Hogere restwaarde voor elektrische auto’s

Peugeot 2008 vs. Peugeot e2008

Wie elektrische auto’s nog als iets in de marge beschouwt, moet eens kijken naar de verkoopcijfers van nieuwe auto's: Elektrische auto's hebben inmiddels een marktaandeel van meer dan 20 procent. Hoe zit het met de restwaarde van elektrische auto’s?

Onze Duitse collega’s van AutoBild hebben de restwaarde voor een elektrische auto berekend. Eén onzekerheid blijft altijd: hoe of tegen welke prijs kom je straks van je gebruikte elektrische auto af? Prof. Ferdinand Dudenhöffer, hoofd van het Center Automotive Research (CAR) in Duisburg, heeft hierover een analyse gepubliceerd. Dat geeft inzicht welke factoren een rol spelen bij de occasionmarkt van elektrische auto’s. De korte versie: de restwaarde van EV’s is stabieler dan die van modellen met verbrandingsmotoren. Terwijl die laatste na twee jaar nog gemiddeld 69 procent van de nieuwprijs waard zijn, komen elektrische auto’s gemiddeld uit op 79 procent, in sommige gevallen zelfs 83. 

Accu geen belemmering meer

De eerste elektrische auto’s kenden een hogere afschrijving, vooral omdat niet duidelijk was welke levensduur de accu heeft. Inmiddels is duidelijk dat een aandrijfaccu een lange levensduur kan hebben. Bovendien bieden de meeste fabrikanten een garantie van acht jaar of langer op een accu. De angst om met een slechte accu te blijven zitten is in de loop van de tijd dan ook verminderd.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Afschrijving plug-in hybrides middenweg

Plug-in hybrides zitten daar tussenin, die hebben na twee jaar gemiddeld nog 73 procent van hun waarde. Dudenhöffer voorziet voor de plug-in hybrides een neerwaartse lijn wat betreft de restwaarde. Ze worden bedreigd met een lot dat vergelijkbaar is met dat van de dieselauto. "Dat is te verwachten", nuanceert Dudenhöffer. Voorspelling: na twee jaar zullen plug-in hybrides waarschijnlijk iets meer dan de helft van de nieuwprijs waard zijn, net zoals de benzinemodellen. 

Subsidies ook sturend voor restwaarde elektrische auto

Dus wat te kopen? Prof. Dudenhöffer: “Als de subsidies op elektrische auto's blijven zoals ze waren, worden verbrandingsmotoren heel snel minder aantrekkelijk voor hun eigenaren.” Om genoemde redenen lijk een plug-in hybride geen alternatief op de langere termijn. 

Kun je dan het beste een ​​elektrische auto  kopen? Was het maar zo makkelijk. Als de subsidies ophouden te bestaan, wacht elektrische voertuigen waarschijnlijk een soortgelijk lot als de plug-in hybrides enkele jaren geleden.

Van onze partner
Auto Verkopen - Eenvoudig, Veilig & Gratis - OSW®
Veilig je auto verkopen, dat doet u met OSW. ✓ Incl. ophaalservice ✓ Directe betaling & vrijwaring. Je auto verkopen was nog nooit zo makkelijk.

Lagere productiekosten elektrische auto

De wetenschappers van CAR gaan er bij hun prognoses vanuit dat de productiekosten van elektrische auto's zullen dalen – en dus goedkoper worden. "Tot tien procent moet mogelijk zijn in 2026", schat Dudenhöffer. "De gemiddelde elektrische auto kost vandaag €38.000, dus we hebben het over een prijsdaling van €3.800."

De combinatie van hogere btw en CO2-belasting op verbrandingsmotoren en gelijktijdige kostenverlagingen voor elektrische auto's zou een groot deel van de huidige milieusubsidie kunnen compenseren. Dudenhöffer: “Dat zou het juiste signaal zijn voor autokopers, de auto-industrie en investeerders in infrastructuur.” 

Van onze partner
Een mooie auto naar jouw wensen rijden én met financial lease?!
Dat kan met het ruime aanbod uit Europese importauto’s! MrWheelson regelt alles met je auto en financiering of lease als je dat wilt! En je rijdt de auto van jouw keuze in enkele weken

Vooruitzien voor tweedehands elektrische auto’s

Voor Dudenhöffer is een stabiel vooruitzicht cruciaal. Tot nu toe hebben elektrische auto's trouwens bijna geen rol gespeeld op de tweedehandsmarkt. "Van de 6.649 miljoen verkochte gebruikte auto's vorig jaar waren er slechts 47.472 puur elektrische auto's", zegt prof. Dudenhöffer over de Duitse situatie.

Dat zou over drie of vier jaar moeten veranderen. Dan komen de nieuw geregistreerde batterijwagens op de tweedehandsmarkt. Maar zelfs dan zullen gebruikte elektrische auto's geen gemeengoed worden. “Dat houdt ook de gebruikte prijzen op peil”, meent prof. Dudenhöffer.