Occasionwedstrijd #608: Greatest hits of the 90's - Jp053 heeft gewonnen!

Gepost door lybra 


Welkom bij Occasionwedstrijd #608: Greatest hits of the 90's



Exact 100 wedstrijden geleden heb ik ook een wedstrijd gewonnen en voor wedstrijd #508 koos ik toen als onderwerp "Greatest hits of the 80's".
Het lijkt mij leuk om dit nog eens dunnetjes over te doen, maar dan een decennium later.

Laten we met z'n allen proberen een "greatest hits of the 90's" collectie van auto's bij elkaar te brengen. De mooiste, de snelste, de bestverkochte, de grootste, de lelijkste, de aandoenlijkste, de coolste, de meest praktische, de ik-ben-m'n-tijd-ver-vooruit-ste, de retro-ste, de gaafste filmauto, de auto waar je altijd mee op vakantie ging, etc., alles is goed, zolang 'ie maar uit de jaren '90 komt.

Tip: het podium bij #508 werd uiteindelijk gevuld met een Volvo 480 ES, een Citroën BX 19 Sport en een Alfa Romeo 33 1.7 i.e.

Ik zal in de openingspost een lijstje bijhouden met goed-/afgekeurde inzendingen en dit regelmatig updaten.



Criteria:
- Bouwjaar: 1990 tot en met 1999.
- Budget: onbeperkt (p.o.a. toegestaan).
- Auto's mogen wereldwijd te koop staan.
- Auto's moeten zich in een APK-waardige staat bevinden.

Vaste spelregels:
- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht.
- Maximaal 5 foto's van de geadverteerde auto.
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld.
- De eerst geplaatste foto van elke in de inzending is de foto voor het 'op een rijtje'.
- Maximaal 1 inzending per persoon, als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden.
- Bij een claim dient een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd.
- Elke modelgeneratie mag maar één keer ingezonden worden.
- Iedere deelnemer die verzaakt zijn/haar stem uit te brengen kan de wedstrijd niet winnen, die eer gaat dan naar nr. 2.

Inzenden kan tot woensdag 29 april, 20:00 uur.
Stemmen kan tot vrijdag 1 mei, 20:00 uur.

Succes!


Goedgekeurd:
- Escher - 1995 Renault Clio Williams
- Pink Panther - 1993 Honda NSX
- Bobbeltje - 1998 Renault Sport Spider
- Zonder Mazda met BMW - 1995 Volvo 850 T-5R
- 929V6 - 1997 Hyundai Coupé 1.6i 16V
- Tydelyck - 1998 Fiat Punto 60 SX
- SVF - 1995 Mazda MX-3 1.8i 24V 6 Cilinder
- smarter - 1991 Dodge Stealth R/T Turbo
- Epica - 1998 Lamborghini Diablo SV
- Vezes - 1991 Renault Alpine A610
- Gullwing - 1994 Volkswagen Vento 1.8 CL
- caspervanc - 1994 Alfa Romeo 155 Q4
- rzasa - 1995 Maserati Ghibli GT 2.8
- Zadelsnuiver - 1996 Opel Calibra 2.5 V6
- afentoe - 1999 BMW M5
- opel-omega - 1992 Opel Lotus Omega
- Jay DoubleYou - 1994 Volkswagen Corrado
- Wouter82 - 1998 Chrysler Neon 2.0 LE Automatic
- Barri - 1994 Volkswagen Golf 2.8 VR6
- Spekky - 1993 Lancia Delta HF Integrale EVO 2
- British Racing Green - 1997 Mercedes-Benz SLK 230 K
- Jp053 - 1995 Renault Twingo
- Guus Leferink - 1994 Toyota Supra 3.0 Twin Turbo
- De Schaduw - 1990 Alfa Romeo SZ
- lybra - 1993 Ford Escort RS Cosworth

