Op veel meer plekken laden met krachtstroom

Laden krachtstroom CEE-stekker (CTEK)

Hoewel het in ons land weinig moeite kost om je elektrische auto op te laden aan laadpalen dan wel snelladers, zijn die niet altijd handig voor iedereen. Laden met krachtstroom kan een alternatief zijn.

Bestuurders van elektrische auto’s willen flexibeler zijn in de plaatsen waar ze kunnen laden. Onderzoek van YouGov en CTEK wijst uit dat 65 procent van de eigenaren van elektrische auto’s deze thuis opladen en 37 procent laadt op als ze op het werk zijn. Dat laatste percentage is trouwens van 25 procent een jaar geleden. Bijna de helft van de mensen (47 procent) geeft aan de auto op plaats van bestemming op te laden, een percentage dat flink is gestegen ten opzichte van de 27 procent in 2021. Dat geeft aan dat mensen het waarderen dat er op hun bestemming een laadpaal aanwezig is. Die bestemmingen zijn vaak een winkelcentrum, restaurant of hotel.

Vraag naar grotere flexibiliteit

Toch zien we regelmatig in reacties dat er best een grotere vraag is naar meer flexibiliteit bij het vinden van laadpunten. De actieradius van elektrische bestelbusjes is doorgaans vrij beperkt. Maar ook mensen die regelmatig in het buitenland zijn kunnen meer dan in ons land het vinden van een geschikte wallbox, laadpaal of snellader lastig vinden. Het laden met krachtstroom ofwel 3-fasenstroom via een ‘rood CEE stopcontact’ kan dan een optie zijn.

Van onze partner
Een totaaloplossing voor laden op de zaak of thuis
Al meer dan 8.000 laadpalen heeft 50five al geïnstalleerd. Vraag met de online keuzehulp een advies aan voor de beste oplossing in uw situatie.

Krachtstroom als laadstroom

Dit klinkt wellicht vreemd in de oren. Immers: als je een wallbox of laadpaal hebt, dan kun je vaak toch al op 3-fasenstroom laden? Inderdaad. Maar dat is niet een oplossing die je gemakkelijk in je auto meeneemt. En dat kan op veel plaatsen een uitkomst zijn. Zo kan een busje van een aannemer met krachtstroom vaak op de bouwplaats of andere bedrijfslocaties inpluggen op krachtstroom. Terwijl in veel hotels of op campings een krachtstroompunt aanwezig is, vaak zelfs in of bij de parkeergarage of garagebedrijf, zelfs in het buitenland. Een wallbox of laadpaal is er dan niet altijd. Ook bij appartementen kun je op deze manier flexibeler laadaansluitingen realiseren.

Maar je raadt het al: je moet dan wel een laadkabel hebben die kan inpluggen op dit ‘rode stopcontact’. Dat is namelijk een andere aansluiting dan de type-2 stekker die je meestal in een laadbox aantreft. Daarnaast moet zo’n laadkabel net als de thuislader elektronica hebben die het laadproces van de auto regelt. Die besturing vind je normaliter in een wallbox of laadpaal. De elektronica kan tegenwoordig ook load balancing aan en er komen meer opties op dat gebied. Voor veel bestuurders van elektrische auto’s en busjes kan dit het vinden van laadplekken nóg gemakkelijker maken. Want dergelijke laadkabels bestaan gewoon, bijvoorbeeld de CTEK Njord Go.