Is de actieradius van een elektrische bestelbus praktisch?

Maxus eDeliver 9

Een argument dat veel ondernemers tegen een elektrische bestelbus hebben, is dat ze op een dag te veel moeten rijden. Althans, meer dan het rijbereik aangeeft. Is het wel nodig om angst voor de actieradius van een elektrische bestelbus te hebben?

Een bestelbus is een stuk gereedschap dat je wilt én moet inzetten tijdens de werkdag. Dat houdt veel ondernemers tegen om voor een elektrische bus te kiezen. Immers: je moet dan meer rekening houden met de accu van de wagen. Is de actieradius van een elektrische bestelbus écht te krap voor de dagelijkse praktijk? We kijken naar de mogelijkheden.

Gebruik bestelbus vergeleken met leeftijd

Volgens het CBS reed een bestelwagen in 2020 gemiddeld 17.000 km. Dat komt neer op 163 km per dag als we rekenen met 50 weken van 5 werkdagen dat de bus wordt ingezet (je hebt immers ook wel eens vakantie of vakantietijd). Het is interessant te zien dat een bus naarmate hij ouder wordt, minder wordt gebruikt.

LeeftijdGemiddelde km//jaarGemiddelde km/dag
Nieuw (2020)15.10060,4
1 jaar oud26.800107,2
5 jaar oud19.60078,4
> 9 jaar oud11.90047,6

De kilometers van een bus uit 2020 vallen lager uit, doordat niet altijd het hele jaar is gereden. 

Van onze partner
Wil je thuis of op de zaak een laadpaal plaatsen?
Via Coolblue regel je het gemakkelijk en met een glimlach. Klik voor meer advies!

Gebruik bestelbus vergeleken met branche

Een andere manier om naar de afstanden te kijken is het vakgebied waarin de bus wordt ingezet. Een aantal sectoren staan hieronder, met de terugrekening naar gemiddelde dagelijkse afstand.

BrancheGemiddelde km//jaarGemiddelde km/dag
Transport en vervoer28.410113,6
Bouw16.82067,3
Handel16.82067,3
Gezondheidszorg, welzijn14.46057,8
Horeca14.08056,3
Sport, cultuur en recreatie13.63054,5
Bestuur, overheid11.46045,8

Actieradius van een elektrische bestelbus

Hoe kun je dan tegen de actieradius van een elektrische bestelbus aankijken? Zijn deze gemiddelde afstanden per dag onhaalbaar? Je ziet hieronder de bereiken van verschillende elektrische bestelbussen als voorbeeld. Voor het dagelijkse gebruik staat ook twee derde van de opgegeven WLTP-norm vermeld. Dat is een actieradius die in de regel redelijk realistisch is maar in werkelijkheid hangt het zeker bij een bestelbus af van het eigen gebruik.

GrootteMerk, typeWLTP actieradiusDagelijkse inschatting
KleinCitroën ë-Berlingo, Fiat Dobló, Peugeot e-Rifter, Opel Combo-e, Toyota ProAce City Electric285190
 Mercedes-Benz eCitan280187
Renault e-Kangoo300200
MiddenNissan EV200200133
Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert, Opel e-Vivaro, Fiat e-Scudo330220
Ford e-Transit (eind 2023)370246
Maxus eDeliver 3243 (gecombineerd)160
Mercedes-Benz eVito280187
Renault Trafic E-Tech Electric240160
Volkswagen ID.Buzz Cargo424283
GrootFiat e-Ducato230 / 370151 / 244
Maxus eDeliver 9186 / 296122 / 195
Mercedes-Benz eSprinter120 / 16880 / 112
Mercedes-Benz eSprinter (eind 2023)400268
Renault Master e-Tech Electric200133
VW Crafter11575

 

Van onze partner
Een totaaloplossing voor laden op de zaak of thuis
Al meer dan 8.000 laadpalen heeft 50five al geïnstalleerd. Vraag met de online keuzehulp een advies aan voor de beste oplossing in uw situatie.

Praktisch gebruik van de bestelbus

Wat zeggen deze getallen? In ieder geval dat veel ondernemers met een elektrische bus op pad kunnen gaan. Zeker als de bus vol (op)geladen kan starten met de ‘dienst’. Op de snelweg en met belading of een aanhanger (veel bussen kunnen een aanhanger trekken, erg praktisch) moet je rekenen op een kleinere actieradius. Aan de andere kant, staat de bus stil, dan is er de mogelijkheid om op te laden. Dat kan bij de bestemming, bij een openbare laadpaal of een snellader onderweg. Met een speciale laadkabel kun je ook driefasenladen bij veel bouwplaatsen, industriële omgevingen, magazijnen of andere bedrijven. De actieradius alleen zegt dus weinig over de échte mogelijkheden om de bus in te zetten.

Het kan zeker in het begin wat puzzelen en plannen vragen. En voor andere toepassingen zal een elektrische bus nog niet binnen bereik liggen.

Financieel voordeliger

Aan de andere kant, ook financieel kan een elektrische bus aantrekkelijk zijn. Denk aan verschillende subsidies die je kunt gebruiken, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een bestelbus zonder uitstoot en andere faciliteiten als de investeringsaftrek. Er zijn gemeenten, bijvoorbeeld Amsterdam, die een subsidie geven als je een (oude) dieselbus inruilt voor een bestelauto zonder uitstoot. Soms ook als je regelmatig in de stad komt. Dat helpt, omdat steeds meer gemeenten een milieuzone instellen.