Afgekeurd:
- MX6 - Ferrari F40 --> prijsindicatie mist



Voorgaande wedstrijden:
Occasionwedstrijd 1 t/m 426
427: Het ronde achterlicht - stoterstangen90
428: De Sint komt weer in het land en zoekt passend vervoer- British Racing Green
429: Gracieus een dagje ouder- 929V6
430: Reïncarnatie - Wouter82
431: What's in a name? - Zadelsnuiver
432: Veel gereden, weinig geleden! - singleframegrille
433: De rijdende kerstboom - Bobbeltje
434: Oudejaarslot - j.ko
435: Oud en Nieuw - singleframegrille
436: Bijna perfect maar…. - Paul Z
437: Gewoon zoals vroeger - GvJ
438: 2.0 - 929V6
439: Melania's car- Escher
440: Snel verouderd - 929V6
441: Big diesel- Escher
442: Kleurrijk interieur - DagDromer
443: Net als in de folder - 740estate
444: Lente in Drenthe - singleframegrille
445: The Powerdome - Jp053
446: Heckblende - JOtter
447: Laatste in de lijn - Smarter
448: Geen Grille - Pink Panther
449: Allemaal Brass - GvJ
450: WWDVD - Gewoon Dirk
451: Grensgevalletje - Nico GTR
452: The forever car - Jp053
453: nummer 13 - singleframegrille
454: Rechtop! - 929V6
455: Yummy!- GvJ
456: Retro - Escher
457: Vakantie! - Probenator
458: Chief Executive Officer! - Jp053
459: Targa time! - Niels
460: Andere tijden - smarter
461: Wie het kleine niet eert... - Jp053
462: GT met of zonder - Zadelsnuiver
463: Schakelen met je V8! - Nico GTR
464: Rallyrijden iets voor jou? - Pink Panther
465: Gemerkt- Escher
466: De ideale investering- Wrangler
467: Mini Meeting- Escher
468: Perfecte Symetrie - Pink Panther
469: Auto en partner - Probenator
470: The Carbage Run - rzasa
471: Iconische kleuren: 929V6
472: Cariosa18: Jp053
473: Penoza: Auto-fan
474: Lef: Escher en Jp053
475: Bring back the Bumper: 929V6
476: What's under the hood: GvJ
477: Was getekend: de lineaal: 740estate
478: Hetzelfde of toch niet?: Gewoon Dirk
479: The supercar that couldn’t: Zadelsnuiver
480: De mooiste onder de 100.000 Fl: rzasa
481: Wel 4WD, niet SUV: Probenator
482: K.I.T.T. - smarter
482: GOLD - Pink Panther
483: kleine achterlichten - Jp053
485: Achtervleugels - Zonder Mazda met BMW
486: Klapkoplampen - Nico GTR
487: Trackday use only - Bobbeltje
488: Pick-Up - Meike MR-S
489: Doe maar een 3-serie.. - Probenator
490: Hardlopers zijn doodlopers... - 740estate
491: Bond on budget- Escher
492: Individual of Designo? - Bobbeltje
493: Wereldreis - Bobbeltje
494: De eerste en de laatste - Zadelsnuiver
495: Dash-to-axle ratio- Escher
496: Not lost in translation - Guus Leferink
497: Het motorkapornament - Zadelsnuiver
498: Achterhaalde Accessoires - Guus Leferink
499: Renault - Jp053
500: De 5 Editie - Total Loss
501: Electrify - Smarter
502: Automuziek: Fahr'n fahr'n auf der Autobahn- De Schaduw
503: Zwarte kunststof bumpers - Guus Leferink
504: His and hers - Pink Panther
505: That's my number - Jp053
506: Welke auto heeft de Outlaw in 'em? - Escher
507: Stamvaders - lybra
508: Greatest hits of the 80's - Jp053
509: Ode aan de zescilinder - Guus Leferink
510: De 3-deurs hatchback - Bobbeltje
511: Matching colors - rzasa
512: rzasa deelt uit - Guus Leferink
513: American Beauty - 929V6
514: Because it's rubbish - zonder Mazda met BMW
515: The Russians are coming?? - 929V6
516: 1978 - Jp053
517: De opvolger, dat had beter gekund! - British Racing Green
518: Sunshine Reggae - .Timo
519: Buiten de lijntjes - Wrangler
520: We go up! - rzasa
521: Guilty Pleasure! - smarter
522: Comfort - Guus Leferink
523: No smoke, no poke - Guus Leferink
524: Groen - 929V6
525: Doppelauspuff - Jp053
526: Drie! - smarter
527 Via de achterdeur - Pink Panther
528: De mooiste! - Guus Leferink
529: Concurrenten - Bobbeltje
530: PEKEL BAK - British Racing Green
531: De mooiste wieldop!? - 929V6
532: How low can you go? - Jp053
533: Ford weet wat u beweegt - Caspervanc
534: Smile! - Probenator
535: Werkpaarden en sierpaarden - 929V6
536: Geen thema, wel een wensenlijstje - Pink Panther
537: Nu het nog kan! - NielsdW
538: Red mij! - Jay DoubleYou
539: Zoals papa hem vroeger ook had... - smarter
540: Two-Tone - lybra
541: Spoiler alert - 929V6
542: 1979 - smarter
543: De achterwiel aangedreven sedan - Bobbeltje
544: Velgen maken de auto (of niet) - Zadelsnuiver
545: Schaap in wolfskleren - rzasa
546: Waar ken ik dat onderdeel toch van? - Pink Panther
547: Deze moet een kans krijgen - rzasa
548: Het korte klepje - 740estate
549: Met uitsterven bedreigd - Jp053
550: van hetzelfde model - zonder Mazda met BMW
551: auto's met 4 afzonderlijke koplampen - Jp053
552: Je eerste auto met hulp van Jp053's geldboom - Barri
553: Pracht en praal op staal - Zadelsnuiver
554: Koningsdag! - Jp053
555: Born in the Sixties- Escher
556: In it for the long run- smarter én lybra
557: Zonder opvolging - Guus Leferink
558: De Volkswagen Golf - Jp053
559: Terugkeer als een succesvolle e-car - 929V6
560: King of the road - caspervanc
561: Wat van ver komt… - NielsdW
562: Hoge achterlichten - Pink Panther
563: Hoogtepunten van een verdwenen merk - Jp053
564: Niet rond of ovaal, maar een lint - Probenator
565: Naar het strand of stranden? - SVF
566: Als 2 druppels water.. - Guus Leferink
567: Een lekker kontje - British Racing Green
568: Clean - Total Loss
569: De GP van Zandvoort - Caspervanc
570: De Subcultuur - Non Turbo
571: In een carrosserievariant - SVF
572: Honda Civic - Zadelsnuiver
573: Zelfs je naam is mooi - rzasa
574: Wis en waarachtig - 929V6
575: Koreaantje, zo zwart als roet - D. Elzinga
576: Dai - Jp053
577: The Teenies - Smarter
578: Autosport - caspervanc
579: Wheeler Dealers - BRG
580: Coupe - Total Loss
581: Mag het een clindertje meer zijn? - smarter
582: De facelift – Spekky
583: Het schuifdak - 929V6
584: Ruim in z'n jasje - SVF
585: het mooiste dashboard - Zadelsnuiver
586: De 12 klepper - smarter
587: Striping - Caspervanc
588: Twee punt Nul - 929V6
589: Kerstster - Guus Leferink
590: De vertegenwoordigersauto - Jp053
591: Eén blok, twee occasions - Spekky
592: Oranje knipperlichtglas - Caspervanc
593: Tatuutatuuuu - Barri
594: Het dak er af! - Timo
595: who's afraid of red, yellow and blue? - Guus Leferink
596: Het is het net niet... - British Racing Green
597: HYBRID, PHEV, EV & WATERSTOF - smarter
598: Audio - Wouter82
599: Praalwagen– Opel Omega
600: Let's get Youtube famous! - Jp053
601: Toyota, een grijze muis? Of... - Wouter82
602: 100! - caspervanc
603: De crisis bak – Timo
604: De Autobahn-cruiser - 929V6
605: Sedan & Coupé - Probenator
606: Platjagen maar dan net even anders - Probenator
607: De coronacrisis auto! - lybra



13 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-05-2020 20:28 door lybra.
Ferrari F40


Lastig, is deze periode zijn de mooiste auto's gemaakt.
Mijn eigen auto komt ook uit 1994, maar als geld geen rol speelt dan kies ik deze Ferrari F40 uit 1991.
Auto’s van de 1e helft van de jaren 90, zijn natuurlijk producten van de jaren 80. Zo ook de NSX.

De allereerste aanzet zelfs in 1984 toen de engineers een Honda CIty ombouwden naar een mid-engine versie. Bij ritten op parkeerterreinen v.d. fabriek bleek die meer dan leuk. Met de auto zelf werd niets gedaan, maar het zaadje om een auto met middenmotor te ontwikkelen was wel geplant bij de directie én kreeg groen licht.

De 1e vingeroefening was de Honda HP-X. een concept car, in opdracht van Honda door Pininfarina ontworpen. Het project evalueerde in de New Sportscar "eXperimental oftewel NS-X. De opdracht van de directie die volgde: ontwikkel een auto die sneller is dan alles in Italië en Duitsland.

Het resultaat, de Honda NSX, zonder streepje. Met techniek die moderner was dan alles wat Porsche en Ferrari op dat moment konden leveren. Honda’s revolutionaire V-TEC systeem, lichtgewicht titanium zuigerstangen (mede daardoor kon de motor 8.000 toeren maken), een aluminium semi monocoque die 200kg bespaarde, elektrische stuurbekrachtiging (toen al!) en een aluminium wielophanging, die nogmaals 20 kg bespaarde.
Daarnaast was de auto ook nog praktisch met een voor sportauto’s behoorlijk grote kofferruimte.

Dat het Honda serieus was, bleek ook uit het feit dat de wegligging werd geperfectioneerd door twee F1 rijders, de Japanner Satoru Nakajima en niemand minder dan Ayrton Senna.

Ondertussen een Japans icoon.

Honda NSX
1993 - 2 eigenaren - NL auto
50.000km
Ex. RAI tentoonstelling
€ 79.500


















Hier te koop



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-04-2020 20:02 door Pink Panther.
Renault Sport Spider











€ 54.750,-
12.682 km
05/1998
110 kW 150 PK
Handgeschakeld
Benzine

Erg leuk verhaal over de Sport Spider

Een raszuivere Britse sportwagen, ontwikkeld met de Franse slag.

