Veelgestelde vragen over het opladen van je elektrische auto

laadpaal volkswagen IDBuzz snellader

Een elektrische auto heeft elektrische energie nodig om te kunnen rijden. Daarom moet je die van tijd tot tijd opladen. Wat komt daarbij kijken? AutoWeek heeft antwoorden op veelgestelde vragen over het opladen van je elektrische auto.

Het lijkt zo eenvoudig, maar soms is het een hele puzzel: het opladen van je elektrische auto. We zetten in dit artikel veelgestelde vragen over het opladen van je elektrische auto op een rij.

Hoe vind ik een laadpaal, en is die vrij?

Er komen steeds meer elektrische auto’s en daardoor kun je er zeker in stadscentra op rekenen dat er te weinig laadpalen zijn en dat de aanwezige exemplaren dus bezet zijn door een auto die moet opladen. Soms is het echter een kunst om de laadpalen te vinden, zeker als je ter plaatse niet bekend bent. Om laadpalen te vinden, kun je vaak de ingebouwde navigatie van je auto gebruiken. Die geeft alleen niet altijd de status weer: kun je er ook daadwerkelijk terecht? Dan gebruik je bij voorkeur een laadapp als Charge Assist, Smoov, Chargemap Plugsurfing en Pump. Ook de app ANWB Onderweg geeft de laadpunten duidelijk aan. Daar zie je meestal een indicatie van de snelheid, het aantal laadpunten en of ze al dan niet beschikbaar zijn.

Van onze partner
Wil je thuis of op de zaak een laadpaal plaatsen?
Via Coolblue regel je het gemakkelijk en met een glimlach. Klik voor meer advies!

Wat zit er achter de laadsnelheid van je accu?

Als we het hebben over de basics van de laadsnelheid van accu's gaat het over elektrotechniek. Met name bij snelladers, want daar zie je wel eens de laadsnelheid variëren. Ongeveer bij kamertemperatuur is dat optimaal, dus tussen de 25 en 35 graden. Wellicht een beetje warm voor jouw huiskamer, maar bij deze temperaturen voelt de accu zich het meest in zijn element. Als de accu erg leeg is, gaat het laden vrij gemakkelijk. Een elektron vindt heel snel weer een ion, maar wanneer die accu vol raakt, wordt het steeds lastiger om een vrij element van de andere partij te vinden. Dat moet je een beetje vergelijken met het boardingproces van een vliegtuig. Als je de eerste bent, kun je alle bagagevakken kiezen waarin je je bagage kunt opbergen. Je zit vervolgens lekker snel op je plaats. Later komen er meer passagiers en raken de bergvakken voller. Het wordt steeds lastiger om nog een plekje te vinden waarin een reiziger zijn of haar tas kwijt kan, waardoor de boarding alsmaar trager en trager verloopt. Een accu wordt tijdens het laden warmer dan de optimale temperatuur. Zonder koeling ben je dan in het nadeel. Met luchtkoeling gaat het beter, zeker als die met ventilatie geforceerd kan worden, zeker bij een snellader. Een vloeistofgekoelde accu levert de beste prestaties. Daarnaast kunnen grotere elektroden sneller laden doordat er een groter oppervlak is om de elektronen uit te wisselen.

Deel jouw ervaringen met je auto!
Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen.

Is de laadsnelheid van AC-laden bij een vollere accu lager?

Bij een snellader vertraagt de laadsnelheid als de accu voller is. Sta je te laden bij een laadpaal thuis of aan de straat, dan hoef je minder rekening te houden met een lagere laadsnelheid als de accu voller raakt. Dat komt onder andere door het lagere vermogen van dit soort laders. Sta je bij een 22-kW lader, dan zou je wel een klein verschil kunnen merken.

Hoe kun je je elektrische auto sneller laden?

