Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Hoe goed zijn de elektrische auto’s uit China?

Aiways, JAC, MG en Seres langs de meetlat

77
Seres 3
Marco Gorter
  • Marco Gorter
  • Nieuws
5 april 2021 om 14:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 12 2021
AutoWeek 12 2021

Je leest het in AutoWeek 12 2021

Chinese merken hebben in het verleden meerdere pogingen gedaan om voet aan de grond te krijgen in Europa. Ironisch genoeg is het de gesubsidieerde opkomst van de elektrische auto die nu de deur definitief open lijkt te zetten voor merken uit dat land. We zetten op een rij wat we na onze eerste tests van de MG ZS EV, Aiways U5, JAC iEV7s en Seres 3 vinden.

Aiways U5 - Ondoordachte ruimtekoning

Aiways U5

Voor het geld waar je bij gevestigde merken een compacte cross-over rijdt met een beetje actieradius, zet Aiways de U5 voor je deur, een SUV die zomaar een halve meter langer is dan een Hyundai Kona. En met een degelijk bereik, volgens de fabriek komt de U5 namelijk 400 kilometer ver op een volle accu. Dat van die ruimte klopt in ieder geval. Op de achterbank kun je een potje tennis spelen en naast een grote kofferbak biedt de Aiways ook nog ruimte onder de laadvloer aan en een frunk om een laadkabel in op te bergen. Nachtmerries hoef je van de aanblik van het interieur ook al niet te krijgen, dus op het eerste gezicht lijkt de U5 een heel aardige eerste poging. Op zich is dat het ook wel, maar kijk wat beter en het verschil met merken als Hyundai of Volkswagen wordt snel zichtbaar. Zo is de aandrijflijn van de U5 aanzienlijk minder efficiënt, waardoor de actieradius in de praktijk toch wat tegenvalt en de laadmogelijkheden zijn ook niet om over naar huis te schrijven. De U5 laadt op wisselstroom slechts op een enkele fase. Op gelijkstroom gaat het dan wel weer met 90 kW.

Aiways U5

Ook het onderstel scoort niet bovengemiddeld goed. De U5 rijdt vrij comfortabel maar ook erg zompig, wat de grip niet ten goede komt. Mede door het ontbreken van de nodige actieve veiligheidssystemen scoort de U5 ook slechts drie sterren in de EuroNCAP crashtest en voorzieningen als stoelverwarming zijn lang niet altijd standaard, terwijl die voor een elektrische auto nu juist zo belangrijk zijn. Ook het infotainmentsysteem blijft achter bij de standaard die we hier gewend zijn.

Het goede nieuws is dat Aiways zich niet zomaar uit het veld laat slaan. Het bedrijf erkent de huidige tekortkomingen en belooft dat de U5 op afzienbare termijn wordt voorzien van ondersteuning voor Apple CarPlay en dat de elektromotor voor modeljaar 2021 een upgrade krijgt van 170 naar 204 pk.

Aiways U5

Vermogen: 204 pk

Accucapaciteit: 63 kWh

Fabrieksopgave actieradius: 400 kilometer

Vanafprijs: € 39.950

 

JAC iEV7s – Afronding naar onderen

JAC iEV7s

Waar Aiways aan de bovenkant van de middenklasse zit met de U5, mikt JAC (uit te spreken als Jack) op de onderkant van dat deel van de markt met de iEV7s. Overigens ondergaat die auto op korte termijn een naamswijziging en gaat hij daarna door het leven als de ES2 omdat er een ES4 in aantocht is. Niet alleen met het formaat van de auto zelf mikt JAC op de onderkant van de markt, ook de accucapaciteit is met 39 kWh kleiner dan die van de meeste EV’s, terwijl de elektromotor met zijn bescheiden 114 pk net aan genoeg vermogen heeft om de nationale limiet ook na zeven uur ’s avonds te halen. Kortom: de JAC mikt in alles nog onder de relatief succesvolle MG ZS EV. Zelfs de prijs zit er nog onder: € 29.900. Voor dat geld mag je natuurlijk ook niet al te veel verwachten.

JAC iEV7s

Helaas blijken niet alleen de elektrische specificaties bescheiden, ook het niveau van afwerking scoort ruim beneden de norm. Goedkope plastics, een boordcomputer die geen wezenlijk nuttige informatie toont over het verbruik, gebrekkige smartphone-ondersteuning: in alles voelt de iEV7s als een goedkope imitatie van wat wij een auto zouden noemen. Daarbij is de actieradius in de winter amper 200 kilometer en gaat laden nog langzamer dan optrekken. Gekoppeld aan een onderstel dat niet uitblinkt in rechtuit-stabiliteit en het totale gebrek aan actieve veiligheidssystemen, wat voor de EuroNCAP ook niet veel goeds belooft, lijkt die kleine € 30.000 opeens niet meer zo’n goede aanbieding. Zeker niet omdat de JAC in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Aiways niet is ontwikkeld als elektrische auto en het accupakket daarom onder de achterbank is verstopt, waardoor de hoofdruimte niet veel voorstelt. Geen beste eerste indruk alles bij elkaar, maar er zit een grotere ES4 in de pijplijn.

