Occasionwedstrijd# 510: De 3-deurs hatchback - Bobbeltje heeft gewonnen !!

Gepost door Guus Leferink 


Welkom bij Occasionwedstrijd #510: De 3-deurs hatchback




Waar zijn ze gebleven? Vroeger op elke straathoek te vinden, omdat ze zo veilig waren, want de kinderen konden geen deur open maken ... De klassieke 3-deurs hatchback!
In het C-segment (de Golf klasse zeg maar) is er volgens mij nog maar 1 te koop en dat is de VW Golf

Opdracht

We gaan deze week op zoek naar een klassieke 3-deurs hatchback
Een echte hatchback met een schuin aflopende achterkant


Criteria:

- Auto mag wereldwijd te koop staan, maar het model moet nieuw in Nederland verkocht zijn
- Geen A-segment, zeg maar de Daihatsu Cuore/Fiat Panda klasse
- Bouwjaar: 1965 t/m 1995
- Budget: Onbeperkt
- Auto moet zich in een APK-waardige staat bevinden

Vaste spelregels:

- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht.
- Foto's van de geadverteerde auto zijn verplicht, maximaal 5 foto's per model.
- De eerst geplaatste foto van elke in de inzending is de foto voor het 'op een rijtje'.
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld.
- Maximaal 1 inzending per persoon, als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden.
- Bij een claim dient een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd.






Voorgaande wedstrijden:
Occasionwedstrijd 1 t/m 399
400: Het jubileum viertje - Joop053
401: It's in the movie - Joop053
402: The Dutch Dinosaurs - 929V6
403: L - Joop053
404: Het lekkere kontje – JOtter
405: Man man man... - Pink Panther
406: De Vreemdganger - Shooting Brake
407: De afstammeling - 929V6
408: Buy British! - Guus Leferink
409: Zuipen maar! - Pink Panther
410: De Laatste! - smarter
411: Knutselvreugd: Afgezaagd en aangeplakt - Joop053
412: Eenarmige bandiet - cirKel
413: Betaalbare coupé - Paul Z
414: Rechtsgestuurd - Spekky
415: Vent window - Pink Panther
416: Jan Modaal - Escher
417: Kleur bekennen - .Timo
418: 4 Cilinders, 1.8 L motor - rzasa
419: reclame - jp053
420: Bruin/brown/maronne/braun/brun/buraun - Pjötr
421: De opgewarmde auto! - smarter
422: Het reservewiel – Spekky
423: Een Pekelbak - smarter
424: Kwarttarief oldtimer - JP053
425: Take a Break..... of Caravan of Wagon - GvJ
426: Koekblik, racemonster of gebakje - Jp53
427: Het ronde achterlicht - stoterstangen90
428: De Sint komt weer in het land en zoekt passend vervoer- British Racing Green
429: Gracieus een dagje ouder- 929V6
430: Reïncarnatie - Wouter82
431: What's in a name? - Zadelsnuiver
432: Veel gereden, weinig geleden! - singleframegrille
433: De rijdende kerstboom - Bobbeltje
434: Oudejaarslot - j.ko
435: Oud en Nieuw - singleframegrille
436: Bijna perfect maar…. - Paul Z
437: Gewoon zoals vroeger - GvJ
438: 2.0 - 929V6
439: Melania's car- Escher
440: Snel verouderd - 929V6
441: Big diesel- Escher
442: Kleurrijk interieur - DagDromer
443: Net als in de folder - 740estate
444: Lente in Drenthe - singleframegrille
445: The Powerdome - Jp053
446: Heckblende - JOtter
447: Laatste in de lijn - Smarter
448: Geen Grille - Pink Panther
449: Allemaal Brass - GvJ
450: WWDVD - Gewoon Dirk
451: Grensgevalletje - Nico GTR
452: The forever car - Jp053
453: nummer 13 - singleframegrille
454: Rechtop! - 929V6
455: Yummy!- GvJ
456: Retro - Escher
457: Vakantie! - Probenator
458: Chief Executive Officer! - Jp053
459: Targa time! - Niels
460: Andere tijden - smarter
461: Wie het kleine niet eert... - Jp053
462: GT met of zonder - Zadelsnuiver
463: Schakelen met je V8! - Nico GTR
464: Rallyrijden iets voor jou? - Pink Panther
465: Gemerkt- Escher
466: De ideale investering- Wrangler
467: Mini Meeting- Escher
468: Perfecte Symetrie - Pink Panther
469: Auto en partner - Probenator
470: The Carbage Run - rzasa
471: Iconische kleuren: 929V6
472: Cariosa18: Jp053
473: Penoza: Auto-fan
474: Lef: Escher en Jp053
475: Bring back the Bumper: 929V6
476: What's under the hood: GvJ
477: Was getekend: de lineaal: 740estate
478: Hetzelfde of toch niet?: Gewoon Dirk
479: The supercar that couldn’t: Zadelsnuiver
480: De mooiste onder de 100.000 Fl: rzasa
481: Wel 4WD, niet SUV: Probenator
482: K.I.T.T. - smarter
482: GOLD - Pink Panther
483: kleine achterlichten - Jp053
485: Achtervleugels - Zonder Mazda met BMW
486: Klapkoplampen - Nico GTR
487: Trackday use only - Bobbeltje
488: Pick-Up - Meike MR-S
489: Doe maar een 3-serie.. - Probenator
490: Hardlopers zijn doodlopers... - 740estate
491: Bond on budget- Escher
492: Individual of Designo? - Bobbeltje
493: Wereldreis - Bobbeltje
494: De eerste en de laatste - Zadelsnuiver
495: Dahs-to-axle ratio- Escher
496: Not lost in translation - Guus Leferink
497: Het motorkapornament - Zadelsnuiver
498: Achterhaalde Accessoires - Guus Leferink
499: Renault - Jp053
500: De 5 Editie - Total Loss
501: Electrify - Smarter
502: Automuziek: Fahr'n fahr'n auf der Autobahn- De Schaduw
503: Zwarte kunststof bumpers - Guus Leferink
504: His and hers - Pink Panther
505: That's my number - Jp053
506: Welke auto heeft de Outlaw in 'em? - Escher
507: Stamvaders - lybra
508: Greatest hits of the 80's - Jp053
509: Ode aan de zescilinder - Guus Leferink

Inzenden kan tot woensdag 13 juni, 20.00 uur.
Stemmen kan tot vrijdag 15 juni, 20.00 uur.


Veel succes!




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2018 23:23 door Guus Leferink.
Wat mij betreft SEAT's leukste, in (zo te zien) onberispelijke staat met weinig kilometers:

1986 SEAT Ibiza

€ 3.000,-
42.276 km
04/1986
46 kW / 63 pk




6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2018 14:15 door lybra.
Toen merken nog heel veel karakter hadden!

Saab 99 Combi Coupé Turbo


1978 - 56.000 Miles - veiling, huidig bod $ 12.099



Er zijn weinig merken met meer karakter dan Saab. Het merk past perfect in het rijtje Citroën, Subaru, Lancia, Panhard en bijv. Rover tot aan de SD1. Merken die wars t.o.v. de mainstream merken hun eigen weg volgde, qua techniek, styling en/of imago. Met helaas veelal een droevig slot.

Na de 92-96 modelserie is de 99 de meest tot verbeelding sprekende Saab. Eindeloos doorontwikkeld, maar met zijn panoramische voorruit onverwisselbaar origineel.

Juist het beperkte ontwikkelngsbudget maakt veel van deze merken interessant. Zo is ook deze Turbo ontstaan. Saab had geen geld om geheel eigen motoren te ontwikkelen. Na het 2-takt tijdperk kwam er dus een Ford V4 en de 99 motor was in de basis een Triumph (slan 4, halve V8) blok. Een 6 cilinder ontbrak en een test met 48 voertuigen voorzien van de 3.0 liter Stag V8 werd niet voortgezet tot productie, mede vanwege de oliecrisis.
De Turbo bracht de oplossing en werd zelfs een van de USP’s van Saab.

Ook een station ontbrak. Er is/zijn prototypes gebouwd, maar de oplossing werd gevonden in deze Combi Coupé variant.









Hier te koop



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2018 17:30 door Pink Panther.
1994 BMW E36 316i Compact
€ 2.950,00
[link.marktplaats.nl]













1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2018 10:09 door Zadelsnuiver.
Volvo 343 GL

[www.kgfclassiccars.co.uk]











Volvo 343 GL
£4995,- = € 5.690,-
1982
5302 mijl

Geweldig mooie 343! Heerlijke kleur, van binnen en van buiten, in een zeer fraaie staat. En alleszins zeer redelijk geprijsd.

Metallic paint, front and rear deformation zones, side impact bars, halogen headlights, laminated windscreen, headlight wash/wipers, safety steering wheel, hinged rear quarter windows, automatic driver’s seat heating, seatbelt reminder, glove box, heated rear window, interior courtesy and glovebox light, water temperature gauge, 3 speed heater fan, quartz clock, mud flaps. Factory options; Metallic paint. Dealer options; Sharp ANSS radio cassette.

Registered new on 1st August 1982 by Volvo Main Dealer, Auto Service Garage of Bournemouth, the first keeper was a Mr Anthony George who purchased the car upon retirement. Used only sparingly and strictly garaged, the vehicle remained with him for an incredible 35 years until his passing in 2017, at which point the car had covered just 4,420 miles. In October 2017 the vehicle was offered for sale at South Western Vehicle Auctions with the successful bidder and vehicle collector, Mr Simon Wilson, paying £4,536 on the day and a further £400 for delivery. Upon arrival, Mr Wilson decided to replace the original Michelin tyres for safety reasons and passed the car to his trusted mechanic for a full service, check over, and brake overhaul.
The history file contains the dealer supplied Volvo book pack with service book, all handbooks and dealership literature. A separate neatly presented file holds MOT certificates dating back to the first in 1985 as well as a file of Volvo main dealer and independent invoices dating back to 1985. An original Volvo 343/345 sales brochure is also included in the history file along with two sets of original keys. This exceptional example having covered just 5,302 miles from new is certainly one of the best in existence, and quite possibly the very best with a surprisingly good history despite the low miles.
1975 AMC Pacer X











Prachtige origineel in Nederland geleverde AMC, type Pacer X. Auto is voorzien van documentatie en is belastingvrij. Auto is in zeer goede staat.

€ 11.900,-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-06-2018 17:50 door smarter.
Onbekend maakt onbemind, maar wel één van de eerste 3-deurs hatchbacks ter wereld.

Autobianchi Primula 65C


1964: op de autosalon van Turijn presenteert Autobianchi hun eerste grotere gezinswagen in de vorm van de Primula. Voor de Primula hadden alle personenauto’s van de Fiat-groep achterwielaandrijving. De grotere modellen hadden de motor voorin en aandrijving op de achteras en kleine auto’s hadden de motor achterin liggen. De voorwiel aangedreven auto met dwarsgeplaatste motor voorin was echter de toekomst. Het hoofd Design bij Fiat zag het potentieel van het concept en besloot om te experimenteren zonder risico te lopen met de populaire Fiat-auto’s. De Autobianchi Primula was de perfecte auto om dit dus uit te proberen. Resultaat: een verrassend ruime, moderne gezinswagen en verkrijgbaar als 3-deurs hatchback! En een mooie 2e plek in de Auto van het Jaar wedstrijd 1965.
Misschien wel de eerste 3-deurs hatchback ter wereld: de Primula van het sympathieke Autobianchi.











Bouwjaar 1970, prijs € 8.850,--.




