OCCASIONWEDSTRIJD #495: Dash-to-axle ratio - Escher heeft gewonnen!

Gepost door Zadelsnuiver 


Welkom bij Occasionwedstrijd #495: Dash-to-axle ratio.




De "dash-to-axle ratio" ook wel bekend als Prestige gap is de afstand tussen de as van de voorwielen en de aanzet van de A-pilaar. Grof gezegd kun je stellen: hoe groter deze afstand, hoe meer prestigieus de auto is. Vaak hebben achterwielaangedreven auto's van 'nature" een langere prestige gap, maar ontwerpers hebben het truukje ook op voorwielaangedreven auto's toegepast om ze een wat sportiever of exclusiever voorkomen te geven.

De opdracht voor deze week: ga op zoek naar een auto met een flinke afstand tussen de A-pilaar en de as van de voorwielen.

De regels:
- Bouwjaar: 1960 tot 2017
- Budget: onbeperkt
- Mag wereldwijd te koop staan

Verder zijn er een aantal vaste spelregels.
- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht.
- Foto's van de geadverteerde auto zijn verplicht, maximaal 5 foto's per inzending.
- De eerst geplaatste foto van elke in de inzending is de foto voor het 'op een rijtje'.
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld.
- Maximaal 1 inzending per persoon, als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden.
- Bij een claim dient een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd.

Voorgaande wedstrijden:
Occasionwedstrijd 1 t/m 399
400: Het jubileum viertje - Joop053
401: It's in the movie - Joop053
402: The Dutch Dinosaurs - 929V6
403: L - Joop053
404: Het lekkere kontje – JOtter
405: Man man man... - Pink Panther
406: De Vreemdganger - Shooting Brake
407: De afstammeling - 929V6
408: Buy British! - Guus Leferink
409: Zuipen maar! - Pink Panther
410: De Laatste! - smarter
411: Knutselvreugd: Afgezaagd en aangeplakt - Joop053
412: Eenarmige bandiet - cirKel
413: Betaalbare coupé - Paul Z
414: Rechtsgestuurd - Spekky
415: Vent window - Pink Panther
416: Jan Modaal - Escher
417: Kleur bekennen - .Timo
418: 4 Cilinders, 1.8 L motor - rzasa
419: reclame - jp053
420: Bruin/brown/maronne/braun/brun/buraun - Pjötr
421: De opgewarmde auto! - smarter
422: Het reservewiel – Spekky
423: Een Pekelbak - smarter
424: Kwarttarief oldtimer - JP053
425: Take a Break..... of Caravan of Wagon - GvJ
426: Koekblik, racemonster of gebakje - Jp53
427: Het ronde achterlicht - stoterstangen90
428: De Sint komt weer in het land en zoekt passend vervoer- British Racing Green
429: Gracieus een dagje ouder- 929V6
430 Reïncarnatie - Wouter82
431 What's in a name? - Zadelsnuiver
432 Veel gereden, weinig geleden! - singleframegrille
433 de rijdende kerstboom - Bobbeltje
434 Oudejaarslot - j.ko
435 Oud en Nieuw - singleframegrille
436 Bijna perfect maar…. - Paul Z
437 Gewoon zoals vroeger - GvJ
438 2.0 - 929V6
439: Melania's car- Escher
440: Snel verouderd - 929V6
441- Big diesel- Escher
442 - Kleurrijk interieur - DagDromer
443: Net als in de folder - 740estate
444: Lente in Drenthe - singleframegrille
445: The Powerdome - Jp053
446: Heckblende - JOtter
447: Laatste in de lijn - Smarter
448: Geen Grille - Pink Panther
449: Allemaal Brass - GvJ
450: WWDVD - Gewoon Dirk
451: Grensgevalletje - Nico GTR
452: The forever car - Jp053
453: nummer 13 - singleframegrille454: Rechtop! - 929V6
455: Yummy!- GvJ
456: Retro - Escher
457: Vakantie! - Probenator
458: Chief Executive Officer! - Jp053
459: Targa time! - Niels
460: Andere tijden - smarter
461: Wie het kleine niet eert... - Jp053
462: GT met of zonder - Zadelsnuiver
463: Schakelen met je V8! - Nico GTR
464: Rallyrijden iets voor jou? - Pink Panther
465: Gemerkt- Escher
466: De ideale investering- Wrangler
467: Mini Meeting- Escher
468: Perfecte Symetrie - Pink Panther
469: Auto en partner - Probenator
470: The Carbage Run - rzasa
471: Iconische kleuren: 929V6
472: Cariosa18: Jp053
473: Penoza: Auto-fan
474: Lef: Escher en Jp053
475: Bring back the Bumper: 929V6
476: What's under the hood: GvJ
477: Was getekend: de lineaal: 740estate
478: Hetzelfde of toch niet?: Gewoon Dirk
479: The supercar that couldn’t: Zadelsnuiver
480 - De mooiste onder de 100.000 Fl: rzasa
481: Wel 4WD, niet SUV: Probenator
482: K.I.T.T. - smarter
482: GOLD - Pink Panther
483: kleine achterlichten - Jp053
485: Achtervleugels - Zonder Mazda met BMW
486: Klapkoplampen - Nico GTR
487: Trackday use only - Bobbeltje
488: Pick-Up - Meike MR-S
489: Doe maar een 3-serie.. - Probenator
490: Hardlopers zijn doodlopers... - 740estate
491: Bond on budget- Escher
492: Individual of Designo? - Bobbeltje
493: Wereldreis - Bobbeltje
494: De eerste en de laatste - Zadelsnuiver



Inzenden kan tot woensdag 28 februari, 20.00 uur. Stemmen kan tot vrijdag 2 maart, 20.00 uur.




3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2018 20:15 door Zadelsnuiver.
Datsun 240 Z - 1972 compleet gerestaureerd

£ 79.000 = € 89.000











Hier te koop




4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-02-2018 14:01 door Pink Panther.
Ik ga voor zo modern mogelijk en toch een grote afstand:

Mercedes AMG SLS BLACK EDITION







Hij komt uit 2013 en moet € 485.000,- opbrengen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2018 21:24 door opel-omega.
Bristol 411 Series 4

[hexagonclassics.com]











1974
£79.995,- = € 90.857,-

The Bristol 411 is a 2 door, 4 seat automobile which was built by the British manufacturer Bristol Cars from 1969 to 1976. It was the fifth series of the Chrysler V8-engined Bristol models. The much larger big-block B series V8 engine of 6,277 cc, as compared to the 5,211 cc of the 410, gave the 411 an estimated 30 percent more power than had been found in the 410. The 411 was capable of 230 km/h / 143 mph. To cope with this extra power, a limited slip differential was fitted. For this Series 4 of 1974, the compression ratio was reduced dramatically, from 9.5:1 to 8.2:1, but this was compensated by using a larger version of the B series engine with a capacity of 6,556 cc, or 400.1 cubic inches. Power is 264 bhp at 4,800 rpm. 0 – 60 mph is achieved in just 7 seconds. 411 S4 had a rectangular grille shape with a concentric chromed rectangular pattern, and rectangular rear light clusters.
Van elegante sportwagens tot ontzettend jeukende retro interpretaties: Lange neuzen zijn van alle tijden. Ook zijn er decennialang vele bedrijven gespecialiseerd in het 'verfraaien' van de iconische oer Land Rover. Ik ben zelf niet bepaald een echte tuning fanaat, maar de firma Kahn kan op Landrover gebied mijn goedkeuring echt wel wegdragen. Deze langneus Defender met Darth Vader trekjes mag zo op mijn oprit geparkeerd worden:

2015 Kahn Defender XS Station Wagon Flying Huntsman 105 Long Nose









Price £79,999



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-02-2018 00:19 door smarter.
Jaguar E-Type

Jaguar E-Type 3.8 Litre FHC (Series 1 / Coupe)

Prijs € 185.000,-
Bouwjaar Jul 1963
Kilometerstand 2.258 km
Vermogen 265 PK
Brandstof Benzine
Schakeling Handgeschakeld
APK bij Aflevering
Kenmerken British Racing Green, Mat lak
Coupé
2 deuren
2 zitplaatsen
Kenteken AR-47-98



JAGUAR E-TYPE 3.8 S1 FHC Bouwjaar 1963. Kleur British Racing Green met een groen lederen interieur en groen tapijt. Deze geweldige Jaguar E-type Fixed Head Coupe (FHC) werd uitvoerig en ‘body-off’ gerestaureerd door Paul Webb Motors in Groot-Brittannië. Een uitgebriede restauratie map is aanwezig bestaande uit facturen en foto’s. De auto verkeert in sublieme topstaat; concours! Het motornummer is origineel voor het chassisnummer ‘matching numbers’, de versnellingsbak is een Getrag met vijf versnellingen. Deze vroege E-type is uitgerust met fraaie speciale kuipstoelen, chroom spaakwielen en Firestone banden. Perfecte bodypassingen.











1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2018 22:03 door Total Loss.
Jaguar E -Type Serie III V12 COUPE HE MOTOR

Advertentie











€ 160.000,-
99.999 km
01/1971
eye rolling smiley net te laat ga wel op zoek naar wat anders drinking smiley
Quote
Bobbeltje
eye rolling smiley net te laat ga wel op zoek naar wat anders drinking smiley

Je idee was goed! winking smileythumbs up
Zeg nou zelf, veel verder op de voorste hoek kunnen de voorwielen toch niet zitten? En dan toch een kleinere draaicirkel hebben dan een Austin FX-4 taxi...

Reliant Kitten 1976 (klik!)







£ 3.695,- (€ 4.200,-)
Slechts 16 gebouwd:

Cheetah Coupé

Bouwjaar: 07/1965, Prijs: € 152 000

1965 | CHEETAH Coupé | Deutsche Papiere | H-Zulassung / Oldtimerpapiere |

CHEETAH (Gepard) sollte in den 60er Jahren den Ferrari`s 250 GTO und der COBRA Konkurrenz machen. 1963 von Bill Thomas gegründet, fiel die Firma 1966 - nach nur 16 gebauten CHEETAH`s - einem Feuer zum Opfer.

Sie suchen ein außergewöhnliches Fahrzeug mit hervorragenden Fahrleistungen und extremer Seltenheit - hier ist es: CHEETAH! Der GEPARD / CHEETAH kommt nicht aus der Tierwelt und doch verspricht er Power und Dynamik pur: ein gutes Leistungsgewicht, das Fahrwerk aus der Corvette rund 400 PS starker Chevy Small-Block-V8-Motor sind die wichtigsten Attribute.

AUSSTATTUNG:
•Lackierung dunkelrot / uni
•Interieur Stoff / beige
•Teppichboden beige
•Karosserie Fiberglas
•700 kg Fahrzeuggewicht!
•5.700 ccm - 400 PS - V8-Chevrolet-Motor
•Small-Block mit elektronischer Einspritzanlage (Front-Mittelmotor)
•Aluminium-Rohrrahmen
•LHD
•4-Gang-Schaltgetriebe MUNCI M20
•Flügeltüren
•Sportauspuff, 2 schöne Sidepipes
•Armaturenbrett lackiert
•Instrumente Chrom
•Meileninstrumente
•Sportlenkrad, abnehmbar
•Alufelgen 15" "American Racing Equipment"
•Uniroyal TIGER Paw GTS
•Vorne 235/60R15
•Hinten 245/60R15
•Renntankverschluß
BEMERKUNGEN:
•Kilometerangabe, abgelesen 525 mls = 840 km
•Matching Numbers
•Lange Frontpartie
•Leichte Fiberglas-Karosserie
•Kleines Cockpit
•Extrem kurzes Heck
•Abstand Motor zur Hinterachse kurz, direkt am Differential (keine Kardanwelle)
•(D) Deutsche Fahrzeugpapiere vorhanden
•(D) H-Zulassung / Oldtimer § 23 StVZO vorhanden
•(D) HU Neu









1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2018 22:31 door Spekky.
Dat kan er voor mij maar eentje zijn...

