Zijn grote wielen van een elektrische auto nuttig?

Hyundai Ioniq 6

Je ziet bij het ontwerp van elektrische auto’s steeds vaker dat de wielen een prominente plaats innemen. Maar zijn de grote wielen van een elektrische auto nuttig?

In onze testen geven we auto's die op grotere wielen staan graag een extra plusje. Het staat gewoonweg mooi. Bovendien past het goed bij de trend van SUV’s: dit type auto vraagt om wielen die in verhouding zijn. Maar laten we nu eens kijken naar grote wielen onder een elektrische auto. Hebben die wel nut?

Groter in diameter heeft voordelen

Wielen met een grotere diameter hebben zo hun voordelen. Immers, voor een gelijke bandomvang is de rubberwang lager. Dat zorgt er weer voor dat de wielen de aandrijfkrachten beter op de weg overbrengen, en dat is efficiënter. Het geeft bovendien een beter stuurgevoel.

Grotere wielen hebben bovendien meer ruimte om een schijfrem met remklauw in te bouwen. Hoe groter het wiel, hoe groter de remschijf en hoe meer remkracht je zou kunnen uitoefenen. En doordat een groter deel van de rem in contact staat met de koelere buitenlucht kun je de warmte die vrijkomt ook nog beter afvoeren. Aan de andere kant: als je regenereert terwijl je snelheid mindert, spaar je de remmen.

Van onze partner
Banden wisselen voor het nieuwe seizoen?
Bij de vestigingen van Kwik-Fit maak je gemakkelijk een afspraak om je banden te wisselen. En als het nodig is, kun je nieuwe banden bestellen!

Nadelen grotere diameter wielen

De laagprofielbanden hebben een stijvere wang. Dat zorgt voor een beter stuurgevoel. De grote ‘maar’ komt meteen om de hoek kijken: al die richeltjes en hobbeltjes voel je in het interieur. Kortom: het comfort neemt af. En laagprofielbanden met grote wielen geven ook een grotere kans dat je ze langs een stoeprand schuurt. 

Een wiel met een grotere diameter heeft meestal een hoger gewicht. Dat wordt niet afgeveerd en ook dat zorgt voor minder comfort. Bovendien moet de auto dat extra gewicht meetorsen. Dat kost extra energie of stroom. Gezien de vermogens van veel elektrische auto’s hoeft dat aan de dynamiek niets af te doen. Maar je bent de energie wél kwijt.

Brede banden niet efficiënt

De andere trend die je ziet, ook bij elektrische auto’s, zijn brede banden. Ze staan zonder meer prachtig. Ze dragen tevens bij aan een betere wegligging. Er is immers meer rubber dat contact maakt met de weg. Brede banden hebben letterlijk wel hun prijs: de rolweerstand en luchtweerstand zijn groter. En dat heeft bij een elektrische auto gevolgen voor de actieradius. Dat kan gemakkelijk een paar kilometer aan bereik schelen. Daarom hadden de elektrische auto’s van de eerste generatie wielen met een grote diameter, maar wel smal op de weg. Neem als voorbeeld de Hyundai Ioniq 6. Die komt 614 km ver op een acculading. Dat bereik hoort bij de achterwielaangedreven versie met het 77- kWh Long Range-accupakket, mits de auto op 18-inch wielen staat. Wie diezelfde Ioniq 6 op het grotere 20-inch lichtmetaal zet, komt 545 km ver volgens de WLTP-cyclus. Toch een verschil van 69 km! Ga je voor vierwielaandrijving dan kom je tot 583 km ver (met 18-inch wielen) en 519 km als je er 20-inch exemplaren onder zet, een verschil van 64 km. Dat is toch een gedegen overweging waard!

Van onze partner
Koop je occasion bij auto.nl
Auto.nl de meest menselijke autoverkoper.
✓ 12 maanden garantie ✓ 14 dagen bedenktermijn ✓ Thuisbezorgen mogelijk