OCCASIONWEDSTRIJD #445: THE POWERDOME

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
OCCASIONWEDSTRIJD #445: THE POWERDOME
10-03-2017 23:15


Welkom bij Occasionwedstrijd # 445: THE POWERDOME




Toen deze chauffeur nog een klein jochie was, verruilde mijn buurman zijn sportautootje voor een gezinswagen. Dat op zichzelf was schokkend genoeg, maar goed, het gezinsleven vereiste blijkbaar deze drastische keuze. Maarrrrr, op de motorkap van deze overigens best suf ogende middenklassewagen was een zeer intrigerende bult te zien.

Later las ik dat bij dit specifieke model de dieselmotor niet onder de gewone motorkap paste en het de fabrikant derhalve behaagd had het model met deze motor te voorzien van een uitgeklopte motorkap om zodoende voldoende ruimte te creëren voor het blok.
.


De opdracht voor deze week:

as simple as can be, we zoeken een wagen met powerdome.

De regels van deze week:

- Budget: maximaal € 125.000,-
- Bouwjaar: 1960-2015
- Te koop in de wereld
- op een van de foto's goed in beeld

ik kies ervoor niet te veel regels te stellen, en dat brengt risico's mee, maar ach, ik vertrouw ook op de stemmers. En oh ja, powervents zijn geen powerdomes.

Voorgaande wedstrijden:
Occasionwedstrijd 1 t/m 399
400: Het jubileum viertje - Joop053
401: It's in the movie - Joop053
402: The Dutch Dinosaurs - 929V6
403: L - Joop053
404: Het lekkere kontje – JOtter
405: Man man man... - Pink Panther
406: De Vreemdganger - Shooting Brake
407: De afstammeling - 929V6
408: Buy British! - Guus Leferink
409: Zuipen maar! - Pink Panther
410: De Laatste! - smarter
411: Knutselvreugd: Afgezaagd en aangeplakt - Joop053
412: Eenarmige bandiet - cirKel
413: Betaalbare coupé - Paul Z
414: Rechtsgestuurd - Spekky
415: Vent window - Pink Panther
416: Jan Modaal - Escher
417: Kleur bekennen - .Timo
418: 4 Cilinders, 1.8 L motor - rzasa
419: reclame - jp053
420: Bruin/brown/maronne/braun/brun/buraun - Pjötr
421: De opgewarmde auto! - smarter
422: Het reservewiel – Spekky
423: Een Pekelbak - smarter
424: Kwarttarief oldtimer - JP053
425: Take a Break..... of Caravan of Wagon - GvJ
426: Koekblik, racemonster of gebakje - Jp53
427: Het ronde achterlicht - stoterstangen90
428: De Sint komt weer in het land en zoekt passend vervoer- British Racing Green
429: Gracieus een dagje ouder- 929V6
430 Reïncarnatie - Wouter82
431 What's in a name? - Zadelsnuiver
432 Veel gereden, weinig geleden! - singleframegrille
433 de rijdende kerstboom - Bobbeltje
434 Oudejaarslot - j.ko
435 Oud en Nieuw - singleframegrille
436 Bijna perfect maar…. - Paul Z
437 Gewoon zoals vroeger - GvJ
438 2.0 - 929V6
439: Melania's car- Escher
440: Snel verouderd - 929V6
441- Big diesel- Escher
442 - Kleurrijk interieur - DagDromer
443: Net als in de folder - 740estate
444: Lente in Drenthe - singleframegrille



Inzenden kan tot woensdag 15 maart, 20.00 uur.
Stemmen kan vanaf dat de andere stembussen zo ongeveer dichtgaan tot vrijdag 17 maart, 20.00 uur.




Veel succes!




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-03-2017 22:44 door singleframegrille.
Honda Civic 1200 Hondamatic 1977 (klik!)






CHF 4.600,- (± € 4.263,-)


Grappig is overigens dat de zwaarder gemotoriseerde Civic 1500 een vlakke motorkap had.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-03-2017 09:17 door 929V6.


Mijn jongensdroom hing op mijn slaapkamertje aan de muur. Een diepzwarte 280 ZX Targa.
Omdat ik die zo snel nog niet kan vinden in een mooie staat en redelijk gefotografeerd, voorlopig dit niet minder mooie grijze, bijna nieuwe exemplaar:

Nissan 280ZX





Prijs: €50.000,00
Eerste afgifte kentekenbewijs: 10/07/1983
KM: 21.000
Motorbrandstof: Super
Voertuigtype: Oldtimer
Voertuig categorie: Limousine
KW/PK: 103/140
Kleur: Zilver
Interieuruitvoering: Stof
Zitplaatsen: 4






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-03-2017 10:26 door Zonder Mazda met BMW.
Een wagen waarbij de "Powerdome" op een aparte plek op de motorkap zit, uit het midden.


Renault 15 GTL




Renaults uit de jaren zeventig, de 4, 5, 6, 12, 14, 16 en 18. Smaken verschillen, dat werd het in de jaren tachtig ruimschoots goedgemaakt smiling smiley. De 20 en 30 daarentegen, mooi hoorthumbs up.
De 15/17 is een grote onbekende, nog nooit 1 in het wild gezien. Verder in verdiept en blijken het de coupé versies van de Renault 12 te zijn, zo leer ik nog eens wat van een occasionwedstrijd. Beide met een eigen snuit, welke ik mooier vind is moeilijk te zeggen. Wel dat ik de 15/17 steeds meer ga waarderen. "Beauty comes with age" in dit geval van de 15/17.









1977
€ 12.500



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-03-2017 11:54 door Jp053.
Opel Rekord 2100 Diesel

[www.tbrauto.biz]











€ 6800,-
1976
31909 km

Fraaie Rekord in een waanzinnig mooie kleurstelling.
Zelf heb ik er één in burgeruitvoering voor de deur staan, stationwagon zonder power dome. Des te leuker om dan eens te zoeken naar de versie met alles erop en eraan, inclusief uiterlijk vertoon, waaronder een bescheiden power dome.

Mazda 6 2.3 DISI Turbo MPS
138.095 km - 2008 - € 10.950







De power dome is uiterst bescheiden, maar onmiskenbaar aanwezig. En het mooiste is dat die echt functioneel is, de bescheidener gemotoriseerde versies kunnen zonder de extra ruimte.

Advertentie
1980 Pontiac Firebird Trans Am Turbo Indy 500 Pace Car
met lampjes in de 'Power Dome' om de Turbo-druk aan te geven!

[www.ebay.com]











$ 19.999
Jaguar E-Type Series 3 Roadster


Kilometerstand: 87.000 km
Bouwjaar: 1974
Cilinderinhoud: 5.343 cm³ V12
Vermogen: 276 pk
Versnellingsbak: Handgeschakeld

Staat te koop bij Scuderia Sportiva Colonia in Keulen, Duitsland voor €105.000,- : Link naar advertentie













1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-03-2017 23:25 door Probenator.
Bij het woord 'powerdome' dacht ik meteen aan die maffe Australiërs. Met name in de jaren 70 en 80 werden er diverse in de basis heel bescheiden sedans af fabriek zeer uitbundig uitgedost incl. grote spoilers en opgeblazen motorkappen. Deze 1988 Holden Special Vehicles Commodore SS Group A is voor mij het toppunt :

1988 Holden Special Vehicles Commodore SS Group A

$94,990.00 = €67.200,-

Volgens mij is dat op de Holden een powervent, want hij is aan de achterkant open. Dat lijkt bij de Firebird trouwens ook het geval te zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-03-2017 19:10 door 929V6.
Bij de Firebird is de 'bobbel' wel degelijk langs de vier kanten dicht, waarbij de kant, gericht naar de voorruit er als volgt uitziet:



Die gimmick is ook de reden van mijn inzending deze week!
2010 BMW M3 Coupé DCT, 420 PK Competition Package - € 41.945,00

[link.marktplaats.nl]



De BMW M3; een zeer succesvolle formule. Men neme een 3-serie Coupé, hangt er wat spoilers aan en propt de grootst mogelijke energiecentrale onder de motorkap. In het geval van de E92 M3 hebben we het dan over een heuse 4 liter V8 welke zo'n 420 paarden weet te mobiliseren. Dat het wat krapjes gaat zijn onder de motorkap is dan geen verrassing natuurlijk, dus hebben de ingenieurs uit Beieren een mooie powerdome op de motorkap geplaatst. Het resultaat is niet alleen functioneel, maar geeft de M3 ook een uitstraling waar je "u" tegen zegt.











1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-03-2017 19:38 door Zadelsnuiver.
Quote
Escher
Bij de Firebird is de 'bobbel' wel degelijk langs de vier kanten dicht, waarbij de kant, gericht naar de voorruit er als volgt uitziet:

Die gimmick is ook de reden van mijn inzending deze week!

Ah zo, dat was door de reflectie op de voorruit bij de foto in de inzending niet goed te zien. Dan heb ik v.w.b. jouw inzending niets gezegd.
Vorige week zond ik een prachtige TR6 in. Dit zette me meteen op het juiste spoor voor deze wedstrijd, zijn voorganger, de TR5, had een mooie, kleine, powerdome, noodzakelijk voor het inlaatgedeelte voor de carburateurs.

Toch werd het een andere Triumph die ik u hier presenteer. In 1962 werd de Spitfire geïntroduceerd. Een compacte 2 zits cabrio met een 1147cc 4 cilinder motor en voor een groot deel gebaseerd op de techniek en het chassis van de Triumph Herald. Met 63pk was deze echter, ondanks het gewicht van slechts 711kg, niet echt sportief. Er zijn 5 versies gebouwd van de Spitfire en vanaf de in 1967 geïntroduceerde Mark III heeft hij het meest bekende front. Door een hoger geplaatste bumper lijkt het front lager.

In 1963 krijgt Giovanni Michelotti opdracht op om basis van de Spitfire een GT te ontwikkelen. Er komt een coupe vorm uit Italië terug, wat met polyester delen op de Spitfire wordt gemonteerd en in races wordt ingezet. Hier een versie uit 1964 die mede door Rob Slotemaker is bereden.

Hij wordt in 1966 gepresenteerd en heeft het front van de Mark II. Met een groot verschil. De 1147cc motor presteerde zo matig, het is zo GT onwaardig, dat de 6-cilinder uit de Vitesse wordt ingezet.
Die 6-cilinder motor is duidelijk te lang en daarmee te hoog om onder de slanke motorkap te passen. Waarmee de powerdome ontstond.
De GT6 is veel korter in productie geweest dan de Spitfire. Er zijn 3 versies geweest tussen 1966 en 1972. Niet alleen kreeg hij voor modeljaar 1969 een facelift en een 2e in 1970, ook de techniek kreeg aandacht. De Mark I stond namelijk bekend om een beroerde wegligging.

De GT6 staat ook wel bekend als de "Poor man's E-Type".

TRIUMPH GT6 Mark I - 1968
€ 25.000,=












Hier te koop.




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-03-2017 20:41 door Pink Panther.
Anonieme bezoeker
Re: OCCASIONWEDSTRIJD #445: THE POWERDOME
12-03-2017 22:10
Net de inzendingen doorgelopen. Smarter lijkt inderdaad een wagen te hebben waar de verhoging -in elk geval- vooral ten doel heeft om voor extra lucht. Daarmee is het helaas maar toch afkeur. Gelukkig zijn er nog voldoende alternatieven.

De anderen zijn goedgekeurd.
Anonieme bezoeker
Re: OCCASIONWEDSTRIJD #445: THE POWERDOME
12-03-2017 22:32
Voor mijn eigen inzending heb ik gekozen voor een fraaie, roodgelakte

Opel GT 1900 (1970)




Volgens Wiki is de Opel GT een sportieve coupé of GT-versie van Opel. Baanbrekend en destijds het eerste sportieve model van het populaire Duitse merk, gebaseerd op de Kadett B.









De 46 jaar is hem -of haar- nauwelijks aan te zien. Prachtkar met zo'n 50.000km.

trivia:
  • De wagen werd ontworpen door Clare Mac Kichan en Erhard Schnell.
  • De carrosserie van de GT werd niet in Duitsland gemaakt, maar bij de Franse firma Chausson. Chausson stuurde daarna de kale carrosserieën door naar de Franse firma Brissonneau&Lotz (B&L). B&L stond in voor het spuitwerk en het monteren van bedrading, interieur, ramen en chroomwerk. Daarna gingen de carrosserieën per trein naar Duitsland om in de fabriek in Bochum te worden afgebouwd met de mechaniek.
  • De Opel GT werd geleverd met een 1100 of 1900-motor en bleef tot 1973 in productie. In 1973 stopte de productie omdat de toeleveringsbedrijven Chausson en Brissonneau & Lotz door Renault werden overgenomen en omdat de Amerikaanse veiligheidseisen steeds strenger werden (de meeste exemplaren gingen naar Amerika).

€ 14.250.
Quote
singleframegrille
Net de inzendingen doorgelopen. Smarter lijkt inderdaad een wagen te hebben waar de verhoging -in elk geval- vooral ten doel heeft om voor extra lucht. Daarmee is het helaas maar toch afkeur. Gelukkig zijn er nog voldoende alternatieven.

De anderen zijn goedgekeurd.

Opgelost, deze motorkap past echt niet dicht zonder powerdome.
Een mooie two-tone in rood met een grijs randje:

Chevrolet Camaro

Bouwjaar 1989; 5000 km; Automaat, Prijs $ 29,000.00 (Australische Dollar) = € 20.490







Chevrolet Camaro Z28 1989 model

A lot has been spent on this beauty from interior, exterior and engine.

Interior
Seats and door panels have all been retrimmed with black leather.
Headlining all retrimmed with black suede.
Windows have been tinted 20%.

Exterior
Car had been stripped to bare metal and has been resprayed with the original Camaro Z28 red.
Custom fibre glass hood scoop.
Brand new headlights.
Brand new Kumho tyres which have 90% thread.

Engine
Original 305 v8 engine which has been fully rebuilt and stroked.
Custom headers.
3inch straight pipe exhaust.

This is a regretful sale however taking up room and need it gone. An amazing beast for a real car enthusiast.
Car is definitely a one of a kind.
Ik heb mijn inzending aangepast incl. toelichting, info, 5 foto's en prijs. Ik krijg hem met geen mogelijkheid compleet in beeld. Is deze bij anderen wel compleet te zien? Als ik op wijzigen druk staat mijn hele inzending er keurig in incl. alle links enz.
@smarter: ik zie een toelichting, een werkend linkje en een (1) foto. De rest ontbreekt bij mij.
Quote
afentoe
@smarter: ik zie een toelichting, een werkend linkje en een (1) foto. De rest ontbreekt bij mij.

Dan gaat mijn inzending dus niet lukken deze week, wat ik ook probeer, de rest wordt gewoon niet geplaatst.
Anonieme bezoeker
Re: OCCASIONWEDSTRIJD #445: THE POWERDOME
13-03-2017 23:08
Quote
smarter
Quote
afentoe
@smarter: ik zie een toelichting, een werkend linkje en een (1) foto. De rest ontbreekt bij mij.

Dan gaat mijn inzending dus niet lukken deze week, wat ik ook probeer, de rest wordt gewoon niet geplaatst.

Ik zie hetzelfde als afentoe, da's spijtig Smarter na alle inspanning. hoop dat het nog lukt met deze Aussie.
Ik herinner me vaagweg dat mijn intussen 82-jarige vader tijdens zijn actieve loopbaan als o.a. leraar automechanica eens een collega-leraar moest depaneren op de schoolparking.
Die had een wagen met voor die tijd sportieve allures benadrukt door een ellenlange motorkap: de Ford Capri, een ersatz-Mustang voor de Europese markt.
Ik weet nog dat mijn vader zwaar ontgoocheld vertelde dat onder die motorkap enkel lucht stak.
Hij deed de kap open en zag enkel de grond...
O ja, ergens onder die enorme kap lag ook het kleine basismotortje waarmee je dat model kon krijgen en waarmee het betrokken exemplaar destijds uitgerust was winking smiley

Mijn inzending heeft inmiddels een iets groter exemplaar gekregen...






Ford Capri mk1 (2.9 Cosworth)

€ 9.800,-

Tweedehands
90.000 km
07/1973
146 kW (199 PK)
Benzine

Carrosserietype:Coupé
Transmissie:Manueel
Versnellingen:5
Cilinder:6
Brandstof:Benzine
Garantieduur:12 Maanden
Kleur:Groen Metallic
Bekleding:Volledig leder Zwart

Bijzonderheden
A VENDRE
FORD CAPRI MK1 DE 1973
MOTEUR 2.9 COSWORTH









2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-03-2017 08:40 door British Racing Green.
Quote
singleframegrille
Quote
smarter
Quote
afentoe
@smarter: ik zie een toelichting, een werkend linkje en een (1) foto. De rest ontbreekt bij mij.

Dan gaat mijn inzending dus niet lukken deze week, wat ik ook probeer, de rest wordt gewoon niet geplaatst.

Ik zie hetzelfde als afentoe, da's spijtig Smarter na alle inspanning. hoop dat het nog lukt met deze Aussie.

En als ik mijn eigen inzending quote, dan zie ik alles weer wel staan incl alle URL's naar de foto's enz.... Maar als ik het als voorbeeld bekijk, dan zijn de extra foto's enz weer weg...?? Heel vreemd dit.
Anonieme bezoeker
Re: OCCASIONWEDSTRIJD #445: THE POWERDOME
15-03-2017 00:09
@ smarter, ook de prijs er bij zetten lukt niet? Een foto, link en de prijs is de minimale vereiste dacht ik.
Anonieme bezoeker
Re: OCCASIONWEDSTRIJD #445: THE POWERDOME
15-03-2017 20:23
Het ene stemmen is nog niet niet eens voorbij, of de volgende zijn gestart, hieronder de kandidaten:

929V6, Honda Civic 1200 Hondamatic 1977



Zonder MAzda met BMW, Nissan 280Z



Jp053, Renault 15 GTL



rzasa, Opel Rekord 2100 Diesel



j.ko, Mazda 6 2.3 DISI Turbo MPS



Escher, 1980 Pontiac Firebird Trans Am Turbo Indy 500 Pace Car



Probenator, Jaguar E-Type Series 3 Roadster



smarter, 1988 Holden Speccial VEhicles Commodore SS Group A



Zadelsnuiver, 2010 BMW M3 Coupé DCT, 420 PK Competition Package



740estate, MGC GT



Pink Panther, Triumph GT6 Mark I - 1968



singleframegrille, Opel GT 1900 (1970)



Spekky, Chevrolet Camaro



British Racing Green, Ford Capri MK I DE 1973


rijtje klaar, stemmen maar!
1. 740estate - MGC GT. Ik wist dat er een MG was met een hele mooi, bescheiden powerdome en heb er zelf nog even naar gezocht maar niet kunnen vinden. Jij had meer succes en daarom 3 punten.

2. Jp053 - Renault 15 GTL. Een auto welke je zo zelden ziet dat ik er nooit bij stil had gestaan dat 'ie een powerdome had. Hele mooie inzending en erg goed gevonden.

3. J.ko - Mazda 6. Bij de meeste moderne auto's vind ik een powerdome niet echt elegant staan, maar deze sportieve Mazda kan het heel goed hebben!
1. rzasa, Opel Rekord 2100 Diesel
2. Jp053, Renault 15 GTL
3. 740estate, MGC GT
Anonieme bezoeker
Re: OCCASIONWEDSTRIJD #445: THE POWERDOME
15-03-2017 22:38
1. 929V6, Honda Civic 1200 Hondamatic 1977, een 1200 met power-dome, bijna hilarisch, prachtig gevonden
2. rzasa, Opel Rekord 2100 Diesel, mijn buurman had de opvolger van dit model, maar met dezelfde 'bult', mooi gevonden
3. J.ko - Mazda 6. ik dacht dat ze uitgestorven waren bij moderne automobielen, goed gevonden

en de rest doe ik puntloos ernstig te kort.
1. 740estate, MGC GT
2. Escher, 1980 Pontiac Firebird Trans Am Turbo Indy 500 Pace Car
3. rzasa, Opel Rekord 2100 Diesel
1e 740estate, MGC GT
2e j.ko, Mazda 6 2.3 DISI Turbo MPS
3e 929V6, Honda Civic 1200 Hondamatic 1977
1. rzasa, Opel Rekord 2100 Diesel
2. British Racing Green, Ford Capri MK I DE 1973
3. Zadelsnuiver, 2010 BMW M3 Coupé DCT, 420 PK Competition Package
1 j.ko, Mazda 6 2.3 DISI Turbo MPS
2 Jp053, Renault 15 GTL
3 929V6 Honda Civic 1200 Hondamatic 1977
1 Jp053, Renault 15 GTL
2 929V6, Honda Civic 1200 Hondamatic 1977
3 Spekky, Chevrolet Camaro
1) Jp053, Renault 15 GTL
2) Zadelsnuiver, 2010 BMW M3 Coupé DCT, 420 PK Competition Package
3) singleframegrille, Opel GT 1900 (1970)
1. rzasa, Opel Rekord 2100 Diesel
2. Jp053, Renault 15 GTL
3. 929V6, Honda Civic 1200 Hondamatic 1977
1. Pink Panther
2. Probenator
3. Singleframegrille
1. 929V6, Honda Civic 1200 Hondamatic 1977.
De origineelste inzending van deze week. Dat de Civic ooit een powerdome heeft gehad, het moet niet gekker worden.
2. J.ko, Mazda 6
De verrassendste inzending, word hier hebberig van.
3. 740estate, MGC GT
De mooiste inzending, een beauty.
1 Jp053, Renault 15 GTL
2 Probenator, Jaguar E-Type Series 3 Roadster
3 British Racing Green, Ford Capri MK I DE 1973
Die Renault 15 GTL gaat best lekker smiling smiley.
Mocht ie eventueel op plek 1 komen, dan lukt het vanwege familiale verplichtingen niet eerder dan zondagochtend de volgende wedstrijd organiseren.
Te laat.
Mocht, mocht, mocht de 15 GTL op plek 1 eindigen, wil nummer 2 de organisatie overnemen?
Anonieme bezoeker
Re: OCCASIONWEDSTRIJD #445: THE POWERDOME
17-03-2017 20:09
Achter de koploper een spannende finale, Niet de grootste powerdome gaat met de 1e prijs naar huis, maar de mooiste en die zit op de Renault 15 GTL van jp053. Van harte gefeliciteerd met je 17 punten! Zoals Jp053 al aangaf, de nummer 2 van deze week Rzasa (12 punten), die deze plek behaalde met de prachtige Opel Rekord Diesel, mag de volgende wedstrijd organiseren. De derde plek, met elk 11 punten moet worden gedeeld tussen 740 Estate die een werkelijk schitterende MGC inzond en 929V6 met een klassieke Honda Civic, waarvan denk ik maar weinigen wisten dat er een serie was met een heuse powerdome.

5 j.ko 9 punten
6 probenator 4 punten
7 BRG 3 punten
Zadelsnuiver
Pink Panther
10 Escher 2 punten
singleframegrille
12 Spekky

Waarom de schitterende 260Z en de Holden puntloos bleven is een mysterie, maar zoals we deze week konden zien, ook als je verliest ben je nog een winnaar.

Op naar de volgende editie!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-03-2017 20:25 door singleframegrille.
Gefeliciteerd Jp053! Ik zal de volgende wedstrijd organiseren.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close