Zo schat je de batterijgrootte en actieradius in

fiat 500e vs. peugeot e-208

Een van de moeilijke beslissingen die je bij het kopen van een elektrische auto moet nemen is die over de batterijgrootte en de actieradius. Die bepalen immers of je vaak tussentijds moet opladen. We helpen je hier bij het maken van een keuze.

Ben je in de markt voor een elektrische auto? Dan moet je niet besparen op de accu, de actieradius hangt ervan af. In het algemeen geldt dat je die altijd tussen de 20 en 80 procent hebt opgeladen. Daarbij komt dat het natuurlijk is dat de capaciteit ervan in de loop van de tijd zal afnemen. Bij een levensduur van acht tot tien jaar verliest de accu tot 30 procent van zijn opslagvolume. Dat is afhankelijk van de manier van opladen, het aantal laadcycli of de rijstijl. Als je een nieuwe of jong gebruikte auto koopt, dan hoef je je daar nauwelijks zorgen over te maken. Praktisch iedere fabrikant geeft acht jaar of 160.000 km garantie op de accu (sommige wijken daarvan af). De boodschap is hier: koop je een elektrische auto waarmee je langer door wilt rijden, dan moet je de accucapaciteit ruimer inschatten.

State of health van de accu

De zogenaamde State-of-Health Value (SoH), oftewel de verhouding tussen de huidige maximaal bruikbare capaciteit en de nominale capaciteit die de accu in de fabriek heeft meegekregen, geeft informatie over de toestand van de batterij. Kopers van gebruikte auto's kunnen de auto laten testen in een merkwerkplaats. Ook moet je bij een gebruikte auto natuurlijk het onderhoudsboekje bekijken. De meeste fabrikanten geven zoals aangegeven een batterijgarantie van acht jaar en 160.000 kilometer, veel met gegarandeerde opslagcapaciteit van 70 procent aan het einde van die tijd.

Van onze partner
Koop je occasion bij auto.nl
Auto.nl de meest menselijke autoverkoper.
✓ 12 maanden garantie ✓ 14 dagen bedenktermijn ✓ Thuisbezorgen mogelijk

Praktijkverbruik is belangrijker

Ga bij het de keuze van je elektrische auto en de accu meerdere bronnen af dan de informatie die de fabrikant zelf geeft. Deze zijn meestal verzameld met een WLTP-test. Die simuleert weliswaar de dagelijkse praktijk, maar je moet in de dagelijkse praktijk toch andere resultaten verwachten. Je kunt bij de dealer vragen naar hoe het bereik echt uitvalt. Daarnaast vind je op het overzicht van de actieradius van elektrische auto’s in de praktijk op deze site een indicatie. En je kunt de reviews van auto’s van je keuze op deze site lezen. 

Rekenen met buffers van de batterijgrootte

Dan moet er vanwege capaciteitsverlies nog een derde van de buffer worden ingepland. Je zult de accu al niet helemaal leegrijden. Maar houd er ook rekening mee dat de actieradius in verschillende weersomstandigheden kan verschillen. Als het koud is kom je al snel minder ver met je stroom. Ga er vanuit dat als je de auto minimaal 100 kilometer per dag gebruikt, de auto een (reëel) bereik van minimaal 150 kilometer moet hebben. Dan is de elektrische auto een paar jaar later nog leuk. Dus als je een elektrische auto ziet met een actieradius van 450 km, ga er dan van uit dat je er zeker 300 km mee kunt rijden voordat je ‘m opnieuw moet opladen. Past dat bij de afstand die je regelmatig rijdt? Dan heb je aan die capaciteit voldoende.

Van onze partner
Een mooie auto naar jouw wensen rijden én met financial lease?!
Dat kan met het ruime aanbod uit Europese importauto’s! MrWheelson regelt alles met je auto en financiering of lease als je dat wilt! En je rijdt de auto van jouw keuze in enkele weken

Private lease en verschillende accu’s

Veel typen auto’s zijn leverbaar met verschillende grootte accu’s. Bijvoorbeeld: de Fiat 500e heeft standaard een 24 kWh accu en is er ook met een 42 kWh accu. Die keuze tussen verschillende accugroottes heb je bij verschillende merken en modellen. Over het algemeen heeft de auto met de grotere accu een aanmerkelijk hogere nieuwprijs, denk aan enkele duizenden euro's. Dat is lastig als je de auto koopt, de kleinere accu kan dan aantrekkelijk zijn ondanks de kleinere actieradius. In die gevallen moet je voor jezelf afwegen of je de grotere accu zijn meerprijs waard vindt. Maar bij private lease kan het prijsverschil per maand aanzienlijk lager zijn. Bij die Fiat 500e zou het zelfs kunnen gaan om een paar tientjes. Dan heb je wél veel gemak van een grotere accu.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering