Kun je een elektrische auto tunen?

BMW i3 tuning

De tuningscene is groot en behoorlijk vindingrijk. Maar elektrische auto’s stellen de hobbyisten voor een grote uitdaging. Deze mogelijkheden heb je als je een elektrische auto wilt tunen.

Terwijl er bij benzine- en dieselmotoren talloze stelschroeven zijn, is het met de elektromotor niet mogelijk om snel de laaddruk te verhogen, een ander uitlaatsysteem te installeren of de luchtinlaat te optimaliseren. Zelfs bij verbrandingsmotoren wordt tegenwoordig een groot deel van de tuning softwarematig gedaan. Dit is precies waar de tuners voor elektrische auto's om de hoek komen kijken. 

Software update om elektrische auto te tunen

Dit betekent dat het tunen van een elektrische auto geen schroevendraaier vereist, maar eerder een ‘hacker’ die de door de fabrikant geïnstalleerde software kan vervangen of wijzigen. Veel autofabrikanten proberen dit te voorkomen. Er bestaan al mogelijkheden om in sommige elektrische auto’s de vermogensreserves via software te ontgrendelen: de in de fabriek gesmoorde motor wordt dan als het ware vrijgegeven. Hier is echter voorzichtigheid geboden: met elektrische auto’s bereik je snel het gebied waar de prestatieverbetering klein is, maar het stroomverbruik enorm wordt. E-car tuning is eigenlijk alleen voor professionals. Chiptuning kan ook gevolgen hebben voor de fabrieksgarantie. Let dus ook daarop.

Van onze partner
Wil je thuis of op de zaak een laadpaal plaatsen?
Via Coolblue regel je het gemakkelijk en met een glimlach. Klik voor meer advies!

Praktijkvoorbeelden tuning van elektrische auto’s

Een bedrijf dat is gespecialiseerd in tuning van elektrische auto’s is het Belgische Emobe. Dit bedrijf kan bijvoorbeeld bij een Tesla Model S en een Model X verschillende karakteristieken aanpassen. Zo kan de regeneratie sterker worden en de actieradius worden aangepast. Dat laatste gebeurt door een N-modus toe te voegen die 10 procent kilometers kan toevoegen. Een chip die met Tesla-eigen stekkers wordt aangesloten geeft kort gezegd een betere bediening van het ‘gaspedaal’. Ook voor een Kia Soul en een Nissan Leaf zijn dergelijke aanpassingen mogelijk.

In het buitenland kun je ook een Tesla nog voorzien van 50 extra pk’s via Ingenext. Dat is qua prijs ingrijpender maar goedkoper dan een gelijksoortige optie van Tesla zelf. Het Nederlandse bedrijf Procartuning kan ook het vermogen en koppel van een Tesla S of Tesla X verhogen en tegelijkertijd het energieverbruik optimaliseren.

Plug-in hybride auto tunen

Emobe heeft ook een set die bij een Mitsubishi Outlander PHEV een full-EV modus toevoegt aan de mogelijkheden. En bij bijvoorbeeld een Peugeot 508 RXH, Peugeot 3008 RXH en een Citroën DS 5 Hybrid4 kun je met een extra chip een groter bereik, minder brandstofverbruik en een zelfs een betere karakteristiek van de transmissie bereiken. De prijzen liggen rond de paar honderd euro.

Daarnaast zijn er verschillende bedrijven die zich vooral op de uiterlijke tuning richten via bodykits voor uiteenlopende modellen.