (klik!)







€ 13.500,-
Vergeten: een korte motivatie wordt op prijs gesteld.
Persoonlijk de sportwagen der sportwagens en de basis voor heel wat andere wagens

De Tomaso Pantera GTS

YouTube

Advertentie











SPECIFICATIES
Carrosserie: Coupé
Transmissie: Handmatig
Kilometerstand: 34628 Km
Bouwjaar: 1971
BTW/Marge: Marge
Prijs: € 98.500,-

Beschrijving
Prachtige De Tomaso Pantera GTS van bouwjaar 1971. Dit exemplaar is in het verleden compleet gerestaureerd en technisch gereviseerd. De restauratie is zéér goed uitgevoerd met behoud van alle originele details. De carrosserie is dan ook gaaf, solide en heeft mooie passingen. De onderzijde is vrij van roest en verkeert in een originele conditie. Het interieur is zeer origineel en heeft een prachtige patina. Het betreft hier een origineel Europees geleverde Pantera GTS. De auto is in 1978 in Nederland geregistreerd, afkomstig van eerste Nederlandse eigenaar en heeft slechts 34.627 gereden. Technisch in een perfect werkende en rijdende conditie verkerend. Voorzien van een krachtige Ford 351C 2CV Cleveland 5.7 V8 motor met Edelbrock Performer RPM cilinderkoppen en een 4-barrel Holley carburateur. Dit maakt de auto bijzonder snel en zorgt voor een unieke rijbeleving. Kortom een prachtige Pantera GTS in een bijzonder originele conditie met een geringe kilometerstand.



5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2019 08:12 door Bobbeltje.
Onbetwist het hoogtepunt van NSU:

NSU RO 80


Een bijzondere NSU met een voor die tijd (1967!) zeer modern ogend koetswerk, dat dankzij zijn aerodynamische lijnen een toen indrukwekkende cW-waarde van 0,35 scoort. In het vooronder ligt een 115 pk sterke 995 cc grote wankelmotor met twee schijven. Remschijven rondom zijn standaard, iets wat in 1967 als uitzonderlijk te bestempelen is. Onafhankelijke ophanging zorgt voor een superieur comfort. Ook de tandheugelstuurinrichting was destijds verre van gebruikelijk. Al met al niet alleen een hoogtepunt van NSU, maar ook van de auto-industrie.











Bouwjaar: 1970
Prijs: € 12.495,--



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2019 20:58 door Jp053.
1968 Jensen Interceptor MKI











JF 789F was supplied new to Charles Follet Limited, Berkeley Street, London, finished in White with Black trim and power assisted steering on the 25th June 1968.

A copy of the original invoice, Jensen Motors Ltd guarantee claim form and early maintenance records with Jensen Motors are with the car. We are pleased to report this lovely early Interceptor is still in its original colours and specification, and appears to be correct, unmolested and remarkably original with a mileage of 96,750 that is highly likely to be genuine.

History and paperwork with the car tells us the mileage was 82,019 in 1986 and a further 14,000 miles were covered over the next ten years. In 1996 OJF 789F was placed in a central heated garage where it spent 18 years off the road. Having been dry stored for so many years, the car was treated to a brake overhaul and some light re-commissioning and MOT tested in November 2014 at 96,304 miles. 200 miles were covered over the next year, the Jensen MOT tested again in early 2016 with 96593 miles. Since then, the MKI Interceptor has been owned by a Harrogate based collector who has dry stored the car.

The car has arrived with us presenting as a very honest, original looking car requiring some light re-commissioning having once again spent some time in storage. OJF 789F looks very smart with attractive, high quality older paintwork and smart chrome, has a beautifully aged original trim with superb Black leather seats, good quality door cards and walnut dash. The V8 engine is strong and in very good order, as is the gearbox.

We are happy to sell the Jensen in its current condition at the listed price, or alternatively MOT test, service and carry out any required re-commissioning work for an agreed fixed cost. OJF 789F is a beautiful looking, impressive car, and finding honest, largely original early examples can prove very difficult. This is a car that should be enjoyed on the open road, it would be fabulous for long distance touring so we hope its next owner begins to cover some serious miles after just 400 miles in the past 23 years.

Price: £44995 = € 56.145,-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2019 09:11 door smarter.
De zwanenzang van Plymouth was een ode aan de hotrod-scene in Amerika. Ik kies er eentje in kenmerkend paars.