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2018 12:42 door Jp053.
Dan maar meteen een hatchback met de meest dikke achterkant die ik ken:

Renault 5 Turbo 2





Price: € 109.000,00
Mileage: 51.700 kms
First registration date: 23/12/1983
Color: Brown
Interior color: Beige
Power (cv): 160
Delivered new in France by Renault Ricoux-Thiers on 20 february 1984

Extremely rare colour scheme

Meticulously maintained

Perfect condition

Extensive history and maintenance file

Renault classic certificate

Come with original service book and manual







1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-06-2018 16:35 door Zonder Mazda met BMW.
Opel Kadett 1.6 SR

Advertentie











€ 12.900,-
97.000 km Gebruikt
05/1983
74 kW 101 PK Benzine
Omdat het budget onbeperkt is, zou deze mogen? Veiling, bod zit nu op ca. $ 12.000
Alfa Romeo Arna L

Bouwjaar: 06/1985; 114.394 km; € 6.950,-







De Arna is gekomen uit een samenwerking tussen Nissan en Alfa Romeo. De koets is van de Nissan Cherry en de techniek is afkomstig van de Alfa Romeo Sud/33. De Alfa Romeo Arna is een auto die u niet vaak zal zien op de weg. Er zijn er namelijk maar een paar van op de Nederlandse wegen. Deze Arna is al meerdere keren in de belangstelling geweest van de media. Autoweek heeft de auto pas nog op film gezet voor een rij-impressie.
Deze Arna L hebben wij een hele grote beurt gegeven inclusief nieuwe banden, accu, distributieriem, alle vloeistoffen en filters.
Quote
Pink Panther
Omdat het budget onbeperkt is, zou deze mogen? Veiling, bod zit nu op ca. $ 12.000

Uiteraard, mooi ding !



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-06-2018 23:38 door Guus Leferink.
Ietwat foute 328i ingeruild voor een meer nuchtere maar mooi uitgevoerde 316i Compact.
Quote
Zadelsnuiver
Ietwat foute 328i ingeruild voor een meer nuchtere maar mooi uitgevoerde 316i Compact.

Ook mooi, die andere was wel meer een Zadelsnuivermobiel big smile smiley.
Inzending ook gewijzigd met prachtige Inca Wheels.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2018 11:06 door Pink Panther.
Nog een wijziging, van de prachtige (maar ik heb er niet zo veel mee XR4i, simpelere uitvoeringen vind ik persoonlijk leuker) naar een early 3-deurs hatchback van het sympathieke Autobianchi.
@ lybra, Seat had al eerder eigen modellen. De 1200/1430 Sport Coupé. (Met een design wat wel veel weg had van een NSU prototype, de Nergal.
Quote
Pink Panther
@ lybra, Seat had al eerder eigen modellen. De 1200/1430 Sport Coupé. (Met een design wat wel veel weg had van een NSU prototype, de Nergal.

Je hebt gelijk, ik heb niet goed gelezen. Op Wikipedia staat: "It was introduced at the 1984 Paris Motor Show as the first car developed by SEAT as an independent company." Klaarblijkelijk was SEAT ten tijde van de 1200/1430 nog niet onafhankelijk. smiling smiley
Het Japanse antwoord op de Europese vraag naar compacte driedeurs hatchbacks liet in de jaren zeventig enige jaren op zich wachten, maar was wel direct succesvol:

Mazda 323 ES-3A 1978 (klik!)







€ 6.500,-
Citroën AX GT

Bouwjaar: 1991
Prijs: € 8.900,-

Segment: B (Carbase)
Locatie: Odivelas, Portugal











Link naar advertentie
Ik ga zelf voor dit heerlijke italiaantje:

1983 Fiat Ritmo 130 TC Abarth



17.900 Euro
1983 / 5 speed manual / 57K km / 2 owner car / original throughout / full service incl belts



It was the end of the 70’s when Fiat launched the Ritmo, a Bertone designed hatchback. A car with some interesting design developments being one of the first cars fully assembled by robots which was the beginning of a new era in the automotive industry.