JAC iEV7s (ES2)

Vermogen: 114 pk

Accucapaciteit: 39 kWh

Fabrieksopgave actieradius: 240 kilometer

Vanafprijs: € 29.990 (Plus € 450 afleverkosten boven Breda)

 

MG ZS EV – Trendsetter

MG ZS EV

In zekere zin de aanleiding voor dit artikel. Het Chinese moederbedrijf SAIC besloot begin 2019 al om MG met de ZS terug te laten keren naar het Europese vasteland, maar het werd de elektrische ZS EV die vanaf eind dat jaar een onverwacht succes werd. De combinatie van fiscale stimulering en een buitengewoon gunstige vanafprijs betekende voor de ZS EV dat de cross-over met zijn neus recht in de bijtellingsboter viel. We concludeerden al vrij snel dat de ZS EV in veel opzichten niet opgewassen was tegen auto’s als de Kia e-Niro, met een beperktere actieradius, weinig indrukwekkende laadmogelijkheden en prestaties die met 143 pk ook al geen grenzen verlegden. Maar ja: de concurrentie was toen nog dunner bezaaid en de concurrenten die er wel waren, kostten zomaar € 10.000 meer.

MG ZS EV

Bovendien rijdt de MG weliswaar niet spectaculair goed, maar alleszins acceptabel, met een comfortabel onderstel dat weekheid weet te vermijden en prestaties die voor alledaags gebruik voldoende zijn. Voorzieningen als Apple CarPlay zijn gewoon aanwezig, gezien de gunstige prijs is de uitrusting meer dan riant en de ZS noteert een nette score bij de EuroNCAP-test. Tel daar een acceptabele hoeveelheid binnenruimte bij op en voor het geld is het best een aardige aanbieding. Dat vertaalde zich door de timing in een bescheiden verkoophit. Overigens is het maar de vraag of het succes aanhoudt nu de bijtellingsregels zijn aangescherpt en de concurrentie toeneemt. Een overtuigend bewijs voor de stelling dat timing van levensbelang is.

MG ZS EV

Vermogen: 143 pk

Accucapaciteit: 44,5 kWh

Fabrieksopgave actieradius: 263 kilometer

Vanafprijs: € 30.985

 

Seres 3 – Serieuze poging

Seres 3

De jongste inzending in de lijst met elektrische cross-overs uit China is de Seres 3. Die wordt geïmporteerd door een vereniging van een aantal dealerbedrijven verspreid over Nederland die zich hebben verenigd onder de naam Green Mobility Group Europe. Die pakken het voortvarend aan en bieden onder meer een vervangende auto met verbrandingsmotor aan voor een eventuele vakantiereis. Ook de Seres 3 zelf ziet er op papier wat serieuzer uit dan de JAC of MG. Een accupakket van 53,6 kWh, een elektromotor van 162 pk en een WLTP-actieradius van 329 kilometer tillen ‘m boven die twee uit en daarbij is de 3 ook vanbuiten een maatje groter, met meer interieurruimte als gevolg. Daarbij ziet het interieur er op het eerste gezicht ook wat hoogwaardiger uit en heeft de Seres in ieder geval een aantal basale actieve veiligheidssystemen. Bovendien komt alleen de meest luxe versie naar Nederland en die heeft standaard zes airbags, dus goede hoop voor de EuroNCAP.

Seres 3

In de praktijk blijkt onder koude omstandigheden een rijbereik van 280 kilometer mogelijk en dat is heel netjes. Helaas ontbreekt ook bij de Seres 3-fasenladen en aan de snellader komt de auto niet veel verder dan 55 kW. Daarbij blijkt het vermogen bij temperaturen net boven het vriespunt met een derde af te nemen en ontbreken voorzieningen als Apple CarPlay. En zo zijn er wel meer grove randjes. Het onderstel is niet meer dan redelijk, het infotainmentsysteem behoorlijk traag en niet altijd even goed vertaald en one pedal driving zit er niet in. Allemaal niet zo erg, ware het niet dat de prijs van de enige beschikbare versie € 37.995 bedraagt. Dat zit vrij dicht bij wat meer verfijnde concurrenten moeten opbrengen en dan wordt de keuze voor een Seres opeens lastiger te verantwoorden. Overigens belooft ook Seres dat voorzieningen als 3-fasenladen en een smartphone app op termijn beschikbaar komen. Waarmee we de conclusie kunnen trekken dat de Chinezen er inderdaad aankomen. Maar ze zijn er nog niet.