De Britse sportwagen is een van de meest geniale voertuigtypes die er zijn. Het is ook een van de moeilijkste om te bouwen. Bij een Duitse toplimo is het eigenlijk vrij eenvoudig: het ding zit vol met alle techniek die op dat moment voorhanden is, gecombineerd met de aandrijflijn van een supercar. Een Muscle Car is nog makkelijker. Of wat te denken van een ‘power-SUV’. Allemaal vrij makkelijk om te doen: veel van alles.

Bij een Britse sportwagen gaat het er niet zozeer om hoeveel vermogen erin zit. Sterker nog, dat staat op nummer 17 op het prioriteitenlijstje, waarschijnlijk. Bij de Britse sportwagen gaat het om zoveel meer. Besturing, demping, compacte afmetingen, een eenvoudige aandrijflijn, innovatie bouwwijze en een enorme glimlach op het gezicht van de bestuurder. De Britten kunnen als geen ander een lichte sportwagen bouwen, zoveel is duidelijk. Het is net als met een geweldig gerecht. Als je het maar vaak genoeg maakt, wordt je er vanzelf heel er goed in. Nu zijn er voorbeelden van typische Engelse sportwagens die níet uit het Verenigd Koninkrijk kwamen. Het beste voorbeeld daarvan is natuurlijk de Mazda MX-5. In principe is de MX-5 het voertuig dat de Lotus Elan had moeten zijn. De MX-5 is de coverband die de nummers beter speelt dan de originele bandleden.

In de jaren ’90 was Renault bijzonder lekker bezig. Met Williams werd Alain Prost voor de laatste maal wereldkampioen. Jazeker, een Franse coureur die met een Franse motor achter in de Williams wereldkampioen wordt. We zien Romain Grosjean dat nog even niet voor elkaar krijgen in deze tijden. Renault wilde die sportieve successen uitbuiten met een sportiever imago. Tegenwoordig is dat het geval, maar in de jaren ’90 was Renault niet het meest sportieve merk.

De Alpine A610 was net uit productie en de Renault Safrane Baccara Biturbo was een vooral Duits project (dankzij Irmscher en Hartge). De Renault 19 16v was op zich niet onaardig. Gelukkig kon Renault veel rechtzetten met de Clio Williams. Ondanks die naam was het niet zo dat die auto door Williams werd aangepakt, maar door Renault Sport, die we voorheen kenden als Alpine. De mega-investeringen in de Formule 1 motoren moesten zich ook gaan uitbetalen. Niet direct qua verkopen, maar ook qua aanzien.

Het leukste project was natuurlijk de Renault Espace F1. Deze kwam in 1994 ten tonele. In samenwerking met Matra (de bedenker van de MPV) en het Williams F1 team werd er een knotsgek apparaat gebouwd. Het was een combinatie van een extreem dikke Espace met de motor van de FW15C Formule 1 auto uit 1993. Deze 3.5 liter grote V10 leverde in de Espace maar liefst 820 pk. In plaats van die stoelen en banken had de Espace F1 vier racekuipen. Zo was het nog enigszins een praktische auto.

Uiteraard was de Espace F1 veel te knotsgek om daadwerkelijk in productie te gaan. Zelfs een afgeleide ervan zou geen perspectief beiden. Gelukkig was er een trend gaande in de jaren ’90: die van de kleine roadsters. De archetypische Britse Sportwagen eigenlijk. De eerder genoemde Mazda MX-5 creëerde een compleet nieuwe markt met zijn eigen mini-segmenten. Van betaalbaar en compact als de Fiat Barchetta tot snel en luxe als de Porsche Boxster.

Het idee voor een kleine sportwagen was dus geboren, maar het was niet dat Renault er heel erg veel ervaring mee had. De opdracht werd gegeven aan hun eigen afdeling: Renault Sport. Deze waren voorheen verantwoordelijk voor de Alpines en de motorsportactiviteiten. Hoogtepunt in de jaren ’90 was een product waar hun naam níet op stond, de Renault Clio Willams. De link naar de formule 1 met zo’n Hot Hatch was natuurlijk erg gaaf, maar hun eigen naam sneeuwde onder. Het moest dus een Renault Sport auto worden. Mochten de wielen je bekend voor komen, dan kan dat kloppen. Ze kwamen rechtstreeks van een Alpine A610. Hetzelfde geldt voor de remmen achter de velgen, die kwamen ook van de Alpine.

Dan de auto zelf. Een roadster dus. In 1990 toonde Renault de Laguna Concept. Uiteindelijk werd die naam gebruikt voor een D-segment Berline, maar de eerste Laguna was een ultra lage en futuristische roadster. De voorruit lag dermate laag dat de inzittenden speciale brillen op moesten doen om vliegende insecten bij de ogen vandaan te houden. Uiteraard was het slechts een concept, maar hiermee legde de auto wel een blauwdruk voor de productieversie.

Het resultaat werd in 1995 op de Salon van Geneve voor gesteld: de Renault Sport Spider. De ontwerper Claude Fior had een bijzondere auto afgeleverd. De voorkant was nog enigszins herkenbaar Renault. Het waren de jaren ’90 en alles was rond vormgegeven en Fior maakte daarop geen uitzondering met de Sport Spider. De voorkant was laag en kort. De Sport Spider was vooral heel erg laag en relatief breed. Maar het meest bijzonder was nog wel de achterkant, met die ronde koplampen in een achterstuk in afwijkende kleur. De wereld had nog nooit een soortgelijke auto gezien. De visuele impact van de auto was enorm.

Alles was vrij, behalve de aandrijflijn. Het moest de F7R-motor uit de Clio Williams worden. Deze motor was relatief compact doch krachtig. Precies de goede combinatie. Tevens was het eenvoudig om deze aandrijflijn te gebruiken voor een middenmotor layout. In de Clio lag de motor dwars voorin, met de transmissie ernaast. In de Renault Sport Spider lag de motor in het midden, maar ook hier met de versnellingsbak naast het blok. Waarom het je zelf moeilijk maken als het makkelijk kan.

De Renault Sport Spider was vrij basic uitgevoerd. En basic is in dit geval écht standaard. Het lijstje met wat er niet op zat was immens. Natuurlijk verwacht je geen stoelmassage functie, navigatie of cruise control. Maar ook logische dingen als stuurbekrachtiging, deurhendels, ABS, radio, zijruiten en een dak schitterden door afwezigheid. Zelf een voorruit ontbrak! In plaats daarvan had je een windreflector. Die stuwde de rijwind over de passagiers heen, met succes. Uiteraard moest je wel een helm ophebben, of tenminste een goed vastzittende zonnebril. Overigens hadden alle Britse Sport Spiders wél een voorruit met ruitenwissers.

Het chassis van de auto was een aluminium bak met daaraan een aluminium chassis. Dit om het gewicht laag te houden. In vergelijking met andere soortgelijke auto’s was het chassis aan de grote kant, zeker als je zag hoe groot de Sport Spider zelf was. Als bestuurder zit je in een soort bak die vastzat c.q. onderdeel was van het chassis. Het dashboard was zeer simpel qua opzet. Er was een knop voor de alarmlichten, dat was het hoogtepunt van de hele middenconsole. Recht voor je zag je drie meters achter een klein, driespaak lederen sportstuurwiel. Op de meters kon je de informatie aflezen betreft het aantal toeren, de watertemperatuur en oliedruk. De snelheid was af te lezen vanaf een digitale meter, die rechtstreeks van een Twingo kwam.

