Occasionwedstrijd #582: De facelift ***Spekky heeft gewonnen!***

Gepost door smarter 


Welkom bij Occasionwedstrijd #582: De facelift




Vrijwel geen enkel automodel ontkomt eraan: De facelift. Vaak ergens halverwege de modelcyclus is het voor autofabrikanten tijd om een model weer even op te frissen. Soms heel subtiel om vooral het goede te behouden, een andere keer juist heel rigoureus om een flater te herstellen. Een facelift kan een schot in de roos zijn, maar ook een tegenvaller van jewelste. Daarom vind ik het leuk om deze week te gaan zoeken naar auto's met een kenmerkende facelift.

De opdracht:

We gaan deze week op zoek naar twee occasions van hetzelfde model, zowel voor als na de facelift.

Criteria:

- Bouwjaar van 1950 tot 2010
- Het betreft een facelift, dus geen echt nieuw model
- Andere modelaanduiding is toegestaan als het duidelijk een gefacelifte opvolger is van hetzelfde model
- Als een model meerdere malen gefacelift is, dan mag je zelf kiezen welke 2 versies je kiest, bijvoorbeeld opvolgend of juist de eerste en laatste.
- Mag overal te koop staan
- Maximaal 3 foto’s per auto
- Budget: € 100.000,- voor beide auto's samen
- Prijzen in vreemde valuta graag omrekenen naar euro's.

Vaste spelregels:

- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht.
- Foto's van de geadverteerde auto zijn verplicht.
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld.
- Maximaal 1 inzending per persoon, als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden.
- Bij een claim dient een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd.



Voorgaande wedstrijden:

Occasionwedstrijd 1 t/m 399
400: Het jubileum viertje - Joop053
401: It's in the movie - Joop053
402: The Dutch Dinosaurs - 929V6
403: L - Joop053
404: Het lekkere kontje – JOtter
405: Man man man... - Pink Panther
406: De Vreemdganger - Shooting Brake
407: De afstammeling - 929V6
408: Buy British! - Guus Leferink
409: Zuipen maar! - Pink Panther
410: De Laatste! - smarter
411: Knutselvreugd: Afgezaagd en aangeplakt - Joop053
412: Eenarmige bandiet - cirKel
413: Betaalbare coupé - Paul Z
414: Rechtsgestuurd - Spekky
415: Vent window - Pink Panther
416: Jan Modaal - Escher
417: Kleur bekennen - .Timo
418: 4 Cilinders, 1.8 L motor - rzasa
419: reclame - jp053
420: Bruin/brown/maronne/braun/brun/buraun - Pjötr
421: De opgewarmde auto! - smarter
422: Het reservewiel – Spekky
423: Een Pekelbak - smarter
424: Kwarttarief oldtimer - JP053
425: Take a Break..... of Caravan of Wagon - GvJ
426: Koekblik, racemonster of gebakje - Jp53
427: Het ronde achterlicht - stoterstangen90
428: De Sint komt weer in het land en zoekt passend vervoer- British Racing Green
429: Gracieus een dagje ouder- 929V6
430: Reïncarnatie - Wouter82
431: What's in a name? - Zadelsnuiver
432: Veel gereden, weinig geleden! - singleframegrille
433: De rijdende kerstboom - Bobbeltje
434: Oudejaarslot - j.ko
435: Oud en Nieuw - singleframegrille
436: Bijna perfect maar…. - Paul Z
437: Gewoon zoals vroeger - GvJ
438: 2.0 - 929V6
439: Melania's car- Escher
440: Snel verouderd - 929V6
441: Big diesel- Escher
442: Kleurrijk interieur - DagDromer
443: Net als in de folder - 740estate
444: Lente in Drenthe - singleframegrille
445: The Powerdome - Jp053
446: Heckblende - JOtter
447: Laatste in de lijn - Smarter
448: Geen Grille - Pink Panther
449: Allemaal Brass - GvJ
450: WWDVD - Gewoon Dirk
451: Grensgevalletje - Nico GTR
452: The forever car - Jp053
453: nummer 13 - singleframegrille
454: Rechtop! - 929V6
455: Yummy!- GvJ
456: Retro - Escher
457: Vakantie! - Probenator
458: Chief Executive Officer! - Jp053
459: Targa time! - Niels
460: Andere tijden - smarter
461: Wie het kleine niet eert... - Jp053
462: GT met of zonder - Zadelsnuiver
463: Schakelen met je V8! - Nico GTR
464: Rallyrijden iets voor jou? - Pink Panther
465: Gemerkt- Escher
466: De ideale investering- Wrangler
467: Mini Meeting- Escher
468: Perfecte Symetrie - Pink Panther
469: Auto en partner - Probenator
470: The Carbage Run - rzasa
471: Iconische kleuren: 929V6
472: Cariosa18: Jp053
473: Penoza: Auto-fan
474: Lef: Escher en Jp053
475: Bring back the Bumper: 929V6
476: What's under the hood: GvJ
477: Was getekend: de lineaal: 740estate
478: Hetzelfde of toch niet?: Gewoon Dirk
479: The supercar that couldn’t: Zadelsnuiver
480: De mooiste onder de 100.000 Fl: rzasa
481: Wel 4WD, niet SUV: Probenator
482: K.I.T.T. - smarter
482: GOLD - Pink Panther
483: kleine achterlichten - Jp053
485: Achtervleugels - Zonder Mazda met BMW
486: Klapkoplampen - Nico GTR
487: Trackday use only - Bobbeltje
488: Pick-Up - Meike MR-S
489: Doe maar een 3-serie.. - Probenator
490: Hardlopers zijn doodlopers... - 740estate
491: Bond on budget- Escher
492: Individual of Designo? - Bobbeltje
493: Wereldreis - Bobbeltje
494: De eerste en de laatste - Zadelsnuiver
495: Dash-to-axle ratio- Escher
496: Not lost in translation - Guus Leferink
497: Het motorkapornament - Zadelsnuiver
498: Achterhaalde Accessoires - Guus Leferink
499: Renault - Jp053
500: De 5 Editie - Total Loss
501: Electrify - Smarter
502: Automuziek: Fahr'n fahr'n auf der Autobahn- De Schaduw
503: Zwarte kunststof bumpers - Guus Leferink
504: His and hers - Pink Panther
505: That's my number - Jp053
506: Welke auto heeft de Outlaw in 'em? - Escher
507: Stamvaders - lybra
508: Greatest hits of the 80's - Jp053
509: Ode aan de zescilinder - Guus Leferink
510: De 3-deurs hatchback - Bobbeltje
511: Matching colors - rzasa
512: rzasa deelt uit - Guus Leferink
513: American Beauty - 929V6
514: Because it's rubbish - zonder Mazda met BMW
515: The Russians are coming?? - 929V6
516: 1978 - Jp053
517: De opvolger, dat had beter gekund! - British Racing Green
518: Sunshine Reggae - .Timo
519: Buiten de lijntjes - Wrangler
520: We go up! - rzasa
521: Guilty Pleasure! - smarter
522: Comfort - Guus Leferink
523: No smoke, no poke - Guus Leferink
524: Groen - 929V6
525: Doppelauspuff - Jp053
526: Drie! - smarter
527 Via de achterdeur - Pink Panther
528: De mooiste! - Guus Leferink
529: Concurrenten - Bobbeltje
530: PEKEL BAK - British Racing Green
531: De mooiste wieldop!? - 929V6
532: How low can you go? - Jp053
533: Ford weet wat u beweegt - Caspervanc
534: Smile! - Probenator
535: Werkpaarden en sierpaarden - 929V6
536: Geen thema, wel een wensenlijstje - Pink Panther
537: Nu het nog kan! - NielsdW
538: Red mij! - Jay DoubleYou
539: Zoals papa hem vroeger ook had... - smarter
540: Two-Tone - lybra
541: Spoiler alert - 929V6
542: 1979 - smarter
543: De achterwiel aangedreven sedan - Bobbeltje
544: Velgen maken de auto (of niet) - Zadelsnuiver
545: Schaap in wolfskleren - rzasa
546: Waar ken ik dat onderdeel toch van? - Pink Panther
547: Deze moet een kans krijgen - rzasa
548: Het korte klepje - 740estate
549: Met uitsterven bedreigd - Jp053
550: van hetzelfde model - zonder Mazda met BMW
551: auto's met 4 afzonderlijke koplampern - Jp053
552: Je eerste auto met hulp van Jp053's geldboom - Barri
553: Pracht en praal op staal - Zadelsnuiver
554: Koningsdag! - Jp053
555: Born in the Sixties- Escher
556: In it for the long run- smarter én lybra
557: Zonder opvolging - Guus Leferink
558: De Volkswagen Golf - Jp053
559: Terugkeer als een succesvolle e-car - 929V6
560: King of the road - caspervanc
561: Wat van ver komt… - NielsdW
562: Hoge achterlichten - Pink Panther
563: Hoogtepunten van een verdwenen merk - Jp053
564: Niet rond of ovaal, maar een lint - Probenator
565: Naar het strand of stranden? - SVF
566: Als 2 druppels water.. - Guus Leferink
567: Een lekker kontje - British Racing Green
568: Clean - Total Loss
569: De GP van Zandvoort - Caspervanc
570: De Subcultuur - Non Turbo
571: In een carrosserievariant - SVF
572: Honda Civic - Zadelsnuiver
573: Zelfs je naam is mooi - rzasa
574: Wis en waarachtig - 929V6
575: Koreaantje, zo zwart als roet - D. Elzinga
576: Dai - Jp053
577: The Teenies - Smarter
578: Autosport - caspervanc
579: Wheeler Dealers - BRG
580: Coupe - Total Loss
581: Mag het een clindertje meer zijn? - smarter

Inzenden kan tot woensdag 30 oktober 20:00 uur.

Stemmen kan tot vrijdag 1 november, 20:00 uur.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-11-2019 20:14 door smarter.
Ik ga voor de Fiat Multipla. Fiat's poging om 'de dolfijn' nog wat meer in het familiegezicht te passen.. Het imago van de eerste generatie is er nooit meer af gegaan.. Dappere poging is het wel smiling smiley . Een compleet gerestylede voorzijde, zonder dubbele (hoge) koplampen, platte neus en bolle vormen moest het geheel meer aan de Fiat Punto / Doblo / Idea uit die tijd moeten doen lijken.

#1 Fiat Multipla 2000
€1290,-

#2 Fiat Multipla 2007
€2990,-

2000 Voorzijde


2007 voorzijde


2000 achterzijde


2007 achterzijde


2000 interieur


2007 interieur (helaas slechte foto)




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-10-2019 22:41 door caspervanc.
Fiat Ritmo

Fiat wist in de jaren 70 origineel vormgegeven ontwerpen aardig af te vlakken. De 127 werd met iedere facelift langer, de 128 wisselde zijn guitige ronde koplampen (en achterlichtjes bij de sport) in voor rechthoekige, zo ook de 131 Mirafiori.

Het meest opvallende slachtoffer (al wel in de jaren 80) was de Ritmo. Voorzien van zeer kenmerkende bumpers met zowel voor als achter hierin (deels) opgenomen de verlichting. Bumpers die (zoals Renault met de 5 en 14 iets eerder deed) duidelijk een design kenmerk hadden en niet alleen maar stalen beschermbalkjes waren.

En juist die sneuvelden. Incl. de motorkap die duidelijk een deel van het front beklede, de asymmetrische grille, de ronde handgrepen, het minimale spoilertje in de achterste dakrand en de kenmerkende luchtinlaat op de motorkap.

FIAT RITMO 125 TC Abarth
Bouwjaar 1983
Incl. zeer veel spare parts, € 17.900.










Hier te koop


FIAT RITMO 130TC Abarth
Bouwjaar 1984
€ 18.900.











Hier te koop



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-10-2019 22:29 door Pink Panther.
Dé facelift der faceliften:

Ford Scorpio 1991 €1.890



Ford Scorpio 1998 €3.400













1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-10-2019 22:27 door SVF.
Met de beperkte middelen die het merk had maakte Skoda de modellenlijn in 1984 weer behoorlijk bijdetijds, althans qua uiterlijk. De afgeronde en aflopende neus gaf de voorzijde in combinatie met de flink vergrote spoorbreedte een heel ander aanzien, terwijl de horizontale achterlichten (eerder al aanwezig op de 120 GLS) de auto aan de achterkant optisch meer breedte gaven. Technisch gebeurde er ook wel wat, want bij de achterwielophanging maakten de pendelassen plaats voor triangels wat samen met de al genoemde vergrote spoorbreedte het weggedrag heel wat minder listig maakte, al is dat natuurlijk wel betrekkelijk bij een achterin geplaatste motor. Maar een goed uitgevoerde facelift was het zeker.

Skoda 120 LS 1980 (klik!)





€ 5.099,-

Skoda 120 L 1986 (klik!)





CZK 80.000,- (€ 3.131,-)
edit. nvm



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-10-2019 23:37 door caspervanc.
@SVF volkswagen doet dat ook al jaren en noemt het gewoon een nieuw model winking smiley
1989 Jeep Wagoneer / Cherokee (XJ)
€ 27.500,00
[link.marktplaats.nl]







2001 Jeep Cherokee 4.0i 60th Anniversary
€ 7.990,00
[link.marktplaats.nl]









Quote
Epica
@SVF volkswagen doet dat ook al jaren en noemt het gewoon een nieuw model winking smiley

Geen enkel merk zal een model als facelift aanprijzen en ze hebben het altijd over de nieuwe of (compleet) vernieuwde.... (vul maar in)
De Golf VI is overduidelijk een gefacelifte V, maar de VII en VIII zijn als je ze hééél goed met een vergrootglas en liniaal gaat bestuderen echt wel compleet nieuw. . Twijfelgevallen zijn er altijd: ik heb lange tijd gedacht dat de Subaru Impreza uit 2000 (met die ronde koplampen) een facelift van het 1992 model was, maar dat blijkt wel degelijk een compleet nieuw model. De 2e generatie Mazda 3 lijkt ook veel op zijn voorganger met als enige verschil dat 'ie compleet nieuw is. Ik ben echter heel benieuwd wat de deskundigen hier van vinden:



Op het eerste oog lijkt het een grondige facelift ála Ford Scorpio of Fiesta maar de wijzigingen zijn net wat ingrijpender en geen enkel plaatwerkdeel lijkt uitwisselbaar waardoor het strikt genomen een "compleet" nieuw model is. Ik ben er nog niet over uit...
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-10-2019 10:03 door lybra.
Die Seicento vind ik een nieuw model want de hele basisvorm is anders. Bij een facelift blijven de vormen van de ruiten en carrosserie vaak gelijk of grotendeels gelijk. Bijvoorbeeld rond de C Stijl, dat zal bij een facelift bijna nooit wijzigen. (al heb ik er een in m'n hoofd waarbij zulke wijzigingen wel van toepassing zijn bij de facelift).
Quote
Barri
Die Seicento vind ik een nieuw model want de hele basisvorm is anders. Bij een facelift blijven de vormen van de ruiten en carrosserie vaak gelijk of grotendeels gelijk. Bijvoorbeeld rond de C Stijl, dat zal bij een facelift bijna nooit wijzigen. (al heb ik er een in m'n hoofd waarbij zulke wijzigingen wel van toepassing zijn bij de facelift).

Ik heb juist de indruk dat de basisvorm, het silhouet, karkas of skelet zoals je wilt hetzelfde is, dus alles onder het plaatwerk zeg maar. Al neig ik bij de Seicento zelf ook naar een nieuw model maar vind het wel een randgevalletje. De 2e generatie Punto uit 2000 gaat weer een stap verder en is wat mij betreft wel duidelijk een nieuw model hoewel het skelet van de oude Punto ook hier duidelijk zichtbaar is.
Het criterium voor een facelift is voor mij dat er plaatwerk uitwisselbaar moet zijn. Dat is bij de Scorpio eigenlijk ook al niet het geval. Misschien alleen de dorpels en de voorruit, maar die laatste is zelfs bij de Capri Mk I en Mk II gelijk en probeer daar verder maar gelijkenissen tussen te vinden...
Lastig te definiëren! Een Landrover serie 2, 2A en 3 was voor 95% onderling uitwisselbaar qua carrosserie, muv het voorruit. Technisch waren er verschillen, maar veelal ook uitwisselbaar....
Stapje verder dan?
Wat vinden we van de Aygo?

Eigenlijk ook een grondige facelift (zelfde platform, techniek, dash layout) maar totaal anders en net als E seicento en de Scorpio als een nieuw model in de markt gezet.



Ford Capri

Ford Capri 2.3 S Turbo
[www.autoscout24.ch]







1977
60.000 km
28.000 CHF = € 25.000,-

Ford Capri 280 Brooklands Special Edition

[www.hendyperformance.co.uk]







1988
62.000 mijl
37.000 GBP = € 43.000,-
In denk dat er bij de Scorpio tussen de a en c stijl veel uitwisselbaar is, bijv. de deurvorm is identiek, maar daarvoor en achter qua plaatwerk inderdaad niets. Maar het platform, de aandrijflijn (m.u.v. natuurlijk updates qua techniek) zullen bijna 1 op 1 identiek zijn. Bij de station is de achterzijde nagenoeg identiek, is er alleen niveauregeling leverbaar geworden. Mij lijkt dit een 100% juiste facelift.
Bij de Ford Capri is er tussen facelift 1 en 2 technisch eigenlijk niets gewijzigd, alleen veel plaatwerk, met name de daklijn en 3e deur. Voorruit, de gehele A stijl (incl. deurscharnieren etc.) zijn identiek, binnenschermen ook. Tussen facelift 2 en 3 is veel meer identiek. Heb hier ooit voor een eerdere wedstrijd wat dingen uitgezocht en ja qua carrosserie is het een verhaal wat lijkt op de Scorpio, maar eronder is alles het zelfde.

De Seicento deelt met de Cinquecento ook het chassis, de techniek en technische basis. Maar ik denk dat je daar geen carrosseriedeel kunt overschroeven, op wellicht de voorruit na. Zo ook de Aygo, daar is aan de buitenzijde nagenoeg niets over te schroeven.
Dit blijven lastige dingen, want wat te zeggen van een Daf 55 en Daf 66?
De Seicento vind ik nou juist precies hetzelfde verhaal als de Scorpio: onderhuids vrijwel alles gelijk maar met volledig ander plaatwerk (de portieren van de Scorpio hebben ook ander plaatwerk, andere vouw erin).

Quote

Dit blijven lastige dingen, want wat te zeggen van een Daf 55 en Daf 66?

Helemaal niet lastig want daar is smarter duidelijk over:

Quote

- Andere modelaanduiding is toegestaan als het duidelijk een gefacelifte opvolger is van hetzelfde model
Quote
929V6
De Seicento vind ik nou juist precies hetzelfde verhaal als de Scorpio: onderhuids vrijwel alles gelijk maar met volledig ander plaatwerk (de portieren van de Scorpio hebben ook ander plaatwerk, andere vouw erin).

Maar die Ford deuren kun je wel uitwisselen, bij de Fiat lukt dat niet. Bij de DAF weer wel.
Dat sommige auto's een onderstel delen wil niet zeggen dat het een facelift is, een Calibra is ook geen facelift van een Vectra bijvoorbeeld.

Voor mij persoonlijk vind ik het achterpaneel een goede indicator, een kleine wijziging daarin om de achterlichten te faciliteren, dat is een facelift maar een totaal andere vorm (zoals bij de achterruitjes van de Seicento) dan heb je het imho over een compleet nieuw model.
De Capri is jeugdsentiment voor mij. Ford is wel de koning van de facelifts. De Sierra, Scorpio, Fiesta en Escort zijn vele malen gefacelift, ookal noemt Ford elke facelift een nieuwe generatie.
*******



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-10-2019 17:13 door Bobbeltje.
@ bobbeltje: zeker geen facelift, volledig nieuwe auto. Bijv. van motor in lengte richting naar dwarsgeplaatst.
Quote
Pink Panther
@ bobbeltje: zeker geen facelift, volledig nieuwe auto. Bijv. van motor in lengte richting naar dwarsgeplaatst.

Eens dat dit geen facelift is, maar de richting van de motor zegt niet zo veel bij Renault, getuige de 21 winking smiley
Citroën DS 21 Pallas
Bouwjaar 1967, Prijs € 48 000


Citroën DS 21 Pallas ie
Bouwjaar 1971, Prijs € 37 500








Totaal uitgegeven aan godinnen € 85 500



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-10-2019 21:29 door Spekky.
Een auto waarbij in de loop der tijd heel veel onderdelen zijn gewijzigd, maar over ruim 50 jaar is het model in basis nog steeds gelijk: de Volkswagen Kever!

Een Brilletje
12-1950 | 27.959km | €34.900




En een Ultima Edicion!
07-2004 | 11.213km | €29.900


Quote
Zadelsnuiver
Quote
Pink Panther
@ bobbeltje: zeker geen facelift, volledig nieuwe auto. Bijv. van motor in lengte richting naar dwarsgeplaatst.

Eens dat dit geen facelift is, maar de richting van de motor zegt niet zo veel bij Renault, getuige de 21 winking smiley

Maar in het geval van de R5 ook van platformchassis naar zelfdragend, bijvoorbeeld.
Quote
929V6
Quote
Zadelsnuiver
Quote
Pink Panther
@ bobbeltje: zeker geen facelift, volledig nieuwe auto. Bijv. van motor in lengte richting naar dwarsgeplaatst.

Eens dat dit geen facelift is, maar de richting van de motor zegt niet zo veel bij Renault, getuige de 21 winking smiley

Maar in het geval van de R5 ook van platformchassis naar zelfdragend, bijvoorbeeld.

Daar dit je er toch naast 929, de R6 had wel een platform chassis à la 4, de 5 had toch echt een zelfdragende constructie,.
Quote
Pink Panther
Quote
929V6
Quote
Zadelsnuiver
Quote
Pink Panther
@ bobbeltje: zeker geen facelift, volledig nieuwe auto. Bijv. van motor in lengte richting naar dwarsgeplaatst.

Eens dat dit geen facelift is, maar de richting van de motor zegt niet zo veel bij Renault, getuige de 21 winking smiley

Maar in het geval van de R5 ook van platformchassis naar zelfdragend, bijvoorbeeld.

Daar dit je er toch naast 929, de R6 had wel een platform chassis à la 4, de 5 had toch echt een zelfdragende constructie,.

Je hebt gelijk, altijd gedacht dat de oer-5 de constructie van de R4 één op één had overgenomen... Hoe dan ook heeft de Super 5 een heel ander onderstel met veerpoten i.p.v. torsieveren vóór en een andere achterwielophanging (nog wel met torsievering) waardoor de wielbasis links en rechts voortaan gelijk was.
Eerste ingeving, Alfa 33. Heb getwijfeld of ik deze moest plaatsen, want ik zag vanochtend dat de 33 ook op de voorpagina van Autoweek.nl staatnut smiley... doe het tochsmiling smiley

Een voorbeeld van een schot in de roos facelift:

Alfa Romeo 33














Hier en hier te koop. Bouwjaren 1989 en 1994. Totaal prijs 15.735,--.
Even het rijtje langsgelopen:

-De Scorpio keur ik goed, zeker bij de stationwagon variant is duidelijk te zien dat het geen nieuw model is.
-De Seicento en Aygo zijn geen inzendingen zie ik, deze zie ik als nieuw model en zou ik dus niet goedkeuren.
-De Renault 5 kan ik ook niet goedkeuren, dit is echt een volledig nieuw model
Ondanks de minieme verschillen tussen beide generaties, is de algemene mening dat de eerste e46 de mooiste was.
Hieronder de wedstrijd zoek de uiterlijke verschillen, waarbij bij dit duo het echt om een facelift gaat, ondanks dat de auto onderhuids veel nieuwe technieken kreeg.

BMW 330Ci

Prijs 15.999 €
Bouwjaar 2000
Kilometerstand 35.200

BMW 330Ci SMG

Prijs 12.950 €
Bouwjaar 2003
Kilometerstand 81.000












3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2019 15:01 door Zonder Mazda met BMW.
Eens de bestverkochte auto in Nederland, je zag ze echt op elke straathoek
En nog steeds als ik er eentje zie krijg ik een glimlach op mijn gezicht

Deze twee zijn, afgezien van de facelift, praktisch identiek !!


1987 Opel Kadett 1.3N



Prijs € 3.350
Bouwjaar 1987
Kilometerstand 83.581 km
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Motorvermogen 45 kW (61 pk)
Gewicht 820 kg

1989 Opel Kadett 1.3N



Prijs € 2.945
Bouwjaar 1989
Kilometerstand 84.491 km
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Motorvermogen 44 kW (60 pk)
Gewicht 820 kg

Oud:


Nieuw:


Oud:


Nieuw:




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2019 16:01 door Guus Leferink.
De Kadett had ik ook in mijn achterhoofd maar als 5 deurs en dan een Daewoo Nexia als facelift model.

Edit: of een gefacelifte Nexia natuurlijk!smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2019 16:17 door SVF.
Ik ga voor de facelift waarbij de ronde tandenloze mond vervangen werd door een vijfhoekige grille...
Beide in dezelfde garage, MX-5-specialist waar ook mijn Kaminari vandaan komt.













Mazda MX-5 1.8i 16v NC Soft Top

8.200 EUR
Staat: Tweedehands
Brandstof: Benzine
Kilometerstand: 112000 km
Eerste registratie: 24-04-2007
Transmissie: Manueel
Kw: 93 kw
Din pk: 126 pk
Fisc. pk: 10 pk
Kleur interieur: Zwart stof
Kleur exterieur: Zilver

Mazda Mx-5 1.8i 16v NCFL / Leder / Bose / Soft Top

11.400 EUR
Staat: Tweedehands
Brandstof: Benzine
Kilometerstand: 80000 km
Eerste registratie: 15-07-2010
Transmissie: Manueel
Kw: 93 kw
Din pk: 126 pk
Fisc. pk: 10 pk
Kleur interieur: Zwart leder
Kleur exterieur: Aluminium Grey




1989 Rover 827 Vitesse
1997 Rover 820 Vitesse




Hier te koop voor CHF12.500 (€11.319)




Hier te koop voor £2.750 (€3.186)


Voor de liefhebbers hier een artikel over de ontwikkeling van de facelift.
Ik ga voor een beetje nostalgie, want ik heb 11 jaar lang een Lancia Musa uit 2005 gereden. Gebaseerd op de Fiat Idea, maar vele malen eleganter qua vormgeving. Ik heb lang gezocht naar 2 auto's die uit exact dezelfde hoek op de foto gezet zijn.

De voorkant heeft strakkere bumpers gekregen, meer chroom, een stoerdere grille en flatblade ruitewissers.





Via een chroomstrip langs de zijramen kom je bij een behoorlijk gerestylede achterkant, met 70 liter meer bagageruimte!





2005 Lancia Musa
Prijs € 3.795
Bouwjaar 2005
Kilometerstand 174.873 km
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 4-cilinder
Cilinderinhoud 1368 cc

2010 Lancia Musa
Prijs € 5.945
Bouwjaar 2010
Kilometerstand 156.187 km
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 4-cilinder
Cilinderinhoud 1368 cc
ik ben fan van de eerste generatie sirion met de 1.3 motor. lange tijd de enige 5 deurs auto geweest die nog geen 850 kg woog maar wel meer dan 100 pk heeft. de 1.3 kwam later dan de 1.0 en vele zien dat als een tussen facelift , maar dat is niet het geval wat de 1.3 wijkt altijd af qua uiterlijk van de 1.0.

sirion prefacelift

sirion facelift

de facelift had als doel om meer een Europees gezicht te geven, maar de echte liefhebber gaat voor de pre facelift. Maar nadeel van de pre facelift is dat je echt een jaren 90 interieur krijgt , terwijl de facelift een hoogwaardiger interieur heeft dan de sirion van de 2e generatie.









Ze kosten bij elkaar iets meer dan 4.000 euro en hebben bij elkaar een dkke 3 ton gereden.
Op een rijtje:

caspervanc - Fiat Multipla






Pink Panther - Fiat Ritmo






SVF - Ford Scorpio






929V6 - Skoda 120






Zadelsnuiver - Jeep Wagoneer / Cherokee (XJ)






rzasa - Ford Capri






Spekky - Citroën DS






Barri - VW Kever






Jp053 - Alfa Romeo 33






Zonder Mazda met BMW - BMW E46






Guus Leferink - Opel Kadett






British Racing Green - Mazda MX-5






Timo - Rover 800






lybra - Lancia Musa






Auto encyclopedie - Daihatsu Sirion





Stemmen tot vrijdag 20:00!
1 Spekky - Citroën DS (misschien wel de beste face-lift ooit?)
2 929V6 - Skoda 120 (geen gekke vooruitgang voor Oostblok-begrippen)
3 Jp053 - Alfa Romeo 33 (ook een goeie update, al werd de neus wat anoniem)
Ik heb heel erg getwijfeld om mijn inzending te wijzigen en de Austin Leyland Princess vs Austin Ambassador in te zenden, maar uiteindelijk toch maar gelaten bij de Scorpio. Ik had ook nog de Skoda Favorit vs Felicia in mijn achterhoofd en heb zelfs even gezocht naar de FSO Polonez maar kon daar geen mooie plaatjes van vinden. Had eigenlijk wel de Ford Escort of Mondeo in het rijtje verwacht.

Mijn punten:

1 Jp053 - Alfa Romeo 33 Goed voorbeeld van een zeer geslaagde facelift!
2 Spekky - Citroën DS Hiervoor geldt hetzelfde, een close finish
3 Pink Panther - Fiat Ritmo De facelift maakt hem misschien wat minder bijzonder maar toch ook wat sportiever



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-10-2019 21:00 door SVF.
1. SVF - Ford Scorpio
2. Timo - Rover 800
3. Spekky - Citroën DS
1. Timo - Rover 800
2. rzasa - Ford Capri
3. British Racing Green - Mazda MX-5
1) Timo - Rover 800
2) Pink Panther - Fiat Ritmo
3) British Racing Green - Mazda MX-5
1. rzasa - Ford Capri
2. 929V6 - Skoda 120
3. caspervanc - Fiat Multipla
1. rzasa - Ford Capri
2. 929V6 - Skoda 120
3. caspervanc - Fiat Multipla
1. Jp053 - Alfa Romeo 33
2. SVF - Ford Scorpio
3. Timo - Rover 800
1. caspervanc - Fiat Multipla of hoe een excentriek model genormaliseerd en daardoor plots geheel onaantrekkelijk wordt
2. SVF - Ford Scorpio of hoe men van een eerder normale onopvallende wagen een buitenbeentje maakt
3. Auto encyclopedie - Daihatsu Sirion of hoe een dropsnor plots een lachebekje wordt
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.