
Een goede bestelbus huren met deze tips
Het begint ermee dat je moet weten: waarvoor ga je de bestelbus huren? Wat ga je doen? Hoeveel...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Een argument dat veel ondernemers tegen een elektrische bestelbus hebben, is dat ze op een dag te veel moeten rijden. Althans, meer dan het rijbereik aangeeft. Is het wel nodig om angst voor de actieradius van een elektrische bestelbus te hebben?
Een bestelbus is een stuk gereedschap dat je wilt én moet inzetten tijdens de werkdag. Dat houdt veel ondernemers tegen om voor een elektrische bus te kiezen. Immers: je moet dan meer rekening houden met de accu van de wagen. Is de actieradius van een elektrische bestelbus écht te krap voor de dagelijkse praktijk? We kijken naar de mogelijkheden.
Volgens het CBS reed een bestelwagen in 2020 gemiddeld 17.000 km. Dat komt neer op 163 km per dag als we rekenen met 50 weken van 5 werkdagen dat de bus wordt ingezet (je hebt immers ook wel eens vakantie of vakantietijd). Het is interessant te zien dat een bus naarmate hij ouder wordt, minder wordt gebruikt.
Leeftijd | Gemiddelde km//jaar | Gemiddelde km/dag |
Nieuw (2020) | 15.100 | 60,4 |
1 jaar oud | 26.800 | 107,2 |
5 jaar oud | 19.600 | 78,4 |
> 9 jaar oud | 11.900 | 47,6 |
De kilometers van een bus uit 2020 vallen lager uit, doordat niet altijd het hele jaar is gereden.
Van onze partner Wil je thuis of op de zaak een laadpaal plaatsen? Via Coolblue regel je het gemakkelijk en met een glimlach. Klik voor meer advies! |
Een andere manier om naar de afstanden te kijken is het vakgebied waarin de bus wordt ingezet. Een aantal sectoren staan hieronder, met de terugrekening naar gemiddelde dagelijkse afstand.
Branche | Gemiddelde km//jaar | Gemiddelde km/dag |
Transport en vervoer | 28.410 | 113,6 |
Bouw | 16.820 | 67,3 |
Handel | 16.820 | 67,3 |
Gezondheidszorg, welzijn | 14.460 | 57,8 |
Horeca | 14.080 | 56,3 |
Sport, cultuur en recreatie | 13.630 | 54,5 |
Bestuur, overheid | 11.460 | 45,8 |
Hoe kun je dan tegen de actieradius van een elektrische bestelbus aankijken? Zijn deze gemiddelde afstanden per dag onhaalbaar? Je ziet hieronder de bereiken van verschillende elektrische bestelbussen als voorbeeld. Voor het dagelijkse gebruik staat ook twee derde van de opgegeven WLTP-norm vermeld. Dat is een actieradius die in de regel redelijk realistisch is maar in werkelijkheid hangt het zeker bij een bestelbus af van het eigen gebruik.
Grootte | Merk, type | WLTP actieradius | Dagelijkse inschatting |
Klein | Citroën ë-Berlingo, Fiat Dobló, Peugeot e-Rifter, Opel Combo-e, Toyota ProAce City Electric | 285 | 190 |
Mercedes-Benz eCitan | 280 | 187 | |
Renault e-Kangoo | 300 | 200 | |
Midden | Nissan EV200 | 200 | 133 |
Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert, Opel e-Vivaro, Fiat e-Scudo | 330 | 220 | |
Ford e-Transit (eind 2023) | 370 | 246 | |
Maxus eDeliver 3 | 243 (gecombineerd) | 160 | |
Mercedes-Benz eVito | 280 | 187 | |
Renault Trafic E-Tech Electric | 240 | 160 | |
Volkswagen ID.Buzz Cargo | 424 | 283 | |
Groot | Fiat e-Ducato | 230 / 370 | 151 / 244 |
Maxus eDeliver 9 | 186 / 296 | 122 / 195 | |
Mercedes-Benz eSprinter | 120 / 168 | 80 / 112 | |
Mercedes-Benz eSprinter (eind 2023) | 400 | 268 | |
Renault Master e-Tech Electric | 200 | 133 | |
VW Crafter | 115 | 75 |
Van onze partner Een totaaloplossing voor laden op de zaak of thuis Al meer dan 8.000 laadpalen heeft 50five al geïnstalleerd. Vraag met de online keuzehulp een advies aan voor de beste oplossing in uw situatie. |
Wat zeggen deze getallen? In ieder geval dat veel ondernemers met een elektrische bus op pad kunnen gaan. Zeker als de bus vol (op)geladen kan starten met de ‘dienst’. Op de snelweg en met belading of een aanhanger (veel bussen kunnen een aanhanger trekken, erg praktisch) moet je rekenen op een kleinere actieradius. Aan de andere kant, staat de bus stil, dan is er de mogelijkheid om op te laden. Dat kan bij de bestemming, bij een openbare laadpaal of een snellader onderweg. Met een speciale laadkabel kun je ook driefasenladen bij veel bouwplaatsen, industriële omgevingen, magazijnen of andere bedrijven. De actieradius alleen zegt dus weinig over de échte mogelijkheden om de bus in te zetten.
Het kan zeker in het begin wat puzzelen en plannen vragen. En voor andere toepassingen zal een elektrische bus nog niet binnen bereik liggen.
Aan de andere kant, ook financieel kan een elektrische bus aantrekkelijk zijn. Denk aan verschillende subsidies die je kunt gebruiken, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een bestelbus zonder uitstoot en andere faciliteiten als de investeringsaftrek. Er zijn gemeenten, bijvoorbeeld Amsterdam, die een subsidie geven als je een (oude) dieselbus inruilt voor een bestelauto zonder uitstoot. Soms ook als je regelmatig in de stad komt. Dat helpt, omdat steeds meer gemeenten een milieuzone instellen.
Het begint ermee dat je moet weten: waarvoor ga je de bestelbus huren? Wat ga je doen? Hoeveel...
Er is flinke keuze tussen bestelauto’s en hoewel ze vaak redelijk basic zijn, bestaan er van...
De rijksoverheid voert een experiment uit met een tijdelijke vrijstelling van rijbewijs C...
Wat voor een personenauto geldt, zie je ook bij een elektrische bestelbus. Door de constructie...
Of je nu bedrijfsleider bent of als wagenparkbeheerder werkt, aarzel je om één of meerdere...
Om dat te begrijpen moet je terug naar het begin van de pick-ups. Daarbij werden in principe...
Veel bestelbussen worden aangeduid met een L en H en dan een getal. Of een combinatie, bijvoorbeeld...
Als je zelfstandige bent of een bedrijf hebt, kan een bestelbus belangrijk voor je zijn. Een...
Een ondernemer of bedrijf heeft voordelen bij het kopen van een bestelauto. Daarvoor moet...