Alles bij elkaar woog de Renault Sport Spider 965 kg, het kentekengewicht was 930 kg. Dat is in absolute zin geen hoog aantal voor een auto, maar voor een dergelijke sportwagen was het ook niet erg licht te noemen. Met 150 pk bij 6.000 toeren en 185 Nm bij 4.500 toeren uit de vreselijk prettig klinkende viercilinder dubbelnokker was de Renault Sport Spider zeker vlot, maar niet écht snel. Natuurlijk is een sprinttijd van 0-100 km/u in 6,9 seconden geenszins langzaam te noemen, maar van een lichtgewicht sportwagen zou je onwillekeurig meer kunnen verwachten. De topsnelheid van de Renault Sport Spider was 215 km/u. Meer dan voldoende zonder voorruit.

De Renault Sport Spider was natuurlijk geconcipieerd als raceauto. Er werd ook daadwerkelijk met de auto geracet. Er werden 80 exemplaren van de Renault Sport Spider Trophy. Deze waren zo mogelijk nog kaler uitgerust. De voorruit ontbrak, ondanks dat de raceserie in het voorprogramma was in van het BTCC. De Sport Spider Trophy lanceerde de racecarriere van de oppermachtige Jason Plato en de later nóg dominantere Andy Priaulx.

De Sport Spider Trophy had een zesversnellingsbak. Deze kwam van de firma SADEV en werd sequentieel bediend met flippers aan het stuurwiel. De Trophy had een bewerkte versie van de F7R. Deze was 30 pk sterker (180 pk totaal) en had 1 Nm minder, met 184 Nm. Het interieur was nog verder gestript. Nog een verschil was de rolkooi. De straatversie had een rolbar, bij de Trophy moest de bestuurder zich in door meerdere metalen buizen nestelen. De Trophy modellen waren ook iets lichter: 854 kilogram.

De Renault Sport Spider was in productie van 1996 tot 1999. In die periode werden er 1.685 exemplaren van gebouwd. In 1996 waren het 524 stuks, in 1997 675 stuks, in 1998 380 stuks en 61 in 1999. Er waren vier kleurencombinaties mogelijk: geel (Jaune Sport), rood (Rouge Sport), blauw (Bleu Sport) en zilver (Gris Titane). Ondanks het kale karakter van de auto waren er wel degelijk opties mogelijk. Op modellen met een voorruit, kon eventueel een airbag besteld worden. Daarnaast was er een tentdakje beschikbaar. Ook een radio behoorde tot de mogelijkheden, evenals een mattenset en bagagerek.

Die 1.685 exemplaren waren niet de aantallen die Renault zich had voorgesteld. Integendeel. Renault Sport wilde er aanvankelijk 2.000 van produceren. Dat faalde jammerlijk. De reden was niet dat de Renault Sport Spider een slechte auto was. Daar lag het niet aan. Het was een zeer ongelukkige timing, waardoor de Sport Spider een bijzonder ongunstige propositie was. We hebben natuurlijk over de olifant in de kamer, de Lotus Elise. Deze werd rond dezelfde periode op de markt gebracht en was in basisprincipe gelijk. Een lichtgewicht sportwagen met een aluminium ‘bak’ en subframe.

De Lotus Elise deed alles net even beter. De Lotus Elise was aanzienlijk lichter: 725 kilogram. Daarbij hoefde je bij de Lotus Elise minder consessies te doen. De Elise was lichter, sneller en had een exclusiever badge. Dat niet alleen, de Lotus Elise was comfortabeler. Dat is natuurlijk een heel erg relatief begrip bij dit soort auto’s. Maar de Elise kon luxer aangekleed worden. Tevens kwam de Elise er in verschillende uitvoeringen zoals de 111S en 160 Sport. Wat dat betreft was de Renault Sport Spider eigenlijk bij voorbaat kansloos.

Ook als je nu een dubbeltest gaat houden tussen de Renault Sport Spider en de Lotus Elise, dan zal de Elise beter uit de bus komen, exemplarische verschillen daargelaten. Maar dat is nog geen reden om een Renault Sport Spider voor de deur te zetten (het liefst in de garage vanwege logische redenen). Er valt namelijk heel veel te zeggen voor de Sport Spider. Het zijn juist dit soort auto’s die een automerk kleur geven. Het zijn juist dit soort auto’s waardoor leuke gesprekken op gang komen en het zijn dit soort auto’s waardoor geïnteresseerden petrolheads worden.

Het is vooral een bewijs dat fabrikanten dit gewoon vaker moeten doen. Alleen moeten ze dan niet de balans opmaken en hopen hier winst op te kunnen maken. Dat is bijzonder lastig. Nee, een automerk moet de ontwikkelingskosten gewoon bij het marketingbudget weghalen. Deze auto is gewoon een rijdende reclamezuil. Vandaar ook de zorgvuldig gekozen naam. De term spider is erg algemeen maar door er Renault Sport voor te zetten werd het een statement. Wat dat betreft is de Renault Sport Spider een gigantisch commercieel succes. Want het is de eerste auto die de naam Renault Sport voerde, als opvolger van het aloude Alpine. Tot op de dag van vandaag staat Renault Sport voor ongefilterd rijplezier. Vaak net even iets te hardcore voor de gemiddelde consument, maar precies met de funfactor die de enthousiaste petrolhead zoekt. De Renault Sport Spider is daar de perfecte belichaming van.

Link autoblog met foto’s

Link Blits Bezit



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-04-2020 09:29 door Bobbeltje.
Een echt kind van de jaren '90 en de redder van het Volvo concern was de 850. ( wel ontwikkeld eind jaren '80, maar pas voor het eerst op de markt in 1991)
Een regelrechte hit voor het bedrijf die er voor zorgde dat het suffe oude mensen imago opgevijzeld werd.
Onze eigen Jan Lammers en de Zweed Rickard Rydell hebben er vervolgens voor gezorgd dat het topmodel onsterfelijk werd door ermee in de BTCC te racen.
De auto staat bekend om zijn fantastische roffel uit de 5-cilinder motor.

Volvo 850 T-5R





Prijs € 44.500,00
Bouwjaar 1995

Volvo 850 T-5R in excellent condition. Service history documented by a service book and all on-board documentation. Accident free. Original paint. Need to be seen. More photos on our websites www.enginegroup.cz
ABS, Airbag, Electrically operated windows, Spoiler, Roof window, Cruise control, Height-adjustable seats, Alloy wheels, Immobiliser, Fog Lights, Leather interior, Wooden interior, Electrically adjustable seats, Electrically operated side mirrors, Adjustable steering wheel, Power steering, Heated side mirrors, Divided rear seats, Comfort seats, Tachometer, Rear window wiper, Tinted windows, Service book, Air condition, Halogen lights, Radio with cassette player, Sunroof.






2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2020 09:39 door Zonder Mazda met BMW.
Ah, de Nineties. Dan ga ik lekker mellow met een wulpse, maar nog maagdelijke...

Hyundai Coupé 1.6i 16V 1997 (klik!)