Seres 3

Vermogen: 162 pk

Accucapaciteit: 53,6 kWh

Fabrieksopgave actieradius: 329 kilometer

Vanafprijs: € 37.995

  • Houd me op de hoogte over de Seres 3
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Seres 3 JAC iEV7s Aiways U5 MG ZS Elektrische Auto

Uitgelicht aanbod

    Seres 3 52kWh Schuifdak, 360 Camera, stoelverwarming

    Seres 3 52kWh Schuifdak, 360 Camera, stoelverwarming

    • 2021
    • 4.933 km

    € 35.995

    Seres 3 52kWh 12% bijtelling Navigatie, achteruitrij camera

    Seres 3 52kWh 12% bijtelling Navigatie, achteruitrij camera

    • 2021
    • 2.337 km

    € 34.995

    Seres 3 52kWh 100% elektrisch, 8% bijtelling, incl BTW.

    Seres 3 52kWh 100% elektrisch, 8% bijtelling, incl BTW.

    • 2020
    • 11.312 km

    € 33.950

Meer Seres 3 occasions

Lezersreacties (77) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seres 3 specificaties
  • Seres 3 occasions
  • Seres 3 video's
Advies en informatie
  • Seres 3 tests
  • Seres 3 gebruikersreviews
  • Seres 3 index
PREMIUM
Aiways U5 vs. Hyundai Kona Electric vs. Volkswagen ID.3 - Triotest

Aiways U5 vs. Hyundai Kona Electric vs. Volkswagen ID.3 - Triotest

Het lijkt er steeds meer op dat de EV Chinese merken definitief in het zadel gaat helpen in...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    MG ZS EV Luxury (2020)

    MG ZS EV Luxury (2020)

    19
    • 26 februari 2022
  • Gebruikersreview
    MG ZS EV Luxury (2020)

    MG ZS EV Luxury (2020)

    7
    • 22 juni 2021
  • Gebruikersreview
    MG ZS EV Luxury (2020)

    MG ZS EV Luxury (2020)

    3
    • 17 maart 2021
  • Gebruikersreview
    MG ZS EV Luxury (2020)

    MG ZS EV Luxury (2020)

    15
    • 22 januari 2021
  • Gebruikersreview
    MG ZS EV Luxury

    MG ZS EV Luxury

    9
    • 21 januari 2021
  • Gebruikersreview
    MG ZS EV Luxury (2020)

    MG ZS EV Luxury (2020)

    10
    • 10 januari 2021
  • Gebruikersreview
    MG ZS EV Comfort (2020)

    MG ZS EV Comfort (2020)

    20
    • 4 december 2020
meer reviews
Test: Aiways U5 vs. Volkswagen ID3

Test: Aiways U5 vs. Volkswagen ID3

126

De Aiways U5 kost min of meer hetzelfde als een Volkswagen ID.3, maar hij is wel een heel stuk...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Elektrische Aiways U5 voortaan met driefasenlader

    Elektrische Aiways U5 voortaan met driefasenlader

    22
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Aiways U5 - Back to Basics

    Aiways U5 - Back to Basics

    83
    • 12 maart 2022
  • Nieuws
    MG ZS EV - Facelift Friday

    MG ZS EV - Facelift Friday

    17
    • 10 december 2021
  • Nieuws
    De 10 goedkoopste elektrische auto's

    De 10 goedkoopste elektrische auto's

    64
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    De 10 goedkoopste elektrische SUV's en cross-overs

    De 10 goedkoopste elektrische SUV's en...

    45
    • 18 oktober 2021
  • Nieuws
    Elektrische Aiways U5 nu ook geschikt als trekauto

    Elektrische Aiways U5 nu ook geschikt als...

    23
    • 14 oktober 2021
  • Nieuws
    Nieuwe MG ZS EV: alle prijzen

    Nieuwe MG ZS EV: alle prijzen

    32
    • 11 oktober 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    MG TC Midget (1948) - In het Wild

    MG TC Midget (1948) - In het Wild

    12
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Alle MG’s krijgen een cijfer als naam

    Alle MG’s krijgen een cijfer als naam

    12
    • 15 april 2022
  • Test: MG 5 Electric

    Test: MG 5 Electric

    109
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische Aiways U5 voortaan met driefasenlader

    Elektrische Aiways U5 voortaan met driefasenlader

    22
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    MG boekte Europees verkooprecord in maart

    MG boekte Europees verkooprecord in maart

    28
    • 11 april 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Nieuws
    MG ook in Tsjechië en Slowakije

    MG ook in Tsjechië en Slowakije

    7
    • 21 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden