Bandentest: zijn grotere, plattere en bredere banden altijd beter?
De invloed van een grotere inchmaat
Brede, platte banden om grotere wielen zien er leuk uit, maar hebben een grote invloed op onder meer het rijgedrag van een auto. Helaas niet altijd in positieve zin, zoals deze test laat zien. We vergelijken banden in de maten 17 tot en met 21 inch van hetzelfde merk en type onder dezelfde omstandigheden.
Oorspronkelijk was het puur een kwestie van tuning: met brede banden zouden sportwagens nog harder door de bocht kunnen rijden. Vooral sportieve chauffeurs zagen dat wel zitten, zodat de Manta's, de Golfs en de BMW's behalve rallystrepen en extra lampen ook brede banden kregen. Dat zag er in elk geval lekker stoer uit. Vandaag de dag zijn er maar weinig auto’s die nog op hun standaardbanden rijden. Voor veel mensen is een wiel-bandcombinatie in alsmaar grotere maten een waar statussymbool geworden. Daar komt nog bij dat de techniek van moderne auto’s steeds grotere wielen vereist. “Auto’s worden steeds zwaarder en hebben steeds sterkere motoren”, vertelt Tjeerd Buijinck, hoofd van de testafdeling van de Enschedese bandenfabrikant Apollo Vredestein. “Om toch veilig de bocht door te komen, krijgen de banden steeds grotere contactoppervlakken.”
De grootste invloed op het rijgedrag heeft echter de wieldiameter. Doordat wielen almaar groter worden, moet de flankhoogte van de banden evenredig afnemen om de voorgeschreven afrolomvang in stand te houden. Lang verhaal kort: hoe groter het wiel, hoe platter de band. Dat heeft natuurlijk zijn invloed op het comfort en op het rijgedrag.
Bij onze testauto, een BMW 5-serie, heb je af fabriek al keuze uit wielen met vier verschillende formaten, maar in de accessoirehandel is er nog veel meer keuze. Let er wel op dat je niet overdrijft met de wielmaat, want met de standaardbanden rijdt de auto altijd comfortabeler en stiller. Ook aan je portemonnee merk je dat groter niet altijd beter is. Fors uitgevallen wielen kunnen behoorlijk in de papieren lopen en bovendien stijgt het brandstofverbruik met maximaal een liter per 100 km. Daar staat echter tegenover dat je auto er waarschijnlijk wel een stuk beter gaat uitzien, want grote wielen hebben een behoorlijke invloed op de aanblik. En in het ideale geval zorgen ze ook voor een verbeterde rijdynamiek, een direct stuurgedrag en een hoop rijplezier. Dat is natuurlijk ook wat waard.
Voor de test beproeven we de volgende 5 banden op 9 verschillende testonderdelen:
- 17-inch: Vredestein Ultrac Satin 225/55R17
- 18-inch: Vredestein Ultrac Vorti 245/45R18
- 19-inch: Vredestein Ultrac Vorti 245/40R19
- 20-inch: Vredestein Ultrac Vorti 245/35R20
- 21-inch: Vredestein Ultrac Vorti R 265/30R21
RIJGEDRAG NAT
Op het handlingparcours zijn de bredere banden door het grotere contactoppervlak onmiskenbaar in het voordeel. De op maximale sportiviteit gerichte 21-inch wielen zorgen er wel voor dat de achterkant plotseling kan uitbreken. Dat kost tijd en het zorgt voor schrik en klamme handen.
RIJGEDRAG DROOG
De knalharde 21-inch banden bieden op het circuit een voordeel, maar met deze set benader je wel de grenzen van het standaardonderstel. Harmonieuzer rijdt de BMW met de wat minder grote 19- en 20-inch wielen.
AQUAPLANING
Op het gebied van aquaplaning bieden de verhoudingsgewijs smalle 17-inch basiswielen met voorsprong de beste veiligheidsreserves. Aan de andere kant van het spectrum verliezen de 21-inch wielen al veel eerder het contact met het wegdek (waterlaag 8 mm).
ROTONDE
Bij de constante bochtenrit over de rotonde komt duidelijk naar voren dat een grotere wielmaat een snellere tijd oplevert: de lage zijwangen geven extra stabiliteit. De hoge wangen van de 17-inch wielen zijn juist veel meer in beweging.
REMMEN NAT
Bij een noodstop met een beginsnelheid van 100 km/h gaan de banden met brede loopvlakken op kop. Maar verrassend genoeg leveren de extra twee centimeters aan breedte geen echt voordeel op bij de 21- inch wielen. De basiswielen laten daarentegen een halve autolengte liggen ten opzichte van de best remmende banden, die om de 19-inch wielen liggen. Dat is enerzijds het gevolg van het smallere loopvlak en anderzijds van de minder stijve zijwangen van de 17-inch wielen.
REMMEN DROOG
Met hun brede loopvlak en hun stevige zijwangen laten de 21-inch wielen de kortste remweg noteren. Slok op een borrel: met de 225-standaardbanden valt de remweg bij een noodstop bijna twee meter langer uit.
VERBRUIK
Het lagere gewicht van het 17-inch wiel, het smallere loopvlak dat van invloed is op de luchtweerstand én de lage rolweerstand zorgen voor een verbruiksvoordeel. De andere brede banden in deze test verhogen het verbruik met maximaal een liter per 100 km.
ROLWEERSTAND
Banden met een lage rolweerstand rollen gemakkelijker af en helpen bij het besparen van brandstof. De smalle 17-inch wielen zijn op dit vlak duidelijk in het voordeel. Verrassend genoeg eindigen de 21-inch wielen vóór hun opponenten op de tweede plaats.
GELUID BIJ VOORBIJRIJDEN
Bij de geluidsmeting is het beeld helder: bredere banden brengen meer herrie voort dan de standaardversie. Bij de metingen, waarbij de auto voorbij rijdt met uitgeschakelde motor, zijn de 17-inch standaardwielen altijd in het voordeel.

Vredestein Ultrac Vorti 245/45R18
KLASSEMENT
- 1e plaats: 18-inch
Plus: goede aquaplaningsreserves, harmonieuze rijeigenschappen, directe reacties op stuurbewegingen, korte remweg
Min: wat hogere rolweerstand en hoger brandstof- verbruik - 2e plaats (gedeeld): 19-inch
Plus: harmonieus rijgedrag op nat en droog wegdek, directe reacties op stuurbewegingen, korte remweg op nat en droog wegdek, hoog comfortniveau
Min: hogere prijs, gemiddelde zijwaartse grip - 2e plaats (gedeeld): 20-inch
Plus: de beste rijeigenschappen op nat en droog wegdek, korte remweg, hoge mate van stuurprecisie
Min: hoger brandstofverbruik, matige aquaplaningsreserves, hoge prijs - 4e plaats (gedeeld): 17-inch
Plus: zeer goed bij aquaplaning, hoog comfortniveau, weinig rijgeluid, lage prijs
Min: matige grip op nat wegdek, tragere reacties op stuurbewegingen, langere remweg - 4e plaats (gedeeld): 21-inch
Plus: dynamisch rijgedrag en korte remweg op droog wegdek, nauwkeurig instuurgedrag met goede feedback
Min: minder goede aquaplaningseigenschappen, matig comfort, hoger verbruik
Prijsvergelijker
Met de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker bieden we je een handige tool om de scherpste aanbiedingen op vierseizoenenbanden te vinden. Op dit moment geeft de prijsvergelijker een overzicht van het volledige aanbod van twintig verschillende bandenaanbieders. Ook zijn hier alle bandentests van de voorgaande jaren terug te vinden.
Zie ook:
Oordeel
Eerlijk is eerlijk: grote wielen ogen fraai onder je auto, maar breder en groter is bij de keuze van een band niet automatisch beter. Qua rijeigenschappen en veiligheid is het daarom zaak om bij de sloffen die je eronder legt niet te ver van de oorspronkelijke wielmaat af te wijken.
Lees ook

Mogen brede wielen buiten de wielkasten steken?

Banden repareren kun je soms zelf

Test: Vierseizoenenbanden maat 235/55 R17

Test: dit zijn de beste sportieve zomerbanden in de maat 225/40 R18Y

Wat kost het jou als je op gladde banden rijdt?

Test: De beste zomerbanden voor een SUV in de maat 225/65 R 17
Lezersreacties (53) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.