€ 4.950,-
Fiat Punto 60 SX 5-deurs



Ik keek eens langs de lijst van Auto's van het Jaar van de jaren 90 en zag de ene saaie auto na de andere. Twee auto's sprongen eruit, allebei Italianen. De ene is inmiddels een liefhebbersauto aan het worden, de ander zie je nog maar nauwelijks. Terwijl dat eigenlijk de meest briljante van de twee is: de Fiat Punto.



Een puur Giugiaro-ontwerp in het B-segment, met een zee van binnenruimte, geweldige stroomlijn, moderne designkenmerken als de hooggeplaatste achterlichten en het golvende dashboard. Ook anno 2020 ziet hij er nog zeer schappelijk uit. En dat ook nog eens gecombineerd met betrouwbare techniek (want zonder experimenten doorontwikkeld van de voorganger) en een royale uitrusting.



Geen wonder dat deze auto niet alleen de beste van zijn jaar was, maar met tussen 1993 en 1999 liefst 3,5 miljoen gebouwde exemplaren ook enige tijd niets minder dan de best verkochte Europeaan kon zijn. Dat is dus letterlijk the greatest hit.



Dit exemplaar van 1998 is een netjes onderhouden Duits exemplaar van eerste eigenaar met 84.000 km, die voor € 1600 al te krijgen is.

The 90's, voor mij persoonlijk een veel bewogen en roerige periode met veel hoogte en ook dieptepunten. Mijn twintiger jaren en een soort flowerpower periode zeg maar... Maar eind goed al goed, in november 1999 heb ik mijn huidige vrouw leren kennen waarna het nieuwe millennium een nieuwe en meer stabiele fase inluidde in mijn leven.

In 1991, ik was toen 21, mijn rijbewijs gehaald en een jaar later mijn allereerste autootje aangeschaft, een toen 9 jaar oude Nissan Micra 1.0 DX. Ik was toen al pro-Japans en het was ook de tijd dat Mazda na een wat suffe jaren 80 periode met een aantal bijzondere en frisse modellen kwam, zoals bv de 323F, MX 5, RX 7, de 121 bolhoed en de ronde en toen trendsettende 626.

De jaren 90 was ook het decennium van de kleine coupeetjes en deze mag in dat rijtje zeker niet ontbreken en dan uiteraard de 1.8 6 cilinder:

Mazda MX-3 1.8i 24V 6 Cilinder











Bouwjaar 1995 Prijs CHF 7.900 = €7.500

Natuurlijk ook bekend van de

reclame met de kaboutertjes!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2020 10:51 door SVF.
Yeah! I love the 90's: Begin jaren negentig waren topjaren voor de Japanse autofabrikanten. Er werd gestrooid met exotische techniek, allerhande snufjes en overal elektronica. Mitsubishi leende de high tech basis van de 3000GT uit aan partner Dodge, die deze als Stealth op de markt bracht. De Dodge Stealth was technisch 100% Mitsubishi en werd ook door Mitsubishi gebouwd. De Stealth vind ik qua uiterlijk een stuk spannender met zijn spoiler onderaan de achterruit. Deze dikke R/T uitvoering ademt de jaren 90 in al zijn porien:

1991 Dodge Stealth R/T Turbo











DESCRIPTION

We have just added to our extensive exotic car inventory a beautiful 1991 Dodge Stealth R/T Turbo in Pearl White over Red leather interior and only 1,050 miles. This Stealth is loaded with: 3.0 liter turbocharged V6, 5 speed manual transmission, white 5-spoke alloy wheels, all wheel drive, original Mitsubishi head unit and stereo, optional CD changer (a $278 option in 1991), steering wheel mounted radio and volume controls, and much more. This car is fully documented with its window sticker, books and keys, copies of the original MSO and title, additional dealer paperwork, original temporary tag and dealer advertising plate, three different brochures and much more.

$28,900 = € 26.700,-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-04-2020 16:39 door smarter.
De jaren 90 waren wat mij betreft op het auto ontwerp gebied toch wel een hele droevige tijd, de ene nog saaiere en zaadodender ontwerp dan de ander, gelukkig had je wat lichtpuntjes.
Lamborghini Diablo SV







295.000



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2020 01:16 door Epica.
Mijn eerste twee keuzes zijn al gepresenteerd, maar gelukkig bieden de nineties genoeg inspiratie:

Renault Alpine A610

Prijs €54.000,-
Bouwjaar 1991
Kilometerstand 24.364 km









De Vento, wie kent hem niet? Destijds behoorlijk veel verkocht, nu vrijwel allemaal weggerot.

De auto van mijn rijschool waar ik mee heb leren rijden was een 1.9tdi met 110pk, destijds best een fijne auto.
Deze heeft erg weinig kms, en daar is de prijs dan ook naar, een collectors item grinning smiley






Volkswagen Vento 1.8 CL NIEUW STAAT ORIGINEEL 16.000KM!!!!
10.950 €
bouwjaar 1994
[suchen.mobile.de]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-04-2020 22:55 door Gullwing.
Vanwege de DTM en BTTC in de jaren '90 toch wel één van mijn toppers

Alfa Romeo 155 Q4

1994, €21.500,-













1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-04-2020 22:57 door caspervanc.
Maserati Ghibli GT 2.8

[jacco.nl]











Prijs € 24.900,-
Bouwjaar 12-1995
Km stand 106.967 km

Een auto uit de hogere kwaliteitsklasse; deze Maserati Ghibli GT.

Extreem verzorgd, waarschijnlijk nooit regen gezien! Althans, zo ziet deze Ghibli eruit. Om dat tegen te komen en aan te kunnen bieden in de verkoop is een heerlijk gevoel. Want een Maserati Ghibli is een uitermate zeldzame auto. Volgens de fabriek een oplage van slechts 2.216 stuks in de diverse uitvoeringen. Dit is de meest doorontwikkelde en laatste uit de reeks, de GT. Daarvan hebben er volgens Maserati slechts 212 de fabriek verlaten met de 2.8 V6 24v motor. Om even een gevoel te geven bij het aantal; van de Ferrari F40 zijn er 1.337 stuks geleverd.
1996 Opel Calibra 2.5 V6 - € 9.999
[m.mobile.de]

Er is voor mij één auto die de jaren '90 belichaamd en dat is de Opel Calibra. Rood, spoilertje, snelle velgen en verlaagd, mijn pubertijd op wielen thumbs up













1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2020 10:18 door Zadelsnuiver.
Inzending gewijzigd in een beter origineler en mooier gefotografeerd exemplaar.

Quote
Gullwing
De Vento, wie kent hem niet? Destijds behoorlijk veel verkocht, nu vrijwel allemaal weggerot.
De auto van mijn rijschool waar ik mee heb leren rijden was een 1.9tdi met 110pk

Ik heb in zijn voorganger gelest, een rode Jetta II, Volgens mijn met dezelfde motor. Mijn Micraatje was echt totáál anders kwa rijden!big smile smiley Superlicht schakelen en koppelen maar ook zeer rumoerig en windgevoelig. Mijn eerste ervaring na het behalen van mijn rijbewijs heb ik opgedaan in een bruine en behoorlijk rotte Talbot Samba van mijn ouders. Dat eerste ritje alleen in de auto staat me nog goed bij: het ultieme gevoel van vrijheid zonder die ouwe knorrepot van een rijinstructeur naast me, héérlijk!big smile smiley
De jaren '80 boden al een aardige aanloop, maar pas in de 90-er jaren ging het écht los met de snelle sedans. Combineer de pit van een bijna 400pk sterke V8 met een handbak, alleen dat is al genieten. Voeg daarna nog het prachtige ontwerp van de toenmalige fünfer (mooiste 'normale' BMW ooit?) toe en geniet. Hoeveel beter kan het worden? 1999 BMW M5 voor €26.950,-



Hadden jullie wat anders verwacht van mij qua inzending......? Ik ga voor deze keiharde F... you van Opel. Waar BMW, Audi, Mercedes en Jaguar besloten hun topsnelheid te begrenzen op 250 dacht Opel: F... you, wij blazen nog even 33 km per uur harder. De auto's werden zo gevaarlijk gevonden dat in Engeland zelfs stemmen op gingen om hem te verbieden want wie had er nu een auto nodig die 283km per uur ging en 4 zitplekken had?


(en die Ferrari ernaast hapt nog stof)
Opel Lotus Omega 1992





€ 53.500,-

Voor mij is en blijft dit de legende van de jaren 90.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-04-2020 10:36 door opel omega.
Quote
SVF
Inzending gewijzigd in een beter origineler en mooier gefotografeerd exemplaar.

Quote
Gullwing
De Vento, wie kent hem niet? Destijds behoorlijk veel verkocht, nu vrijwel allemaal weggerot.
De auto van mijn rijschool waar ik mee heb leren rijden was een 1.9tdi met 110pk

Ik heb in zijn voorganger gelest, een rode Jetta II, Volgens mijn met dezelfde motor.

De Jetta II is nooit met TDi geleverd, zelfs niet met 1,9 liter dieselmotor.
Quote
929V6
Quote
SVF
Inzending gewijzigd in een beter origineler en mooier gefotografeerd exemplaar.

Quote
Gullwing
De Vento, wie kent hem niet? Destijds behoorlijk veel verkocht, nu vrijwel allemaal weggerot.
De auto van mijn rijschool waar ik mee heb leren rijden was een 1.9tdi met 110pk

Ik heb in zijn voorganger gelest, een rode Jetta II, Volgens mijn met dezelfde motor.

De Jetta II is nooit met TDi geleverd, zelfs niet met 1,9 liter dieselmotor.

Het was in elk geval een diesel, zal de 1.6 geweest zijn dan.
Quote
SVF
Het was in elk geval een diesel, zal de 1.6 geweest zijn dan.

De TDI lag inderdaad niet in de Jetta, maar misschien was het wel de 1.6 TD met 80 pk dat was best een sterke diesel voor die tijd. Mijn ouders hadden deze motor in een Audi 80, die brulde iedereen voorbij met de caravan in de pyreneeën inclusief mijn opa die de non-turbo 1.6 diesel had in een Passat.

Ontopic: leuke wedstrijd, genoeg inzendingen gaan door mijn hoofd gauw een kiezen grinning smiley
Als kind van de jaren '90 is mijn lijstje met kanshebbende auto's die indruk maakten behoorlijk lang. De liefde voor Ferrari zat er al wel deels in, maar mijn inzending had ik als speelgoedauto in bijna dezelfde kleur en later heb ik die op een beurs opnieuw gekocht in nette staat.
Samen met de Opel Calibra is dit een van de mooiste bereikbare auto's uit mijn jeugd. Aangezien de Calibra al is ingezonden ga ik voor de...

Volkswagen Corrado


€ 9.990,-

99.598 km
09/1994
85 kW (116 PK)
Automatisch
Benzine




Nog even een plaatje van de 1/43 Welly...





11 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2020 20:12 door Jay DoubleYou.
Chrysler Neon 2.0 LE Automatic









6-1998
118.900 km
€ 1.890

Helaas niet in het felblauw, de Neon-introductiekleur, maar toch. Veel keus was er ook niet, ik heb er maar twee gevonden. Wat mij betreft is de Neon niets minder dan "de jaren 90" op vier wielen. Volledig ronde vormgeving, een klein grilletje en het enige chroomkleurige zijn de typeplaatjes. En ook de stoelbekleding had uit geen ander decennium kunnen komen. Chrysler had er hoge verwachtingen van en heeft dan ook kosten noch moeite gespaard om de auto aan te passen aan de Europese markt. Een succes werd het niet, de auto was duur en in deze klasse willen we hatchbacks en stationcars. Als ik het mij goed herinner, had de Neon een nogal matige automaat, ironisch voor een Amerikaan. Ironisch was ook dat de verlichting matig scoorde in de koplamptests die Autoweek destijds wel eens hield. Ook afwerking en kwaliteitsgevoel waren matig, wat op zich ook typisch Amerikaans is. Maar als het gaat om het vatten van de nineties in één auto, scoort wat mij betreft weinig hoger dan de Neon.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-04-2020 12:23 door Wouter82.
De held van de jaren 90 is voor mij de Golf VR6. Ik heb het geluk gehad dat ik er eentje in bezit heb mogen hebben. Een leuk exemplaar, helemaal origineel en ook origineel Nederlands, maar niet zo strak als dit broertje van 'm:
Volkswagen Golf 2.8 VR6
06-1994 | 141.422km | €9750
Zelfde kleur, zelfde interieur, ook 5-deurs. Heerlijk! Ik had de JFXF85.









2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2020 22:39 door Barri.
Lancia Delta - HF Integrale EVO 2

Bouwjaar: 1993, km-stand: 38.500, Prijs: € 97.500

Bekleding: Velours

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 2 in optima forma! Deze in originele nieuwstaat verkerende EVO 2 heeft slechts 38500 km gereden vanaf nieuw! Nieuw verkocht in december 1993 in Japan en tot begin 2017 in Japanse handen geweest. In mei 2017 is de auto verkocht naar Frankrijk en in handen gekomen van een Lancia verzamelaar. Deze Lancia liefhebber heeft de auto goed verzorgd/onderhouden, groot onderhoud uitgevoerd incl. algemene service, distributieriem vervangen, nieuwe schokbrekers, remmen en uitlaat gemonteerd. Technisch is alles up to date en dat maakt het rijden tot een waar feest. Carrosserie zoals u mag verwachten zeer origineel, correcte passingen en prachtige lak. Voorzien van een geheel origineel beige/zandkleur alcantara interieur met nog het plastic op de deurpanelen en op het grootste gedeelte van de vloerbedekking! Voorzien van de originele toolkit en “HF” carcover. Tevens beschikt de auto over een aantoonbare historie, met vele rekeningen, certificaten, folders en boekjes. Exceptioneel origineel exemplaar zoals wij ze (helaas) maar zelden tegenkomen, onverknoeid, uitsluitend door liefhebbers bereden. Uniek mooi en origineel exemplaar.




Al lekker veel inzendingen! thumbs up
Er staan op dit moment nog wel 3 inzendingen op Afgekeurd. Makkelijk op te lossen, lijkt me zo.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-04-2020 20:01 door lybra.
Een correcte claim beoordelen als inzending is natuurlijk niet nodig...
Mocht het VAG-feestje erg groot worden, dan heb ik nog wel een alternatief.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-04-2020 23:48 door Jay DoubleYou.
Quote
lybra
Al lekker veel inzendingen! thumbs up
Er staan op dit moment nog wel 3 inzendingen op Afgekeurd. Makkelijk op te lossen, lijkt me zo.
Even een serieuze vraag, waarom dat gehamer op de prijs? In dit geval niet echt relevant er is geen budget.
Quote
Epica
Quote
lybra
Al lekker veel inzendingen! thumbs up
Er staan op dit moment nog wel 3 inzendingen op Afgekeurd. Makkelijk op te lossen, lijkt me zo.
Even een serieuze vraag, waarom dat gehamer op de prijs? In dit geval niet echt relevant er is geen budget.

Bij sommigen staan of stond er geen prijs bij. Dat wordt bedoeld.
Quote
Wouter82
Een correcte claim beoordelen als inzending is natuurlijk niet nodig...

Wat mij betreft mag dat hele concept "claim" meteen de prullenbak in, ik snap daar echt niets van. Je hebt al het werk al gedaan, je hebt een advertentie gezocht en gevonden, je hebt het plaatje gepost. Besteed er 30 seconden langer aan, typ het model en de prijs over en we hebben een correcte inzending. Waarbij je hetzelfde bereikt als met een claim, namelijk dat niemand anders die auto inzendt. Mocht je later in de week een andere inzending zien die je beter vindt, dan kun je je inzending nog steeds wijzigen, maar mocht je er later in de week niet meer aan toekomen om 'm verder uit te werken, hebben we in ieder geval een inzending erbij in het rijtje en dus weer wat meer om uit te kiezen.

Quote
Epica
Even een serieuze vraag, waarom dat gehamer op de prijs? In dit geval niet echt relevant er is geen budget.

Dit is al jaren een vaste spelregel en daar wilde ik verder niet aan tornen. In deze wedstrijd is prijs weliswaar geen criterium, maar ikzelf vind het nog steeds interessant om te weten wat de auto's moeten kosten. Van sommige van de inzendingen schrok ik me echt een hoedje, wat een geld!!

Ik zou het persoonlijk ook leuker vinden als naast de prijs ook bouwjaar en kilometerstand verplicht vermeld moeten worden én deze ook in het op-een-rijtje opgenomen worden. Dan kun je bij het stemmen daar rekening mee houden. Twijfel je tussen 2 kandidaten, die ontzettend vergelijkbaar zijn, er pico bello uitzien, maar is inzending A 4x zo duur als inzending B, dan zou mijn stem naar inzending B gaan.
Een claim kan handig zijn als je op je telefoon zit te prutsen en je inzending later op je computer wil uitwerken.
Quote
rzasa
Een claim kan handig zijn als je op je telefoon zit te prutsen en je inzending later op je computer wil uitwerken.

Volgens mij is het dan nog een kleine moeite om prijs en bouwjaar te vermelden zodat je in elk geval een geldige inzending hebt. Ik ben het daarom wel met lybra eens.

Is de APK regel verdwenen trouwens?
"De revival van het metalen klapdak..."

En plots verscheen daar uit het niets een mini-SL van Mercedes, de SLK met een metalen klapdak.
Gaf aanleiding tot een pak van navolgers, evenwel de meesten pas succesvol vanaf het gezegende jaar 2000.
Gelukkig is intussen 25 jaar later de stoffen kap teruggekeerd als de norm in cabrioland!





Mercedes-Benz SLK 230 K



€ 7.750,-
96.851 km
11/1997
150 kW 204 PK



ORIGINELE KILOMETERS NAP AANTOONBAAR. Bouwjaar zegt niet alles. Deze SLK is een prachtig exemplaar. Kleur geel. Je houdt ervan of je vindt het niets maar opvallend is het zeker en je hebt veel bekijks. De wagen verkeert in zeer mooi originele staat. De kilometerstand klopt exact met de NAP. De wagen heeft hiervoor twee eigenaren gehad die net als ik de wagen nooit gebruikt hebben in de winter. In de historie van de wagen is dan ook te zien dat deze altijd geschorst is geweest tijdens de winter. Airco en cruiscontrol werken naar behoren.

Het interieur is in absolute nieuwstaat en de wagen rijdt als nieuw. Origineel zijn de witte platen als achtergrond in de tellerbak. Reden van verkoop is dat ik een andere Mercedes wil gaan rijden maar deze SLK is niet te geef. Een echte liefhebber zal begrijpen wat ik bedoel. Het onderhoud gebeurd niet meer bij een dealer. Dat is gezien de leeftijd zinloos maar het wordt uitgevoerd door een MB specialist. Er is nergens op bezuinigd en dat is te zien aan de staat van de wagen. Bellen alleen na 18:00 uur 0651-206038. Geen inruilvoorstellen. De prijs is bespreekbaar. Doe mij een plezier, ga eerst bij goedkopere exemplaren kijken en kom dan pas naar mijn SLK.
Als u mij een mail stuurt krijgt u een link met meer dan 70 foto's van de SLK. U krijgt dan een goed beeld van hoe de staat van de wagen is. Voordeel van de wagen is dat de verzekering als youngtimer volstaat en dat scheelt veel geld.

Quote
lybra
kilometerstand verplicht vermeld

Alsjeblieft niet, zeg. Ten eerste zegt de km-stand weinig over de staat van een auto (zeker niet na een restauratie) en bovendien zegt de vermelde km-stand niet altijd alles over het werkelijke aantal gereden kilometers. En vind je iets waarbij alleen een mijlenstand wordt vermeld moet je weer gaan omrekenen. Ik let er in elk geval totaal niet op bij het stemmen, dus mij niet gezien.
Quote
SVF
Is de APK regel verdwenen trouwens?

Er staat nu: "- Auto's moeten zich in een APK-waardige staat bevinden." Prima voor mij, ik zou niet weten hoe de APK zelfs in veel West-Europese landen werkt, laat staan hoe ik opzoek of een auto gekeurd is. Met deze regel bereik je praktisch hetzelfde.
Quote
afentoe
Quote
SVF
Is de APK regel verdwenen trouwens?

Er staat nu: "- Auto's moeten zich in een APK-waardige staat bevinden." Prima voor mij, ik zou niet weten hoe de APK zelfs in veel West-Europese landen werkt, laat staan hoe ik opzoek of een auto gekeurd is. Met deze regel bereik je praktisch hetzelfde.

Ah ik zie het nu ook, maar volgens mij stond het eerst altijd bij de vaste spelregels?
Quote
SVF
Quote
afentoe
Quote
SVF
Is de APK regel verdwenen trouwens?

Er staat nu: "- Auto's moeten zich in een APK-waardige staat bevinden." Prima voor mij, ik zou niet weten hoe de APK zelfs in veel West-Europese landen werkt, laat staan hoe ik opzoek of een auto gekeurd is. Met deze regel bereik je praktisch hetzelfde.

Ah ik zie het nu ook, maar volgens mij stond het eerst altijd bij de vaste spelregels?

Volgens mij niet, en dit is ook een regel die voor elke wedstrijd afhankelijk van het gekozen thema verschillend kan zijn.
Oh... ik heb die gewoon van de vorige wedstrijd gekopieerd... verder niet naar gekeken
Quote
929V6
Quote
lybra
kilometerstand verplicht vermeld

Alsjeblieft niet, zeg. Ten eerste zegt de km-stand weinig over de staat van een auto (zeker niet na een restauratie) en bovendien zegt de vermelde km-stand niet altijd alles over het werkelijke aantal gereden kilometers. En vind je iets waarbij alleen een mijlenstand wordt vermeld moet je weer gaan omrekenen. Ik let er in elk geval totaal niet op bij het stemmen, dus mij niet gezien.

Ik snap je praktische bezwaren (daarom heb ik het ook niet meteen ingevoerd smiling smiley), maar ergens vind ik dat er bij het beoordelen van een occasion ook een stukje "waar voor je geld" hoort. Hoewel dat in deze wedstrijd met onbeperkt budget natuurlijk veel minder geldt. Nou ja, heb ik wel meteen een idee voor een eventuele volgende wedstrijd (ook al omdat ik onlangs een oude Top Gear heb gezien waarin dit langskwam): wat is de beste auto die je kunt kopen voor het geld van de goedkoopste nieuwe auto?
Quote
lybra
Quote
929V6
Quote
lybra
kilometerstand verplicht vermeld

Alsjeblieft niet, zeg. Ten eerste zegt de km-stand weinig over de staat van een auto (zeker niet na een restauratie) en bovendien zegt de vermelde km-stand niet altijd alles over het werkelijke aantal gereden kilometers. En vind je iets waarbij alleen een mijlenstand wordt vermeld moet je weer gaan omrekenen. Ik let er in elk geval totaal niet op bij het stemmen, dus mij niet gezien.

Ik snap je praktische bezwaren (daarom heb ik het ook niet meteen ingevoerd smiling smiley), maar ergens vind ik dat er bij het beoordelen van een occasion ook een stukje "waar voor je geld" hoort. Hoewel dat in deze wedstrijd met onbeperkt budget natuurlijk veel minder geldt. Nou ja, heb ik wel meteen een idee voor een eventuele volgende wedstrijd (ook al omdat ik onlangs een oude Top Gear heb gezien waarin dit langskwam): wat is de beste auto die je kunt kopen voor het geld van de goedkoopste nieuwe auto?
Ben zelf van zo min mogelijk regels. Leeftijd en prijs, bepaalde kleuren enzo. Maar kilometerstand en dergelijke voegen in mijn ogen weinig toe. Dingen als waar voor je geld is belangrijk als je een auto koopt, bij een wedstrijd heeft het voor mij geen meerwaarde.
Een van de greatest hits of the 90's is zeker de Twingo, misschien wel de leukste en bereikbare (wegwerp)auto uit de jaren 90.

Renault Twingo.




De projectleider Patrick LeQuemen was geïnspireerd door het ‘monospace’ design van de Espace. Een korte neus met een rechte kant was bij de auto goed voor veel binnenruimte, dus waarom dit principe niet toepassen op een kleine auto? LeQuemen vond het daarnaast van belang dat ook een kleine en goedkope auto er bijzonder goed uit moest zien.





Het exterieurdesign an sich was het werk van Jean-Pierre Ploué, terwijl Gérard Gauvbry tekende voor het interieur. Het resultaat werd ‘Twingo’ genoemd. Twingo is een samenvoeging van de drie woorden Twist, Swing en Tango. De kenmerkende ‘kikkerogen’ waren een keiharde eis van LeQuement. Hij stond erop dat de Twingo deze kenmerkende koplampen zou krijgen. Een andere kenmerkend design-foefje is de driedelige ‘luchthapper’.





Ook over het interieur was nagedacht. Dankzij het monospace design was er enorm veel ruimte. Het dashboard was bijna geheel uit één deel opgetrokken. Dat zag er geinig uit, maar was ook goedkoop om te fabriceren. Om het geheel nog meer sjeu te geven waren de knoppen in felle kleuren leverbaar. Meestal doet een fabrikant er een chromen rondje omheen om het cachet te geven, maar door de compleet andere kleuren zag het er veel leuker uit, terwijl het ook nog eens goedkoper was voor Renault zelf. Piece de resistance was de achterbank, die verschuifbaar was. Zo kon je kiezen voor veel bagageruimte door de achterbank naar voren te schuiven, of juist andersom als je meerdere mensen moest vervoeren. Het was zelfs mogelijk om in de Twingo te overnachten. De achterleuning kon helemaal vlak waardoor je twee slaapplekken kon creëren.

Dit zonnig geel exemplaar uit 1995 met 130.000km op de teller staat voor 1.060 euro te koop in Portugal.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-04-2020 23:02 door Jp053.
De ouders van mijn beste vriend hadden zo'n ding Jp053. Reed best goed en we zijn ermee overal heen gevlogen. Blijven erg leuke wagentjes. Toch wel erg jammer dat dat soort vrolijke, simpele en praktische auto's nauwelijks nog gemaakt wordt.
Ik ga voor dit icoon van de jaren 90, een orginele (!!) Toyota Supra met de befaamde 2jz motor
Snel ophalen voordat deze beauty ook getuned gaat worden

1994 Toyota Supra 3.0 Twin Turbo



Preis 87.500 €

Kategorie Sportwagen / Coupé
Kilometerstand 230.695 km
Hubraum 2.997 cm³
Leistung 243 kW (330 PS)
Kraftstoffart Benzin
Anzahl Sitzplätze 4
Anzahl der Türen 2/3
Getriebe Schaltgetriebe
Schadstoffklasse Euro1
Erstzulassung 03/1994
Klimatisierung Klimaautomatik
Farbe Rot
Innenausstattung Vollleder, Schwarz











1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-04-2020 10:45 door Guus Leferink.
is 'ie mooi? Is 'ie lelijk? Is 'ie mooi van lelijkheid? Zeg het maar.
Wij presenteren u:

Il mostro

Alfa Romeo SZ
Bouwjaar: 1990
Prijs: € 78.500.00









De jaren '90 waren blijkbaar nogal geel en rood (en een beetje blauwpaars) big smile smiley
Quote
Zadelsnuiver
De jaren '90 waren blijkbaar nogal geel en rood (en een beetje blauwpaars) big smile smiley
Toen hadden we nog kleur in ons leven tongue sticking out smiley
Quote
Epica
Quote
Zadelsnuiver
De jaren '90 waren blijkbaar nogal geel en rood (en een beetje blauwpaars) big smile smiley
Toen hadden we nog kleur in ons leven tongue sticking out smiley

Kan nog steeds hoor, hier in het gezin: 1x oranje, 1x redelijk fel blauw, 1x Mazda rood en 1x roodbruin. Oja, 1x zilver.angry smily
Quote
Pink Panther
Quote
Epica
Quote
Zadelsnuiver
De jaren '90 waren blijkbaar nogal geel en rood (en een beetje blauwpaars) big smile smiley
Toen hadden we nog kleur in ons leven tongue sticking out smiley

Kan nog steeds hoor, hier in het gezin: 1x oranje, 1x redelijk fel blauw, 1x Mazda rood en 1x roodbruin. Oja, 1x zilver.angry smily
Hier ook 1 rode met zwarte accenten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.