As with the majority of the hatchbacks on the market those days, a sport version was also developed by Fiat through the Abarth division which was part of Fiat since 1971. With a long history of race and rally successes you knew a car prepared by Abarth was something special. That’s also is the case for the Ritmo.
In 1981 the first Ritmo Abarth was launched, the 105 TC which used the 1.585cc engine with 105 Bhp from the 130 series. A bit later the 125 TC was introduced with the 1.995cc engine which reached up to 125Bhp and had several improvements over the 105 TC. It was with the 2nd series Ritmo in 1982 when the Abarth 130 TC was introduced. Beside some exterior and interior changes the engine was the biggest change. Although based on the 125 TC it replaced the single Weber carb with either twin Solex ADDHE or Weber DCOR40 carbs and further improvements were made to the manifold and camshafts resulting in 130 Bhp/ 175 Nm and 0-100 under the 8 seconds. Serious numbers those days!
To date its rare to find a good and honest Fiat Ritmo. Full stop. Its even more rare to find an original 130 TC with Solex carbs which has been kept standard, not being raced with and solid in terms of rust. At Modern Classics Automotive we have found one although we really had to go to the very south of Italy to get one.
In the summer of 1983 the first owner registerd the Ritmo in the Turin area, then it moved to the Reggio Calabria and stayed there within one family who commissioned the car to local Fiat Abarth garage (Autolipari srl) where we found and purchased it from. Although the low read on the odometer of 57.000km we decided here in the Netherlands to carry out a full engine service including cleaning and prep of the carbs.
This Ritmo Abarth 130 TC is ready to be enjoyed and driven or can be a perfect base (and worthwile) for a serious concours restore. True collectors car.



Exterior
The body of this Ritmo Abarth is straight and free of rust, chassis cracks or accident repairs on the obvious places. For cosmetic reasons this car has been repainted some years ago in the original Grigio Quarzo metallic colour (code 639/F) which highlights the design very well. The Ritmo is equipped with the original 1 side mirror. All black body-parts like the wheel archers and doorstrips are in good condition as well and not faded due to the South European sun which is often the case. All body parts, glass around, blinkers are original Fiat parts. Underneath the Abarth is in a good shape as well which makes it a very transparent example (pictures available). The Ritmo is fitted with the original 14 inch Pirelli branded wheels with Michelin tires around.



Interior
Soooo typical 80’s this interior. Overall good seats, clean carpets and straight headline. A minimum wear & tear for a car this age. Clearly the low mileage is also reflected in the interior. The pictures speaks for itself. Everything is working in its Veglia dashboard which includes oil temperature and – pressure gauges. Yes, it’s the typical Fiat 70s/80s used plastics but when driving no irritating noises of moving/ cracking parts. It actually feels very solid. The boot is also clean and well maintained.



Engine/ transmission
What an exciting drive! Great weight/ power ratio and an engine which performs on high rpm. When cold, the engine starts easy and runs very nice on idle. The 5 speed ZF gearbox functions very well with limited wear in running through the gears. Clutch good. When warm the engine performs very well with good pick up on power. A true high rpm engine with that typical Fiat sound which puts a smile on your face when driving. Very good oil pressure. We have serviced the car fully with new belts, bearings, thermostat, waterpump, many sensors, fluids and most important good mechanical experience setting up the carbs.
People experienced with Ritmo Abarth’s know how hard it is to find a good and standard example and will value this example.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-06-2018 21:16 door Guus Leferink.
Een auto die meer in het thema past, uit dec '95 dus nét binnen de grenzen. Helaas zijn de foto's niet al te mooi, maar de auto zelf wel. En de velgen, wow.

1995 Alfa Romeo 145 Quadrifoglio Verde






Hier te koop voor 3.900€



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-06-2018 13:05 door .Timo.
Peugeot 309 GTI

Daar staat ie. Uit eigen land, bloedjesnel maar niet echt te zien. Met recht een wolf in schaapskleren. Volledig ondergesneeuwd door zijn kleine broertje maar net even wat volwassener om in te rijden.

160 pk, en dat voor een c segmenter uit 1991.
Gewicht? Onder de 1000kg.
0-100? Onder de 8 sec
Top? 220

Mag ik mijn deelname intriduceren? De Peugeot 309 GTI uit 1991. Is het geen plaatje? Wel wat ervaring (200.000+ km) maar in prima staat.









Alle inzendingen zijn goedgekeurd.
Alleen had ik de regels iets uit moeten breiden, minstens 4 zitplaatsen en geen coupe

De inzendingen van .Timo (Alfa GTV) en die van Zonder Mazda met BMW ( R5 Turbo ) vallen behoorlijk buiten het kader welke ik voor ogen had ( liever een Alfa Sud en een Renault 5 TL ....)
Quote
Guus Leferink
De inzendingen van .Timo (Alfa GTV) en die van Zonder Mazda met BMW ( R5 Turbo ) vallen behoorlijk buiten het kader welke ik voor ogen had ( liever een Alfa Sud en een Renault 5 TL ....)

Ik was al even op zoek naar een Sud - een echte, geen Sprint- maar pas vanaf 1981 heeft die dus een 3e klep, voorheen een klein kofferdekseltje.
Uiteindelijk dan toch zo'n zeldzaam exemplaar gevonden:



Alfa Romeo Alfasud



Preis 3.500 €

Fahrzeugzustand Unfallfrei
Kategorie Sportwagen / Coupé, Oldtimer
Kilometerstand 100.000 km
Hubraum 1.500 cm³
Kraftstoffart Benzin
Anzahl Sitzplätze 5
Anzahl der Türen 2/3
Getriebe Schaltgetriebe
Erstzulassung 11/1982
HU 05/2020
Farbe Grün
Innenausstattung Andere, Braun



Fahrzeugbeschreibung
viele Neuteile verbaut und neuer TüV. Er hat Breitreifen dabei. Oldtimer mit H - Kennzeichen. Bitte an Liebhaber. Standort ist Frankfurt am Main.







1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-06-2018 10:06 door British Racing Green.
1986 Honda Civic GL

[www.autoscout24.be]











€ 8.900




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-06-2018 18:28 door Escher.
Quote
Guus Leferink
De inzendingen van .Timo (Alfa GTV) en die van Zonder Mazda met BMW ( R5 Turbo ) vallen behoorlijk buiten het kader welke ik voor ogen had ( liever een Alfa Sud en een Renault 5 TL ....)

Daar was ik al bang voor. Ondanks de goedkeur toch aangepast naar een andere Alfa! smiling smiley




Als men over dertig jaar terugdenkt aan de malle tijd dat auto's niet alleen een stuur hadden, maar dat je ook nog eens over stoelen heen moest klimmen om op jouw onverwarmde gordelloze zitplaats te bereiken, zal de Volkswagen Golf nog steeds de eerste van die soort auto's zijn die men noemt. De voor de hand liggende inzending zou een GTI zijn, maar dit speciaal voor de Nederlandse markt geproduceerd "us ben zuuunig" kaler dan kaal actiemodel is te leuk om te laten staan. Er zat letterlijk nog geen achteruitrijlicht op, lijkt me een unicum voor een C-segmenter uit 1979. Maar... Omdat we ook in deze WK-loze dagen (crying smilie) best nog een beetje nationalistisch mogen zijn is 'knaloranje' voor dit exemplaar nog een understatement.



1979 VW Golf M, hier te koop voor €6.999.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-06-2018 13:47 door afentoe.
Quote
afentoe
Als men over dertig jaar terugdenkt aan de malle tijd dat auto's niet alleen een stuur hadden, maar dat je ook nog eens over stoelen heen moest klimmen om op jouw onverwarmde gordelloze zitplaats te bereiken, zal de Volkswagen Golf nog steeds de eerste van die soort auto's zijn die men noemt. De voor de hand liggende inzending zou een GTI zijn, maar dit speciaal voor de Nederlandse markt geproduceerd "us ben zuuunig" kaler dan kaal actiemodel is te leuk om te laten staan. Er zat letterlijk nog geen achteruitrijlicht op, lijkt me een unicum voor een C-segmenter uit 1979. Maar... Omdat we ook in deze WK-loze dagen (crying smilie) best nog een beetje nationalistisch mogen zijn is 'knaloranje' voor dit exemplaar nog een understatement.

Ik dacht al: waar blijft hij?
En die kleur heette "marinogeel", hebben mijn ouders destijds een achttal jaar in rondgereden (en heb ik leren mee autorijden).
Quote
British Racing Green
Quote
afentoe
Als men over dertig jaar terugdenkt aan de malle tijd dat auto's niet alleen een stuur hadden, maar dat je ook nog eens over stoelen heen moest klimmen om op jouw onverwarmde gordelloze zitplaats te bereiken, zal de Volkswagen Golf nog steeds de eerste van die soort auto's zijn die men noemt. De voor de hand liggende inzending zou een GTI zijn, maar dit speciaal voor de Nederlandse markt geproduceerd "us ben zuuunig" kaler dan kaal actiemodel is te leuk om te laten staan. Er zat letterlijk nog geen achteruitrijlicht op, lijkt me een unicum voor een C-segmenter uit 1979. Maar... Omdat we ook in deze WK-loze dagen (crying smilie) best nog een beetje nationalistisch mogen zijn is 'knaloranje' voor dit exemplaar nog een understatement.

Ik dacht al: waar blijft hij?
En die kleur heette "marinogeel", hebben mijn ouders destijds een achttal jaar in rondgereden (en heb ik leren mee autorijden).

Leuke anekdote! Wat kleur betreft geloof ik je meteen, ik ben VW-kenner noch ervaringsdeskundige, maar als ik deze carrosseriekleur zelf zou moeten omschrijven zou "geel" nu niet direct in de top-5 staan. winking smiley
Het op-een-rijtje:

Lybra - 1986 Seat Ibiza


Pink Panther - 1978 Saab 99 Combi Coupé Turbo


Zadelsnuiver - 1994 BMW E36 316i Compact


rzasa - 1982 Volvo 343 GL


smarter - 1975 AMC Pacer X


Jp053 - 1970 Autobianchi Primula 65C


Zonder Mazda met BMW - 1983 Renault 5 Turbo 2


Bobbeltje - 1983 Opel Kadett 1.6 SR


Spekky - 1985 Alfa Romeo Arna L


929V6 - 1978 Mazda 323 ES-3A


Probenator - 1991 Citroën AX GT


Guus Leferink - 1983 Fiat Ritmo 130 TC Abarth


.Timo - 1995 Alfa Romeo 145 Quadrifoglio Verde


caspervanc - 1991 Peugeot 309 GTI 16V


British Racing Green - 1982 Alfa Romeo Alfasud


Escher - 1986 Honda Civic 1.5 GL


afentoe - 1979 VW Golf M
Ik stem op drie vroeger-werd-je-ermee-doodgegooid-maar-nu-zie-je-ze-nauwelijks-nog auto's.

1. 929V6 - 1978 Mazda 323 ES-3A
2. Bobbeltje - 1983 Opel Kadett 1.6 SR
3. afentoe - 1979 VW Golf M
1 - Bobbeltje - 1983 Opel Kadett 1.6 SR
2 - rzasa - 1982 Volvo 343 GL
3 - Lybra - 1986 Seat Ibiza
1. British Racing Green - 1982 Alfa Romeo Alfasud
2. Bobbeltje - 1983 Opel Kadett 1.6 SR
3. rzasa - 1982 Volvo 343 GL
Het praktische aspect is natuurlijk de belangrijkste bestaansreden van de driedeurs hatchback, vandaar geen sportievelingen maar alleen praktische gebruiksauto's in mijn top 3:

1. Jp053 - 1970 Autobianchi Primula 65C
2. afentoe - 1979 VW Golf M
3. Lybra - 1986 Seat Ibiza
1. Bobbeltje
2. 929v6
3. British Racing Green
1) rzasa - 1982 Volvo 343 GL
2) Guus Leferink - 1983 Fiat Ritmo 130 TC Abarth
3) caspervanc - 1991 Peugeot 309 GTI 16V
3 deurs hatchback....ik ben er groot fan van en blijf het serieus jammer vinden dat de markt ervoor nogal opdroogt. Ik had even geen tijd een kandidaat te vinden maar er zitten pareltjes tussen.