Er zijn verschillende factoren die de laadsnelheid van je auto bepalen. Bij je laadpaal thuis kun je het beste kiezen voor 3-fasenstroom in plaats van 1-fasestroom. Daarvoor moet je laadpaal geschikt zijn. Onderweg, langs snelwegen bijvoorbeeld, kun je kiezen voor een snellere lader (die je in de laadapp kunt vinden) of een snellader. Bedenk dat er bij openbare laadpalen verschillen zijn in de laadsnelheden die ze kunnen bereiken. Ook de temperatuur is van belang. Is het kouder of is de auto nog niet volledig op bedrijfstemperatuur, dan verloopt het opladen langzamer.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Welke laadpas kun je het beste kiezen?

Er zijn veel laadpassen die elk hun eigen voorwaarden en kosten hebben. Zo zijn er laadpassen die gekoppeld zijn aan een maandelijks abonnement, waarmee je al dan niet startkosten voor een laadsessie betaalt. Ook variëren de kosten voor openbare laadpalen of snelladers per laadpas. Of ze hebben meer of minder laadpunten in het buitenland waar je terecht kunt. 

Hoe kies je een laadpaal voor bij je thuis?

Als je thuis een laadpaal wilt installeren, moet je de nodige keuzes maken. Je moet bijvoorbeeld bepalen of je met 1-fase- of 3-fasenstroom wilt gaan laden. In het laatste geval kan het zijn dat je extra aanpassingen moet doen in de meterkast en zelfs de aansluiting van je huis. Je krijgt dan wél een grotere laadsnelheid, waar je zeker op termijn voordeel van kunt hebben. Ook je laadpaal zelf moet geschikt zijn voor 3-fasenstroom als je dat wilt bereiken. En wil je in de toekomst stroom van je auto terug kunnen laden, dan moet de laadbox daarop zijn voorbereid (dat zijn er in 2023 nog maar weinig). Ook moet je bepalen of je dynamic load balancing wilt inschakelen en of je een laadpas wil gebruiken om de koppeling te ontgrendelen. Bij veel laadpalen heb je de keuze voor een vaste kabel vanuit de wallbox of de kabel van je auto. Bij sommige wallboxen kun je ook nog kiezen tussen verschillende kleuren. We hebben een aantal wallboxen getest. Afhankelijk van de ruimte van je laadpaal moet je ook de keuze maken of je de lader aan de muur van je huis of bedrijf wilt monteren of los, op een paal.

Wat kost een laadpaal thuis of op de zaak?

De kosten om een laadpaal thuis of op de zaak te installeren, hangen van verschillende factoren af. Zo moet je wellicht 3-fasenstroom installeren en aanvragen. Laadpalen zijn er ook in verschillende prijzen en de installatie zelf door een vakman kan ook van de omstandigheden afhangen. Denk daarbij alleen al aan de afstand tussen de meterkast en het bevestigingspunt. Afhankelijk van de keuzes moet je al gauw rekenen tussen de €1.000 en €3.000 kwijt te zijn.

Van onze partner
Ontdek het beste van shopping en entertainment!
Gratis en snelle bezorging van miljoenen producten, onbeperkt streamen van exclusieve series, films en meer voor slechts €2,99 per maand. Kies nu voor Amazon Prime en profiteer van de voordelen! Je krijgt daarbij ook onbeperkte online opslag van je foto’s.

Wie kan een laadpaal installeren bij je thuis of bedrijf?

Eigenlijk is het een redelijk eenvoudige klus, maar toch vraagt de plaatsing van een laadpaal bij je thuis een vakman. Je werkt met aansluitingen in de meterkast met vaak hoge spanning en dat moet gewoon veilig gebeuren. Je kunt online bij verschillende installateurs terecht voor deze klus. Als je een leaseauto krijgt via jouw werkgever kun je de optie krijgen een laadpaal te installeren. Dan ben je gemakkelijk klaar. Meestal is het dan een kwestie van dat vinkje aan te kruisen. De rest volgt vanzelf.

Heb je een laadpas nodig om thuis te laden?