1997 Plymouth Prowler



Price: $35,500 (= €31.891)
Engine: 3.5L V6 F SOHC 24V
Transmission: 4 speed automatic
Mileage: 12,137 ( actual )







Tussen al het exotische geweld even een rustpuntje in de vorm van ons eigen Nederlandse automerk DAF. Ja de naam wordt nog steeds gevoerd, maar niet op auto's.
Deze heb ik altijd het mooiste model grvonden dat DAF geproduceerd heeft.

DAF 66 Marathon Coupe





Prijs € 12.900,00
Bouwjaar 1973
Kilometerstand 19.000


Wunderschöner im Orginal Zustand Daf 66 Marathon,mit orginalen 19000 km,Variomatik Getriebe,H- Kennzeichen ,Unterboden nicht geschweißt ,hochwertiger Dinol Unterbodenschutz , Motorbremse,alle orginale Beschreibungen von damals vorhanden,Innenraum top,alles funktioniert wie am ersten Tag.Auto wurde damals neu in einem Volvo Autohaus gekauft,das selbe Autohaus kaufte dann 2008 dieses Fahrzeug von der erst Besitzerin zurück,und wurde dann als Ausstellungsstück genutzt.Es wurde immer geplegt und immer neuer Tüv gemacht,daher der super Zustand,so wahrscheinlich nie mehr zu bekommen.Diese Auto gehört in jede Sammlung.







3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2019 11:38 door Zonder Mazda met BMW.
Quote
929V6
@SVF,

Het merk bij die Allegro is Vanden Plas, niet Austin.smiling smiley

Je hebt gelijk! Nooit geweten eigenlijk, dacht dat het (net als in de advertentie tekst) een Austin Allegro Vanden Plas was... In de brochure is het gewoon Vanden Plas 1500

Inmiddels heb ik mijn inzending afgerond
De eerste kleine Amerikaanse auto. Een hoogtepunt en ook een ommezwaai. Maar te duur in productie wegens vrijwel geen gedeelde onderdelen met andere modellen en mede oorzaak van het einde van AMC.

Een origineel in Nederland geleverd exemplaar van het eerste bouwjaar (1975) staat te koop in Doetinchem met een kilometerstand van 2.843 km voor € 12.000.
AMC Pacer








.
Quote
Zonder Mazda met BMW
Tussen al het exotische geweld even een rustpuntje in de vorm van ons eigen Nederlandse automerk DAF.

big smile smiley

Vannacht toen ik de wedstrijd bekeek dacht ik precies hetzelfde, even met beide benen weer op de grond grinning smiley.

Inzending afgerond.
Ooit het merk voor dokters en tandartsen, tegenwoordig alleen nog maar voor pure liefhebbers na het verdwijnen van dit iconische merk.
Deze auto is 1 van die iconen die zijn voortgebracht door het merk Saab.

Saab 900 2.0 Turbo 16 S



Prijs € 24.900
Bouwjaar 1992
Kilometerstand 28.341 km
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
APK Bij aflevering
BTW auto Nee, marge
Kenteken 47-RF-DD
Datum deel 1 26-11-1992
Belasting (±) € 668,00 per jaar
Topsnelheid 200 km/u
Acceleratie 0-100 km/u in 9,60 sec
Motorvermogen 118 kW (160 pk)
Aantal deuren 3-deurs
Aantal zitplaatsen 4
Aantal cilinders 4-cilinder
Cilinderinhoud 1985 cc
Carrosserie Hatchback
Kleur Blauw
Gewicht 1290 kg
Trekgewicht max 1500 kg
Trekgewicht onger. 500 kg









Saab 900 T16S 1993

Deze 900 Classic in de prachtige kleur Le Mans Blue is in 2005 vanuit Zuid-Duitsland geimporteerd en is in 2013/14 bij km-stand 135.019 van top tot teen, met grote toewijding en met veel oog voor originele details Saabprofessioneel gerestaureerd en weer opgebouwd, motor en versnellingsvak daarbij inbegrepen. Sinds deze restauratie is er iets meer dan 28.000 km mee gereden. De auto verkeert in topstaat en rijdt zoals een T16S rijden moet. De auto is standaard voorzien van onder andere rode APC-box (185pk), schuifdak, airco, lederen bekleding en centrale deurvergrendeling. Het accessoirespakket omvat een primair 8, elektrische motorverwarming (Calix), elektrisch verwarmbare buitenspiegels, derde remlicht, regelbare verwarming op beide voorstoelen, originele Saabmeterset (oliedruk, olietemperatuur, accuspanning, buitentemperatuur), achteruitrijverlichting op de beide clignoteurs, voorverwarming op de ruitensproeier, regelbare hulpvering achter en een afneembare trekhaak, allemaal Saaborigineel. Meer restauratiefoto's zijn te vinden op [www.classicsaab.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2019 21:17 door Total Loss.
1970 Plymouth Superbird






Hier te koop voor 189.750€.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-06-2019 09:37 door Timo.
Quote
Timo
Misschien wel dé rallywagen van eind jaren '80 en begin jaren '90. Zeg je Lancia, dan zeg je...

Lancia is in Italië nog steeds actief... winking smiley
Damn, je hebt gelijk. Dat was ik oprecht vergeten grinning smiley Op zoek naar iets anders dan maar.
Studebaker Avanti

Supercharged


1963 - € 39.000

Een auto die werkelijk brak met alle tradities in de Verenigde Staten. Geen oversized afmetingen, enorme chromen styling details en een vormgeving die eerder in de jaren 70-80 paste, als in 1962.

Als je de auto langs een Hawk uit hetzelfde bouwjaar zet, dan begrijp je wat ik bedoel.

Er was echter een groot probleem, Studebaker had grote financiële tekorten en de Avanti was zeer snel ontwikkeld met een voor het merk nieuwe techniek: een polyester body. Die men in 1e instantie niet zelf bouwde, maar door juist problemen bij de toeleverancier wel zelf moest gaan bouwen. Het gevolg: levertijden liepen op, de kwaliteit was matig en orders werden geannuleerd, terwijl schaarse financiële middelen werden benut om productie op te schalen. In 1964 viel het doek voor Studebaker.

De Avanti, die toen een van de snelste 4 persoons auto’s was (250km/h!), werd nadien nog verder gebouwd als merk Avanti, met de motor van zijn grote concurrent, de Corvette.











Hier te koop



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-06-2019 17:56 door Pink Panther.
Monteverdi was een Zwitsers automerk van 1934 tot 1998 wat voornamelijk sportauto's en luxueuze auto's maakte, dit was een leuk uitstapje:

Monteverdi Safari

Bouwjaar: 1980
Motor: 5.7 V8
Prijs: € 59.000,-











Link naar advertentie



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-06-2019 17:10 door Probenator.
Een fantastisch merk en zo jammer dat het niet meer bestaat...
Daarom deze fantastische Fullsize coupe, met voorwielaandrijving en de gigantische 455ci Oldsmobile V8

Ik vind het een werkelijk schitterende auto!

1968 Oldsmobile Toronado



USD 24.999,-

Item specifics
Condition: Used
Year: 1968
VIN (Vehicle Identification Number): 394878M618586
Mileage: 69973
Number of Cylinders: 8
Make: Oldsmobile
Transmission: Automatic
Model: Toronado
Body Type: Coupe
Engine: 455ci
Warranty: Vehicle does NOT have an existing warranty
Drive Type: FWD
Vehicle Title: Clear
Power Options: Air Conditioning
Exterior Color: Red
For Sale By: Dealer
Interior Color: White







1988 Pontiac Fiero Formula - $ 22.900 // € 20.418
[classics.autotrader.com]

Pontiac heeft als de sportieve tak van GM natuurlijk een hoop bijzondere auto's geproduceerd. Het model wat we in Nederland wellicht nog het meest zagen was de Fiero, en wat een leuk ding was het eigenlijk toch. Een flinke hoeveelheid Fieros gaan tegenwoordig door het leven als nep-Ferrari, maar gelukkig zijn er nog mooie originele exemplaren te vinden.









Alles goedgekeurd, wie verrast ons nog met meer fraais?
Even de als pink wint vraag: wie kan er morgen avond het OER doen, is mijn sportavond. Anders pas na 23.00.
Quote
Pink Panther
Even de als pink wint vraag: wie kan er morgen avond het OER doen, is mijn sportavond. Anders pas na 23.00.

Die wil ik wel even maken
Een hoogtepunt uit de autogeschiedenis?
Of mag het ook een dieptepunt zijn?
Of een hilarisch moment?

Need I say more?









RELIANT REGAL 0.7 SUPERVAN



£9.950

Body style Hatchback
Engine size 700cc
Engine capacity 0.7 L
Fuel type Petrol
95000 Miles



Nog gefeliciteerd met het winnen van de vorige wedstrijd, Pink Panther! Leuk onderwerp thumbs up

Een merk dat wat mij betreft niet kan ontbreken in dit rijtje is Triumph. Eén van de meest succesvolle Britse merken en (samen met MG) een typische fabrikant van Engelse roadsters. Daarom kies ik ook voor een kaal uitgevoerd klein roadstertje als inzending:

Triumph Spitfire Mk III

Bouwjaar: 1969
47.700 km
Te koop in Hilversum, NL
Prijs: €8.000,-

Triumph is al opgericht in 1897 en was vooral na de WO II bijzonder succesvol. Eind jaren '70 was er al steeds minder animo voor de sportwagentjes, en een rebadgede Honda (de Acclaim) kon ook niet voorkomen dat de naam in 1984 van de markt verdween. BMW schijnt inmiddels de naamrechten van Triumph te hebben, wie weet volgt er ooit nog een nieuw model...?

Foto's van deze leuke Spitfire:









1970 Monteverdi 375/L High Speed Coupe



Monteverdi was een Zwitsers merk van luxe auto’s dat in 1967 werd opgericht door Peter Monteverdi (1934-1998). De fabriek stond in Binningen aan de zuidelijke rand van Basel in Zwitserland. Tegenwoordig is dit verbouwd tot een het Monteverdi Museum.
In 1967 besloot hij om een serieproductie te gaan bouwen van high performance luxe sport-en toerwagens. Het eerste model was de tweezits Monteverdi High Speed 375 S coupe.
Daarnaast zijn er een aantal 2+2 coupe's gebouwd (met verlengde wielbasis) waaronder deze 375L







Dit is een 4.4 liter V8 met 16.000 km op de teller.
Prijs is net geen 3 ton in euro's.
Quote
British Racing Green
Een hoogtepunt uit de autogeschiedenis?
Of mag het ook een dieptepunt zijn?
Of een hilarisch moment?

Ik denk bij het hoogtepunt van dit merk toch echt aan een andere auto. Maar het is jouw feestje, dus goedgekeurd!





Quote
Guus Leferink
Quote
Pink Panther
Even de als pink wint vraag: wie kan er morgen avond het OER doen, is mijn sportavond. Anders pas na 23.00.

Die wil ik wel even maken

Bedankt! Ik laat je vrij of je wel of niet de motivatie mee neemt.




Ook de laatste 2 zijn goedgekeurd.
Het op-een-rijtje:

caspervanc - 1985 Rover SD1 3500 V8
Brits zoals Brits is, een beetje stoffig, een smeuiige, soepele V8 in het vooronder en een typeaanduiding die met 'Vanden Plas' synoniem staat voor extreme luxe: dan weet je dat je een Rover te pakken hebt: en wat voor één! Het icoon uit tijden dat het met Rover voor de wind ging. Ook heeft Rover nog een sportievere versie, de Vitesse die eigenlijk niet zo bij het karakter van de auto past. Toffe daarvan is wel dat er een race versie van is gemaakt, voor in het Toerwagen Kampioenschap. Een jeugddroom voor mij, en als klein jochie keek ik dagen naar buiten naar die donkerblauwe die mijn buurman had staan.... Tot die vervangen werd voor een Daimler Double Six. Kan slechter ;-)




SVF - Austin Allegro Vanden Plas 1500 Automatic
Ik heb altijd een zwak gehad voor dit model. Er zijn tongen die beweren dat de raamlijn model heeft gestaan voor de huidige Hyundai i20 en Kia Rio.winking smiley De Vanden Plas uitvoering met prominente grille en luxe interieur gaf hem een net iets sjiekere uitstraling. Het liefst had ik er een met beige vinyldak icm een donkere lakkleur maar dit exemplaar is ook fraai en bovendien mooi gefotografeerd!




rzasa - Glas 2600 V8
"Geen motivatie"




929V6 - MATRA Bagheera X 1980
Een van de meest verkochte en daardoor bekendste modellen van het sportwagenmerk Matra uit het Franse Romorantin-Lanthenay (het museum aldaar is een bezoek waard).
Matra bouwde in 1984 de laatste auto's onder de eigen merknaam (Murena en Rancho) en de fabriek hield na de productiestop van de Renault Avantime in 2003 op te bestaan.