1. Guus Leferink - 1983 Fiat Ritmo 130 TC Abarth

Zeer fraaie auto en je ziet dat het hem menens is, in vroeger tijden uiteraard een snelle auto. Tegenwoordig niet al teveel meer. Maar zeer fraai vormgegeven en een absoluut topexemplaar zo te zien.

2. Probenator - 1991 Citroën AX GT

No joke, er stond een AX GT te koop dichtbij voor weinig in de tijd dat mijn eigen 3 deurs er mee op hield. Had ik bijna gekocht....af en toe zoek ik er nog wel eens naar zo een. Jammer genoeg niet meer te koop voor die prijs. Maar blijf er groot fan van!

3. Pink Panther - 1978 Saab 99 Combi Coupé Turbo

Je moet van Saab houden natuurlijk...maar ik doe dat wel. Hun wagens waren vooruitstrevend, modern, turbo etc...
1. Probenator - 1991 Citroën AX GT
2. Timo - 1995 Alfa Romeo 145 Quadrifoglio Verde
3.Guus Leferink - 1983 Fiat Ritmo 130 TC Abarth
1. smarter - 1975 AMC Pacer X
2. Bobbeltje - 1983 Opel Kadett 1.6 SR
3. Escher - 1986 Honda Civic 1.5 GL
1. afentoe - 1979 VW Golf M
2. caspervanc - 1991 Peugeot 309 GTI 16V
3. Bobbeltje - 1983 Opel Kadett 1.6 SR
1. afentoe - 1979 VW Golf M
2. 929V6 - 1978 Mazda 323 ES-3A
3. rzasa - 1982 Volvo 343 GL
1. Bobbeltje - 1983 Opel Kadett 1.6 SR
2. Spekky - 1985 Alfa Romeo Arna L
3. Guus Leferink - 1983 Fiat Ritmo 130 TC Abarth
1. .Timo - 1995 Alfa Romeo 145 Quadrifoglio Verde
2. 929V6 - 1978 Mazda 323 ES-3A
3. Probenator - 1991 Citroën AX GT
Heren, ik ben morgenavond niet thuis en kan dus geen stemmen tellen
Zou iemand anders dat misschien kunnen doen?
Als niemand tijd heeft dan gebeurd het pas na 23:00 uur

Alvast bedankt!
1 929V6 - 1978 Mazda 323 ES-3A
2 Pink Panther - 1978 Saab 99 Combi Coupé Turbo
3 Probenator - 1991 Citroën AX GT
1e British Racing Green - 1982 Alfa Romeo Alfasud
Zelf ook even overwogen. En ik wist niet beter dan dat de 3e deur pas vanaf de facelift er was. Niet dus.thumbs up

2e smarter - 1975 AMC Pacer X
Die kleurcombi, moet zelfs toen gewaagd zijn geweest. En dat dus 2 keer, want een dealer zal zoiets op voorraad besteld hebben, want zelf samenstellen en bestellen was er volgens mij niet bij in die tijd bij AMC.

3e caspervanc - 1991 Peugeot 309 GTI 16V
Super ondergewaardeerd. Enorm snel in zijn tijd en eigenlijk nog beter in balans als de 205.
3 schitterende 3 deurs hatchacks, elk op z’n eigen manier:

1. Pink Panther - 1978 Saab 99 Combi Coupé Turbo
2. Lybra - 1986 Seat Ibiza
3. Bobbeltje - 1983 Opel Kadett 1.6 SR
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close