1967 Toyota 2000 GT

[www.motorcars-intl.com]











$ 999.500
Deze week ga ik voor modern maar wel met de klassieke looks.
En iedere reden om een auto van dit merk in te zenden is een goede reden, daarom is mijn inzending deze week:

2015 Mitsuoka Himiko Roadster



HIMIKO incarnates the spirit of the bygone era in a modern materialization, demonstrating all the dynamics of “the century of change” and present-day technologies of car manufacturing. The classical shell holds units and elements corresponding to the present time; the body has been designed in accordance with modern safety standards; the well thought out ergonomics create a feeling of complete convenience for the driver and the passenger. HIMIKO classic-style cars have all the necessary equipment for comfortable driving: an automatic shift gearbox, power steering and brake booster, air conditioning system, xenon lighting, Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) as well as Keyless-Go.



Mitsuoka did not intend to just keep up with fashion and to design another stylish but inconvenient car, produced to just stay on an exhibition stand or in a garage only. On the other hand, Mitsuoka was not going to forget about beauty in the sole pursuit of functionality. The developers faced an ambitious task: to develop a cabrio-roadster combining the elegance of the retro style and modern technologies, and they have met the challenge brilliantly.



The classical Himiko Roadster is a genuine find for those who have a love for British-style cars: a car which embodies a unique design, style and the best traditions of automobile manufacturing of the bygone era. It looks really luxurious and modern. See for yourself !

Besides, the car is absolutely modern in terms of its technical characteristics. A simple example: have you seen many rare cars with an automatic gearbox which enables women to drive freely and comfortably? And generally have you often seen a woman driving an old-timer? The answer is no and the reason is quite simple: ordinary vintage cars are extremely inconvenient to drive; they often lack even power steering and brake booster. The idea of Himiko Roadster is based on comfortable everyday driving !



It is noteworthy that while developing Himiko Mitsuoka set itselves the task to create a car which would not be exorbitantly expensive for a hand-built car despite all its extravagant beauty. Introduction of another exclusive weekend car to the public was beyond the scope of Mitsuoka's goals: we wanted to make a car meant for comfortable everyday driving, reliable, simple, convenient and cheap maintenance. Just what a car for everyday use is supposed to be ! Could you ever imagine a collectors’ car which you could drive every day? This is the exact task, Mitsuoka wished to accomplish with our project.



It is an open secret that the task was solved using the best practices of Mazda concern. This magnificent car was carefully created with attention to detail at the plant of Toyama in Japan on the basis of Mazda MX5 with complete conversion and extension of the body, increase of the wheelbase and alteration of the interior by the hands of skilled craftsmen.

Je koopt hem hier voor €68.900,-
Mercedes 300 SL





Preis 990.000 €

Fahrzeugzustand Unfallfrei
KategorieCabrio / Roadster, Oldtimer
Kilometerstand 14.700 km
Hubraum 3.000 cm³
Leistung 158 kW (215 PS)
Kraftstoffart Benzin
Anzahl der Türen2/3
Getriebe Schaltgetriebe
Erstzulassung 07/1960
Anzahl der Fahrzeughalter 3
HU Neu
Farbe (Hersteller)o5o Weiß
Farbe Weiß
Innenausstattung Vollleder, Schwarz
300 SL Roadster W 198
Seit 1984 in BRD ,seit 1988 beim letzten Besitzer.
In dieser Zeit sind nur 14000 KM gefahren worden.
Classic Data 2,Matching Numbers