Meestal kun je zelf (of via jouw provider) instellen of je een laadpas nodig hebt als je thuis laadt. Je kunt instellen dat je alleen maar de laadstekker in de auto hoeft te pluggen om te laden, maar dan kan iedereen jouw laadpaal gebruiken. En als je de stroomkosten voor het laden van je auto op de zaak kunt declareren, wordt in dat geval het verbruik niet altijd gemeten. Als je jouw lader wilt beveiligen tegen gebruik door anderen of stroom wilt declareren, moet je instellen dat je een laadpasje moet gebruiken.

Heeft een laadpaal thuis of bij het bedrijf gevolgen voor de verzekering?

Een laadpaal of wallbox is een kostbare toevoeging aan de gevel of de oprit. De meeste opstalverzekeringen nemen de laadpaal of wallbox mee in de dekking. Advies van verzekeringenvergelijker Independer is om een wallbox in elk geval bij je verzekeringsmaatschappij te melden. Dan is het bekend bij de maatschappij en dan kun je gelijk checken of er iets aan de dekking moet veranderen. Vooral bij oudere polissen kan dit het geval zijn. Het ligt wat ingewikkelder als je een laadpaal in een parkeergarage of een appartementencomplex hebt. De opstalverzekering loopt in zo’n geval meestal via de Vereniging van Eigenaren (VvE), maar die heeft strikt genomen geen financieel belang in jouw laadpaal. Je kunt jouw laadpaal in dat geval wel laten aantekenen als eigenarenbelang bij je inboedelverzekering. 

Van onze partner
Je auto schoonmaken en beschermen?
Lak bijwerken? Je kunt bij Winparts.nl de juiste producten voor je auto bestellen om hem weer mooi te laten shinen!

Kun je je auto via het stopcontact opladen?

Het antwoord daarop is ‘ja, maar…’. Reken er in elk geval op dat het lang duurt, tot twaalf uur, voordat de accu van de auto opgeladen is. De stroomsterkte is namelijk beperkt. Zorg er dan zeker voor dat je tijdens het laden via het stopcontact niet op dezelfde groep ook nog een elektrische kookplaat of wasmachine hebt werken. Bij te veel stroom kunnen de kabel of de stekker te warm worden. Daar moet je ook op letten, anders riskeer je zelfs brand. Als je het aanvoelt, mag de kabel best handwarm zijn, maar als hij erg heet wordt, vraag je letterlijk te veel van de installatie. Als je zogenaamd Mode 2 oplaadt, zit er in de kabel die je vaak bij je auto krijgt extra elektronica. Zo’n kabel wordt ook wel thuislader of mobiele lader genoemd. Die elektronica controleert de stroomvraag vanuit de auto en voorkomt daarmee problemen als je de elektrische auto via het stopcontact oplaadt. Het is overigens beter om als het even kan een laadpaal thuis te installeren. De verliezen (en daarmee de stroomkosten) vallen daarmee lager uit dan als je met een thuislader je auto van stroom voorziet.

Is schade bij het opladen van je auto verzekerd?

Stel dat het laadpunt defect is, dat er kortsluiting ontstaat en je elektrische auto beschadigd raakt. Wat kun je daaraan doen? Als de oorzaak bij de laadpaal ligt, moet je contact opnemen met de exploitant van die laadpaal. Het telefoonnummer vind je vaak op de laadpaal, maar ook veel laadapps geven deze informatie. Bij een allriskverzekering is de schade aan het oplaadpunt in zijn geheel gedekt, net als je eigen schade. Een allriskverzekering dekt vrijwel alle schade, zowel je eigen schade als die van de tegenpartij. Heb je echter gekozen voor een WA met beperkt casco-verzekering(WA+), dan is de dekking uiteraard beperkter. Deze dekt alleen je eigen materiële schade waarvoor je niet verantwoordelijk bent, zoals diefstal, brand, ruitbreuk, aanrijdingen met dieren en schade door natuurgeweld. De verplichte WA-verzekering dekt verder alleen schade die je met je auto aan anderen toebrengt. Je bent dus zelf aansprakelijk voor de schade aan je eigen auto.

Mag je een laadkabel over de stoep leggen?

Het kan voorkomen dat je voor je huis een parkeerplaats hebt waar je wellicht toch al vaak je auto neerzet en waar je zou kunnen laden, via het stopcontact of een eigen wallbox. Ideaal, omdat het natuurlijk ook lekker goedkoop is: de stroom uit eigen meterkast is toch vaak voordeliger dan die van een openbare laadpaal. Je hoeft alleen maar een laadkabel over de stoep te leggen. Meestal mag je geen eigen objecten op de openbare grond laten liggen, dus je kunt ook geen laadkabel over de stoep leggen. Met een ontheffing kun je dat in sommige gemeenten regelen.

Van onze partner
Ruit laten repareren?
Bij Kwik-fit kun je voor veel zaken gemakkelijk een afspraak maken. Ook reparatie van een voorruit regel je snel online!

Mag je parkeren bij een laadpaal als je niet aan het laden bent?

Veel parkeerplaatsen bij een laadpaal zijn bedoeld om elektrische auto’s op te laden. Bij veel laadpalen zie je daarvoor het onderbord ‘Alleen voor opladen elektrische auto’s’ of een mededeling van gelijke strekking. Als je daar parkeert, mag dat alleen als je aan het laden bent. Er is wel een marge voor als je auto vol is (maar wel is aangekoppeld aan de lader). Je kunt immers niet altijd direct als de auto is opgeladen deze verplaatsen. Het idee is wel dat zo snel mogelijk te doen om plaats te maken voor automobilisten die de laadpaal nodig hebben. Let wel op: ook als er een laadpaal defect is, mag je niet op zo’n gemarkeerde parkeerplaats staan als je auto niet oplaadt. Als er bij een laadpaal géén onderbord staat, mag in principe iedereen er parkeren.

Kun je een laadpaal bij een appartement plaatsen?

Dat moet in principe kunnen. Heb je namelijk een koopappartement met een eigen parkeerplaats, dan kun je bij de gemeente meestal geen openbare laadpaal in de buurt aanvragen. De Vereniging van Eigenaren is als beheerder van het gebouw jouw aanspreekpunt. Die moet in principe met je meedenken bij het realiseren van een laadplek. In een ideaal geval moet zij beleid gaan ontwikkelen: er zullen meer bewoners van je appartementengebouw met de vraag gaan komen. 

Hoe vraag je een openbare laadpaal aan?

Heb je geen eigen oprit, een elektrische auto met een actieradius boven de 60 of 75 km en is er geen openbare laadpaal binnen pakweg 200 meter van je huis? Dan kun je via je gemeente een openbare laadpaal aanvragen. Meestal kun je dat online op de website van de gemeente doen. Als de gemeente samenwerkt met een andere organisatie word je gelijk doorgelinkt. Als de aanvraag wordt goedgekeurd, duurt het nog enkele maanden voordat de laadpaal daadwerkelijk wordt geplaatst. Er moeten immers de nodige voorbereidingen worden getroffen om de laadpaal zijn plaats én aansluiting aan het net te geven.

Van onze partner
Koop je occasion bij auto.nl
Auto.nl de meest menselijke autoverkoper.
✓ 12 maanden garantie ✓ 14 dagen bedenktermijn ✓ Thuisbezorgen mogelijk

Hoe werkt een snellader en wat is het voordeel ervan?

Je vindt onder andere langs de snelwegen ook snelladers. Een snellader zorgt ervoor dat de accu van de elektrische auto snel wordt geladen. Binnen pakweg 20 minuten of een half uur ben je dan weer onderweg. De capaciteit van een lader wordt aangegeven in kW. Een publieke laadpaal heeft meestal een vermogen van 11 of 22 kW in wisselstroom (AC). We hebben het over een snellader als er meer stroom doorheen gaat, namelijk minimaal 43 kW. Die capaciteit gaat steeds verder omhoog, tot pakweg 350 kW bij de nieuwere installaties. Dat is dan gelijkstroom (DC). Hoe hoger de capaciteit, hoe sneller een auto kan worden geladen. Wel moet de auto daar ook geschikt voor zijn. De meest voorkomende stekkers die je ziet, zijn CCS/Combo (vooral voor Europese en Amerikaanse auto's) en CHaDeMo (voor Aziatische auto's). De volgorde van de handelingen die je moet doen, staat aangegeven op de paal of je volgt de instructies op het scherm. Die kan iets verschillen. Je moet je in elk geval met de laadpas identificeren. Soms is er ook de optie om via een QR-code of app en een website via een creditcard af te rekenen. Dan moet je de kabel in de aansluiting van de auto doen. Soms werkt een snellader deze volgorde andersom af.

Wat kost snelladen van je auto?

Er zijn uiteenlopende kosten voor snelladers, waarvan we een aantal grote en bekende noemen. Berijders van een Tesla kunnen spekkopers zijn, omdat het gebruik van het Tesla-snellaadnetwerk (Tesla Superchargers) in een aantal gevallen gratis is. Dan moet dat meestal bij aankoop van de auto zijn afgesproken. Is dat niet zo, dan rekent Tesla voor een Supercharger tussen de €0,32 en €0,36 per kWh afhankelijk of het een dal- of piekuur is. Heb je geen Tesla, maar gebruik je een snellader, dan kun je duurder uit zijn, tot €0,68 per kWh. Met een abonnement ben je weer goedkoper uit. Het abonnement maakt ook verschil bij Fastned. Daar betaal je standaard €0,69 per kWh en met een abonnement van €11,99 per maand gaat daar dertig procent vanaf. Shell Recharge vraagt met de Shell-laadpas €0,72 per kWh en een starttarief van €0,35 (met een maximum van €7,00 per maand). Met die laadpas betaal je bij andere snelladers €0,76. Bij Allego en andere snelladers varieert het tarief.

Hoe kun je de auto optimaal voorbereiden op snelladen?

Een snellader kan je auto snel opladen, zeker als je voorbereidingen neemt om je auto voor te bereiden. Een ervan is dat de accu een goede temperatuur heeft. Het laden van de accu gaat namelijk gemakkelijker en sneller als hij lekker warm is. Net als bij een auto met brandstofmotor helpt het dus als je al een stuk hebt gereden, bijvoorbeeld op de snelweg. Dat zal vaak al wel het geval zijn. Wil je zeker zijn, dan kun je bij een aantal auto’s in de navigatie de snellader instellen als bestemming. Dan warmt de accu al op tot de optimale temperatuur en heb je gelijk voordeel van de beste laadprestaties. Let er dan wel op dat je de snellader zelf instelt en niet bijvoorbeeld de McDonald’s of het tankstation waar deze bij staat.

Van onze partner
Auto nodig of wil je je auto delen?
Voor beide opties kun je terecht bij het autodeelplatform Snappcar! Je kunt zo in de buurt op twee manieren geld besparen!

Kun je met wisselstroom snelladen?

Een kleiner aantal elektrische auto’s kan snelladen tot 50 kW met wisselstroom. Dat betreft vooral oudere auto’s, zoals de Renault Zoe. Die hebben een Mennekes-stekker die deze stroom ‘aankan’. Door toename van het aantal snelladers met grotere capaciteit zie je dit type laders echter in aantal verminderen, zeker langs de snelwegen. Zeker iets om rekening mee te houden als je gaat kiezen voor zo’n auto en regelmatig grotere afstanden wilt rijden.

Kun je opladen met je bankpas?

De mogelijkheden om met je bankpas het opladen van je elektrische auto te betalen, zijn beperkt. Eigenlijk kun je alleen bij Fastned-snellaadstations direct opladen met je pinpas of creditcard. Dan moet je wel geregistreerd zijn of een abonnement hebben. Dan kun je de app koppelen aan die betaalkaart. Er zijn ook verschillende apps die je aan je bankrekening of creditcard kunt koppelen. Die kun je dan ook in het buitenland gebruiken.

Kan iemand je laadstekker losmaken en zelf laden?

De laadkabel is bij een openbare laadpaal en bij de wallbox thuis gelukkig goed beveiligd. Je kunt de kabel pas loskoppelen als het laadproces is afgerond. Er zijn twee manieren om dit te doen. Of met de auto, meestal met een knop naast de stekkerverbinding. Dan moet je echter eerst de auto zelf ontgrendelen. Daarvoor moet je weer de sleutel hebben. Dus alleen de bestuurder van de auto zelf kan het laden stoppen. De andere methode is om je tankpas (waarmee je het proces bent gestart) weer bij het display van het  laadstation te houden.

Van onze partner
Een totaaloplossing voor laden op de zaak of thuis
Al meer dan 8.000 laadpalen heeft 50five al geïnstalleerd. Vraag met de online keuzehulp een advies aan voor de beste oplossing in uw situatie.

Kun je in Nederland elektriciteit terugladen aan het netwerk?

Je elektrische auto is een grote batterij. Die kun je opladen via de laadpaal thuis, of openbaar. De stroom kan echter ook andersom: terug naar het netwerk. Dat is thuis natuurlijk gemakkelijk om overdag met stroom van je zonnepanelen de auto te laden en als het donker is wat van je auto te gebruiken. Of groter: pieken en dalen in het netwerk te verminderen. Echter: zowel de laadpaal of wallbox als je auto moet hiervoor geschikt zijn. Dat is anno 2023 nog nauwelijks het geval. Bij een aantal elektrische auto’s kun je overigens wel standaard via de laadpoort 220V afnemen om bijvoorbeeld een ander elektrisch apparaat aan te sluiten. Handig op reis of op de camping.

Kun je met zonnepanelen je auto opladen?

Natuurlijk, het recept om je auto op te laden met zonnepanelen is erg eenvoudig: je hebt zonnepanelen nodig die zijn aangesloten op je huis of bedrijf. Als je de auto oplaadt terwijl de zon schijnt, gebruik je in feite al de zonne-energie die op dat moment wordt geleverd. Dat gaat natuurlijk alleen maar overdag. Onderweg zijn er verschillende snelladers waar je je elektrische auto kunt opladen met zonnepanelen. Denk daarbij aan de stations van Fastned en Vandebron waar je letterlijk onder een dak van zonnepanelen staat. En sommige auto’s hebben een zonnepaneel in het dak gebouwd dat (wel beperkt) stroom levert aan de auto.

Kun je met krachtstroom je elektrische auto opladen?

In principe is het gebruik van krachtstroom voor je auto via een rood stopcontact mogelijk. Dat is immers praktisch om bij hotels, bedrijven of bouwplaatsen je elektrische auto te kunnen opladen. Dan heb je wél een laadkabel nodig die een stekker heeft voor het rode krachtstroompunt en elektronica die het laadproces van de auto regelt.

Van onze partner
Reserveer je parkeerplaats bij een Q-Park
Reserveer snel en profiteer van de voordelige tarieven! In- en uitrijden kun je op kenteken doen. Met de app kun je ook parkeren aan de straat zonder transactiekosten.

Welke laadstekker heeft mijn auto?

Er zijn verschillende typen laadstekkers voor de auto. De meeste auto’s in Nederland hebben laadstekker type 2 of Mennekes. Deze stekker heeft zeven pinnen en is ook geschikt voor driefasenstroom. Deze stekker vergrendelt automatisch aan de kant van de auto tijdens het laden. Bij oudere elektrische auto’s en auto’s uit de Verenigde Staten en Azië kun je type 1 ook tegenkomen. Deze heeft vijf pinnen en is alleen geschikt voor 1-fasestroom. De meeste elektrische auto’s hebben ook een snellaadaansluiting voor de CCS-stekker. De bovenste helft is gelijk aan de laadstekker type 2, maar eronder zitten nog twee contacten voor het snelladen. Daar gaat een krachtige stroom, tot 350 kW, doorheen, waarmee de snelheid vaak afhankelijk is van de auto. Aziatische auto’s kunnen ook de ronde CHaDeMo-stekker hebben voor laden tot 63 kW. Deze wordt meer en meer verdrongen door de CCD-stekker.

Hoe werkt laden van je elektrische auto in het buitenland?

Ga je naar het buitenland, dan kun je het beste met een app de route plannen die rekening houdt met laadpunten. Denk daarbij aan apps als A Better Route Planner (ABRP), PUMP, Plugsurfing, Charge Assist of Chargemap. Die laten je de route langs snelladers plannen. De laatste heeft de mogelijkheid om een route op te slaan. De laadpalen in het buitenland werken in grote lijnen hetzelfde als in Nederland. Langs de snelwegen en onderweg zul je vaak gebruik maken van een snellader. Hoewel die er vergeleken met ons land soms anders uitzien, is de werking in grote lijnen hetzelfde. Veel laadpassen bieden ook toegang tot laadpalen in het buitenland. Ga het na. Vraag (tijdig) eventueel een of enkele andere passen aan. Niet alle passen hebben namelijk afspraken met alle providers van laadpalen in het buitenland en dan is het vaak handig om een of meer andere laadpassen bij de hand te hebben.

Hoe voorkom je dat je in een Duitse laadfile terecht komt?

Op weg naar de wintersport moet je de elektrische auto vanzelfsprekend van tijd tot tijd opladen, alleen ben je meestal niet de enige en moet je in de vakantietijd rekening houden met een laadfile. Zoek daarom  de beste tijden voor snelladers in Duitsland. Open daarvoor als hulpje Google Maps. Daar kun je de tijd selecteren waarop je denkt aan te komen. Je ziet dan wanneer het rustiger (of juist drukker) is. We zien wel een trend in de bewegingen op zaterdag bij deze snelladers langs doorgaande routes, zoals de A3, A9 en A61. En kijken we naar laadtijden die doorgaans rustiger zijn, dan zijn nachtrijders en vroege vogels zeker in het voordeel, want meestal is het voor 10.00 uur en na 20.00 tot 21.00 uur over het algemeen rustiger bij de snellaadpunten. Verder loop je rond Frankfurt een grotere kans op drukte. En Tesla Superchargers zijn weer gunstiger, omdat die vaak een groter aantal laadpunten hebben.

Van onze partner
Lang parkeren op Schiphol P3
Gemakkelijk en vertrouwd op Schiphol P3 openlucht of in de parkeergarage parkeren, inchecken en met de shuttlebus snel op weg naar de terminal reizen.

Waar laad je je elektrische auto het beste op in het Verenigd Koninkrijk?

Als je kijkt naar het aantal laadpunten voor auto’s, dan is dat in het Verenigd Koninkrijk, net als in andere landen, groeiend. Houd er rekening mee dat de Britten met een fast charger een laadpaal bedoelen die tussen 7 en 22 kW levert. Sneller dan 25 kW heet het een rapid charger. Je vindt op verschillende plaatsen in Engeland laadpalen op plaatsen die je snel over het hoofd ziet: in lantaarnpalen. Het is des te verraderlijk, omdat er meestal geen bord bij staat en ook markering op de weg ontbreekt vaak. Meestal is de laadsnelheid van deze punten beperkt tot 5,5 kW.

Moet je bij het opladen van je auto rekening houden met hartimplantaten?

Als je een pacemaker of defibrillator (ICD) hebt, word je gewaarschuwd om afstand te houden van stroombronnen. Een oplader voor je elektrische auto, zeker een snellader, is een grote stroombron. Een implantaat heeft al ingebouwde beveiligingen om interferentie bij dagelijkse activiteiten te voorkomen en op zich zou een laadpaal of snellader van een elektrische auto ook geen problemen moeten geven. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, dan doe je er volgens Medtronic, leverancier van deze implantaten, goed aan om 30 centimeter  afstand te houden van dergelijke laadstations.

Van onze partner
Wil je een laadpas waarmee je op veel plaatsen terecht kunt?
Voordelige tarieven in Nederland bij openbare laadpalen en snelladers, opladen in heel Europa. Via Vandebron vraag je gratis en gemakkelijk jouw laadpas aan. Doe het gelijk!