Houd hiermee rekening met je elektrische auto in de kou

Laadkabel sneeuw vorst ijs

De meeste mensen vinden het lekkerder in de zon dan bij ijzige kou. Dat geldt ook voor een elektrische auto. Houd hiermee rekening als je een elektrische auto in de kou gebruikt.

We hebben het al vaker aangegeven: een accu presteert minder bij lage temperaturen. Dus moet je met een paar zaken rekening houden. We zetten een en ander voor je op een rijtje.

Je elektrische auto heeft een kleinere actieradius in de kou

Kijk de video er nog eens op na: als een accu koud is zul je er minder kilometers mee kunnen rijden. Dat komt doordat de chemische processen in de accu langzamer gaan als het koud is. Je komt dus minder ver op een lading en dat zou zomaar 20 tot 30 procent minder kunnen zijn, je levert al gauw 70 tot 100 km in op je actieradius. Maar als het koud is heb je ook meer (en grotere) stroomverbruikers in vol bedrijf, zoals verwarming, achterruitverwarming en andere verwarmingen in het interieur (stoelverwarming, airconditioning, stuurverwarming en soms zelfs voorruitverwarming) en verlichting. Voor aanvang van de rit kun je de auto verwarmen als hij nog aan de laadpaal staat, thuis of aan de straat. Meestal kun je dat via een app op afstand regelen. Rijd je in sneeuw, dan moet je auto ook harder werken om op snelheid te komen en te blijven. Dat kost eveneens energie. Gebruik je winterbanden, of vierseizoenenbanden? Die hebben meer rolweerstand dan zomerbanden

Van onze partner
Wil je thuis of op de zaak een laadpaal plaatsen?
Via Coolblue regel je het gemakkelijk en met een glimlach. Klik voor meer advies!

Reken op extra tijd om de accu te laden

Je kunt dus minder ver komen op een lading stroom, maar er is een tweede beperking bij koud weer: een accu laadt dan óók langzamer op. Zeker als je de accu ‘op de grens’ van het bereik leeg hebt gereden en daarna weer vlot verder wilt. Reken dus wat extra tijd om je accu te laden als de temperatuur laag is.

Probeer de accu warm te houden

Heb je de mogelijkheid in de winter je auto binnen te zetten, dan betaalt dit zich terug in sneller opladen én verder kunnen rijden. De accu én de auto blijven immers warmer en presteren beter. Je elektrische auto beschut parkeren, uit de snijdende, koude wind, helpt ook als je hem niet in een garage kunt stallen.

Ben je veelvuldig onderweg: veel elektrische auto’s kunnen de accu voorverwarmen als je de auto aan een laadpaal oplaadt. Let er dan op de laadpaal of snellader als bestemming in te voeren in de navigatie.

Van onze partner
Reserveer je parkeerplaats bij een Q-Park
Reserveer snel en profiteer van de voordelige tarieven! In- en uitrijden kun je op kenteken doen. Met de app kun je ook parkeren aan de straat zonder transactiekosten.

Houd de accu op een minimale spanning

Hoewel de accu het onder 10 graden Celsius al zwaarder krijgt, onder het vriespunt krijgt de auto de neiging zichzelf te ontladen. Zorg er dan voor dat de batterij bij dergelijke temperaturen minstens voor 20 procent opgeladen blijft. Dan start de auto in ieder geval vlot én kun je direct op weg. Maar er zijn nog betere opties …

Laad je elektrische auto bij kou vaker op

Hang je elektrische auto bij kou vaker aan de stekker. Dan begin je de ritten meestal opgeladen en kun je een tijd zonder zorgen rijden. Bovendien kun je met een ingeplugde auto gemakkelijker het interieur én de accu voorverwarmen. Dan kost het je geen elektrisch rijbereik.

Van onze partner
Auto importeren uit Duitsland?
Hier vind je meer dan 200.000 Duitse dealeroccasions, ook elektrische auto's. Bekijk het aanbod