Escher - 1957 Facel Vega FV3
"Geen motivatie"




Jay DoubleYou - DeLorean DMC-12
"Geen motivatie"




Bobbeltje - De Tomaso Pantera GTS
Persoonlijk de sportwagen der sportwagens en de basis voor heel wat andere wagens




Jp053 - NSU RO 80
Onbetwist het hoogtepunt van NSU
en bijzondere NSU met een voor die tijd (1967!) zeer modern ogend koetswerk, dat dankzij zijn aerodynamische lijnen een toen indrukwekkende cW-waarde van 0,35 scoort. In het vooronder ligt een 115 pk sterke 995 cc grote wankelmotor met twee schijven. Remschijven rondom zijn standaard, iets wat in 1967 als uitzonderlijk te bestempelen is. Onafhankelijke ophanging zorgt voor een superieur comfort. Ook de tandheugelstuurinrichting was destijds verre van gebruikelijk. Al met al niet alleen een hoogtepunt van NSU, maar ook van de auto-industrie.




smarter - 1968 Jensen Interceptor MKI
"Geen motivatie"




lybra - 1997 Plymouth Prowler
De zwanenzang van Plymouth was een ode aan de hotrod-scene in Amerika. Ik kies er eentje in kenmerkend paars.




Zonder Mazda met BMW - DAF 66 Marathon Coupe
Tussen al het exotische geweld even een rustpuntje in de vorm van ons eigen Nederlandse automerk DAF. Ja de naam wordt nog steeds gevoerd, maar niet op auto's.
Deze heb ik altijd het mooiste model gevonden dat DAF geproduceerd heeft.




Spekky - 1975 AMC Pacer
De eerste kleine Amerikaanse auto. Een hoogtepunt en ook een ommezwaai. Maar te duur in productie wegens vrijwel geen gedeelde onderdelen met andere modellen en mede oorzaak van het einde van AMC.




Total Loss - Saab 900 2.0 Turbo 16 S
Ooit het merk voor dokters en tandartsen, tegenwoordig alleen nog maar voor pure liefhebbers na het verdwijnen van dit iconische merk.
Deze auto is 1 van die iconen die zijn voortgebracht door het merk Saab.




Timo - 1970 Plymouth Superbird
"Geen motivatie"




Pink Panther - Studebaker Avanti Supercharged
Een auto die werkelijk brak met alle tradities in de Verenigde Staten. Geen oversized afmetingen, enorme chromen styling details en een vormgeving die eerder in de jaren 70-80 paste, als in 1962.
Als je de auto langs een Hawk uit hetzelfde bouwjaar zet, dan begrijp je wat ik bedoel.
Er was echter een groot probleem, Studebaker had grote financiële tekorten en de Avanti was zeer snel ontwikkeld met een voor het merk nieuwe techniek: een polyester body. Die men in 1e instantie niet zelf bouwde, maar door juist problemen bij de toeleverancier wel zelf moest gaan bouwen. Het gevolg: levertijden liepen op, de kwaliteit was matig en orders werden geannuleerd, terwijl schaarse financiële middelen werden benut om productie op te schalen. In 1964 viel het doek voor Studebaker.
De Avanti, die toen een van de snelste 4 persoons auto’s was (250km/h!), werd nadien nog verder gebouwd als merk Avanti, met de motor van zijn grote concurrent, de Corvette.




Probenator - 1980 Monteverdi Safari
Monteverdi was een Zwitsers automerk van 1934 tot 1998 wat voornamelijk sportauto's en luxueuze auto's maakte, dit was een leuk uitstapje




Guus Leferink - 1968 Oldsmobile Toronado
Een fantastisch merk en zo jammer dat het niet meer bestaat...
Daarom deze fantastische Fullsize coupe, met voorwielaandrijving en de gigantische 455ci Oldsmobile V8
Ik vind het een werkelijk schitterende auto!




Zadelsnuiver - 1988 Pontiac Fiero Formula
Pontiac heeft als de sportieve tak van GM natuurlijk een hoop bijzondere auto's geproduceerd. Het model wat we in Nederland wellicht nog het meest zagen was de Fiero, en wat een leuk ding was het eigenlijk toch. Een flinke hoeveelheid Fieros gaan tegenwoordig door het leven als nep-Ferrari, maar gelukkig zijn er nog mooie originele exemplaren te vinden.




British Racing Green - RELIANT REGAL 0.7 SUPERVAN
Een hoogtepunt uit de autogeschiedenis?
Of mag het ook een dieptepunt zijn?
Of een hilarisch moment?
Need I say more?




NielsdW - Triumph Spitfire Mk III
Een merk dat wat mij betreft niet kan ontbreken in dit rijtje is Triumph. Eén van de meest succesvolle Britse merken en (samen met MG) een typische fabrikant van Engelse roadsters. Daarom kies ik ook voor een kaal uitgevoerd klein roadstertje als inzending
Triumph is al opgericht in 1897 en was vooral na de WO II bijzonder succesvol. Eind jaren '70 was er al steeds minder animo voor de sportwagentjes, en een rebadgede Honda (de Acclaim) kon ook niet voorkomen dat de naam in 1984 van de markt verdween. BMW schijnt inmiddels de naamrechten van Triumph te hebben, wie weet volgt er ooit nog een nieuw model...?




Fingerspitz - Monteverdi 375/L High Speed Coupe
Monteverdi was een Zwitsers merk van luxe auto’s dat in 1967 werd opgericht door Peter Monteverdi (1934-1998). De fabriek stond in Binningen aan de zuidelijke rand van Basel in Zwitserland. Tegenwoordig is dit verbouwd tot een het Monteverdi Museum.
In 1967 besloot hij om een serieproductie te gaan bouwen van high performance luxe sport-en toerwagens. Het eerste model was de tweezits Monteverdi High Speed 375 S coupe.
Daarnaast zijn er een aantal 2+2 coupe's gebouwd (met verlengde wielbasis) waaronder deze 375L




Succes met stemmen !



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2019 20:45 door Guus Leferink.
1: Zonder Mazda met BMW - DAF 66 Marathon Coupe
2: Jp053 - NSU RO 80
3: Spekky - 1975 AMC Pacer
1. Total Loss - Saab 900 2.0 Turbo 16 S
2. Jp053 - NSU RO 80
3. caspervanc - 1985 Rover SD1 3500 V8
Criteria:
- echt een hoogtepunt van dat merk (wat niet per se het grootste succes hoeft te betekenen)
- een motivatie
- persoonlijke voorkeur

1. Jp053 - NSU RO 80
2. Guus Leferink - 1968 Oldsmobile Toronado
3. Spekky - 1975 AMC Pacer
Quote
Pink Panther
Vergeten: een korte motivatie wordt op prijs gesteld.

Had misschien wel beter in de OP gekund...
Quote
929V6
Quote
Pink Panther
Vergeten: een korte motivatie wordt op prijs gesteld.

Had misschien wel beter in de OP gekund...

Inderdaad, excuses.

Guus, bedankt voor het OER.
Quote
929V6
Quote
Pink Panther
Vergeten: een korte motivatie wordt op prijs gesteld.

Had misschien wel beter in de OP gekund...

Staat wel een beetje lullig bij mijn inzending : geen motivatie.
1. Jp053 - NSU RO 80
2. Jay DoubleYou - DeLorean DMC-12
3. Bobbeltje - De Tomaso Pantera GTS
1 - smarter - 1968 Jensen Interceptor MKI
2 - Zonder Mazda met BMW - DAF 66 Marathon Coupe
3 - British Racing Green - RELIANT REGAL 0.7 SUPERVAN
Badankt voor alle inzendingen, onderstaand mijn punten.

Voor mij is een belangrijk criterium dat als je een merknaam noemt, aan welk model je dan al snel denkt of mensen snel op zouden noemen. Dat zijn vaak ook de hoogte puntjes, bijzondere momenten/types van het merk:

1e Bobbeltje - De Tomaso Pantera GTS > had ik ook overwogen, je was me (bewust ruim) voor.
2e Jp053 - NSU RO 80 > beroemder dan alle soms veel leukere TTS modellen op basis van de Prinz.
3e caspervanc - 1985 Rover SD1 3500 V8 > tijdloos mooi, jammer dat ze in het slechtste Engelse auto decennium gebouwd zijn.
Quote
Pink Panther
Quote
British Racing Green
Een hoogtepunt uit de autogeschiedenis?
Of mag het ook een dieptepunt zijn?
Of een hilarisch moment?

Ik denk bij het hoogtepunt van dit merk toch echt aan een andere auto. Maar het is jouw feestje, dus goedgekeurd!

Ik vond de Scimitar iets te veel in het vaarwater van de ingezonden Jensen komen winking smiley

1. Total Loss - Saab 900 2.0 Turbo 16 S
2. lybra - 1997 Plymouth Prowler
3. smarter - 1968 Jensen Interceptor MKI
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.