2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-02-2018 09:50 door Zonder Mazda met BMW.
1972 Maserati Ghibli 4.9 SS

ENGINE SIZE: 4.9L
TRANSMISSION TYPE: 5-Speed Manual
BODY STYLE: Coupe
MILES: 66,240
PRICE: $387.500



An Exceptionally Restored 4.9SS In Original Livery
One of Italy's Finest Grand Tourers of the 1970's…
Numbers-Matching Example Offered With Per Maserati S.p.A. Certificate of Origin
Complete with Maserati Classiche Documentation & Original Bill of Sale Copy
Offered with Tool Roll, Use And Maintenance & Spare Parts Manuals
A Masterpiece of style, balance, design and aerodynamic efficiency







Ik pas even, want ik vind dit zo'n lelijk design-ding, zo'n lange neus.
Na de oorlog is er in mijn ogen een zéér beperkt aantal auto's waarbij de grote dash-to-axle ratio een positief effect heeft gehad op het uiterlijk van de auto. Omdat het woord 'overtreffende trap' bij de Amerikaanse autocultuur hoort als de Elfstedentocht bij Friesland pak ik dan gelijk maar de allerleukste.





1982 Chevrolet Corvette, hier te koop voor €24.900.
Inzending gewijzigd, zo’n Cadillac Seville Opera Coupe heeft een lange neus, maar het blijft een lelijk ding.

Deze niet!
Inderdaad stukken beter Pink Panther thumbs up

Verder alles goedgekeurd behalve Bobbeltje aangezien Total loss 7 minuten eerder was met z'n E-type. Oh en ik moet zelf nog een prijsje zien te achterhalen voor m'n 612 yawning smiley
Het is wel een mk1 tov een mk3 . Is er dan sprake van een facelift? Want dan zou het wel weer mogen.
Een sympathieke Engelsman uit 1980:

Panther Lima













KM-stand: 24.000
Prijs:€ 14.990,--



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-02-2018 22:19 door Jp053.
Quote
Zadelsnuiver
Oh en ik moet zelf nog een prijsje zien te achterhalen voor m'n 612 yawning smiley

Ga je bieden smiling smiley ?
Quote
Zonder Mazda met BMW
Het is wel een mk1 tov een mk3 . Is er dan sprake van een facelift? Want dan zou het wel weer mogen.

Sterker nog, het mag sowieso. Het staat niet meer in de vaste spelregels, de regel is kennelijk in een van de afgelopen wedstrijden geschrapt...

Edit: de laatste keer dat die regel in de spelregels stond was wedstrijd # 406! eye popping smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2018 23:40 door 929V6.
Even degene die toen gewonnen had er op aanspreken dansmiling smiley
Aparte fotolocatie, zo tussen de koikarpers.
Van eigen bodem....
En (relatief) betaalbaar, € 20.000,-

Donkervoort
S8 Super Eight
1993cc, 580 kg
14-01-1986









autoscout



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-02-2018 01:09 door dibro.
Het op een rijtje:

Pink Panther - Datsun 240 Z


opel-omega - Mercedes AMG SLS BLACK EDITION


rzasa - Bristol 411 Series 4


smarter - Kahn Defender XS Station Wagon Flying Huntsman 105 Long Nose


Total Loss - Jaguar E-Type 3.8 Litre FHC (Series 1 / Coupe)


Bobbeltje - Jaguar E -Type Serie III V12 COUPE HE MOTOR


929V6 - Reliant Kitten


Spekky - Cheetah Coupé


Escher - Toyota 2000 GT


Gewoon Dirk - Mitsuoka Himiko Roadster


Zonder Mazda met BMW - Mercedes 300 SL


lybra - Maserati Ghibli 4.9 SS


Wrangler - Devaux coupe


Zadelsnuiver - Ferrari 612 Sessanta


afentoe – Chevrolet Corvette


Jp053 - Panther Lima


740estate - Rolls Royce Phantom


dibro – Donkervoort S8 Super Eight


Keuze uit 18 inzendingen.
1. dibro – Donkervoort S8 Super Eight
2. Gewoon Dirk - Mitsuoka Himiko Roadster
3. Escher - Toyota 2000 GT
Spekky, held! Net de laptop opgestart om het OER te maken maar je was me al te snel af big smile smiley
Super bedankt thumbs up

Ik vind het prima dat er 2 x een E-type is ingezonden, de regel is inderdaad uit de openingspost verdwenen. Sowieso zijn het 2 verschillende series.
Hopelijk kunnen jullie mij ook vergeven dat ik helaas geen prijs meer heb kunnen vinden voor de 612..

Mijn top 3:

1. lybra - Maserati Ghibli 4.9 SS
2. Wrangler - Devaux coupe
3. Gewoon Dirk - Mitsuoka Himiko Roadster
1. lybra - Maserati Ghibli 4.9 SS
2. Wrangler - Devaux coupe
3. Jp053 - Panther Lima
1. Spekky - Cheetah Coupé
2. Gewoon Dirk - Mitsuoka Himiko Roadster
3. 929V6 - Reliant Kitten
Wat een lastige stemronde dit keer! Ik heb er zo al 6 of 7 die ik punten wil geven, en vind het erg lastig om daarvan weg te moeten strepen, maar ja, het moet gebeuren:

1. Pink Panther - Datsun 240 Z
Prachtig sfeervol plaatje. Dit ziet er niet uit als een advertentie, maar als een item in een magazine.

2. Wrangler - Devaux coupe
Deze auto kende ik niet. Qua styling vind ik 'm erg geslaagd retro!

3. 740estate - Rolls Royce Phantom
Heel originele fotolocatie, zo midden in een visvijver. En een mooie auto ook.
1. Jp053 - Panther Lima
2. dibro – Donkervoort S8 Super Eight
3. Wrangler - Devaux coupe
Het is al eerder gezegd, maar ik vind zo’n grote dash-to-axle ratio al gauw heel lelijk. Ik stem op de mooiste exemplaren.
1e plaats: lybra – Maserati Ghibli. Simpelweg beeldschoon van voor tot achter.
2e plaats: dibro – Donkervoort S8. Indien te matchen met het thema krijgt een Donkervoort van mij altijd punten.
3e plaats: Zadelsnuiver – Ferrari 612. Helaas ondergewaardeerd, hij is zo mooi.
1 - Escher - Toyota 2000 GT
2 - rzasa - Bristol 411 Series 4
3 - Jp053 - Panther Lima
1 Escher - Toyota 2000 GT
2 afentoe – Chevrolet Corvette
3 lybra - Maserati Ghibli 4.9 SS
1. rzasa - Bristol 411 Series 4
2. Escher - Toyota 2000 GT
3. lybra - Maserati Ghibli 4.9 SS
1. Wrangler
2. Gewoon Dirk
3. Bobbeltje
1. Escher - Toyota 2000 GT
2. dibro – Donkervoort S8 Super Eight
3. opel-omega - Mercedes AMG SLS BLACK EDITION
1e 929V6 - Reliant Kitten
2e Wrangler - Devaux coupe
3e Escher - Toyota 2000 GT
De stemmen zijn geteld, en de winnaar van deze week - met een minimale doch lange neuslengte verschil - is geworden:

Escher!!!

Zijn Toyota 2000 GT was goed voor 16 punten thumbs up
De Devaux Coupe van Wrangler heeft een zeer respectabele 15 punten bij elkaar weten te sprokkelen en op plaats 3 komt de mooie Maserati Ghibli van Lybra met 12 punten.

Escher gefeliciteerd en iedereen bedankt voor het meespelen!
Te laat thuis crying smiliecrying smiliecrying smilie

De punten houd ik voor me, gefeliciteerd Escher.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close